Tuosta rekisteröimättömien maastomoottoripyörien vakuuttamisesta pääsin jo miekin nauttimaan trialiharrastuksen aikoihin. Ensin vakuutusyhtiöt lobbas, että kyllä niissä pittää liikennevakuutus olla. Aluksi se rekisteröimättömän liikennevakuutus makso luokka sata euroa vuodessa tai alle. Ja kaikki - crossit, trialit ja muut - samassa hintaluokassa. Laki tai sen tulkinta oli, että jos ajetaan vain suljetulla alueella, ei tarvi liikennevakuutusta. Ja suljettu alue olisi ollut halli, jossa kaikki ovet lukossa, ettei varmasti pääse aiheuttamaan ulkopuolisille vahinkoa. Esmeeks crossirata kilpailunkaan aikana ei täyttänyt suljetun alueen tunnusmerkkejä, huolimatta järjestysmiesvoimista alueella. No oli helppo tietää, että nuo vakuutukset tulee olemaan yhtiöille tappiollisia; Suomessakin valitettavasti lähes vuosittain joku vammautuu pahasti ja pysyvästi noissa harrastuksissa, ja toisaalta, jos crossia esimerkiks jotenkin tosissaan treenaa, saa 2 viikkoa saikkua millon vaan kun mennee työterkkarille näyttämään kolhuja, mustelmia, nirhaumia ja venähyksiä. Tässähän on se iso ero, mikään kilpa-ajajan lisenssiin kytketty vakuutus ei korvaa ansiomenetyksiä, ja isoissa jutuissa on ylärajat korvauksille. Ihvi ensimmäisenä keksi, että näistä on päästävä eroon; oiskos sattunu kohalle joku kuolemantapaus tai vielä pahempi maksajan kannalta, eli nuoren ja koulutetun ihmisen halvaantuminen.
Miulla oli kaikki vakuutukset ollu Ihvissä 50 vuotta. Kun trialin liikennevakuutuksesta ehottivat pientä korotusta, olikos se suuruusluokka 200 eurosta 5000 euroon, lakkasin olemasta Ihvin asiakas minkään vakuutuksen osalta. Sillon vielä muista yhtiöistä löyty tuolla parinsaan luokkaa olevalla hinnalla sitä liikennevakuutusta, ja ihan muutamalla kympillä osakasko siihen päälle. Sen turva siis palo ja varkaus. Yheltä lähipiirin rialiperreeltä lähti pakuri ja kolme riialipyörää sillon, auto löyty poltettuna, pyöriä ei koskaan. Ei noita Suomessa paljon satu, tilaustyöltä tuokin vaikutti, kun ei ne pyörät oo Suomessa ilmestynneet mihinkään, mutta teki miel tuota osakaskoa pittää, niiko vissiin Eeronkin tilanne. Sillon ja niistä yhtiöistä mistä mie oon kysyny, ei kukaan tehny kun kimpassa noita vakuutuksia; osakaskoa ei ilman liikennevakuutusta saanu mistään.
Nyt maksan Kawasta liikennettä täysin boonuksin ja samoin osakaskoa tappiolaan; ei harmaatakaan aavistusta mitä se maksaa? Viitisen vuotta sitten niitä kilpailutin ja kyselin, sen jälkeen oon vaan maksanu. Parina viime vuotena ainakin ajettua kilometriä kohti aika paljon... mutta kun pyöriä ei enää oo ko yks, sen kuitenkin kestää, vissiin?
- innostu taas selvittämään jaakkovaakko -