Kirjoittaja Aihe: Suzuki 650DR venttiilikoneisto naksahtaa?  (Luettu 3021 kertaa)

Lokakuu 21, 2015, 17:23:45 ip
Luettu 3021 kertaa

Jani Erola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Moro.

Kaverin DR:ää ihmetellään. Pakoventtiilileiden puolelta kuuluu kummallinen naksaus puristustahdin aikana. Mäntä on noin puolessa välissä sylinteriä kun pakoventtiileissä tapahtuu pieni aukeminen ja sitten kuuluu naks! Ja pakoventtiilit menee kiinni ja puristustahti jatkuu normaalisti. Onko ominaisuus vai vika?

T:Jani Erola

Lokakuu 21, 2015, 21:35:32 ip
Vastaus #1

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1567
vois epäillä keinuvivussa/nokassa on kulumaa,ei kai siellä muuta voi olla?

Lokakuu 21, 2015, 21:52:00 ip
Vastaus #2

Risto Saastamoinen

  • Vieras
Jospa siinä on automaattinen puolipuristintoiminto joka raottaa pakovenoja kun kierrosluku on alhainen, eli alle tyhjäkäyntinopeuden? Ihastelin juuri tuollaisen systeemin nerokkuutta kun kasailin kawan 1500 kuutioista moottoria.

Lokakuu 22, 2015, 07:50:16 ap
Vastaus #3

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2335
  • Kukkahattusetä
Puolipuristinta minäki veikkaisin. Se on aika ylleinen varuste isommissa ykspyttysissä ja päästää naksahtavan äänen.
Kahden pytyn loukussa.

Lokakuu 22, 2015, 11:13:55 ap
Vastaus #4

Jani Erola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
  • Norton Big Four 1950 & Commando 961 Cafe Racer
Moro.

Kyllä naksahduksen aiheuttaja selvis. Se tosiaankin on mekaaninen puolipuristin joka toimii tietyllä kierrosalueella. Harvinaisen nerokas rakenne, tosin näyttää hieman haavoittuvalta. Ihmeellisiin asioihin sitä törmää kun ikää tulee :)
Vaikka taitaa olla alunperin Engelsmannien keksintöjä. Tosin hieman yksinkertaisemmalla tekniikalla.

T:Jani Erola

Lokakuu 22, 2015, 20:47:31 ip
Vastaus #5

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 471
F650 funduro bemarissa oli kans automaattinen puolipuristin; pakonokka-akselin päässä vipu joka alle tyhjäkäyntikierroksilla painoi venttiiliä auki, ja sitten kun kone kävi niin keskipakovoima käänsi vivun pois. Sammutettaessa  tuo vipu usein päästi kilahtavan äänen ; heikompiuskoinen olisi luullut äänestä että on joku vika koneessa... :laugh: