Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 48333 kertaa)

Tammikuu 11, 2016, 18:49:21 ip
Vastaus #30

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Kyllä tuo viimeisin kisakuva-arvoitus, jossa on Manu ja Henkka, on samasta kisasta kuin ne aiemmin täällä olleet kuvat Laaksosesta alkaen.
Eli kilpailu on Kahden päivän kevätajo 14.-15.6.1980 Pusulasta.  Kilpailukeskus oli Alhovuoressa.
Tarkistin asian lähtöluettelosta.  Numerot täsmäävät.  Lisämääräyskin tuosta kisasta on tallessa.
Olen Saken kanssa samaa mieltä keltapaitaisesta kaverista... Pekka?
Terkut Pekalle joka tapauksessa!
Sakelle vielä kiitos muistamisesta.  Palataan pian asiaan...

T. Juha

Tammikuu 11, 2016, 19:16:10 ip
Vastaus #31

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2919
 Oisko viereinen bodi sitten Antti Koskela ?  Heko...  :) 
 Pekka on sitten nuorempana ollut riskimpi. Yleensä meikäläisen kaltaiset mitääntekemättömät "ikäihmiset" tapaa turvota.
 Vaikka toisaalta, voihan vaan olla, että tekevät nykyään pienempiä vaatteita.  ::)
 
Tosta kisasta 2-p löytyy vielä monta kuvaa, mutta josko vielä yhden CanAmin, kun kerran löysin.
 Kuosa se on, mutta ilmeisimmin Päitsillä. Kuva hinkkaantunut albumissa, mutta on mikä on...

 .. ja vielä. Joku (muistan kohta) Martti Ketelän kavereista hankki Canamin silloin joskus ja meitsi osti häneltä loput Zyndapin osat.
 Lukeeko Martti ja muistaako, vai muistanko minä väärin... taas ...

 ps. kuvaa retusoitu.  ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 19:55:05 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 11, 2016, 19:58:42 ip
Vastaus #32

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176

Tammikuu 11, 2016, 20:25:13 ip
Vastaus #33

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Sakari kyseli CZ-pyöristä.  Ainakin yhdellä piikillä ajoi V. Luomi (HTM) joskus 1979...1980.
Ja olihan Penttilän Maukallakin isompi CZ ainakin 1976 Päitsin aikaan.
Muistan hänet tavanneeni silloin ekan kerran, kun pitivät ennen Päitsiä harjoitusleiriä ajaen osan reitistä ainakin Heinolan seudulla.
Muut kuskit olivat lähinnä maajoukkuekuskeja.  Muutama muukin oli mukana.
Oli mielenkiintoista katsella CZ:iä mummolan liiterin nurkalla, kun Maukka pysähtyi reittimerkkaajien juttusille.
Yhden sellaisen myöhemmän omistajan kyllä tiedän.

Tammikuu 11, 2016, 21:18:17 ip
Vastaus #34

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2919
J. Siiriäinen?

 Jep, just sama kaveri.  -78 TiMK;n Jokaiselle jotakin kisaan oli ilmoittautunu myös M. Ketelä CanAmilla.

 Toi mun aiempi kuva oli nipattu, laadun takaavalla cokiskameralla, Ruskeasannan lähtösuoran jälkeisen vasurin lopusta, mistä kalliosuora alkoi.
 Huima paikka seurata lähtöä ja hirveä tunku hyville mestoille. Piti puristaa aidasta jo 0,5 ennen h-hetkeä, jos aikoi pitää paikkansa.
 Yleensä olin kyllä sillä toisella puolella varikkomutkan lopussa, josta näki lähdön, alkumutkan ja varikkomutkan hyppyreineen.
 Takasuoran kalliot oli mustanaan väkeä ja fiilis aina jossain sfääreissä....   karkaa juttu...

 Täytyy sopivan hetken tullessa skannailla lisää kuvia koneelle ja siirtää jotain tännekin...

Tammikuu 11, 2016, 21:55:05 ip
Vastaus #35

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2174
Mie olin yleensä siinä kalliosuoran ensimmäisen hyppyrin kohalla kattomassa, siitäkin näki aika hyvin lähdön ja sen ensimmäisen kurvin.  Sannan lähtösuoran lopussa oli viissatasilla aika huima vauhti.  Paitsi silloin energiakriisivuonna en ollu kattomassa ko varikon luona, kun oli välieränä b-piikit ja ite viivalla siellä.  Oli hienoa vetää mm-miesten tekemää pitkää pattia siinä takasuoralla - ei tarvinnut piikillä just himmailla! B-piikissä oli puomi täynnä muuten silloin, kun Mikkola ja Vehkonen olivat lähestymässä maailman kärkeä, ja myös sannalla katsomossakin tunkua.

Laitoin just J.Siiriäiselle vinkin sähöpostilla, että mies on niin kuulusa, että täälläkin esillä!  Ollaan luokkakavereita tekusta, hänen työmaallaan oltiin vuotuista luokkatapaamista pitämässä syksyllä.  Pienet on nää meijän ympyrät.

jv

Ps. Yks tekniikkaorjentoitunut huomio:  Muutama vuos sitten KTM kuvasi uusilla huippunopeilla kameroilla etupään joustoa - tai siis putkien vääntymistä - jarrupateissa.  Antoi niin paljon periksi, että vahvistivat sisäputkia, ja ajettavuus parani kuulemma merkittävästi.  Ja kysymys oli kuitenkin jo up-side-down ja yli 40 millin putkista.  Mitähän vastaava kuvaus kertoisi noista kankkamin 32 millisistä ja down-side-up ja pitkät joustot -keuloista, tai minkä hyvänsä muun merkkisen sen aikalaisen keuloista?  Ainakin -77 Husqvarnan keula oli aina rusetilla, vaikka pyörä olisi kaatunut vaan omia aikojaan maajalalta...

Tammikuu 11, 2016, 23:20:06 ip
Vastaus #36

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Enduro Härkitie, Hämeenlinna 19.9.1982. Ancillotti ajokkina.

MC1B '75
KX125 '76
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 11, 2016, 23:46:59 ip
Vastaus #37

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
J. Siiriäinen?

 Jep, just sama kaveri.  -78 TiMK;n Jokaiselle jotakin kisaan oli ilmoittautunu myös M. Ketelä CanAmilla.

 Toi mun aiempi kuva oli nipattu, laadun takaavalla cokiskameralla, Ruskeasannan lähtösuoran jälkeisen vasurin lopusta, mistä kalliosuora alkoi.
 Huima paikka seurata lähtöä ja hirveä tunku hyville mestoille. Piti puristaa aidasta jo 0,5 ennen h-hetkeä, jos aikoi pitää paikkansa.
 Yleensä olin kyllä sillä toisella puolella varikkomutkan lopussa, josta näki lähdön, alkumutkan ja varikkomutkan hyppyreineen.
 Takasuoran kalliot oli mustanaan väkeä ja fiilis aina jossain sfääreissä....   karkaa juttu...

 Täytyy sopivan hetken tullessa skannailla lisää kuvia koneelle ja siirtää jotain tännekin...
Jos kuva on tosiaan Kuosasta Päitsillä, kuva on sitten vuodelta 1977, koska pyörän malli vastaa sitä vuotta, ja 1978 Päitsillä hänen numero oli 35.
Minulla ei valitettavasti ole vuoden 1977 Päitsin luetteloa, mutta kaverilla on, joten viiveellä saan asian selvitettyä.
Pyörässä on jo ilmeisesti Marzochin etupää, ja olisikohan CZ:n ilmaiskarit takana?  Nuo iskarit oli silloin haluttuja erikoisosia.

Tammikuu 12, 2016, 07:39:57 ap
Vastaus #38

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Urbaanilegenda kertoi aikoinaan, että nuo CZ:n ilmaiskarit olisi olleet Mig hävittäjän laskeutumistelineen vaimentimia... Hapen Setissä on tuollaiset, myös mulla 70-luvun lopussa olleessa 250 -74 "ruumisarkkutankissa" oli samanlaiset. Myin Setin Harrille varaosiksi, ja siellä se on tänäpäivänäkin samassa tallissa Enskamallin  vieressä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2016, 07:42:28 ap kirjoittanut sakari vesa »

Tammikuu 12, 2016, 18:19:02 ip
Vastaus #39

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2919
 Ilma-iskarit on taas tätäpäivää. Mm. uusien Hondien keulat on "ilmaisia".
 FOX merkkisiä vielä näkee crossi-classiceissa.

 Pannaas vielä 1 suon ylitys turpeennostokoneella.  Ollut täällä ennenkin, mutta ei se mitään.
 400cc raakaa voimaa ja 170 cm vielä raaempaa, sen hyödyntämiseen.  ;)
 ps. Manuhan teki Kärhänlenkkiä vielä muutama vuosi taappäin ja lukemani mukaan kilpipyörällä lähdettiin metsään ja sieltä palattiin vasta, kun tankki oli tyhjä. Miehessä ois vielä virta riittänyt, mutta lupa oli vain 1;n tankillisen ajoon.  ;)


[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 12, 2016, 19:20:38 ip
Vastaus #40

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2174
Taas enempi tekniikkaa: nuo ilmapumput 70-luvulta oli nestevaimennuksella, kuten kaikki pumput, ilma korvasi jouset. Etupäitä muutettiin itse ilmalle; jouset pois, venttiilit turpamuttereihin ja se on siinä! Ilmanpaineella esijännitys ja öljynmäärällä (=ilmatilalla) progressio. Jos oon ymmärtäny oikein tai se mistä luvin, ties, näissä nykysissä ilmakeuloissa ilmaa pumpataan läpi venttiileistä, eli ilma toimii vaimennuselementtinä. Koko ajan läpi pumpattava ilma ei kuumene!
jv

Tammikuu 12, 2016, 19:42:06 ip
Vastaus #41

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 567
Kyllä niissä vieläkin öljy(t) on vaimentamassa, ja eiköhän typpeä käytetä ainakin huipputasolla kun "ilman" paine kasvaa lämpötilan kohotessa. Meikä teki jo v.-76 380cc zettiin ilmakeulan, kolvasin yläkorkkeihin messinkisen y-kappaleen ja venttiilitapin siihen millä sain saman paineen molempiin putkiin. Öljymäärää summassa isommaksi, pumppu teipillä kiinni ohjaustankoon ja +10km metsiä pitkin Erkylän lukoille testaamaan, ihan hyvin toimi!
Sweet dreams are made of cheese

Tammikuu 12, 2016, 19:44:55 ip
Vastaus #42

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 109
Enskamallin stereoperä-Ancilloteissa oli tuolloin 80-luvun alussa Sachsin ilmaiskarit. Ihan toimivat enskaan, mutta crossiin ei   :'(
MC1B '75
KX125 '76
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 12, 2016, 19:45:33 ip
Vastaus #43

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4100
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Typpeä käytetään sen takia kun se pysyy paremmin kun ilma.Laitetaanhan sitä esim noihinkin noihin paisunta-astioihin,siis ketkä laittaa,ketkä ei.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Tammikuu 12, 2016, 19:51:28 ip
Vastaus #44

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 567
Sunin Manusta sen verran että kun olin Kahvakoplan lumilenkillä vuonna?, ehkä -79, toimitsijana ek:n maalissa, niin Manu tuli niin kovaa että ei saanut pyörää pysähtymään ajoissa vaan meni seuraavasta mutkasta pellolle että pölinä kävi. Kenelläkään muulla ei ollut edes lähellä. Maali oli just auton levyisellä pikkutiellä.
Sweet dreams are made of cheese