Kirjoittaja Aihe: Solifer SM Tomos-moottorin vaihteisto  (Luettu 2592 kertaa)

Marraskuu 02, 2015, 21:04:59 ip
Luettu 2592 kertaa

Toni Mikkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Osaisiko joku kertoa mitkä ovat "oikeat" 4v Tomos-moottorin vaihteiston akseleiden päittäisvälykset ja kuinka ne tulee linjata toisiinsa nähden jotta vaihteet toimisivat moitteettomasti? Shinni rikkojakin on saatavana 0,1mm-0,5mm välillä joten tarkkaa puuhaa on? Nuista räjäytyskuvistakaan kun ei näy kuin rikkojen paikat,muttei paksuuksia. :embarassed: 

Marraskuu 03, 2015, 09:59:08 ap
Vastaus #1

jere olmari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 139
Kyllähän noissa tapaa yli millin "klappi" olla,eli kyllä puoli milliäkin on jo hyvä;rattaat on laitettu ihan vain samaan linjaan...Vaihteensiirtopuikko kannattaa olla kunnossa,eli ei pahasti pyöristynyt,niin vaihteet pysyy päällä.

Marraskuu 05, 2015, 05:35:43 ap
Vastaus #2

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1232
  • Jäsennumero 2573
Eipä ole minullakaan tiodossa "oikeaa" välystä tuolle akselille vaikka olen noita aika monta jo kasannu. Liian tiukaksi älä kasaa ainakaan vetoakselia, koska niiden rattaiden pitää päästä vapaasti pyörimään toisiisa nähen. Jeren mainitsema milli ei liene kaukana oikeasta ole.

Marraskuu 06, 2015, 22:17:13 ip
Vastaus #3

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2130
  • Museoajoneuvotarkastaja
Jokainen akseli  kannattaa sovittaa erikseen tyhjään lohkoon tiivisteen kera. ;) juuri käsin tuntuva välys.

Elokuu 14, 2019, 18:37:42 ip
Vastaus #4

Aron Lukkarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Auttakaas alottelijaa, tarkotuksena ois kasata solifer sm 77 vuoden tomos kone pitäisi olla ihan toimiva, mutta kun ei tiedä yhtään mihin niitä prikkoja pitäisi tunkea kun ei kuvissa näy.