Kirjoittaja Aihe: Jääkaapin käynnistys  (Luettu 869 kertaa)

Maaliskuu 30, 2020, 10:13:19 ap
Luettu 869 kertaa

Jorma Siivola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 113
Minulla on pieni 12v kompressorijääkaapi, joka on ollut veneessä. Kaappia ei ole käytetty useaan vuoteen, joten se ei suostu lähteen käymään. Millähän tuota vois elvyttää. Lämmitys, kopistelu vai miten? Jorma

Maaliskuu 30, 2020, 10:35:19 ap
Vastaus #1

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1292
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Semmonen aikaisen miehen korkuinen jääviileäkaappi kun ei käynnistyny ni alko het vällein puhisemaan ku kallisti toiselle reunalle ja anto tömähtää takas alas. Termostaatilla se ainakin korjaantu ja heleppo vaihtaa.

Maaliskuu 30, 2020, 11:30:53 ap
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1038
Kalikalla kompressorin kylkeen, jos ei hellävaraisempi pudottelu auta.

Huhtikuu 01, 2020, 17:08:47 ip
Vastaus #3

Jorma Siivola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 113
Miten termostaatin / kytkimen voi tarkistaa mittarilla? Termostaatti on jääkaapin takana avoimella paikalla, kaappi 41 litraa. Mittarin äänisingaali kyllä alkoi kuulumaan kun pyöritin termarin ratasta o asennosta l asentoon. Riittääkö tuo termarin testiksi. Sulakkeen tarkistin, oli ehyt. Mitään ei kuulu eikä räpsy virran ollessa päällä. Kopistellu olen myös. Jorma

Huhtikuu 01, 2020, 17:43:14 ip
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3361
 Termari on joko aktivoitunut, tai sitten ei, eli kärki auki, tai kiinni.
 Jos piippari toimii noin, niin kyllä sen pitäisi sen puoleen käydä.
 Itse olen vain tökännyt ruuvarin liittimien väliin, niin sillä selviää. (Ehjä kone käynnistyy)

 Relerasia auki ja mittaat koneen käämit, jos poikki, niin sitte ei toimi, mutta jos kone jumissa, niin sitä ei mittaamalla selvitä.

 Tämmönen kaukoparantaminen on aina silkkaa arvailua...

Huhtikuu 01, 2020, 18:39:26 ip
Vastaus #5

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 386
Kuulemma jotkut virtaa mittaamalla erottavat jumissa olevan moottorin katki-vikaisesta? Ammattimiehet kai vaan vaihtavat uusia palikoita?

Huhtikuu 01, 2020, 19:01:08 ip
Vastaus #6

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5505
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Mulla oli ei kompressori kaappi ja korjaantui ku irrotti ja pani päällensä seisoon hetkeksi.

Huhtikuu 01, 2020, 19:52:28 ip
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3361
 Urpo; virtamittaus on ok, jos on sellanen mittari kädessä.  Mä mittailin aina ohmi-alueella ja mun mielestä helpoin.
 ps. onhan siellä vielä relekin välissä, joka sekin saattaa olla risa...

 Henkka; Absorptiokaapeissa tahto ammoniakki sakkautua putkiston pohjalle ja kun sen sai uudelleen liikkeelle ja elvytettyä, kaappi usein heräsi toimimaan.

 Mulla on mukavuukseton / sähkötön kalamaja ja siellä kaasuvehkeet. Lämppäri, grilli, liesi ja pari jääkaappia, joiden kanssa on oppinut kikkailemaan.  ;)

 Käytännössä noita 12V kompuravehkeitä on ollut käytössä aika vähän, monestakin syystä. Ne on ollu kalliita verrattuna vastuskaappeihin ja ne syö aika paljon virtaa, eli vaatii hyvän tuoton, tai erillisen oman piirin, esim. veneissä, joissa usein 2 akkua, joista toinen pyhitetään vain startille ja elintärkeille toiminnoille.
 Sama laturi joka pukkaa virtaa molemmille, mutta kikkare välissä ei purkaa molempia yhtä aikaa, vaan kumpikin tahoilleen.

ps. Tatu taitaa olla siellä telttaretkellä ku ei virka mittää…  ?    :)

Huhtikuu 01, 2020, 21:37:28 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3165
Entisessä elämässä oli miun perheen loma-asuntona asuntovaunu, Matkaaja 7000.  Niissä sellanen jääkaappi, mikä toimi ainakin kaasulla ja seinäsähköllä, nyt en oo ennää varma muististain, toimiks se 12 voltilla; Pena sen tietää?  Sen muistan, että melkein joka reissussa sen jääkaapin kanssa oli jottain sähläämistä, mutta se tais liittyä siihen kaasupolttimeen.  Se pien liekki pärjäs niin pienellä suuttimella, että sen kanssa oli aina käynnistysongelmia, piipusta tippu nokea sinne suuttimen ja liekin tienoille tai jotain.  Jotain rassaamista se kaipas melkein aina, enneko käynnisty.  Aluksi vielä leirintäalueella aina kaasu kiinni ja sähköön, että kaasua säästyis, mutta kohta keksi, että kun sen kaasulla kerran sai käyntiin, sitä ei sammutettu enneko kotipihassa.  Se kait toimi niin, että sääti vain sitä liekin suuruutta, ei pätkiny tulta.  Eli tää muisteltu ongelma tais liittyä vaan siihen kaasuun, ei sähköpuoleen.

Kymmekunta vuotta sitä lullaa hinattiin, ja siinä perhe-elämää vietettiin.  Kaks reissuva Alpeille ja vähän ylikin, Norjassa kerran ja Ruotsissa muutaman kerran, kotimaassa usseemp reissu, ja muullo vaunu oli yhistyksen alueella ensi Riihimäellä ja sitte Uuraisissa, ja sielläkin aika usein viikonloppuja vietettiin.  Aika resuamiselta tuntus nykymittapuun mukkaan.  Vaunuilun alkaessa oli yks-lapsinen pere, lopettaessa kolme.  Nykyelämässä asutaan reissussa ollessa hotellissa, ja nekkii yöt vähenee vuos vuodelta.

- muistel jääkaappikokemuksiaan jaakkovaakko -
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 01, 2020, 21:40:25 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Huhtikuu 02, 2020, 06:48:24 ap
Vastaus #9

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 7504
  • Nuolija Savosta
Entisessä elämässä oli miun perheen loma-asuntona asuntovaunu, Matkaaja 7000.  Niissä sellanen jääkaappi, mikä toimi ainakin kaasulla ja seinäsähköllä, nyt en oo ennää varma muististain, toimiks se 12 voltilla; Pena sen tietää?  Sen muistan, että melkein joka reissussa sen jääkaapin kanssa oli jottain sähläämistä, mutta se tais liittyä siihen kaasupolttimeen.  Se pien liekki pärjäs niin pienellä suuttimella, että sen kanssa oli aina käynnistysongelmia, piipusta tippu nokea sinne suuttimen ja liekin tienoille tai jotain.  Jotain rassaamista se kaipas melkein aina, enneko käynnisty.  Aluksi vielä leirintäalueella aina kaasu kiinni ja sähköön, että kaasua säästyis, mutta kohta keksi, että kun sen kaasulla kerran sai käyntiin, sitä ei sammutettu enneko kotipihassa.  Se kait toimi niin, että sääti vain sitä liekin suuruutta, ei pätkiny tulta.  Eli tää muisteltu ongelma tais liittyä vaan siihen kaasuun, ei sähköpuoleen.
Matkoojan vaunuissa taes olla järestään lähes kaekissa Upon kuapit, ne semmoset joessa ei ollu vakiona 12 voltin vastusta.

Ne oli joskus kieltämättä vähä niipukkaeta syttymään, vuan jos lähtö oli jo ennakkoon tiijossa, ni kun alako pari päevee ennen lähtöö louskuttoo pietsoo puolen tunnin jaksoessa muutaman tunnin tunnin välein, ni ylleesä ne joskus lopulta sitten kuitenkii sytty. Se malli jossa oli automaattipietso olikii sitten jo himpun varmempi lähtemään tulille.
Paras neovo mikä oli jossakii ohjeessa osijossa "mikä neuvoksi kun jääkaappi ei syty", kuulu suurinpiirtein näen:
"Jos jääkaappi ei syty kaasulla, pidä sitä päällä puolesta tunnista tuntiin sähköllä, ja yritä sitten uudestaan. Sittenkään se ei saata syttyä."

Huhtikuu 02, 2020, 08:04:43 ap
Vastaus #10

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 386
Seuraavaksi lyhyt yhteenveto  jääkaappien virrankulutuksesta:

kompressorikaappi : aika paljon
vastuskaappi: paljon tai hyvin paljon
peltier-kaappi: hyvin paljon tai paljon
kaasukaappi: ei kai yhtään, tai en tiedä onko niissä sytytys ja valo kuitenkin sähköllä

Muistin taas vanhan jutun 80-luvulta kun tuli näiitä peltier-kylmälukkujs. Ihmeteltiin erään lvi-insinöörin kanssa semmoista ja kerroin toimintaperiaatteesta. "Pakkohan siinä on kompressori olla" oli vastaus, "kuuntele nyt kun se huriseekin"
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 02, 2020, 08:10:05 ap kirjoittanut Urpo Laine »