Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 45796 kertaa)

Syyskuu 24, 2015, 15:57:11 ip
Luettu 45796 kertaa

mika saretvuo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 90

Nettimotossa on myytävänä museorekisteröity tunturi vuodelta 1973. En tiennytkään että siinä pitää
olla tuollaiset kahvat. Täytyykin ruveta etsimään tuollaiset että saa oman mopon museoon kanssa.  :laugh:

http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1912372

Syyskuu 24, 2015, 16:34:18 ip
Vastaus #1

Anssi Tötterström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 573
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Ikävin juttu tossa on toi teksti "vastaa täysin alkuperäistä" ja vmpk:n leima vieressä.  :(

Syyskuu 24, 2015, 18:03:19 ip
Vastaus #2

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1282
no onhan siinä kaikenlaista,mutta rupeaa olemaan melko turhaa koko museointi nykyään,ainakin täällä pohjanmaalla.normi maksu pyörii 77-120e välillä vanhoissa härveleissä riippuen vuosimallista,niin ja saa viedä kilven pois jos siltä tuntuu.

Syyskuu 24, 2015, 18:54:14 ip
Vastaus #3

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Sarvetkin on tarvikemallit jotka kuuluis ainakin super sport -malleihin joissa karhennus kapeammalla kun papoissa ja puhallinkopan ritiläkin on vanhemmasta.
Kahvarungot taitaa olla 80-luvun papasta mutta nuo kahvat kuuluu uudempiin domino -kahvarunkoihin.
Tankintarrat on uudemmasta.

Voi voi näitä "museoituja", toivottavasti kukaan tietämätön uusi harrastaja ei tuota tuolla hintaa osta.

Kuinka on taas voinut museotarkastaja hyväksyä??

Mutta löytyyhän näitä väärennöksiä lisääkin: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1894558

Jos tuo punainen on -72 niin kuinka siinä voi rampit olla kiinni takahaarukassa kun niin on vain vm -70.
Penkki taas olis -70 mallista ja tankinmerkit myös mutta koneenkatteet taas uudemmasta 73-.

Ja taas hintapyynti taivaissa varmaan tuon museorekisterissä -tekstin takia.

Mutta tämä on kyllä huippu: http://www.nettimoto.com/tunturi/super-sport/1908261

Sivumallin seisontajalka tuli joskus -79, tuossa kuuluis olla pappamallin jalka.
Alakautta pakoputki tuli joskus 80-81? Ja pakoputken kannattimessa ruostetta mitä ei sais olla.
Etuvalon kannatinraudat on uudemmasta paioli -keulasta ja onko tuo keulakaan tuohon kuuluva.
Takahaarukan ketjupelti kuuluis olla sinkitty?
Ja kaiken kruunaa tuo etulokasuoja, eikö myyjän silmään yhtään ota että lokasuoja ei oikein istu paikalleen.

Mutta ei muuta kun museoon tämäkin ja hinta ylös.









« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2015, 19:43:39 ip kirjoittanut Jarkko Sjölund »
Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Syyskuu 24, 2015, 20:22:43 ip
Vastaus #4

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Kyllä -77 Supersportissa kuuluu olla pakoputki alakautta
?????Ihmetyttää museokatsastusmaksu halpaa on ????

Syyskuu 24, 2015, 21:22:30 ip
Vastaus #5

Veli-matti Ikonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 243
Sarvetkin on tarvikemallit jotka kuuluis ainakin super sport -malleihin joissa karhennus kapeammalla kun papoissa ja puhallinkopan ritiläkin on vanhemmasta.
Kahvarungot taitaa olla 80-luvun papasta mutta nuo kahvat kuuluu uudempiin domino -kahvarunkoihin.
Tankintarrat on uudemmasta.

Voi voi näitä "museoituja", toivottavasti kukaan tietämätön uusi harrastaja ei tuota tuolla hintaa osta.

Kuinka on taas voinut museotarkastaja hyväksyä??

Mutta löytyyhän näitä väärennöksiä lisääkin: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1894558

Jos tuo punainen on -72 niin kuinka siinä voi rampit olla kiinni takahaarukassa kun niin on vain vm -70.
Penkki taas olis -70 mallista ja tankinmerkit myös mutta koneenkatteet taas uudemmasta 73-.

Ja taas hintapyynti taivaissa varmaan tuon museorekisterissä -tekstin takia.

Mutta tämä on kyllä huippu: http://www.nettimoto.com/tunturi/super-sport/1908261

Sivumallin seisontajalka tuli joskus -79, tuossa kuuluis olla pappamallin jalka.
Alakautta pakoputki tuli joskus 80-81? Ja pakoputken kannattimessa ruostetta mitä ei sais olla.
Etuvalon kannatinraudat on uudemmasta paioli -keulasta ja onko tuo keulakaan tuohon kuuluva.
Takahaarukan ketjupelti kuuluis olla sinkitty?
Ja kaiken kruunaa tuo etulokasuoja, eikö myyjän silmään yhtään ota että lokasuoja ei oikein istu paikalleen.

Mutta ei muuta kun museoon tämäkin ja hinta ylös.

Tuttu nimi tarkastuspöytäkirjassa ,omistaja?

Syyskuu 24, 2015, 21:57:59 ip
Vastaus #6

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 184
Mä oon luullu jotta museorekisteröinti olis tarkkaa... Näköjään tarvi ku hakea moposportista klarna-luotolla ripakopallinen vähä sinneppäin sopivia tarvikkeita ja museopeli on valmis.

Syyskuu 24, 2015, 22:46:32 ip
Vastaus #7

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Mutta tämä on kyllä huippu: http://www.nettimoto.com/tunturi/super-sport/1908261

Sivumallin seisontajalka tuli joskus -79, tuossa kuuluis olla pappamallin jalka.
Alakautta pakoputki tuli joskus 80-81? Ja pakoputken kannattimessa ruostetta mitä ei sais olla.
Etuvalon kannatinraudat on uudemmasta paioli -keulasta ja onko tuo keulakaan tuohon kuuluva.
Takahaarukan ketjupelti kuuluis olla sinkitty?
Ja kaiken kruunaa tuo etulokasuoja, eikö myyjän silmään yhtään ota että lokasuoja ei oikein istu paikalleen.


77-79 oli alapakoputki, 77:ssa pakokäyrä taisi kulkea koneen ja jalkatappiraudan välistä ja äänenvaimentimessa ei ollut irrotettavaa päätyä (77-79). Etuvalon kannattimet eivät ole Paioli-keulasta vaan 79 Trialista tai 80 SuperSportista (+ Morini-koneinen City), niissä on tuollaiset kahdella aukolla olevat (Paioli-keulaisissa yksi iso aukko). Ketjusuojan kuuluisi tosiaan olla sinkitty ja tuota on takaosastaan vielä leikeltykin. Etuhaarukassa ei kuulu olla tunturi-tekstejä. Etulokari taitaa olla vähän nitkahtanut haarukkaputkien välisestä kohdasta, normaalia noin pitkälippaiselle teräslokarille. Etulokarista kylläkin puuttuu roiskeläppä. Bensahana on vääränlainen, samoin työkalukotelon kiinnitysmutteri. Seisontatuki on itsekyhätty (77-79 oli kaksihaarainen seisontatuki), samoin runkoon lisätty seisontatuen stoppari. Rungossa ylimääräisi reikiä joita ei tehtaalta lähtiessä ole ollut.  Uustuotantopenkinpäällinen asennettu päin pärsettä eli aivan vinoon. Tankintarrat eivät muistuta edes etäisesti alkuperäisiä. Sylinteri on vm 85 tai uudemmasta (kytkinvivun takana kahdessa rivassa viisteet). Jos olisin museotarkastaja niin en olisi tuota hyväksynyt museorekisteriin.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 24, 2015, 22:49:13 ip kirjoittanut Kari Vähäkainu »
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Syyskuu 24, 2015, 23:10:03 ip
Vastaus #8

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
  • Renkohill Dude
ja "50" merkit työkalukotelossa on laitettu kirkkaalla pakkausteipillä kiinni (repsottaa teipit ja on vielä epämääräisesti katkaistut päät); takarengas on vanha erittäin pykinyt Hakkapeliitta ja edessä on uusi Deestone-rengas... eturattaan suojapelti on päälle tulevalla koriprikka-peltiruuvi-kiinnityksellä, kun oikea korvake oli murtunut... mopohan on 1977-malli, joka on toimitettu tehtaalta ulos joulukuun puolivälissä 1976....

mistä tiedämme tämän? sen voi jokainen kuvista selvittää, kuten myös tarkastajat, legendaariset  "Mikkelin miehet"
sori, olen ex-Mikkelin mies itsekin
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Syyskuu 25, 2015, 06:29:38 ap
Vastaus #9

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Mä oon luullu jotta museorekisteröinti olis tarkkaa... Näköjään tarvi ku hakea moposportista klarna-luotolla ripakopallinen vähä sinneppäin sopivia tarvikkeita ja museopeli on valmis.

Tämän takia en varsinkaan pappatuntureita arvosta jotka on uusilla tarvikeosilla "museoitu" kun jotkut joutuu ihan oikeasti osia etsimään ja jopa tekemään johonkin toiseen mopomerkkiin ja osia jopa etsitään ympäri maailmaa.
Tuttu tuossa entisöi muutaman zundapin ja pelkät kromaukset maksoi 500e.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Syyskuu 26, 2015, 11:02:48 ap
Vastaus #10

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 301
  • Renkohill Dude
liian kirjava tarkastajaverkosto... mitkä lienee pätevyysvaatimukset tuohon hommaan? ainakin kyläseppiä tiedän noissa hommissa olevan...ja Mikkelissä kaveri pitää mopon entisöintikurssia (ja museoi sitten tehdyt mopot) .... toimiiko hyvä veli-verkosto myös noissa hommissa? kerran olin yhdessä toimenpiteessä mukana, kun tarkastaja tivasi tavallista Solifer Exportia katsastuttavalta 75 v papalta valokuvia samanlaisesta moposta; tarjouduin kaivamaan netistä AMA:n sivuilta (olisi voinut tulostaakin); EI kelvannut, kun olisi pitänyt olla valmiina paperikuvina; noh, poistuin paikalta ja 15 min kuluttua koko porukka tuli kahville ja mopo oli katsastettu; tosin mopossa oli kromiosat "appelsiinikromattu" ja kahvatkaan eivät tainneet olla ihan just, ruuveista ja materiaaleista puhumattakaan; mutta läpi meni... ja kaveri museoi samalla sapluunalla ja samojen kavereiden kautta usean mopon vuodessa... oliko tuo kuvahomma feikkiä, kun sivullisena osuin katsastustilaisuuteen ja kun se minua niin kovin kiinnosti
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Syyskuu 27, 2015, 04:01:13 ap
Vastaus #11

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 184
Todennäköisestihän nämä on juuri näitä kaverin tarkastaminen. Eihän siinä mitään muuten, mutta kun vie vaan kaiken uskottavuuden koko museointitouhulta. Näitä kun on nähty aiemminkin.
Nimenomaan! Mun pelkästä rungosta kasattu sportti olis varmaan "valmis museoon", mutta en oikeasti vaan kehtaa edes kokeilla kun tiedän ettei se ole niinkuin tehtaalta tullessaan

Syyskuu 27, 2015, 04:19:20 ap
Vastaus #12

Juha Torala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 184
Mä oon luullu jotta museorekisteröinti olis tarkkaa... Näköjään tarvi ku hakea moposportista klarna-luotolla ripakopallinen vähä sinneppäin sopivia tarvikkeita ja museopeli on valmis.

Tämän takia en varsinkaan pappatuntureita arvosta jotka on uusilla tarvikeosilla "museoitu" kun jotkut joutuu ihan oikeasti osia etsimään ja jopa tekemään johonkin toiseen mopomerkkiin ja osia jopa etsitään ympäri maailmaa.
Tuttu tuossa entisöi muutaman zundapin ja pelkät kromaukset maksoi 500e.

Ei kai niitä kukaa arvosta.
Mitä järkeä on vaan kasata, ku kalliimmalla ja vaukeammalla hinnalla saa itte teherä... Itte saa maksaa, että saa jotain korjata...
Älä käsitä väärin! Tämä oli sitä sarkasmia, ja valitettavasti puoliksi totta.

Syyskuu 27, 2015, 08:55:23 ap
Vastaus #13

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Kunnostuksen hinta riippuu aika paljon aihiosta ja miten paljon itse tekee, tuo toinen mun pappatunturi on museorekisterissä ja on osiltaan vuosimallinsa mukainen vaikka en sitä kunnostuksessa museoon edes aikonut laittaa vaan tuli isälle ajoon.
Pari osaa siihenkin piti vaihtaa paremmaksi koska vaikka se tarkastajalle kelpasi niin itselle ei, en tiedä onko pussihousun vikaa mutta jos jotain tehdään niin se tehdään kunnolla.
Kunnostukseen meni reilusti alle tonni koska aika paljon tein itse ja osia haalittiin ympäri suomen mutta kummasti näyttää käytetyt osat olevan vain huutonetissä ja vammala / tyrvää / sastamala -alueella.

Mopotapahtumissa on nähty mopoja joissa näkyy selvästi tarvikeosien käyttö, esim kilopultit kiiltää ja vannehopeaa on käytetty ahkerasti, joskus näkee laadukkaampaakin kalustoa jossa työt on tehty kunnolla ja oikeita osia käyttäen.






Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Syyskuu 27, 2015, 10:01:12 ap
Vastaus #14

Aleksi Sipilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8
Saako museoinnissa olla patinaa, vai onko oltava uudessa moitteettomassa maalissa, jos osat ovat alkuperäisiä ja kaikki tallella?

Mitä hyötyä museoinnista, paljonko esim vakuutusmaksu halvempi?