Kirjoittaja Aihe: Museossa..miksi?  (Luettu 44505 kertaa)

Joulukuu 31, 2015, 10:07:12 ap
Vastaus #45

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 466
Pakko vähän avautua tähän.......on tämäkin kummaa "tekopyhää jeesustelua" aiheesta, kun tällä samalla foorumilla myydään-osastolla on myynnissä pelkkiä pyörän papereita...

...kumpikohan on enemmän "oikein" tai "väärin"; se, että jossain mr-mopossa on vähän vääriä osia ja kaveri on sen tarkastanut vai se, että joku rakentaa pyörän pelkkien papereiden ympärille ilman että papereiden myyjällä tai niiden ostajalla on kummallakaan yhtään alkuperäistä ko papereihin kuuluvaa osaa .... :-[

Mielestäni olis peiliinkatsomisen paikkaa tyrkyllä...... kohta ei ole kenelläkään kiva syödä valmiiksi kustuja muroja.  ::)


No otetaan esimerkiksi pappa-tunturi, suomen suosituin ja HELPOIN entisöitävä mopomalli.
Uutta osaa saa tilattua kotosohvalla istuen ja nettikaupan ostoskoriin klikkaillen, harvinaisemman merkin kunnostaja miettii miten sen kolhuisen / mädän etulokasuojan sais kunnostettua kun uutta ei saa.

Netistä löytyy myös kattava kuvakokoelma tuntureiden eri malleista vuosimalleineen, eri vuosimallien erot on siis aika helposti erotettavissa.
Esim jos projektina on -68 runko ja se museoon tehdään niin eikö silloin kuulu sen vuosimallin osat olla?

Eihän autoliikekään voi myydä porssea ladan koneella? Tai voi mutta taitais ostajaa ketuttaa.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Joulukuu 31, 2015, 10:18:56 ap
Vastaus #46

Antti Törmälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1148
sen takia ne pappatuntsat varmaan niin paljon maksaakin kun on mennyt tilaillessa monet palkat osiin.
Harvinaisemman mopon entisöijä korjaa osat eikä laske työlle sinänsä hintaa koska se on harrastus???

Joulukuu 31, 2015, 14:48:08 ip
Vastaus #47

Pekka Pöyhönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 342
"Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?"

... keneen viittaat tällä lauseella??? Minuunko, että itse "vilunkimiehenä (?)" otan asian esille vai noihin mr-mopon lokarin taivastelijoihin .... tarkennatko vähän   :embarassed:

En suurin surminkaan, vaan vastoin päin. Epäselvä kun olen, toistekin.

Olen siis samaa mieltä kanssasi: ei pidä arvostella toisten tekeleitä niin kovin.

Kaikki eivät ole seppiä, paitsi osa jo syntyessään. Jos jokainen osaamaton pitäisi olla tekemätön, niin ei teitä paljoa olisi.


Joulukuu 31, 2015, 15:38:39 ip
Vastaus #48

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 466
sen takia ne pappatuntsat varmaan niin paljon maksaakin kun on mennyt tilaillessa monet palkat osiin.
Harvinaisemman mopon entisöijä korjaa osat eikä laske työlle sinänsä hintaa koska se on harrastus???

Juuri näin.  :D

Mutta ei ne netin hinnat pappamalleista pidä paikkaansa, pyynnit on kovat mutta eri summia maksetaan.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Joulukuu 31, 2015, 15:48:11 ip
Vastaus #49

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Joo, taitaa se muoti-ilmiö olla enimmäkseen ohi. Eikä noista jaavoistakaan enää niin paljon kohkata, miten lie tuuttien laita?

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 31, 2015, 16:27:43 ip
Vastaus #50

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2831
  • Moukka
 Se kuka haluaa täysin alkuperäisessä kunnossa olevan, se sitten tekee semmosen, tai ostaa semmosen. Jos ei oma tietotaito riitä tulkitsemaan mikä on just originaalia, ottaa asiantuntijan mukaan? Joku toinen saattaa tyytyä suurin piirtein vanhaan. Ja kukin on valmis maksamaan oman harkinnan mukaan. Onhan ne, lähes mr-kuntoiset kuitenkin vähän häilyviä käsitteitä? Ja välillä se myyntihinnoittelukin meinaa herättää vähän hilpeyttä.

 Ei tuo omakaan pappa ole joka nippeliltään ja mutteriltaan täysin alkuperäistä vastaava, eikä sen tarvitse minulle ollakaan. Entisöinti riittää just tuohon pisteeseen mitä se on, ja kelpaa minulle. Se kun on tehty ihan omaan käyttöön, ja omaksi iloksi. Ei ole friikki kapistus, ei hyöty- eikä näyttelyesine. Se on vanha, perus siisti ja ehjä harrastemopo, ja kunnostettu hupi ajeluun. Enkä ole edes tavoitellut siitä mitään muuta. Kelpaa just tuollein, kaikkine uustuotanto osineen ja muutamine ruostepilkkuineen. Ja uskaltaa sitä ulkoiluttaa myös huonommallakin kelillä.

 Rahallista arvoa sille ei ole, kun se ei ole rahalla myytävänä. Jääköön pojalle, vaikka 50-vuotis lahjaksi, ja pistäköön poika sitten joskus tulevaisuudessa vahingon taas kiertämään?  ;)

Joulukuu 31, 2015, 20:51:42 ip
Vastaus #51

tapio panttila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75

Joulukuu 31, 2015, 21:28:14 ip
Vastaus #52

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1234
  • Jäsennumero 2573
Se kuka haluaa täysin alkuperäisessä kunnossa olevan, se sitten tekee semmosen,

 Ei tuo omakaan pappa ole joka nippeliltään ja mutteriltaan täysin alkuperäistä vastaava,
Minun mielestä alkuperäistuntosta ei voi tehä vanhasta moposta, alkuperäistä vastaavan voi tehä.

Helmikuu 25, 2016, 19:04:31 ip
Vastaus #53

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 466
Oli nettimotossa myynnissä erään vaasalaisen tekemä suzuki pv -81.
Museorekisterissä ja hinta 2500e.

Joku onnellinen sen oli ostanut, harmi vaan kun paskaa sai sangollisen.
Runko oli pulverimaalattu ja sävy aivan muuta kun alkuperäinen.
Tarvikemallin kytkinkahvanrunko tööttönapilla, olishan tuonkin saanut hienommin kun olis laittanut vanhemman kahvanrungon alaosan ilman tuota tööttönappia.
Edessä tarvikelokasuoja, takana alkuperäinen.
Oli keltapassivoitua kruunumutteria ja kilopultin lukkomutteria mutta ei näköjään museotarkastajaa häirinnyt.
Kone ulisi niin että sen kuulu jopa kypärän sisään kun oltiin kesällä ajelemassa.

Tuumasinkin tuossa että pitäiskö omaan -89 pevukkaan vaihtaa tallin hyllyllä majaileva -86 runko jonka kävis tuos maalauttamassa samalla väärällä värillä, toinen musta tankki vaan ostella ja siihen -86 tarrat kylkiin ja ei muuta kun museoon ja myyntiin, siinä tekis helposti parin tonnin tilin.  :)

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Maaliskuu 24, 2016, 20:21:12 ip
Vastaus #54

Antero Mustakorpi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Niin toukokuussa 1976 sain rippilahjaksi sinitankkisen Tunturi Sportin, mutta ei se tältä näyttänyt uutena tai edes loppuunajettuna romuna 1980 luvulla. Näyttää Tunturin valmistaneen useita erilaisia "facelift malleja" Sportista tuona vuonna kun tämäkin on museorekisteriin päätynyt.

http://www.nettimoto.com/tunturi/sport/1949471

Maaliskuu 24, 2016, 20:32:01 ip
Vastaus #55

Antero Mustakorpi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Mielipiteitä..
Mitenkäs tämmöisen museoonrekisteröinti sellaisenaan
- Alkuperäinen vuosimallin 1976 Sport (ei ollut koskaan rekisterissä, vuoden -79 vakuutuskilvet on kiinni)
- Tehtaan jälkeen vaihdettu valtuutetulla huollossa öljyjä ja sytytystulppia (ainoat vaihdetut osat)
- Ajettu 5018km (todistettavasti)
- Aivan kaikki osat alkuperäisiä ruuveja ja heijastimia myöten
- Pintaruostetta siellä/täällä (säilytetty ajamatta kylmässä tilassa 36 vuotta )   
- Tankissa tarrat kuluneet ja maali kauhtunut
- Vaijerit tehtaalla asennetut, alkuperäiset roiskeläpät yms... eli tämä on täysin alkuperäisessä käytetyssä kunnossa oleva -76 Sport. (peiliä lukuunottamatta)
- Käynnistyy ja käy hienosti kaasuttimen puhdistuksen jälkeen.
Tuo takana oleva sininen sport -75 on käynyt läpi rytökasasta käyttökunnostuksen.

Puranko tämän punaisen vm-76 osiksi ,kunnostan ja kokoan uudelleen, jolloin siitä tulee kuin uusi alkuperäisin osin vai annanko tuon 40 vuoden iän näkyä, vaikka ei museoon kelpaisikaan tuollaisenaan?? Mielipiteitä kiitos!
 


ilman muuta palasiksi ja kaikki osat ehostukseen nykyistä huonompaan kuntoon.  Siis onko vielä..

Nyt kävi tuon punaisen kanssa niin että tankki oli ruostunut puhki sisältä päältä vuosien aikana sisään kondensoituneen vuoksi ja meni kunnostukseen ja maalaukseen, mä ajattelin kuitenkin tarjota sitä museotarkastajalle vaikka tankki onkin sitten entisöity uudenveroiseksi.

Maaliskuu 24, 2016, 21:59:25 ip
Vastaus #56

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 57
Minkä kokonen tuo punaisen sportin alkuperäinen takaratas on ?  Näyttää aika isolta kuvassa.
Näitä on väitetty olevan 42 tai 46 hampaisia.

Maaliskuu 25, 2016, 10:27:25 ap
Vastaus #57

Antero Mustakorpi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Muistaakseni 46 hampainen takaratas.

Maaliskuu 25, 2016, 11:46:59 ap
Vastaus #58

Jarmo.Peltola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 682
Minkä kokonen tuo punaisen sportin alkuperäinen takaratas on ?  Näyttää aika isolta kuvassa.
Näitä on väitetty olevan 42 tai 46 hampaisia.

Takaratas z42 eturatas z10 välityssuhde 18,7

Maaliskuu 25, 2016, 12:37:22 ip
Vastaus #59

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3039
Moro

Noilla hammasluvuillahan välityssuhteeksi tule 4,2,tarkoittanet kai kokonais välityssuhdetta vaihdelaatikon kanssa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13