Kirjoittaja Aihe: Oikeus ajaa.  (Luettu 936 kertaa)

Kesäkuu 26, 2020, 17:51:07 ip
Luettu 936 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3484

 Allekirjoita vetoomus täällä.

Kesäkuu 27, 2020, 11:21:37 ap
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3484
 No niin, hyvä poijaat !   Tulihan sinne jo muutama nimi tältäkin saitilta.

 Tää on hyvä hanke ja ehdottomasti kantaa otettava.
 Etenkin MP-urheilu on tulevaisuudessa, tai oikeastaan jo nyt, kovien paineiden alaisena.
 Harrastusmahdollisuudet heikkenee vuosi vuodelta ja uusien ajopaikkojen saaminen on kovin työlästä ja etenkin kallista.
 Päättäjät mielellään ajattelevat, ettei moottoripyörä ole päivittäinen hyötykulkine, vaan hyväosaisten kallis harrastus.
 Tällöin tietysti se katsotaan vain verotuksen kohteeksi enemmän, kuin tarpeelliseksi käyttövälineeksi.
 Tähän ajattelumalliin voi ja pitää saada myös toinen näkökanta ja joukkovoimalla se onnistuu, muuten meidät jyrätään.

 Kirjoittakaa nimenne listaan, jos tunnette vähimmässäkään määrin olevanne "motoristien puolella".   Kiitos.    :)

Tässä vielä linkki nimilistaan.

Kesäkuu 27, 2020, 13:07:56 ip
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4045
Muutama hajatelma aiheesta.

Moottoripyöräalan yhteistyöryhmä perustettiin ajamaan kaksipyöräisten oikeuksia vuoden 2019 lopussa.
Mukana yhteistyöryhmässä ovat MP-Kauppiaat ry, Teknisen Kaupan Liiton moottoripyöräjaosto, Suomen Motoristit ry, Suomen Moottoriliitto ry ja Liikenneturvallisuuden Erityisasiantuntijat ry.

Enemmän kuin vetoomus, niin ko. yhdistysten jäsenmäärällä on merkitystä.
Joten jokaisen motoristin kannattaisi olla tavalla tai toisella Smoton jäsen (VMPK ei ole Smoton jäsenkerho).


Haluamme tuoda äänemme kuuluville myös ympäristöasioissa ja kertoa, että kaksipyöräiset ovat ekologinen vaihtoehto ja yksi tulevaisuuden kaupunkiliikenteen ratkaisija.

Aika kevyet perusteet, koska moottoripyörät saastuttaa paljon enemmän poltettua bensalitraa kohden kuin autot.
Siis noin keskimäärin.
Toki 2015--> olevat pyörät vakiona alkaa olemaan päästöystävällisiä.
Kaupunkiliikenteen ratkaisu suomessa, jossa on talvi... No joo, onhan sekin ajatus.

Mutta se on hyvä, että joukot on yhdistynyt ja lähtenyt taisteluun... Mutta mitä vastaan?
Onko jossain nurkan takana tulossa jotain, jotta on tarpeen YH koolle kutsua.


Ps. Olipa allasi moottoripyörä, skootteri tai pappatunturi, kaikilla meillä on oikeus nauttia pyörän päältä avautuvasta maisemasta ja vapauden tunteesta.
Heti lähdettiin väärille ajourille, koska nykyään kaikenlainen lokerointi ei ole suotavaa... ;)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 27, 2020, 17:14:36 ip
Vastaus #3

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
Allekirjoitettu. Aika monen eri harrastuksen gentrifikaatiota läheltä seuranneena se on aina mielenkiintoinen prosessi, miten harrastuksen imago syntyy ja miten se lähtee käymään läpi aina samantyyppisen kehityskulun. Alussa harrastus lähtee ruohonjuuritasolta ja kansan syvistä riveistä. Jossain vaiheessa saavutetaan aina kehitysaste, jolloin harrastajat itse haluavat että harrastus on kallis, harrastus muuttuu tavaksi tuoda esille omaa kuluttamista sekä asemaa. Nousseita maksuja kritisoiva ei löydä enää ymmärtäjää harrastusporukasta. Tässä vaiheessa ns. ruohonjuuritaso yleensä lopettaa harrastuksen, ja edellä mainittu ylempi ryhmä alkaa ihmetellä harrastuksen harrastajakatoa, ja harrastus alkaa pikku hiljaa menettää suosiotaan ja hiipua.

Tässä harrastuksen kehitysvaiheessa valtio yleensä rekisteröi harrastuksen muuttuneen imagon ja alkaa rahastaa, eikä kukaan harrastajista sitä juuri kritisoi koska ei halua leimautua köyhäksi. Jolloin valtio korottaa maksuja yhä. Eräänlainen faustinen win-win. Kauppiaatkaan harvoin ovat tyytymättömiä kehitykseen, koska sehän tarkoittaa heille vain että harrastajien keskimääräinen ostovoima lisääntyy. Ei enää niitä halvimpien osien kyselijöitä, nyt menee priimaa. Jäljellä jääneen harrastajaporukan silmissä jokainen valtion lisämaksu vain parantaa harrastuksen imagoa ja jäljelle jääneiden yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lopulta terminaalivaiheessa jäljelle on jäänyt yksi harrastaja, joka kirjoittaa yleisönosastolle että nostakaa bensan hinta kymppiin niin vastaan ei tule kuin tuttuja. Loput ihmettelevät, että mitä ihmettä oikein tapahtui? Miksi harrastus on niin kallis?

Tämä analyysi ei viittaa suoraan moottoripyöräilyyn, kuten sanoin olen nähnyt tämän saman kehityksen jo monessa lajissa pienin variaatioin. Allekirjoitettava aloite on hyvä. Moottoripyöräilyn imago on muuttunut kulutuskeskeisemmäksi. Aika harvalla on enää identaarista suhdetta pyöräänsä, pyörä on vain lelu muiden joukossa jolla joskus ajellaan haluamatta leimautua moottoripyöräilijäksi. Nykyään jos moottoripyörää huoltaa vaikkapa talon pihalla tai kadun varressa, niin kansa ei enää ymmärrä sitä osaksi harrastusta, vaan näkee sen epäonnistumisena kuluttajana. Moottoripyörän julkinen huoltaminen herättää nykyään ihmisissä myötähäpeää. Huoltaja nähdään henkilönä jolla ei ole varaa huollattaa, tai hankkia uutta pyörää. Yritys kertoa, että huoltaminen on osa lajia ja itse asiassa kivaa, kuulostaa ihmisistä valehtelulta. Kaveri yrittää selitellä, vaikka oikeasti häpeää...Kuluttamisen logiikka lävistää nykyään lähes kaiken. En ole markkinatalouden vastainen henkilö, mutta kaikessa on puolensa ja puolensa. Tämmöinen töräytys taas tällä kertaa. Lajin imagon muodostumiseen vaikuttaa aina monta prosessia.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 27, 2020, 17:19:15 ip kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250RS, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(3), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX.

Honda CBR1000F Dual Brake

Kesäkuu 27, 2020, 19:34:56 ip
Vastaus #4

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
Allekirjoitettu. Aika monen eri harrastuksen gentrifikaatiota läheltä seuranneena se on aina mielenkiintoinen prosessi, miten harrastuksen imago syntyy ja miten se lähtee käymään läpi aina samantyyppisen kehityskulun. Alussa harrastus lähtee ruohonjuuritasolta ja kansan syvistä riveistä. Jossain vaiheessa saavutetaan aina kehitysaste, jolloin harrastajat itse haluavat että harrastus on kallis, harrastus muuttuu tavaksi tuoda esille omaa kuluttamista sekä asemaa. Nousseita maksuja kritisoiva ei löydä enää ymmärtäjää harrastusporukasta. Tässä vaiheessa ns. ruohonjuuritaso yleensä lopettaa harrastuksen, ja edellä mainittu ylempi ryhmä alkaa ihmetellä harrastuksen harrastajakatoa, ja harrastus alkaa pikku hiljaa menettää suosiotaan ja hiipua.

Tässä harrastuksen kehitysvaiheessa valtio yleensä rekisteröi harrastuksen muuttuneen imagon ja alkaa rahastaa, eikä kukaan harrastajista sitä juuri kritisoi koska ei halua leimautua köyhäksi. Jolloin valtio korottaa maksuja yhä. Eräänlainen faustinen win-win. Kauppiaatkaan harvoin ovat tyytymättömiä kehitykseen, koska sehän tarkoittaa heille vain että harrastajien keskimääräinen ostovoima lisääntyy. Ei enää niitä halvimpien osien kyselijöitä, nyt menee priimaa. Jäljellä jääneen harrastajaporukan silmissä jokainen valtion lisämaksu vain parantaa harrastuksen imagoa ja jäljelle jääneiden yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lopulta terminaalivaiheessa jäljelle on jäänyt yksi harrastaja, joka kirjoittaa yleisönosastolle että nostakaa bensan hinta kymppiin niin vastaan ei tule kuin tuttuja. Loput ihmettelevät, että mitä ihmettä oikein tapahtui? Miksi harrastus on niin kallis?

Tämä analyysi ei viittaa suoraan moottoripyöräilyyn, kuten sanoin olen nähnyt tämän saman kehityksen jo monessa lajissa pienin variaatioin. Allekirjoitettava aloite on hyvä. Moottoripyöräilyn imago on muuttunut kulutuskeskeisemmäksi. Aika harvalla on enää identaarista suhdetta pyöräänsä, pyörä on vain lelu muiden joukossa jolla joskus ajellaan haluamatta leimautua moottoripyöräilijäksi. Nykyään jos moottoripyörää huoltaa vaikkapa talon pihalla tai kadun varressa, niin kansa ei enää ymmärrä sitä osaksi harrastusta, vaan näkee sen epäonnistumisena kuluttajana. Moottoripyörän julkinen huoltaminen herättää nykyään ihmisissä myötähäpeää. Huoltaja nähdään henkilönä jolla ei ole varaa huollattaa, tai hankkia uutta pyörää. Yritys kertoa, että huoltaminen on osa lajia ja itse asiassa kivaa, kuulostaa ihmisistä valehtelulta. Kaveri yrittää selitellä, vaikka oikeasti häpeää...Kuluttamisen logiikka lävistää nykyään lähes kaiken. En ole markkinatalouden vastainen henkilö, mutta kaikessa on puolensa ja puolensa. Tämmöinen töräytys taas tällä kertaa. Lajin imagon muodostumiseen vaikuttaa aina monta prosessia.

Niinpä, tosin vähän kärjistetysti.

Kesäkuu 29, 2020, 00:19:13 ap
Vastaus #5

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4045
Tämä, kuten VMPK:n jäsenten ikääntyminen ei kiinnosta.
Joten se ATK-laitteen tärkein tehtävä on edelleen välittää uusia kissavideoita.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Kesäkuu 29, 2020, 02:17:28 ap
Vastaus #6

Rauno Härkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 72
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Allekirjoitettu....  8)
-Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.

Kesäkuu 30, 2020, 14:19:42 ip
Vastaus #7

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5486
  • MC Debit
Tämä, kuten VMPK:n jäsenten ikääntyminen ei kiinnosta.
Joten se ATK-laitteen tärkein tehtävä on edelleen välittää uusia kissavideoita.

Aika monen harrastuksen piirissä ollaan huolestuneita ”kun ei nuoria kiinnosta”, ja mietitään miten heitä saisi mukaan toimintaan. Veteraanimotskarien lisäksi ainakin parin muun harrastukseni piirissä näin on. Ei kai tähän puuhaan ketään voi varsinaisesti houkutella millään kampanjalla, kipinä syttyy jos on syttyäkseen. On ihmistyyppi joka on altis oikean moottorin mörinälle, pärinälle tai papatukselle, tai muuten vaan tykkää vanhoista kummallisista kikottimista. He todennäköisesti hankkiutuvat harrastuksen piiriin kunhan vaan altistuvat. Eli ajelkaa kääkät niillä vanhoilla pyörillänne muuallekin kuin kokoontumisiin (ja älkääkä nyt ainakaan sillä uudella ajopyörällä tulko kokoontumiseen jos välimatka vaan on suoritettavissa olevaa luokkaa).

Mitä tuohon adressiin tulee, niin mulla on aika korkea kynnys allekirjoittaa yhtään mitään. Usein adressit ovat jonkin puolesta ja/tai jotain vastaan, mutta tästä en oikein saanut selvää kummasta oli kyse vai oliko mistään. Monttuisista teistä voi valittaa elykeskukseen, ja semmoista kampanjaa ei olekaan että autoilijat jotenkin saataisiin erityisesti huomioimaan kaksipyöräiset. Valot päälle ja jos ajaa huonovaloisella muuta liikennettä hitaammalla pyörällä vilkkaan liikenteen seassa niin huomioliivi. Harrastus on pääosin keskiluokkaisten (ja -ikäisten) ukkojen hommaa, joka automaattisesti tarkoittaa että se on sosiaalisesti hyväksyttyä. Taajamaliikenteeseen moottoripyörät sopivat tietenkin siinä missä polkupyörätkin (eli kesällä), mutta kun ei ilmasto ole kuin Pariisissa tai Milanossa niin ei ne jakkupukuladyt korkokengissään ala skoottereilla ajamaan Suomessa kuten etelämmässä. Muutenkin täkäläinen turvallisuuskulttuuri suosii ajohommiin ”sonnustautumista”, ja hyvä niin, mutta samalla se rajoittaa sellaista ajamista mitä tuolla etelämmässä harrastetaan.

Niinettä voisikos joku selventää mulle mikä on ”the pointti” tuossa adressissa?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 30, 2020, 14:23:06 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Kesäkuu 30, 2020, 17:22:40 ip
Vastaus #8

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 431
Ei pointti mullekkaan oikein aukea. Pitäkööt vallankumouksensa!