Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 49835 kertaa)

Tammikuu 09, 2016, 12:16:32 ip
Vastaus #15

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2892
 Liitänpä vielä 2-päivän juttuuni hyvin jousitetun kilpurini kuvan.   Hiano !

 ps. Tämmösen rojektinakin voisin ostaa kohtuuhintaan, jos jollain tarjota. Myös 250cc, tai 360cc kiinnostaa.



[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2016, 12:47:41 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 10, 2016, 17:40:36 ip
Vastaus #16

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Satuin löytämään Kahden päivän kevätajon 14.-15.6.1980 lähtöluettelon.
Luettelon mukaan numerolla 92 ajoi V. Kuosa, numerolla 99 J. Helminen ja numerolla 103 J. Laaksonen.
Laaksosella oli piikin Husse, ja Kuosalla ja Helmisellä 250-kuutioiset Husset.
Joten edellä olevat kuvat heistä ovat samasta kisasta todennäköisesti.
Kun vertaa kuvia Kuosasta ja  Helmisestä, on kuvauspaikka ilmeisesti sama.
Laaksonen oli jo tuossa vaiheessa voittanut vuoden 1979 Suomenmestaruuden, joka oli hänen ensimmäinen mestaruus.  Mestaruus oli tullut 125-kuutioisten luokassa Hussella, joka on tällä hetkellä entisöitävänä eräällä taidokkaalla kaverilla.

Vuonna 1980 mestaruuden 125-kuutioisissa voitti Jukka Haajanen (EMK), ja isompien pyörien luokassa mestaruuden voitti Jukka Helminen (VMK).
Samana vuonna Laaksonen oli piikeissä viides.

Lisää kuvia ja tarinoita, kiitos!
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2016, 19:11:11 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Tammikuu 10, 2016, 19:27:03 ip
Vastaus #17

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Sitä saa, mitä tilaa...

Meikäläisen enskaura alkoi Orimattilan lumilenkiltä B125 luokassa Ancillottilla talvella 1982. Oheinen kuva silloisista lähtötunnelmisssa. Ikää 16 v. Tuolloin lajin virallinen nimi Suomessa oli luotettavuusajo. Nimi enduro taisi tulla Suomeen -83 tai -84.



Alkuun laji oli meikäläiselle melkoista taapertamista. Paljolti soramontuilta ja ratalajien parista imuroitu ajokokemus ei oikein riittänyt kilpailukykyiseen etenemiseen metsäpikiksillä ja lumispooreissa. Sänkipelloilla ja metsäautoteillä sen sijaan homma sujui alusta lähtien kohtuullisesti. Myös kuntopohjassa oli kehittämistä. Kova into kuitenkin oli ja treeni mastui. -83 tulosta alkoi syntymään ja A-luokassa jatkettiin -84 alkaen. Sittemmin mielenkiinto kääntyi crossin ajamiseen. Viimeisen enska-kisani ajoin syksyllä -87 Toijalassa. Koko ura tuli vedettyä piikillä. Kalustona Ancillotti (x2) - KTM -Husqvarna - KTM - Puch ja lopuksi Yamaha.

Paljon hyviä muistoja ja yksi erittäin huono (kilpakumppanin kuolema) noilta ajoilta. Jonkinverran valokuvia löytyy; yritän skannailla niitä jossain välissä julkaistavaksi. Tarinoitakin löytynee kun alkaa muistelemaan. Esim. treenaaminen Pirkanmaalla tuohon aikaan oli melkoisen villiä; ajettiin lähes missä tykättiin ja ihme ettei koskaan sattunut mitään. Esim. metsäautoteitä vedettiin niin kovaa kun noi laitteet kulki. Ja kulkihan ne. Jos joku olisi tullut vastaan...
MC1B '75
KX125 '74
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 10, 2016, 19:52:58 ip
Vastaus #18

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Kiitos Kai!

Kunnia kilpakumppanin muistolle.
Olen kuullut tapauksesta toisena paikalle tulleelta kilpailijalta.  Hiljaiseksi vetää.

Urasi kuvio muuten on ihan tuttu muutamaa vuotta aiemmin koettuna...

Tammikuu 10, 2016, 20:12:53 ip
Vastaus #19

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2209
Rankkojen muistojen rinnalle kevennystä, tosin crossin puolelta.  Eeron Yamahan bensatankki kirvotti taas yhden muiston esille:  -74 kesällä ostin ihan uuden piikkisen rossi-Monarkin Puron Markulta, tai Hjortiltahan se taisi vielä tulla, mutta Markku oli kuitenkin kauppiaan edustajana.  Se oli ihan ensimmäinen ajoneuvo, jonka ostin uutena.  Ja niin iski vimma suojella hienoa ulkonäköä vastasen varalle.  Teippasin pakkausteipillä viimisen päälle huolellisesti kaikki sellaiset kohdat, mistä saapas tai polvi voisi hangata maalia pois.  Eli tankin takaosa ja sivut visusti umpeen.  Huoltopukkina oli sellainen aika ohuesta putkesta tehty viritelmä, terävät kulmat tietysti.  Ja yhtä tietysti kerran takapyörää irrottaessa se pyörä nuljahti siitä pukin päältä, kumpsahti nurin, ja se pukin terävä kulma tankin kupeeseen.  Ja kauhea teräväreunainen lommo siihen!  Niin paljon syletti, että tilasin uuden tankin, vaikka siihen meni koko kesän varaosabudjetti... paikalleen sen tosin laitoin vasta pyörää myydessä, vai olisiko peräti mennyt irrallaan mukana uudelle omistajalle?

Moottoripyöriä olen sen jälkeenkin muutaman ostanut ihan uutena, uutta autoa en omilla rahoilla tai omiin nimiin vielä tähän ikään (65v) koskaan. Myöhemmin noiden rähjäpyörien kanssa sitten kuitenkin oli oppinut, että ei niitä kannata liikaa varjella, niihin töihin ne on laitettava mihin ne on tehty.

jv
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 10, 2016, 20:28:13 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 10, 2016, 20:32:36 ip
Vastaus #20

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2892

 Jep. Seuraava vaihe mullakin oli tankin hionta ja maalaus hopeisella vasaralakalla.  :P  Tuli ihan hirvee.
 

 Vielä löyty kuva samasta aiheesta -82.     Ketkäs on mannekiinit ?   



[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 10, 2016, 21:28:03 ip
Vastaus #21

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Numero 43 on kuin H. Tallgren, mutta ristiriita on siinä, että hän ajoi vuonna 1982 Kotarilla...

Tammikuu 11, 2016, 06:45:40 ap
Vastaus #22

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Enskassa, entisessä luotettavuusajossa, on saattanut menestyä suhteellisen pienelläkin pyörällä.
Muistan kuulleeni kuinka vuonna 1973 Espoon lumilenkillä nopein kierros oli ajettu 80-kuutioisella Yamahalla.
Lunta oli ollut runsaasti.
Päitsikin on voitettu piikillä (125-kuutioisella) jo usein.  Ekan kerran vuonna 1974.
Kasikymppisten vauhtia nähtiin myös 80-luvulla Lahdessa, kun siellä oli EM-osakilpailu kahdesti vuosina 1985 ja 1986.
Pienten pyörien valttina on keveys ja ketteryys.  Kuskikin jaksaa paremmin ajaa keveämmällä pyörällä.
Liika teho voi olla haitaksi vaikeissa olosuhteissa.
Esimerkkejä on pienempään pyörään vaihtaneista ajajista.  Kuten Tallgren vaihtoi kakspuolikkaan Suzukin 175-kuutioiseen, parani treenilenkinkin kierrosaika, kuulema.  Vuosi oli 1979.

Tammikuu 11, 2016, 15:42:11 ip
Vastaus #23

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Kukahan tällä ajoi uutena kisaa, oliko V. Kuosa. Can Am 250 -79 Mä ostin Koskelan Latelta joskus 80-luvun alussa vaihdevikaisena. Onneksi Starkjohannilta sai vielä osia. Myin pois joskus 90-luvun loppupuolella johonkin Tapiolaan. Itse en kisaa ole ajanut, Saarisen Harrin kanssa koluttiin polkuja kahdella Can-Amilla. Hapella oli Koskelan Aarnelta ostama 250 -78 lyhyempijoustoinen.
Tämä mun ex on Juhan tallissa nykyään, toivottavasti palaa vielä poluille :)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 11, 2016, 16:21:24 ip
Vastaus #24

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Moi Sakari!

Vahvistan kuvassa olevan vm. -79 Can-Am:n olevan sama yksilö, joka oli Kuosan viimeinen Can-Am.
Dokumentit on tallessa.
Kyseinen yksilö on esitelty vuonna 1979 Tekniikan Maailmassa, ja vuonna 1980 Vauhdin Maailmassa.
Kuvassa näkyy pyörän alkuperäisyydestä poikkeavat "tuunaukset".  Ne ovat tehty jo uuden karheana siihen.  Kempparin käsien kautta.
Takahaarukkaa on muutettu, sivukilvet leikattu, etulyhty vaihdettu, ym. pientä.
Pyörän alkuperäinen ohjaustanko on muodoltaan ihan omansa.  Sen välitanko on leveän V-kirjaimen muotoinen, eli ikään kuin olisi keskeltä notkahtanut.
Sellaisen ohjaustangon tarvisin vaikkapa malliksi.
Moottorina on maailmalla hyvin tunnettu, luistiohjattu Rotax.
Ihastuin tähän pyörään jo vuonna 1979, kun Kuosa ajoi minusta ohi Toukokuunajossa Orimattilassa.
Erityisesti hiljainen käyntiääni miellytti.
Alkuperäinen äänenvaimennin taitaa painaa viisi kiloa...  Sellaisen sain Martilta.  Kiitos vielä hänelle!

T. Juha

Tammikuu 11, 2016, 16:28:04 ip
Vastaus #25

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2892
 PE-miehet yläkuvassa Suni ja Talgren. Manulla 400cc alutankilla. Henrillä MENO päässä, jonkalainen meitsilläkin oli.
 Tais olla uran ainoo sponssi, kun broidi sai Kemiralta puhuttua muutaman potan ja hyvin ne päähän sopi.
 EK;n jälkeen voi sisuksesta kiertää hiet pois. Ei se loppupeleissä paljonkaan kärpäraatoa pahemmalle haissut.  :P

 Albumista löyty vielä 1 CanAm, oisko tääkin Kuosan peli ? Vuotta en muista, eikä dokumenttia.

 Kuvauspaikan jos joku tarkalleen tietää, niin onpahan hyvin läksynsä lukenut, tai ollut paikalla kun tapahtuu ja tuossa todellakin tapahtui.  ???

 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2016, 16:32:08 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 11, 2016, 16:59:30 ip
Vastaus #26

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Kiitos Juha lisätiedoista. Täytyykin katsoa TM:n digiarkistosta tuo esittely. Olen ne aikoinaan lukenutkin, mutten aavistanut että samasta yksilöstä on kyse. Mototrailiin se vissiin oli päätynyt Salmiselle, sieltä Lauri muistaakseni sen osti. Tuon alkuperäisiä lohkoja hitsauttelin KoViKoteilla kun tahtoivat halkeilla. Olikohan ne magnesiumia?
Lappeenrannasta kävin kerran ostamassa mikroautossa olleen vähänajetun moottorin.
Haalari roikkuu vielä tuolla tallissa, en ole saanut aikaiseksi soitella että koska treffataan Lahessa.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2016, 17:03:05 ip kirjoittanut sakari vesa »

Tammikuu 11, 2016, 17:14:27 ip
Vastaus #27

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Onko muistikuvia niistä crossi CZ:oista jotka maahantuoja muutti mantsapeleiksi ja kilvitti ne. Hatara mustikuva on että niitä oli 125, 250 ja 360cc, yksi kutakin. Piikistä ei mielikuvaa mutta 250:stä ajoi ainakin Reutsalo. Aiemmassa kommentissani mainittu Hape osti pyörän oisko ollut vielä 70-lukua Reutsalolta ja on edelleen Hapen tallissa. 360:stä ajoi ainakin Wallinin Mauri.

Tammikuu 11, 2016, 17:24:09 ip
Vastaus #28

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Kiitos Eero taas kuvasta!

Viimeisimmässä kuvassa on Can-Am vuodelta 1978.
Se voi hyvinkin olla Kuosan entinen: keltaiset numerokilvet ja Kometa-tarra.
Nuo pyörät olivat Suomessa melko harvinaisia.  Olisiko tuonti jäänyt pariin-kolmeenkymmeneen yksilöön?
Kuosa ajoi noilla 1977...1979.  Tosin loppuvuodesta 1979 jo Hussella ainakin yhden kisan.  Taisi olla vielä piikki, Porvoossa.
V. Kuosan muistoa kunnioittaen.  Oli kovakuntoinen kuski. Ja mukava.

Kuva, jossa on Manu ja Tallgren, on siis vuodelta 1980.
Tarkistan arkistosta, löytyisikö lisää tietoa ajasta ja paikasta.

On ollut mielenkiintoista havaita, kuinka pienistäkin havainnoista voi tunnistaa ajajia.  Kypärät, ajovarusteet, ajoasennot, kilpailunumeroiden fontit (usein omaa käsialaa), fyysinen olemus, pyörien yksityiskohdat, ym. ovat auttaneet kuvista tunnistamisessa.
Mutta ei se ole ihan ilmaista ollut...  Bensaa on palanut.  Ei se harmita.  Kaverisuhteet ja muistot ovat tärkeitä.

Tammikuu 11, 2016, 17:29:21 ip
Vastaus #29

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Tuosta Eeron kuvasta vielä, ihan kuin olisi Koskelan Pekka siinä vieressä aurinkolasit päässä tarkkana. Tai muuten vaan samaa näköä.