välillä tulee googlella katseltua näkyykö entisiä romppeita jälleenmyynnissä tahi käytössä... no nyt pisti ancilotti keskustelu silmään.
junnunan ensimäinen pyörä oli ancilotti 50cc vm 1979 sachsin 6 lovisella laatikolla,
ristitappi oli yllättäen poikki ja joku pälli oli ns. vaihderumpua rälläköinnyt, eli sitä lovea mihin tulee ristitappia liikuttava käpälä.
ristitappi löytyi silloin puromotorsilta, vaihderumpua ei, mutta se kävi 125cc 6 vaihteisesta sacshista..
mäntä oli 40.5mm leveä ja yhdellä L renkaalla,.. tovi tällä ajettiinkin kunnes moottoriksi tuli kasvaneeseen voiman tarpeeseen 125cc sachsin kone 70 luvun alun kotarista.
etukorvakeet hitsattiin runkoon, muuten kävi suosiolla... savupiippu alakautta.
kaasari oli sama, kuriste vain piti rassata pois.
tällä paketilla mentiin pari vuotta, sitten tuli ktm gs 74 edelleen sachsin koneella..
eli useampi vuosi ristitapin kanssa äimistelyä, sekä vaihteiden säätöä ja muutama kirosana kun mutkaan pienentäessä olikin vappaa... parhaiten sain säädön toimimaan siten että pyörä kylellee ja kun kylellään meni kaikki muut vaihteet paitsi kutonen niin se oli siinä, ajossa toimi hienosti.
vaihteiden lisäksi kyktimen pusla oli heikko paikka, niittä tuli pötkö sorvattua, yleensä asian huomasi kun alkoi hylkimään ykköstä ajaessa.. eli kytkin otti vaihteen siirtäjän päähän. kerran sorvasi jopa klunssin pois ristitapin pitkittäis akselista kun mettästä omaa tyhmyyttänki köröttelin jalka ykköstä pitäen.. oli mennyt vaihteen siirosta see ns. omega jousi polkki.
mutta kun tuolla sanottiin että näillä ei ole mitään tekemistä keskeneenään.. 125 koneita oli kaikkiaan 4 ja yksi 50 kuutioinen.
teko tapa todella liki, ainua että 50 kuutioisen vaihteen siirron säädöt eivät olleet yhtä laajat kuin 125 koneessa.
vankka muistikuva on että kytkin olisi ollut sama, vetoratas vain 50cc koneessa pienempi ja suorilla hampailla
125 koneessa vinoilla hampailla,
ristitapit eri kokoiset.
surullisen kuuluisat motoplantin virtavermeet kävivät ristiin, yksiäkään ehjiä valoversiota en omistanut.. crossi versiossa ei ollut oireita.
tämän jälkeen tuli 79 vuotisia rm suzukeja ensin 125 ja sitten 400cc. 250cc oli koko minulla omistuksen ajan paffilootassa.
no kotari meni virtaverme vikaisena mikkeliin, ancilotti ja rm suzukit könttänä mailmalle.
suzukeja oli kyllä 80 luvultakin, rm, dr gs jne...
ja ketään loukkaamati oli ehkä elämäni parhaita päätöksiä vaihtaa merkki hondaan.. niitä oli 3 perätysten eri vuosi kymmeniltä tai no sekin harrastus hiipui kun jollekkin liimahipille kelpasi verstaasta 90 luvun alun enduroksi tehty cr honda, piikkinen vielä..