Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 70579 kertaa)

Tammikuu 07, 2021, 22:41:16 ip
Vastaus #195

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Näyttää runkonumeron mukaan olevan vuosimallia 1971/2 eli ei ole esitetty edes AMA:n todistusta tarkastajille. Oiskohan edes etuvalo oikeaa vuosilukua ?

Eikös -67 malli ole pääkallovalolla ja 19" renkailla......?
Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Jupiter 50 -61.

Tammikuu 08, 2021, 08:53:27 ap
Vastaus #196

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1899
Näin on ja taitaa tuo koneensuojakin olla uudemmasta Papasta !

Tammikuu 09, 2021, 11:54:40 ap
Vastaus #197

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1996
  • naavaparta
Museossa miksi?
Mutta mutta.
Mullakin on kaksi mopoa museossa ja kummallakin on voitettu VMPKn rallissa 1. palkinto.
Kannattaako mopojen kanssa museotarkastajien olla niin pietistisiä että joistakin pikku puutteista hylätään?
Olen sitä mieltä että jos mopon tyyli säilyy, niin siitä vaan museoon jos joku niin haluaa.
Helkaman ja Velosolexin voisin museokatsastaa, mutta mikä vuoksi? Taloudellisesti se ei kannata.
Tehkööt lastenlapset sitten pirroille miten haluavat.
Moottoripyörillä on homma sitten ihan toinen juttu.
Mitä kalliimpi ja hienompi pyörä on kyseessä niin sitä tarkempi pitäis tarkastus olla.
Yhtään ruostepisettä ei saa näkyä eikä maalilla peitettyjä kromiosia. Ei kirkkaita putkia mustakromisten sijaan.
Neljä yhteen putkista puhumattakaan vaikka niitä olis pyörään uutena saanut.

Tammikuu 09, 2021, 14:16:44 ip
Vastaus #198

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3878
Moro

Täyttyykö kulkineen museostatus ihka oikeast ellei se täytä säännöissä vaadittavia asioita?Missä se raja menee että onko kriteerit täyttyneet,näissä edellä esitetyissä ei ole ollut edes saman vuotisen osia vaikkakin ehkä hyvässä kunnossa ja hyvin entisöityjä.
En ole nähnyt sinun ykköspalkinnon saaneita mopoja mutta toivottavasti ovat oikeanlaisia jos oikein palkinnon olet niillä saanut.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Tammikuu 09, 2021, 15:05:52 ip
Vastaus #199

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 660
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Joo no velosolexin museotarkastamisessa nyt ainakaan minusta muutenkaan mitään itua,vekotinta kun ei tarvi rekisteröidä eikä siis kilvittääkkään eikä ilman niitä onnistu "pakollisen" vakuutusmaksun laskeminen tai tunnistaminenkaan käytännössä vaikka haluaisi lain mukaan toimiakkin joten museopaperilla ei merkitystä mihinkään.
Arjessa niillä siis ajetaan vakuutuksetta ns bensakuluin eikä vakuutusta voi kukaan mistään tarkistaakkaan koska ei kilpeä tms identiteettiä missään kirjoissa+kansissa eikä muuten velon entisöinti juuri polkupyörää kummempi toimenpidekkään ole,kaikkea osia saa kaikenlisäksi uutena hyllystä niihin erikoistuneista liikkeistä helposti kuin käytettynäkin koska laite kulttivehje maailmalla (ei täällä tietty..),äärettömän yksikertainen ja valmistettu vuosikymmeniä....terveisin 1 moisen omistanut ja siitä luopunut viime kesänä tuohon lähistölle.
Minusta hinnalla tai koolla ei saa olla mitään merkitystä mutta kuten aiemmiin todennut,OIKEASTI harvinaisten laitteiden osalta,olipa mopo/mp, ymmärrän pikkuiset oikopolut ja murheet paljon paremmin kuin se ettei vaivoitella pätkääkään vaan rohtona heti kilikalipullo kromimurheisiin ja muutenkin mistä aita matalin aivan perusmopoissa ja mp puolella.
Silloin on asenteessa se suurin vika lähtökohtaisesti eikä siinä etteikö osia löytyisi tai keinot loppuu kuin toviksi koska väitän että pitää olla melkoisen harvinainen tehdastekoinen sarjatuotantovehje tai erikoismalli kyseessä lähimmältä 60 vuodelta että nousee seinä pystyyn ja joutuu turvautumaan niin läpinäkyvään filunkipeliin entisöinnissä että yleiskuvista jo jää kiinni amatööreillekkin antaen kyllä kovasti mietittävää tarkastajien motiiveille/ammattitaidolle.
Joku järkevä "taso"tietty oltava eli turha niuhotus pois ruuvinkannoista,aluslevyistä,johtosukista,liittimistä jne kunhan ei kokonaisuutta häiritse,piilotetaan nätisti tai näkee että on edes yritetty tehdä kunnollista olipa äänevaimennin 5cm pidempi/lyhempi kunhan tyylillisesti oikea eikä rengasmerkkikään lie ykkösjuttu tai värisävyn analysointi muuta kuin silmätarkkuudella kunhan pinta ehjä koska silminerotettavat sävyerot oli arkipäivää vielä 70 luvullakin tehdasuusissa laitteissa vaikka virallisesti väri sama.
Todelliset näyttelytason laitteet eri juttu eikä sotketa niitä tähän soppaan koska nehän tehdään muutenkin kunnolla tarkastajista riippumatta omasta "ammattiylpeydestä"tehdä kunnolla ja monet silmäparit syynää lopputulosta tarkastajien jälkeenkin arvioiden löytäen taatusti toisarvoiset pikkuvirheetkin  .. :o
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2021, 15:32:15 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Tammikuu 09, 2021, 18:22:38 ip
Vastaus #200

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5677
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
No mulla on tunturi jonka ajattelin museo katsastaa, maalit hommattu etuiskareihin ja tarrat. Pöh sanon eli en ala etsimää muttereita joissa nyt ruostetta, jos jaksan teen siittä ajomopon ja jossen jaksa paan paaliin. Harvinainen malli jota en nyt muista mut Vähäkainu vainaalta sen ostin, eka nelivaihteinen. Mäntä pitää vaihtaa kun Kari viilasi helmaa pakoaukon puolelta, sain uuden orkkis männän mukaan mut jäi Karirta vaihtamatta terveyden takia. Niin jos vaihdan männän viilaan ulkomuistista niinkuin pitää etten jää bussin alle.

Tammikuu 10, 2021, 11:05:29 ap
Vastaus #201

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Petri kijoittaa asiaa, ihmeen helposti nuo 70-80 -luvun perus peltirunkopappatunturit livahtaa museokilpien väliin pelkän maalin kiiltoasteen perusteella.
Ainakin mua harmittaa niiden puolesta jotka ihan oikeasti näkevät vaivaa mopojen kunnostuksessa / entisöinnissä, osia korjataan, sinkitetään, niklataan ja jopa kromautetaan uusiksi kuten alunperinkin ovat olleet.
Sitten on näitä riman alittajia jotka netistä tilaa uudet osat halvimmasta päästä ja bolt on, usein se uudempi moottorin muovikate päätyy alumiinisen pukkipellin tilalle, ohan se halvempi ja eihän niitä alumiinisia tankinmerkkejä viitsi ostaa kun perus 80 -luvun mallin tunturi tarrat saa halvemmalla, sehän riittää kun siinä tankissa jotkut tarrat on, sellaisenahan aihio on "kunnostajalle" tullut, sekaosilla jo alunperin eikä ole viitsitty kunnostuksen ohessa tutustua eri vuosimallien poikkeavuuksiin.
Tuossa kun katselee esim ruotsinmopojen crescent / monark -mopojen monivärimaalauksia ym erikoisuuksia niin hattua pitää nostaa niiden  entisöijille, ei voi netistä uutta kromivannetta tilata jos kehät on alunperin olleet valkoiset jonkinlaisilla raidoilla.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2021, 18:13:19 ip kirjoittanut Jarkko Sjölund »
Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Jupiter 50 -61.

Tammikuu 10, 2021, 19:49:16 ip
Vastaus #202

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 76
Yleensäkin netissä myytävänä olevat museorekisteröidyt pappatunturit ja miksei muutkin mallit ja mopedit ovat todella harvoin alkuperäiseksi entisöityjä tai kunnostettuja, aina jokin paikka paljastuu vääränmalliseksi osaksi. Mikä tässä sitten on vaikeaa, samalla vaivalla kun kunnostaa mopon niin tekee sen oikein. Kuvia eri vuosimalleista ja tietoakin on saatavana. Taitavat olla pelkästään myyntitarkoitukseen tehtyjä. Varmastikin kunnolla entisöidyt eivät juurikaan ole myytävinä. Tälläisiä olen nähnyt muutamia viimeksi AMA:n näyttelyssä toissavuoden keväällä, ei hakemallakaan löydy väärän vuosimallin osia, mikä on hienoa, mopedi on juuri sellainen kuin kuuluukin olla.

Tammikuu 13, 2021, 11:48:56 ap
Vastaus #203

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 291
Itsellä ainakin on sellainen periaate, että jos jonkun laitteen museokilpiin laitan, niin sen täytyy sitten olla melko viimeisen päälle tehty. Mutta tosiaan kun katselee noita tässäkin ketjussa mainittuja esimerkkejä, niin valitettavasti kaikenlaisia väärillä osilla "entisöityjä" sitä pääseekin lipsahtamaan museokilpiin.

Kunhan muut projektit aavistuksen helpottaa, niin mun tarkoitus olisi laittaa oma Tunturi Trial museokilpiin, jotta sillä voisi silloin tällöin käydä ajelemassa omaksi iloksi. Se nyt ei onneksi vaadi kuin siistimistä ja vähän uutta maalia, kun kävin sen läpi silloin vajaa 10 vuotta sitten. Siksi tässä on tullut viimeaikoina kiinnitettyä vähän huomiota tähän museorekisteröintiin, ja varmaan tuon omankin laitteen saisi kikkailtua läpi tuollaisenaan, mutta siihen en ryhdy koska museopelin täytyy olla mun mielestä tehty kunnolla.
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Tammikuu 22, 2021, 20:16:09 ip
Vastaus #204

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2181
  • Museoajoneuvotarkastaja
solifer sm huutokaupat.com. :-[


2465024

Tammikuu 22, 2021, 20:24:28 ip
Vastaus #205

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
Tunturi ss -80 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Jupiter 50 -61.

Tammikuu 23, 2021, 05:36:54 ap
Vastaus #206

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2181
  • Museoajoneuvotarkastaja
Väärät tarrat . Siisti toki.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2021, 05:38:54 ap kirjoittanut Tero Kivimäki »

Tammikuu 23, 2021, 19:45:45 ip
Vastaus #207

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 76
Solifer vaikuttaa lähinnä käyttökunnostetulta, ei museo kuntoiselta. Hopeamaalia näkyy käytetyn etulokasuojan reikärauta kannakkeessa ja ohjausakselin hattumutterissa. Tuo tarratyyli tuli vasta 1979 ja kullanvärisenä ensin 1980 solifer gt malliin. Oikeat tarrat ovat hyvin ratkaisevat näissä muuten samanlaisissa solifereissa, niistä heti vuosimalli tunnistetaan yhdellä vilkaisulla museokuntoisessa ajoneuvossa. Renkaatkin ovat turhan pappamaiset sport mallin mopediin.

Tammikuu 23, 2021, 20:50:55 ip
Vastaus #208

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2181
  • Museoajoneuvotarkastaja
Hattumuttereita ei muutenkaa ole  noissa solikoissa ollut.

Tammikuu 24, 2021, 10:05:20 ap
Vastaus #209

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1376
Hattumuttereita ei muutenkaa ole  noissa solikoissa ollut.
Kyllä kai kumminkin ohjausakselin päässä?