Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 45797 kertaa)

Lokakuu 28, 2019, 11:27:24 ap
Vastaus #120

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Tällainen löytyi netistä ja taas voi kysellä kuka on ollut museotarkastaja ja oliko hyvät pullakahvit kun museoon on hyväksytty.


https://www.tori.fi/pohjois-savo/Jupiter__61_27509026.htm?ca=18&w=3&last=1


Noita norjanmopoja on sekalainen seurakunta mutta perusjutut niissä kaikissa taitaa olla samat.
Itellä samanvuotinen jupikka ja siinä on tyyppikilpi istuimen takana rungon päällä joten istuimen pitää olla mallia norsunkorva, muuten istuin peittää tyyppikilven.
Linkin mopossa polkupyörän muoviset polkimet, ei todellakaan sellaisia aikoinaan ollut, sylinteri ja kansi komeesti maalattu kilikalihopealla, eikö sylinteri pitäis olla musta ja kansi alumiininen.
Omas -61 mallis sivujalkaa ei ole, eikä edes paikkaa sille, keskijalka tuossakin pitäisi olla.
Tarakka usein rungon värinen eli valkoinen ja ei tuo kilikalilla hopeaksi maalattu pakoputkikaan oikein vakuuta.



Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Lokakuu 28, 2019, 12:19:53 ip
Vastaus #121

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 45
Aiheellista pohdintaa museoinnista....mutta,mutta nuo norjan mopot. Näyttää olevan tuo "Jupiteri" sellainen yleisnimitys noille Öglaendin valmistamille mopoille. Jupiterhan oli yksi monista kauppanimistä,joilla norjan mopoja suomessa myytiin. Tuo "museomopo" ei mielestäni ole Jupiter -61, vaan paremminkin ehkäpä Trygg -61. Se vaikeus korostuu noiden museoinnin suhteen siinä, että maahantuojia oli useita ko. norjan mopoille,vaikkakin samalta tehtaalta ne tänne koottavaksi tulivat. Varustelut ja mallit kuitenkin saattoivat poiketa samoissakin "vuosikerroissa" toisistaan. Tehdas möi mitä ostaja halusi tai ostaja osti mitä tehdas halusi myydä.
Tuossa esimerkissä "museointi" kyseenalaistaa koko museoinnin alkuperäisen ajatuksen ja järkevyyden.



« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2019, 12:22:16 ip kirjoittanut Eino Turunen »

Lokakuu 28, 2019, 12:41:20 ip
Vastaus #122

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 807
Tällainen löytyi netistä ja taas voi kysellä kuka on ollut museotarkastaja ja oliko hyvät pullakahvit kun museoon on hyväksytty.


https://www.tori.fi/pohjois-savo/Jupiter__61_27509026.htm?ca=18&w=3&last=1


Noita norjanmopoja on sekalainen seurakunta mutta perusjutut niissä kaikissa taitaa olla samat.
Itellä samanvuotinen jupikka ja siinä on tyyppikilpi istuimen takana rungon päällä joten istuimen pitää olla mallia norsunkorva, muuten istuin peittää tyyppikilven.
Linkin mopossa polkupyörän muoviset polkimet, ei todellakaan sellaisia aikoinaan ollut, sylinteri ja kansi komeesti maalattu kilikalihopealla, eikö sylinteri pitäis olla musta ja kansi alumiininen.
Omas -61 mallis sivujalkaa ei ole, eikä edes paikkaa sille, keskijalka tuossakin pitäisi olla.
Tarakka usein rungon värinen eli valkoinen ja ei tuo kilikalilla hopeaksi maalattu pakoputkikaan oikein vakuuta.
Merkistä ei saa selvää, mutta Trygg tai T-siipi tuo lähinnä on. Ilmoituksen lisäksi ilmoittajalla oli 185 muuta ilmoitusta suurinpiirtein maan ja taivaan väliltä. Romukauppias on ehkä vaan todennut mopon olevan jupiteri ja ilmoitus toriin.

Joillakin "entisöijillä" on ikävä tapa kierrättää osia. Esim. istuin on kallis kuin myös änkkäri. Miksi antaisi kalliit osat eteenpäin, kun museoleima on jo paperissa ja mopoja on vielä tallissa valmistumassa. Tätä ajatusmallia näkyy muissakin museoinneissa, ei pelkästään mopoissa.

Lokakuu 28, 2019, 13:42:35 ip
Vastaus #123

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 478
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Siihen nähden mitä on nähtyä tullut niin Jarkon linkittämä on ihan ok museomopo ja kokonaisuutena harvinaisen hyväkin  eikä siinä silmiinpistä mikään jos tekstin mukaan satulakin uudelleen verhoiltu tuosta kuvasta poiketen.
Museoajoneuvo ei kuitenkaan tarkoita samaa kuin näyttelyajoneuvo ja näyttelyvehjekkään ei tarvi olla tehdasuuden näköinen ja tasoinen.
Ketä joku pikkuvirhe tässä häiritseekään niin ostaja laittakoot kuntoon nippelitasonkin jos niin tuumii,onpahan jotain pikkupuuhaa.

Tämä kommenti ei tarkoita että itse tekisin tarkoituksella sinnepäin,päinvastoin tulee oltua liiankin tarkkaa näpräämistä osin ihan turhaan koska ainakaan 99% ulkopuolisista huomaisi mitään eroa onko joku nippeli vuoden uudemmasta tai vanhemmasta mallista
jos sopii kokonaisuuteen ja varsinkin jos kohde ei kuulu pappis tason harrasteisiin yleisyydeltään jolloin ymmärettävä että osia niin vaan aina löydy tai sanotaanko että löytyy nekin jos viitsii ja etsii netistä +kyselee ,tarvii olla todellinen harvinaisuus ellei jossainvaiheessa tärppää.
Kuten useasti toitottanut nin Ruotsista löytyy todella hyvin osaa tämmöiseen mistä kyse, puhumattakaan Ruotsalaista alkuperää oleviin.


Varsinkin maalisävyjen kanssa takerrutaan värikoodeja kysellen.Mun mielestä ihan ok kunhan etsii orkkismaalisen kohdan suojaisasta paikasta ja täsmää siihen ns silmällä on riittävän hyvä kaikille osapuolille.
Maalihan tarvisi olla just sitä orkkismaalia koostumukseltaan  eikä siltikään lopputulos satavarmasti sen kummempi ole eikä mikään poikkeus ollut että värisävyt poikkesi silminnähden samankin laitteen eri osissa tai eri yksilöissäkin toisistaan uutenakin ja sama värisävy virallisesti.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2019, 16:41:46 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Lokakuu 28, 2019, 15:30:13 ip
Vastaus #124

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3489
  • Mamu
Kaverilla oli tuon Tryygen näköinen mopo,ainoa ero on norsunkorvasatula,ja merkiltään oli Jupiter 50,olisko ollut joku juhlavuosimalli?

Lokakuu 29, 2019, 09:33:01 ap
Vastaus #125

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 475
Petrille vastaten että ei museoinnissa pidä pilkkua viilata mutta mun mielestä museoitavan aihion pitää olla vuosimallinsa mukainen osiltaan, ethän sinäkään osta porssea ladan koneella täydellä hinnalla?
Se että tieten tahtoen noita museovehkeitä tehdään sillä kuuluisalla vasemmalla kädellä ja pelkästään hyvän rahan sekä halvan vakuutuksen toivossa, ainakin mua ärsyttää hitosti koska tiedän muutaman harrastajan jotka hommat tekee kunnolla.
Esim tuos linkittämässäni -61 mopos on väärä satula joka peittää tyyppikilven, omas oli tehty sama homma ja norsunkorvalesta on hakusessa, joo maksaahan se mutta eikö lähes parin tonnin pyynnillä oleva mopo pitäis olla osiltaan ok?







Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50.
Jupiter 50 -61.

Lokakuu 29, 2019, 09:44:42 ap
Vastaus #126

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8449
Kun noita laitteita alettiin museovakuuttaa-niin silloin
tilanne oli,että etenkin moottoripyörien vakuutukset
olivat ihan järjettömiä....no miksei autojenkin vakuutukset-joten museopyörää hamuttiin itselleen innolla.

Nuo käyttömaksut autoille eikun lisäsivät intoa...

Nyt tilanne on toinen-onko järkeä käyttää satoja-tai jopa
tuhansia entisöintiin,että saa mopoon tai moottoripyöriin 40 euron vakuutuksen-kun
siihen laitteeseen saa muuten vakuutuksen satasella-ja parhaimmassa tapauksessa
saa seisontaan sen ajopelin,jolloin ajokausi maksaa vakuutuksen osalta suunnilleen
saman...40...50e/kausi.

Tosin jotain kummaa vakuutushinnoissa on- Tonnisen yli sataheppaisen motukan vakuutus voi
olla halvempi kuin 20-heppaisen 50-luvun lötköllä brittipyörällä-
tai 30-luvun satapiikillä,jossa on 7 hevosvoimaa. No-se on eri asia vissiin
tässä keskustelussa.Vakuutusmatematiikkaa ehkä? Jota ei ymmärrä kuin se vakuutusyhtiö.

Mutta kyllä on aika heppoisilla perusteella museorekisteriin päästettyjä ajopelejä
tullut nähtyä....mopoja,motukoita ja etenkin autoja. Ja vastaavasti toki n. 3 kertaa ylientisöityjä
alkuperäisiin verrattuna...

t. Markku

Lokakuu 29, 2019, 10:27:04 ap
Vastaus #127

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 807

Menee ainakin osittain ohi aiheesta, mutta.....

Meidän kylillä oli hyvä SOK:n kauppias, joka myi Jupiterit aika moneen talouteen.
Yksi oli punainen ja muut mustia. Keskijalkaa niissä ei ollut, vaan juuri tuollainen haarukkaan kiinnitetty sivujalka.
Kaikissa oli kromatut tankinposket joissa siirtokuvalogo "Jupiter 50", ei mitään irtopeltejä eikä metallimerkkejä.
Hienoa oli myös tankin päällä olevat tärkeimmät liikennemerkit. Työkalukotelon rungonvärisen kannen takapuolella oli myös siirtokuva, jossa oli tiivistelmä huolto-ohjeista.
Tarakka oli muistaakseni ainakin noissa mustissa kromattu.


Minullakin taisi viitisen kappaletta noita mustia käväistä, kun olivat jääneet ajosta pois jo vuosia sitten. Rälläköitiin ja muokattiin, mutta kaikissa oli sama ominaisuus....kakkonen hyppi. Akselilla rattaiden välissä oleva kytkentäpalikka, jossa neljä reikää, oli kulunut niin, ettei heikko jousivoima jaksanut enää pitää vedossa vaijdetta päällä. Sellaisena niillä oli ajettu jo vuosikausia...meilläkin aina kuuli, kun pappa tuli kotia kohti...pöööö-iu-pöööö-iu-iu-pööö.....


Sellainenkin tuli kokeiltua mustalla jupiterilla, että lähteekö ilman kaasariin annettua pensaruiskausta käyntiin tupajumilla. Ulkona oli pakkasta 10 astetta. Tiet olivat vielä syksyn hiekkapinnalla joten pitoa oli. Kaveri tuli 125GT Suzukilla Jupiterin eteen ja naru väliin. Kokeiltiin ensin kakkosella, ei lähtenyt....sitten ykkönen päälle ja vetoa. Nopeus oli sutkin mittarin mukaan 60km kun alkoi savua tulla ja lähtihän se. Joku kätevämpi varmaan voi laskemalla selvittää, paljonko oli koneessa kierroksia tuolloin ;D

Lokakuu 29, 2019, 10:43:19 ap
Vastaus #128

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 478
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Väärä satula on mielestäni aika pientä vielä museomopossa jos se muuten on kelvollinen museoon ja vaihtakoot ketä asia vaivaa,norsunkorvasatuloita&päällisiä  löytyy vaikkapa sieltä mopedrenovering.se:stä edullisesti ketä asia haittaa.
Luonnollisesti MR tarkastajan moka ja omistaja-tarkastuttajan huijaus mennyt läpi koska takuulla hän tiesi väärästä satulasta mutta näillä mennään ja toivomme että mahd ostaja huomaa asian ennen ostoa vaan voihan olla ettei asia hetkauta senkummemmin,vaihtakoot jos asia vaivaa.
Arvaa mitä monille tip top MR vehkeille onkaan tapahtunut tarkastuksen jälkeen kun silmä välttänyt,joko heti tai vuosia myöhemmin?
Enemmän minua kyrsii hämmästyttävän monessa museiduissa ruosteiset  tummuneet vaimentimet ynnä käyrät,tarrat on mitä sattuu jos ollenkaan ,poljinkumien ym kumiosien surkeus ja ei sen alkuperäisyyden niin hyvää tarvi olla ettei mitään viitsi tehdä kromiosien huonolle kunnolle tai yleiselle rähjäisyydelle.

Porche 928 miellyttäisi jos ois harrasteauto hakusassa mutta luulen erottavani jos pellin alta löytyy V8 sijaan joku muu,vaikkapa Ladan kone=)
Miten sen sinne saisikaan kohtuutyöllä,en tiiä, mutta liekö ihan niin uunoa MR tarkastajaakaan että tuo muunnos menisi läpi saati sitten  katsastuksessa?
Täydellä hinnalla minä en osta mitään,pitää saada halavalla ja näissä 2 pyöräisissä minun mielenkiinto pääosin tahtoo olla outouksissa joita ei muut huoli puoli-ilmankaan :laugh:

Ennakolta kun vaivautuu perehtymään malliin mikä kiinnostaa,haaveilee ja mitä on lopulta jopa ostamassa niin tietää miltä sen pitää näyttääkkkin,siis vaikka tuo mopo esimerkkinä.
Ellei näin viitsi tehdä niin pissityshän on hyvinkin mahdollista riippuen toki myyjästä  ja menee pikkasen omaankin piikkiin liika hyväuskoisuus.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2019, 10:54:34 ap kirjoittanut Petri J Kokko »