Kirjoittaja Aihe: 2T ruohonleikkurin moottorin  (Luettu 3049 kertaa)

Kesäkuu 08, 2015, 21:09:42 ip
Luettu 3049 kertaa

jarmo.vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Olen kokoamassa Motodux-merkkisen ruohonleikkurin moottoria - saattaa olla Hirth-merkkinen. Ei oikein löydy netistä tietoa. Mutta varmaan ihan perehtyneisyys kaksitahtimoottoreista auttaa nyt.

Kampiakselin alaosassa - sen alemman epäkeskolimpun jälkeen - olevassa akselissa on ihan kuin limpun vieressä ja ihan alaosassa liukupintaa n. 3 cm kummassakin ja välissä liukupinnaton osa. Tämän akselin alaosan peittää kampikammioon kiinni tuleva katkaistun kartion muotoinen osa. Kampikammiossa on akselin ulostulossa stefa. Tuon kartion alaosassa on myös stefa, mistä siis akseli tulee ulos ja mihin laitetaan terä.

Mutta - kampiakseli on paljon ohuempi kuin stefat - ihan n. 1cm halkaisijaltaan ohuempi. Moottorissa on kaksi holkkia - toinen n.5cm pitkä ja toinen n.1cm pitkä. Lyhyempi on tiukka, pitempi liikkuu ihan helposti. Ne istuvat stefoihin juuri sopivasti. Mutta yhdessä niiden pituus on vähemmän kuin kampiakselin alaosan.

Onko siis tuollainen rakenne tavallinen - kampiakeliin tulee kaksi holkkia tiivistämään akselin ja stefan välin? Ja kumpi sitten tulee ylös ja kumpi alas - tiukka lyhyt vai väljä pitkä? Lyhyt pysyy kiinni akselissa mutta pitkässä akseli pyörii sisällä eikä holkki pyöri stefassa. En muista, miten pari vuotta sitten purin. Vai ovatkohan nuo edes oikeita osia? Pitääkö sen alapuolisen stefan saada voitelua jotenkin ja miten se saisikaan, jos ylhäällä olisi tiivis akseli ja stefa...

Toivottavasti osasin kuvailla asian niin, että saa selvää.

Terveisin,
Jarmo


Kesäkuu 08, 2015, 22:16:58 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3047
Moro
Olet varmaan moottorityypin mukaan hakenut netistä että löytyykä esim. varaosakuvaa,muistuttaako moottori yhtään täta?

http://www.vintagesnow.com/Engine_manuals_files/Hirth/Hirth%2082R%20Parts%20Manual.pdf
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Kesäkuu 08, 2015, 22:39:30 ip
Vastaus #2

jarmo.vanhanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 44
Moi,

En valitettavasti osaa kuin arvata moottorin tyyppiä - ja merkkiä. Sitä on joskus maalattu päälle ja tyyppikilpikin on lukukelvoton.

Ei ihan ole samanlainen kuin linkittämäsi kuva. Kiitos yrityksestä!


Terveisin,
Jarmo

Kesäkuu 10, 2015, 08:06:54 ap
Vastaus #3

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 983
muistelen 60 luvulta että Aspera merkkisiä oli kakstahti ruohonleikkurit jos vaikka tolla nimellä netisät jotain löytyisi

Kesäkuu 10, 2015, 09:13:48 ap
Vastaus #4

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
muistelen 60 luvulta että Aspera merkkisiä oli kakstahti ruohonleikkurit jos vaikka tolla nimellä netisät jotain löytyisi

Kyllä vaan.Olen pikkupoikana 70 luvun alussa paljon käyttäny Flymo merkkistä laitetta ja Asperahan siinä oli mottina.
Syy siihen koska Flymossa ei ole pyöriä lainkaan vaan se on ilmatyynylaite joita käytetään mm jyrkkien rinteiden leikkuuseen siten että kone lasketaan köyden varassa alas ja sitten hilataan ylös.Myöskään voiteluongelmia ei tämmösessä koneessa ole.
2T Aspera kiertää niin paljon että ilmavirta riittää pitämään kuupan irti maasta.Myös leikkuujälki on kovien kierrostenkin takia hieno.