Kirjoittaja Aihe: Ancillotti 50cm3 197?  (Luettu 16575 kertaa)

Elokuu 19, 2015, 19:16:46 ip
Luettu 16575 kertaa

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
Tuli hommattua tuollainen aika rikkomaton peli. Sachsin 50cc 5-vaihteisella koneella. Kuviakin koitin liittää, mutta tuo uusi puhelin ottaa niin isoja kuvia, ettei onnistunut. Yritetään pienentää resoluutiota.

Elokuu 19, 2015, 19:24:35 ip
Vastaus #1

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
Kuva lauantailta.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 19, 2015, 20:21:17 ip
Vastaus #2

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Hieno löytö! Ei taida paljon Ancillotteja enää Suomessa liikkua...
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Elokuu 20, 2015, 10:05:45 ap
Vastaus #3

Olli Salonen

  • **
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 522
  • VMPK # 1916
Tuo minun aihio on varmaan vähän vanhempi, kun siinä on harmaa runko. Olisiko -76 tai -77.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 20, 2015, 10:19:07 ap
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3061
Sachsin 50cc 5-vaihteisella koneella.

 Jos ajamaan aiot, niin tarkkaa vaihtamista, muuten tulee ristitappisulkeiset tutuksi.  8)

Elokuu 20, 2015, 10:24:16 ap
Vastaus #5

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
Hieno peli Olli. Onhan näitä sitten vielä jälellä. Tuli paljon seurattua 70- ja 80- luvuilla crossia ja luotsaa. Huomio kiinnittyi kylläkin enimmäkseen suurempiin luokkiin. Kun oli pikkupäristimien lähtö, silloin piti mennä grillimakkaralle ;)

Elokuu 20, 2015, 10:41:50 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2699
ns. satavaihteinen sassi...

Noissa viiskymppisissä taisi olla hieman vähemmän ongelmia ristitapeissa tai vaihteensiirron säätämisessä.  Piikkikin oli kait viisvaihteisena vähän helpompi, kuusvaihteinen oli se varsinainen satavaihteinen. Ittellä oli kuusvaihteiset Sachsin koneiset -74 Monarkin rossipiikki ja -75 KTM:n GS piikki.  Kumpikin uutena ostettu, Monark toimi luotettavasti yhden kesän.  Kuten KTM:n, mutta kun sillä ajelin vielä toisenkin kesän, tuli myös ristitappisulkeiset tutuksi...

Oiskohan tuo Ollin version takajousitus jonkun kotisepän jäljiltä?  Kun joustomatkat -74 alkoivat tehdaspeleissä kasvamaan, oli aika tavallista muutella matalampien tuotantolaitteiden periä omilla virityksillä.  Vieläkös Puron Markku vaikuttaa alalla, hänen muistissaan tai papereissaan saattaisi olla noiden malleista faktatietoa?

Hienoa kuitenkin, että joku näitäkin perinnepelejä vaalii!  Suomen motocrossin silloin vielä suhtkoht vahvan kauden kuskeista kuitenkin aika moni uransa aloitti noissa viiskymppisissä; SWM (merkkinä taas herätetty henkiin muuten), Moto-Aim, Ancilotti ja mitä niitä oli Monarkin jälkeen?

innostui taas muisteloihin jv

Elokuu 20, 2015, 11:38:43 ap
Vastaus #7

Olli Salonen

  • **
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 522
  • VMPK # 1916
Moro,

Kyllä tuo Ancillotin takapää vaikuttaisi olevan ihan tehtaan jäljiltä.
Tässä -73 Monarkissa taas seppä on tehnyt uudet kiinnikkeet iskareille.
Keulakin on vaihtunut järeämpään.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 20, 2015, 11:47:44 ap
Vastaus #8

Olli Salonen

  • **
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 522
  • VMPK # 1916
Olen ajanut 50cc Sachs koneisilla kilpaa 70-luvulla 3 kautta.
Yksi moottori meni alakertaa avaamatta 2 kautta, tosin sillä ajettiin vaan kisat, treenit ajettiin 125cc pyörällä.
Vaatii tosiaan herkkää ja rauhallista vaihteiden käyttöä.
Kuva Ellivuoresta -77, ajan tuolla vanhemmalla Aimilla jossa Sunoco tarra tankissa.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 20, 2015, 14:41:24 ip
Vastaus #9

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 110
Vieläkös Puron Markku vaikuttaa alalla, hänen muistissaan tai papereissaan saattaisi olla noiden malleista faktatietoa?

Pari viikkoa sitten mulle kerrottiin, että edelleen vaikuttaisi. Puromotor ainakin yrityksenä on olemassa. Täytyisi käydä moikkaamassa.
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Elokuu 20, 2015, 15:10:36 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2699
On hatunnoston arvoista, jos Ollilla on edes joskus mennyt pyydetty pykälä silmään yhdistelmällä sassin satavaihteinen ja nuo heckelinbökkelin puukengät!
jv

Elokuu 20, 2015, 17:08:57 ip
Vastaus #11

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 73
jo ter  mulla on tuomonen 6 vaih s-kone ,kiinni asf-ratarungossa  kiertää n 14000t parhaimmillaan? ainakinosia saa ruotsista  firma rn motor,ter a k.

Elokuu 20, 2015, 17:19:50 ip
Vastaus #12

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
  • Osapuilleen kasassa....
Ehkei pidä sotkea piikkistä "sataloota sassia" näihin entisajan Sachs 50 S luokkamopojen alakertoihin,
sillä 125 cc- kone on täysin eri.

Tuolta löytyy kummatkin http://home.arcor.de/wawa4/index.htm

Minulla ajomopossa ensimmäistä versiota oleva Sachs 50 S viisi lovinen moottori, 50cc ja 5.8 hp vm.-63.
Tuo säteittäis rivoituksella oleva sylinteri tuli myöhemmin tuotannon toisen vaiheen moottoreihin joissa myös
tehtiin kytkin koriin omat muutoksensa.

Ruotsissa ainakin ovat Aimit ja muut tuon ajan italiaanot suosittuja jopa siinä määrin että käyvät harrasteen puitteissa
Italiassa pörräämässä ja vastavuoroisesti italiaanot vierailevat Ruotsissa. Ostelevat varsin mieluusti noita vehkeitä Suomesta.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Elokuu 20, 2015, 17:28:44 ip
Vastaus #13

Kainulainen Ari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 73
joo ter mulla on 39,96 mäntä kai se sillon on n 50 nen?.

Elokuu 20, 2015, 17:41:07 ip
Vastaus #14

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 969
  • Osapuilleen kasassa....
Joo, jotakin sitä luokkaa se on, muistaakseni ylempi renkula L-profiili ja alempi tavallinen.
Tappi tais olla 15mm ja iskunpituus 39.

Tuota mopon moottoria kehittivät tuotannon loppuun saakka. Päädyttiin 9.1-hepan teholukemiin
sarja tuotanto moottoreissa. Tuolloin olivat jo vesijäähdytteisiä. Kuitenkin kaikkien aikojen tehokkain
sarjatuotantoon valmistettu 50-kuutioinen. Malli  Sachs 50/6 SWD.