Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 57774 kertaa)

Tammikuu 30, 2016, 22:37:31 ip
Vastaus #105

Harri Saarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Hukankierros -83 tulokset löytyy. Jos tarvetta, voin skannata ja mailata jollekin.
[/quote]
Eiköhän nuo ole tallella, Taisitkin Kai, ajella aikanaan kovasti Niemitalon Timon kanssa kilpaa, muistelen.
Teillä oli Pirkan Moottorimiehissä muutamia Enduromiehiäkin, vaikka muuten tuonne maarata, speedway puolelle olikin vahvempi veto.

Tammikuu 31, 2016, 00:35:57 ap
Vastaus #106

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Taisitkin Kai, ajella aikanaan kovasti Niemitalon Timon kanssa kilpaa, muistelen.
Teillä oli Pirkan Moottorimiehissä muutamia Enduromiehiäkin, vaikka muuten tuonne maarata, speedway puolelle olikin vahvempi veto.

Kyllä. Timon kanssa kisattiin tasapäisesti enskan B125 ja A125 luokissa. Viime kesänä soitin Timpalle reilu 25 vuotta viime tapamisesta ja ostin häneltä rossipyörän :) PirMM oli (on?) tosiaan ratalajeihin painottunut TUL:n seura. Tuli ne ratalajitkin meikälle sitten jossain määrin tutuksi. Sitä en tiedä onko PirMM vielä olemassa. Jäsenmaksun olen kiltisti maksanut aina kun lasku on tullut. Nyt ei ole laskua muutamaan vuoteen näkynyt.

Tässä ketjussa oli jotain juttua samalla paikkakunnalla toimineista kerhoista. Meillä Tampereellahan oli tuolloin 70-/80-luvulla kolme seuraa: Hämeen Moottorikerho (HäMK) SVUL, Tampereen Moottorikerho (TaMK) TUK ja Pirkan Moottorimiehet (PirMM) TUL. Mun mielestä yhteistyö näiden välillä sujui kyllä hyvin ja rakentavasti.

MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 31, 2016, 09:44:54 ap
Vastaus #107

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Timo edusti joskus 1980-luvun alussa seuraa, jonka lyhenne oli TiMoKo.  Seura oli Tiirismaan Motokopla (TUL).
Sitten taisi olla RiMS, Riihimäen Moottoriseura?
Terveiset Orimattilaan!

Tammikuu 31, 2016, 09:58:32 ap
Vastaus #108

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Tervetuloa Hape äijäkööriin. Pitihän vähän hiillostaa...

Tammikuu 31, 2016, 10:44:25 ap
Vastaus #109

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Harri laittoi mulle lähtöluettelon, vähän joutui pienentämään jotta mahtui tänne. Vuosi oli 1984 jolloin oltiin kuvailemassa.
Niin ja se videokasettikin kunnossa ja koekatseltu.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2016, 11:27:30 ap kirjoittanut sakari vesa »

Tammikuu 31, 2016, 11:16:18 ap
Vastaus #110

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Suomalaiset endurokuskit ovat voittaneet lukemattomat määrät maailmanmestaruuksia. Mutta moottoriurheilun arvostus urheilutoimittajien osalta vetää kyllä herneen nessuun  >:( Kuinkahan korkealle on parhaimmillaan on enskakuski päässyt vuoden urheilijaa valittaessa? Tämä on lainaus Martti Kaisamatin kommentista.
Näinhän se menee. Mitä enemmän sadoille miljoonille katsojille näkyy mainosplakaatteja kentän laidoilla televisiossa, se on tärkeintä. On se sitten seipäänheiton 3-sija tai jotain muuta. Urheilutoimittajatkin saavat siivunsa tuosta potista.
Eipä ole paljon muita sankareita otsikoissa näkynyt kuin Monaconsuomalaisia.
Jatketaan me taas hienoimman urheilulajin, Mantsan ja Enduron parissa :)

Tammikuu 31, 2016, 11:20:48 ap
Vastaus #111

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Muistan tuon Kärhän lenkin.  Oli tosi kurainen reitti.  Mutta ihan ajettava.
Olin luokassani kymmenes.  Siitä sai silloin yhden SM-pisteen.
Tiainen ajoi piikin YZ-Yamahalla vauhdikkaasti.
Mielestäni Mäntsälässä on ollut aina hyvät reitit, vaikka kelit olisivat olleet huonoja.
Joskus ohjaajakokouksessa vitsailtiin, kuinka reitillä on kova pohja, mutta se pohja voi olla syvällä...
Siitä kisasta on kuvia Fotojorkan sivuilla.  www.fotojorkka.fi
Olen nähnyt samasta kisasta videon, joka oli jonkun järvenpääläisen kaverin kuvaama.  Koskisen kaveri.

Luokkajaosta:
Vuosina 1979...1983 oli endurossa myös A1-luokat (A1a ja A1y).
Tuo mystinen ykkönen tarkoitti, että kyseinen kilpailija oli sijoittunut edellisen vuoden SM-kilpailussa pisteille.  Silloin sai kymmenen parasta pisteitä.  Siis A-luokat, A1 ja A, kilpailivat samoista pisteistä (SM-kisoissa tulokset yhdistettiin pisteitä laskettaessa).
Se pikku a- ja y-kirjain luokkalyhenteessä tarkoitti konekokoa.  Pikku a tarkoitti alle 125-kuutioista, ja pikku y tarkoitti yli 125-kuutioista.
B-luokissa ("junnut") oli sama konekokojako.
B-luokassa menestymisen perusteella sai nousupisteitä.  Sitten oli mahdollista nousta A-luokkaan seuraavaksi kaudeksi.
Joitakin ajajia on silloin joskus nostettu myös kesken kauden B-luokasta A-luokkaan.  Muun muassa Pekka Vehkonen vuonna 1981.
C-luokat otettiin käyttöön vuonna 1987 (?).
Nykyään SM-pisteistä kilpailevat A- ja B-luokat yhdessä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 31, 2016, 12:08:19 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Tammikuu 31, 2016, 11:35:42 ap
Vastaus #112

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Kun katselin luettelosta merkkivalikoimaa, alkoi olemaan jo aika KTM ja HVA painotteista. Suzukit oli jo jääneet pelistä pois, muutama Yamaha, ilmeisesti YZ perustaisia. Paitsi Hietalan Matti OriMk:n ikoni veti varmaan IT:llä. Olihan siellä muutama Aprilia ja Maicokin.

Tammikuu 31, 2016, 11:38:43 ap
Vastaus #113

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
 Mielenkiintoisia nimiä edm. lähtöluettelossa.
 A-luokan kovikset kaikille lajia seuranneille tottakai tuttuja, mutta omaa nousuaan tuolla tekivät mm. Jääskeläisen Jukka, Laaksosen Marko ja monet muut tulevaisuuden vetomiehet.
 Omista kerhokavereista mm. Remeksen Timo, Eeron isä, sekä Laaksosen Seppo, Janin ja Samin jo edesmennyt isä RIP, sekä TuMK;n pitkänlinjan  aktiivi, monivuotinen puheenjohtaja ja silloin väsymätön puurtaja Tuokon Rami, respect.  Valtosen make myös meistä palstalaisista näky olleen.

 Mun ajoura loppu tuota edeltävään kilpailuun KeMS/ VargMK;n järjestämänä.
 Rakensin taloa, enkä ollut treenannut, saati seurannut kerhon kansiosta kisakutsuja, mutta aamulla ajoin kisapaikalle ja tiedustelin mukaanpääsyä.
 Silloin kilpailukutsut tulivat kerholle ja TuMK;n kansio oli Top Speedin ja myöhemmin 1MP;n  tiskillä Järvenpäässä ja kerhoilloissa tottakai.
 Valtosen Jarkko oli kisassa kilpailunjohtajana ja sanoi, että ilmoittautumisaikaa kyllä olisi ollut, jos vaan olisit ilmoittautunut.  :(
 Noukän helpit, sorry.
 Hetken päästä Lukjanowin Nikke tuli kysymään, josko olisin ryhtynyt tuomariksi, kun pyydetty ei ollut jostain syystä paikalle päässyt, olihan mulla reitti ja katsastus A-lisenssi.  Suostuin oitis, saisin ajaa reitin läpi ja ilmaiset kismakkarat.  ;)
 Hyvä lisenssi muuten, sillä pääs kaikkiin kansallisiin kisoihin maksutta sisään. Ikäänkuin "tarkkailijan rooliin".    Tuli muuten kisoja kierrettyä.
 Oisinkohan ainoa tuomari, joka on kisakuskien seassa ajanut kilpailureitin läpi. Huomautettavaa ei löytynyt, kaikki toimi ja oli paikoillaan.
 Toistamiseen eivät ole pyytäneet, totesivat kai toivottamaksi tapaukseksi. En ole asiaa oikein osannut lukea itselleni eduksi.  :(

 Remeksen Timppa nuorempana keskittyi crossiin, ajaen SM;n, muistaakseni -75.
 Enskaura alkoi myöhemmin tuloksena mm. nuorten suomenmestaruus. Siihen aikaan nuori oli, kun ei ollut A-luokitusta, eli ikä ei luokkaan vaikuttanut kuten nykyään.  Timo saattoi olla 34 v silloin. (Muistakaa muistipalapeli)  ::)

 Tossa edeltävässä listassa on muuten huomattavan paljon A-luokan kuskeja. Nykyään ainoastaan SM kisat vetää useamman kymmentä A-miestä.
.. Jaa mutta saattoihan Kärhänlenkki ollakin SM tuona vuonna ?

 Hyviä muistoja herättää vanhojen muistelot ja dokumentit, että jatkakaa vain samaan malliin.

Tammikuu 31, 2016, 13:47:52 ip
Vastaus #114

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Siihen aikaan nuori oli, kun ei ollut A-luokitusta, eli ikä ei luokkaan vaikuttanut kuten nykyään. 

Jeps. Ei Puron Markkukaan ihan nöösipoika ollut kun nuorten mestariksi Ancillottilla B125 -luokassa 1981 ajoi :)   
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 31, 2016, 15:09:25 ip
Vastaus #115

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Kiitos Eero muisteluista, lisää tällaista, tuskin läheskään kaikki on vielä kerrottu. Pidetään aihe tuolla Top 1:ssä :)

Tammikuu 31, 2016, 15:18:24 ip
Vastaus #116

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Taas hölpöttelen. Jotain kisaa, saattoi olla Toukokuun ajo, varmaan 80-luvun alkupuolella oltiin kattomassa Orimattilan Heinämaalla jossa oli ek. Tire oli myös yleisön joukossa, käsivarsi kipsissä.

Helmikuu 01, 2016, 20:31:10 ip
Vastaus #117

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3150
 Ketjun ihan ekan kuvan kuski selvis Juhan lähettämän lähtöluettelon avulla. Kiitos tässä siitä. (tarjoaa joskus kahvit)
 Eero Kankainen HTM  KTM 125 nr. 20.   Vieläköhän käsilläseisonta taittuu ?  ;)

 Muutakin selvis. Käytettynä ostamani Suzuki [Z0-2] oli Kristian Lindströmin ajamana yllättäen Mattilan Juhan pari ko. kilpailussa.
 Ostin sen hyväkuntoisena, pari kesää ajettuna Top Speedistä Järven Sepolta sponssihintaan 2500 MK.
 Oma 175 jäi sinne ja lähti ilmeisesti Stenin Olalle, tai broidilleen. ?

 Lisätään nyt vielä monille mitäänsanomattomat kuvat Alhovuoren lähtöpaikalta. Sitte on ne kuvat käsitelty....
 Toisessa kuvassa yksi silloisista idoleistani Seppo Leino. Sepon poka J-P ajeli mm. Suomen sixi-joukkueessa useampaan otteeseen ja taisipa voittaa mestaruuksiakin.  J-P;n pojat ajaa tänpäivän enskaa ja tulevaisuus näyttää hyvältä. Perinteitä ja taitoa suvusta löytyy.
 Muistan jonkun toimittajan tivanneen ja ihmetelleen mistä vauhti on peräisin, kun harrastajia alueella oli vähän (-70 ja -80 luvuilla) ja ajomestat tiukassa ja etenkin kun Turkkuses on enemmänkin ajettu vain sileillä pinnoilla.
 Tai ehkä se onkin tarttunut juuri sieltä....
 Sitä en muista mitä maestro vastasi...

ps. Yleiskuvan takavasemmalla pyörä nr. 75. Tämänkin vuoden -16  Päitsin ratamestarin Jouni Koutosen peli.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 01, 2016, 20:43:20 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Helmikuu 02, 2016, 07:11:12 ap
Vastaus #118

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Eerolle kiitos kuvista jälleen!

Jostain syystä en kuitenkaan osallistunut tuohon kisaan.  Edellisenä vuonna olin mukana keskeyttäen viimeiselle siirtymälle ketjurikon takia.
Oli hyvä reitti.
Mainitsemasi 250 PE:n ja ajajankin muistan.  Oli Sipoon kerhosta.

S. Leino voitti SM:n piikeissä vuonna 1977.  Hän ajoikin piikillä monta vuotta.
Eka Päitsi Leinolla oli ilmeisesti 1976 Zyndappilla A-luokassa numerolla 41, vaikka lähtöluettelossa sukunimeksi oli painettu Laine.  Kerhona oli TMK.
Tietoni perustuu lähtöluetteloihin.
Varmaankin hän oli ajanut jo edellisenä vuonna muita kisoja.  Vuoden 1975 Päitsin luettelossa Leinon nimeä ei ole.

Alimmassa kuvassa oikealla näkyvä Suzuki on ilmeisesti Tallgrenin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2016, 18:04:14 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Helmikuu 02, 2016, 18:43:18 ip
Vastaus #119

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 278
Etsin muuta aineistoa ja tuli vastaan kuva nuoresta Konstasta. On se ollut/on huima kaveri. Vuosi 1957 ja Konsta 18v. Kuva ja teksti Moottoriurheilu-lehdestä.


[ylläpito on poistanut liitteen]