Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 43618 kertaa)

Elokuu 22, 2016, 12:43:44 ip
Vastaus #105

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1231
  • Jäsennumero 2573
Tästä "pienellä työllä" museorekisteriin ; -)

http://www.nettimoto.com/solifer/export/1905687

Elokuu 22, 2016, 13:39:44 ip
Vastaus #106

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5231
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Perhan ku tohon sais laittaa puukenkit ja pari ihmistä kyytiin, niinku siskonmiehen Amerikan raudassa saa kahdeksan ihmistä istua lavalla.

Elokuu 24, 2016, 22:27:08 ip
Vastaus #107

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 295
  • Renkohill Dude
laskussa se mainitaan ja kysyttäessä yhtiössä se myös kerrotaan, että "meillä minimilaskutus on 20 euroa"
Missä yhtiössä?
Lähitapiolassa!
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Heinäkuu 25, 2018, 16:52:04 ip
Vastaus #108

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
Komeasti on sportti mennyt museoon solikan penkillä eikä tuo tankin / rungon värityskään taida oikea olla.


https://www.tori.fi/keski-pohjanmaa/Mopoja_46062584.htm?ca=18&w=3



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 26, 2018, 11:52:53 ap
Vastaus #109

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
Ja taas museossa väärillä osilla, kyllä nyt pitäis tarkastajien herätä, hävettää moinen kikkailu.

-74 pappis väärällä penkillä, tankinmerkeillä, tarakalla ja etulokasuojalla.

https://www.tori.fi/pirkanmaa/Tunturi_Maxi_74_50573016.htm?ca=11&w=1
Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 26, 2018, 14:25:06 ip
Vastaus #110

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 871
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Herranjumala sentään!
Jussi 044 7212497

Syyskuu 26, 2018, 15:53:21 ip
Vastaus #111

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 462
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Täytyy myöntää etten olisi huomannut mitään ihmeellistä tai kokonaisuuteen kuulumatonta osaa ellen tiedä mitä etsiä mutta minäpä en pappiksista perillä tai perehtynyt niihin mitenkään kunhan ulkomuodon tunnistan.
Olisi siis mennyt ainakin minulle täydestä jos joku olisi esitellyt omanaan hienona entisöitynä Tunturi mr moponaan mutta liekö kaikki MR tarkastajatkaan eroista aukottomasti  perillä vaikkakin juuri tämän listaykkösmopomallin osalta pitäisi tietoa olla,lie helpointa kaikista löytää niitä oikeita osia kuten tietoa,kuvia,esitteitä ja mallikappaleita tarkistaa laitteen oikeellisuus jo tehdessä ja vielä tärkeämpää:tarkastamisessa  mutta onko tarkastajiakin entistä enemmän liian heppoisin eväin pätevyytettynä?
Kieltämättä tällainen vaikuttaa yhä enenevissä määrin alentavasti koko kunniakkaaseen MR nimikkeeseen alkuperäisyydestä,onko se yleensäkkään kohta minkäänarvoinen "status" ja ne jotka oikovat kovin härskisti pientareiden kautta jopa näin helpon kohteen kanssa omaavat perin oudot tarkoitusperät harrastuksessaan "entisöidä" eli tehdäänkö kylmästi myyntiin MR hintalisä mielessä vai se pieni vakuutusmaksuko kannustimena ja koetetaan kepillä jäätä jos vaikka (taas) menisi tuurilla tarkistuksesta läpi ?
Ymmärrän jos laite on oikeasti outo,harvinainen ja osat kortilla että silloin ottaa aikaa+rahaakin tähän verrattuna&moninverroin vaivaa eli  käytetään edes lähimpiä oikeanmoisia tai samalta ajalta hyvin naamioituneena tms mutta yritetään vaikka pitkän kaavan kautta ja ollaan rehdisti harrastemielessä tosissaan saada siitä semmoinen kuin se tulisi olla eikä vaan kepulikonstit mielessä.
Tämähän vaan minun mielipide ja sana on vapaa myös eriäville mielipiteille jotka luonnollisesti samanarvoisia kuin tämäkin huuhaa ajatelma... :-X
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 27, 2018, 12:08:05 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 27, 2018, 10:30:07 ap
Vastaus #112

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
Tunturit on mopoista helpoin kunnostaa ja museoida, maalia vaan päälle ja uutta osaa nettikaupasta.
Netissä kattava kuvasarja AMAn sivuilla joista näkee vuosimallierot sekä väritykset.
Silti näitä viritelmiä menee museoon heittämällä kuten tuo edellä linkittämäni sport soliferin penkillä, on ollut yksi vastaava sport jossa tankintarrat väärinpäin ja museossa oli.

Siis nyt ihan oikeasti, museotarkastajat vois hieman ryhdistäytyä.


Itsellä ei luonne anna periksi edes käyttömopoa rakentaa koijaten, isälle tehty -70 pappa kunnostettiin vain ajoon mutta siihen etsin vuosimalliin kuuluvat osat vaikka ei olisi pakollista ollut ja tällä hetkellä työn alla oleva suzuki s piti myös vain koota jämäosista ajoon mutta runko ym muuta osaa lähti puhallukseen / pulverimaalaus ja muita osia on kunnosteltu ja kone laakeroitu.

Ja jussille vastaten, mitä jos itse ostaisit tuollaisen "museoidun" pappamopon tuohon nylkyrihintaan ja jälkeenpäin huomaisit että väärät osat, vähän sama kun ostaisit porssen ladan koneella mutta eihän se haittaisi?

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 28, 2018, 09:39:27 ap kirjoittanut Jarkko Sjölund »
Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 27, 2018, 10:50:04 ap
Vastaus #113

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1137
Petoshan se on, ja eikös moisia tapauksia ole ollut jo raastuvassakin?
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 01, 2019, 18:30:05 ip
Vastaus #114

jorma suvimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 59
eihän  persaukiset pysty muita mopomerkkejä museoimaan  kun tuntureita ter jore

Tammikuu 06, 2019, 19:36:13 ip
Vastaus #115

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
eihän  persaukiset pysty muita mopomerkkejä museoimaan  kun tuntureita ter jore
Ja mitenköhän liittyy aiheeseen  :-\

No tuntureihin saa helpoiten osia ja melkein kaiken kaupasta helposti uutena, alle tonnilla kunnostaa helposti perus pappatunturin museoon josta sitten 2 donan hintapyynti nettiin.
Toista on esim monark ja norjanmopot, osia ei kaikkea uutena saa ja maalaukset on hieman tyylikkäämpiä kun saman ajan tuntureissa, osia joutuu ihan oikeasti metsästämään ja jopa ulkomailta asti.
Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Tammikuu 07, 2019, 08:17:57 ap
Vastaus #116

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Mielenkiintoinen juttu tämä museorekisteröinti.Tulihan noita mopoja rassailtua poikavuosina.Silloinhan se oli sellaista,että oli "enämpi intoa ku ymmärrysta"-tyylillä ja työkalukki oli kehnonlaisia.Mutta mopohan oli käyttöesine ja ajoon piti päästä.Tunturit ja Soliferithän ne oli halutuimpia ja mitä sporttisempi malli sen parempi.Simsonit,Monarkit,Rabeneikit yms. oli vanahojen ukkojen vehkeitä.Sillon, viiskymmentä vuotta taaksepäin ei museoita mietitty.Tehtaatkin valmisti mopoja käyttöön, ei museoon.Nyt, kun tuo syntymäaika on oikeuttanut miettimään oikein ajan kanssa ja kaikenlaista "äksonia" pitää ajankuluksi olla, päätin alkaa moporassailun "uusioharrastajaksi".Vanhoissa ajoneuvoissa on "sitä jotain". Olkoonpa se auto,moottoripyörä,traktori tai vaikkapa mopo.Itselläni on tässä parin vuoden harrastelun tuloksena jo jotain syntynyt mopojen osalta, kolme mopoa Jupiter 50,Crescent 2000 ja Jawa 550.Jawa tosin vielä työn alla.Noissa keskuteluissa ja muissa yhteyksissä on jäänyt vähän sellainen maku, että on harrastajat vs. ammattilaiset ja Tunturi/Solifer vs. muut merkit.Merkkikohtaista nokittelua on vaikea ymmärtää.Vaikka itselläni nyt ei ole kotimaista kohdetta, nostan silti aina hattua Tunturien/Soliferien rassaajille.Niitä on hienosti tallennettu nykysille ja tuleville polville.Oma ideani on säilyttää AJONEUVO HISTORIAA, ei museoida.Ymmärtääkseni museo esine siitä tulee,kun se sijoitetaan pysyvästi museoon näytille.Nythän vaikuttaisi,että museorekisteröinti sen vuoksi, että saadaan taloudellista hyötyä vakuutusmaksun tai myynnin yhteydessä.Aina kun on taloudellinen kannuste, ei keinotkaan aina ole niin "puhtoisia".Pitäisi saada muutos siihen, että ajoneuvohistorian säilyttäminen ei rasittaisi kukkaroa kohtuuttomasti,kun itsellä on tarkoitus myös käyttää liikenteessä noita mopoja.Omaa harrastustani en aio "tappaa" yrittämällä museoida käyttöesineitä.
Paras palkinto käytetystä rassausajasta tuli viime kesänä, kun kerhoajon tauolla huoltamon pihalla eräs katselija,"amatööri museoajoneuvotarkastaja" totesi, että "ompa niinko pakasta veetty".


ps. Tässä aamun hämärässä mietin, että lähenkö Jawan kimppuun vai pilkille? Lähen...... ;)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 07, 2019, 09:14:56 ap kirjoittanut Eino Turunen »

Tammikuu 07, 2019, 08:27:10 ap
Vastaus #117

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8010
Melko monta noista mopomerkeistä olen nähnyt ihan uusinakin.

Eikä niistä kyllä yksikään merkki ollut niin loistokkaasti
viimeistelty kuin osa nykyajan entisöidyistä mopoista.

Hienojakin oli-mutta maalipinta oli kyllä luokkaa appelsiini monessakin
kulkineessa. Ruotsalaismopoissa kumminkin ehkä parasta laatua.Samoinhan
oli polkupyörissäkin-niiden viimeistely oli huippua.

No jotkut harvinaiseksi jääneet mopotkin-eräät saksalaismallit-olivat kyllä
omaa luokkaansa pintojensakin puolesta.Kallita olivat-ja siksi harvinaisia.

Mutta saahan noita puunata...en mie sillä....

t. Markku

Tammikuu 07, 2019, 20:39:03 ip
Vastaus #118

seppo savolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 964
  • Osapuilleen kasassa....
Museossa miksi, on tämän topikin teema.

Ihan turhaan ruvetaan romurautoja hinnoittelemaan viimeisen raidan leveyden tahi muun
sen sortin vuoksi.

Nämä harrastepelit ovat ihmisten suunnittelemia myöskin rakentamia. Ylipäätänsä
liikkumisen helpottamiseen suunniteltuja laitteita.

Nykyään nettihörhöjen spekulaation keskipisteitä. Tämä sillä että niin monella eri tasolla voitaneen
harrastaa ja siitä iloita! Museoida voi myös höyryveturin kuten linkin kuvissa on esillä. Sillä taas ajelutetaan
kyytiin tulevia henkilöitä jotka haluavat nauttia moisesta menosta. No se mopokulta museorekisteröidään viltin alle
autotallin perukoille tai sitten myydään netissä. Ihan hyvä niin....

Onneksi live-elämää pääsee myös kokemaan järjestettävissä alan tapahtumissa, jos vaan hennoo parikymppiä bensoihin satsata.
Yleensä niissä tapaa omankaltaisen harrastajasielunkin jos ei nokka pystyssä tahi tuppisuuna taaperra.

Ohessa kuvagalleria ensimmäisestä järjestämästäni tapahtumasta, jossa mukana nautiskelemassa oli miniatyyrinä
koko alan kerma !!!  Tämä siis vuoden 2013 satoa.
https://plus.google.com/photos/107999156543540464753/albums/5896082239110585617

Tammikuu 07, 2019, 21:35:21 ip
Vastaus #119

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1511
Taisi olla se Export pisimmälle Suomi valmiste vanhoissa mopossa? Oli Suomalaista suunnittelua. Runko, lokasuojat, tankki ynm... taisi olla kotimaista valmistetta. Samoin jotain muuta sieltä täältä, renkaat ja osa kumi osista. Olisiko jopa sähköpiuhat olleet kotimaista?
Joku mallin historian perehtynyt tietää paremmin.
Tuskin 100% kotimaassa valmistettua onkaan, edes noissa isommissa maissa?
Uudessakaupungissa kasattuja Mersuja tuskin voi kotimaiseksi sanoa,
Taisi olla suurin kotimaisuus Saabin jossain 96,99,900 malleissa.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...