Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 44043 kertaa)

Syyskuu 27, 2015, 10:48:35 ap
Vastaus #15

tapani virkkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 834
Moro!

 tuo toinen mun pappatunturi on museorekisterissä ja on osiltaan vuosimallinsa mukainen vaikka en sitä kunnostuksessa museoon edes aikonut laittaa vaan tuli isälle ajoon.

Mitenkäs tuo kun noilla ei sais ajaa kuin sen 30 vuorokautta vuodessa? Näillä eväillä on kohta koko museoajeneuvoetu  syöty loppuun. Eli kustaan

omaan sukkaan :(

Syyskuu 27, 2015, 11:16:33 ap
Vastaus #16

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Saako museoinnissa olla patinaa, vai onko oltava uudessa moitteettomassa maalissa, jos osat ovat alkuperäisiä ja kaikki tallella?

Mitä hyötyä museoinnista, paljonko esim vakuutusmaksu halvempi?

Mielestäni alkuperäistä patinoitunutta ei saisi mennä maalaamaan kokonaisuus ratkaisee ruostetta ei saisi olla.
Kannattaa kysyä museotarkastajalta ennen kuin tekee mitään.
Vakuutusmaksuissa eri yhtiöillä iso hintahaitari museovakuutus NOIN 30-50e normaali vakuutus NOIN 80-200e

Syyskuu 27, 2015, 11:28:57 ap
Vastaus #17

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4089
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Joo kyllä saa olla "alkuperäistä patinointia",on se muuttunut,aiemmin kun tarvi olla kuin kaupan hyllyllä,tai vielä parempi.Elikkä oikeaan suuntaan on menty.
Tässä tosin kattelin yhtä museoitua mopoo ja sen konekin oli kuuskolopulteilla kasattu,vaikka niitä kuusmillisiä ruuveja ois mailma täynnä.Kahvat oli kaukana alkuperäisestä ja lokarit minusta näytti vääriltä,siitä tosin en ole varma.Mutta kuitenkin minä en olis hyväksyny museoitavaksi.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Syyskuu 27, 2015, 11:58:45 ap
Vastaus #18

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Moro!

 tuo toinen mun pappatunturi on museorekisterissä ja on osiltaan vuosimallinsa mukainen vaikka en sitä kunnostuksessa museoon edes aikonut laittaa vaan tuli isälle ajoon.

Mitenkäs tuo kun noilla ei sais ajaa kuin sen 30 vuorokautta vuodessa? Näillä eväillä on kohta koko museoajeneuvoetu  syöty loppuun. Eli kustaan

omaan sukkaan :(

Eipä tuolla tuon enempää ajetakkaan.

Ruostetta ei saa olla missään, matta patinoitunut maalipinta hyväksytään ja näköjään vannehopealla maalatut etupään U-rauta sekä tarakkakin. :)
Osat pitää olla ehjiä ja mun mielestä yhteen sopivia, ei mikään ole niin törkeän näköinen kun esim pappatunturissa vanha kellastunut ketjusuuoja ja uudet valkoiset koneensuojat.

36e on liikennevakuutus vuodessa ja 65e osakasko eli palo/varkaus/ilkivalta.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 27, 2015, 12:17:09 ip
Vastaus #19

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
  • Renkohill Dude
Moro!

 tuo toinen mun pappatunturi on museorekisterissä ja on osiltaan vuosimallinsa mukainen vaikka en sitä kunnostuksessa museoon edes aikonut laittaa vaan tuli isälle ajoon.

Mitenkäs tuo kun noilla ei sais ajaa kuin sen 30 vuorokautta vuodessa? Näillä eväillä on kohta koko museoajeneuvoetu  syöty loppuun. Eli kustaan

omaan sukkaan :(

Eipä tuolla tuon enempää ajetakkaan.

Ruostetta ei saa olla missään, matta patinoitunut maalipinta hyväksytään ja näköjään vannehopealla maalatut etupään U-rauta sekä tarakkakin. :)
Osat pitää olla ehjiä ja mun mielestä yhteen sopivia, ei mikään ole niin törkeän näköinen kun esim pappatunturissa vanha kellastunut ketjusuuoja ja uudet valkoiset koneensuojat.

36e on liikennevakuutus vuodessa ja 65e osakasko eli palo/varkaus/ilkivalta.



Moro Jarkko! kyllä koneensuojat (ABS-muovi) ovat ennemmin harmaat kuin valkoiset... vain nuo lasikuituiset koneensuojat ovat valkoisia....
(saivartelua(ko))????  joo, taitaakin mennä harkintaan tuo oman SINISEN kokoaminen, kun ketjusuoja ja koneensuojat ovat uudet (ABS-muovi) ja etulokasuoja on puhdistettu alkuperäinen ... jää jonkin verran sävyeroa, mutta ei siitä museomopoa tulekaan, vaikka tulee tehdasuusilla etulyhdyn kopalla ja takalokasuojalla sekä mittaripaneelin muovilla;  tuosta tulikin mieleen, että mikä mahtaa olla paras puhdistus- ja viimeistelykäsittely (kiilto ja puhtaanapito) noille muovisuojille mukaan lukien alkuperäisen lokasuojan
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Syyskuu 27, 2015, 14:32:42 ip
Vastaus #20

Kari Vähäkainu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5344
  • Soiva kunta
Muoviosille kunnon puhdistus jonka jälkeen niihin suihkutetaan reilu kerros silikonia, annetaan muutaman tunnin imeytyä muoviin ja imeytymätön silikoni pyyhitään pois. Silikoni kirkastaa muovia ja pitää sen notkeana ehkäisten muovin murtumista. Auringon uv-säteiden haalistamille takavaloille tämä käsittely tekee gutaa, harmaistakin takavaloista tulee uuden näköiset. Silikonikäsittely täytyy kuitenkin uusia noin puolen vuoden välein.
Jos jokin osuu tuulettimeen se ei leviä tasaisesti

Syyskuu 27, 2015, 15:06:56 ip
Vastaus #21

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
  • Renkohill Dude
Muoviosille kunnon puhdistus jonka jälkeen niihin suihkutetaan reilu kerros silikonia, annetaan muutaman tunnin imeytyä muoviin ja imeytymätön silikoni pyyhitään pois. Silikoni kirkastaa muovia ja pitää sen notkeana ehkäisten muovin murtumista. Auringon uv-säteiden haalistamille takavaloille tämä käsittely tekee gutaa, harmaistakin takavaloista tulee uuden näköiset. Silikonikäsittely täytyy kuitenkin uusia noin puolen vuoden välein.

kiitos Kari vinkistä! onko puhdistusaineella/menetelmällä väliä? vanha etulokasuoja hiottu ihan karhealla (jotain 120) santapaperilla ja sen jälkeen  hienolla teräsvillalla puhtaaksi... nyt mietintätauolla, miten homma etenee, kun tarvikemateriaali on tässä... hienoa santapaperia ja Autosolia löytyy (taitaa Fareclaakin olla) .... vai tartteeko lähteä kauppaan
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Syyskuu 27, 2015, 17:52:31 ip
Vastaus #22

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Uudet "muoviosat" on aivan liian valkoisia, RAL 7035 on se yleisin väri jolla nuo maalataan, jotkut käyttää RAL 7038 joka on mielestäni liian tumma.

Tässä on liian vaaleat: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1923985
Tässä varmaan aika lähelle tuo RAL 7035: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1891073
Tässä liian tummat, varmaan RAL 7038: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/941295

Eikö Jouko nuo papat ole jo mennyttä aikaa? Eikö jotain muuta ja uudempaa projektia?

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Syyskuu 27, 2015, 19:56:34 ip
Vastaus #23

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
  • Renkohill Dude
Uudet "muoviosat" on aivan liian valkoisia, RAL 7035 on se yleisin väri jolla nuo maalataan, jotkut käyttää RAL 7038 joka on mielestäni liian tumma.

Tässä on liian vaaleat: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1923985
Tässä varmaan aika lähelle tuo RAL 7035: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/1891073
Tässä liian tummat, varmaan RAL 7038: http://www.nettimoto.com/tunturi/pappa/941295

Eikö Jouko nuo papat ole jo mennyttä aikaa? Eikö jotain muuta ja uudempaa projektia?

just joo... kyllä nuo värit sinänsä on tiedossa....käyttömopoon mulle ihan sama, kunhan on kaikki samaa väriä (ainakin lähelle ja puhtaat)...

Pappa yx (tuo punainen sedän perintönä tullut) mopo on ikuinen ikoni... toinen on työn alla, kun on osia ja osa jää varaosiksi.... kyllä haen koko ajan Tunturi Sportia (1972-76)  tai ehkä Super Sportia tai DX... ei ainakaan Solikoita tms.... tosin mun työn alla olevasta Papasta tulee 2015-versio...
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Syyskuu 28, 2015, 21:42:37 ip
Vastaus #24

Antero Mustakorpi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Mielipiteitä..
Mitenkäs tämmöisen museoonrekisteröinti sellaisenaan
- Alkuperäinen vuosimallin 1976 Sport (ei ollut koskaan rekisterissä, vuoden -79 vakuutuskilvet on kiinni)
- Tehtaan jälkeen vaihdettu valtuutetulla huollossa öljyjä ja sytytystulppia (ainoat vaihdetut osat)
- Ajettu 5018km (todistettavasti)
- Aivan kaikki osat alkuperäisiä ruuveja ja heijastimia myöten
- Pintaruostetta siellä/täällä (säilytetty ajamatta kylmässä tilassa 36 vuotta )   
- Tankissa tarrat kuluneet ja maali kauhtunut
- Vaijerit tehtaalla asennetut, alkuperäiset roiskeläpät yms... eli tämä on täysin alkuperäisessä käytetyssä kunnossa oleva -76 Sport. (peiliä lukuunottamatta)
- Käynnistyy ja käy hienosti kaasuttimen puhdistuksen jälkeen.
Tuo takana oleva sininen sport -75 on käynyt läpi rytökasasta käyttökunnostuksen.

Puranko tämän punaisen vm-76 osiksi ,kunnostan ja kokoan uudelleen, jolloin siitä tulee kuin uusi alkuperäisin osin vai annanko tuon 40 vuoden iän näkyä, vaikka ei museoon kelpaisikaan tuollaisenaan?? Mielipiteitä kiitos!
 


Syyskuu 28, 2015, 21:56:30 ip
Vastaus #25

Anssi Tötterström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 571
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Putsaat hyvin ja ruosteet pois, niin pitäis mennä museoon.

Syyskuu 28, 2015, 22:35:20 ip
Vastaus #26

Teemu Valkama

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Mielipiteitä..
Mitenkäs tämmöisen museoonrekisteröinti sellaisenaan
- Alkuperäinen vuosimallin 1976 Sport (ei ollut koskaan rekisterissä, vuoden -79 vakuutuskilvet on kiinni)
- Tehtaan jälkeen vaihdettu valtuutetulla huollossa öljyjä ja sytytystulppia (ainoat vaihdetut osat)
- Ajettu 5018km (todistettavasti)
- Aivan kaikki osat alkuperäisiä ruuveja ja heijastimia myöten
- Pintaruostetta siellä/täällä (säilytetty ajamatta kylmässä tilassa 36 vuotta )   
- Tankissa tarrat kuluneet ja maali kauhtunut
- Vaijerit tehtaalla asennetut, alkuperäiset roiskeläpät yms... eli tämä on täysin alkuperäisessä käytetyssä kunnossa oleva -76 Sport. (peiliä lukuunottamatta)
- Käynnistyy ja käy hienosti kaasuttimen puhdistuksen jälkeen.
Tuo takana oleva sininen sport -75 on käynyt läpi rytökasasta käyttökunnostuksen.

Puranko tämän punaisen vm-76 osiksi ,kunnostan ja kokoan uudelleen, jolloin siitä tulee kuin uusi alkuperäisin osin vai annanko tuon 40 vuoden iän näkyä, vaikka ei museoon kelpaisikaan tuollaisenaan?? Mielipiteitä kiitos!
 


Ilman muuta annat ajan patinan näköä ja pirät moperin tuollaisenaan. Itselläni on yksi -84 Tiger joka on mielestäni hyvin säilynyt ja sen olen ajatellu pitää sellaisenaan ja toisen mikä löytyy voin pikku hiljaa laitella lähes uutta vastaavaan kuntoon.

Lokakuu 01, 2015, 21:02:33 ip
Vastaus #27

Jouko Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 296
  • Renkohill Dude
Muoviosille kunnon puhdistus jonka jälkeen niihin suihkutetaan reilu kerros silikonia, annetaan muutaman tunnin imeytyä muoviin ja imeytymätön silikoni pyyhitään pois. Silikoni kirkastaa muovia ja pitää sen notkeana ehkäisten muovin murtumista. Auringon uv-säteiden haalistamille takavaloille tämä käsittely tekee gutaa, harmaistakin takavaloista tulee uuden näköiset. Silikonikäsittely täytyy kuitenkin uusia noin puolen vuoden välein.

kiitos Kari vinkistä! onko puhdistusaineella/menetelmällä väliä? vanha etulokasuoja hiottu ihan karhealla (jotain 120) santapaperilla ja sen jälkeen  hienolla teräsvillalla puhtaaksi... nyt mietintätauolla, miten homma etenee, kun tarvikemateriaali on tässä... hienoa santapaperia ja Autosolia löytyy (taitaa Fareclaakin olla) .... vai tartteeko lähteä kauppaan

onko kaikille muoveille sama konsti (alkuperäisten muoviosien ja jälkituotanto-ABS-muovisten käsittely); entä millainen pohjaus ennen maalausta? hionta, pohjamaalaus???
Pappa-Joe
Joke  Mopo-Jokke
MC Renkohill Dudes
Pappa Tunturi 1974 punainen muoviperä (alkuper.)
Tunturi Super Sport 1983 valkea (täysin entisöity)
Tunturi Tiger 1984 (projekti 2018) -> tulee keltainen ja oma design varustus

Facessa kts. MC Renkohill Dudes

Lokakuu 01, 2015, 23:05:40 ip
Vastaus #28

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Muoviosille kunnon puhdistus jonka jälkeen niihin suihkutetaan reilu kerros silikonia, annetaan muutaman tunnin imeytyä muoviin ja imeytymätön silikoni pyyhitään pois. Silikoni kirkastaa muovia ja pitää sen notkeana ehkäisten muovin murtumista. Auringon uv-säteiden haalistamille takavaloille tämä käsittely tekee gutaa, harmaistakin takavaloista tulee uuden näköiset. Silikonikäsittely täytyy kuitenkin uusia noin puolen vuoden välein.

kiitos Kari vinkistä! onko puhdistusaineella/menetelmällä väliä? vanha etulokasuoja hiottu ihan karhealla (jotain 120) santapaperilla ja sen jälkeen  hienolla teräsvillalla puhtaaksi... nyt mietintätauolla, miten homma etenee, kun tarvikemateriaali on tässä... hienoa santapaperia ja Autosolia löytyy (taitaa Fareclaakin olla) .... vai tartteeko lähteä kauppaan

onko kaikille muoveille sama konsti (alkuperäisten muoviosien ja jälkituotanto-ABS-muovisten käsittely); entä millainen pohjaus ennen maalausta? hionta, pohjamaalaus???

Jos tarkoitus maalata silikonipurkkia ei saa tuoda lähelle.
Automaalari varmaan laittaisi alle muovipraimerin mutta harrastemaalarina olen hiotulle pinnalle maalannut akryylimaalilla ja pysyy eikä halkeile

Lokakuu 02, 2015, 11:30:51 ap
Vastaus #29

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Ite olen vesihionut 600 karkealla mataksi ja alle muovitartuntaaine, perään pintaväri.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.