Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 58520 kertaa)

Tammikuu 25, 2016, 21:35:46 ip
Vastaus #75

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3230
 Vielä hieman jatkan Zyndapista, siitä omastani.
 Myin sen kaverille ja hän oitis muuttamaan takaiskareiden kulmaa loivemmaksi kuvassakin näkyvällä tavalla.

 Tommonen ratkasu ei mennyt kaikilla läpi, koska sääntö oli, ettei tehdastekoista runkoa saanut muutoshitsailla.
 Noin esim. Mäntsälässä mittailtiin roiskeläpän pituuksia suhteessa akseleiden linjaan ja tuikitärkeitä takaheijastimen halkaisijoita.... ::)
 Tarkkaa hommaa joissain katsastuksissa ja oleellisen tärkeää lajin suhteen, mutta ennenkaikkea tienpäällä sinitakkisten toimesta.

 Tämä entinen Zyndappini sitten otettiin muutoksineen erään volvopartion erikoissyyniin tienpäällä, metsänlaidassa.
 Toinen kahdesta viranhaltijasta menetti tilanteessa malttinsa, piti esitelmän rungon lujuuksista ja harrastelijahitsareiden osaamattomuudesta ja repi kilven irti ja kirjoitti kaverille rangaistusvaatimuksen syvää yhteiskunnallista halveksuntaa osoittaen.
 Sentään kersantti-miehelle, kansakunnan selkänikamalle.  ???
 Maksettavahan se oli rangaistusvaatimus aliupseerinkin ja zynystä tuli siitä hetkestä lähtien kilvetön monttujen koluaja.
 Vanha luotettava sotaratsu, jolla mainetekoja oli aiemmin tehty.... Surullista, niiin surullista....  :-X
 Sai sentään viimeiset vuotensa palvella Hyrylän varuskunnan metsissä, kulloisenkin pu;n jahdattavana.  8)

Tammikuu 25, 2016, 23:43:45 ip
Vastaus #76

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Mukavaa tarinaa täällä...

Eerolle: Heinäaho teki 175:sta PE:stä piikin vuonna 1980.  Kasikymppisissä hän ajoi Accossatolla, ei siis Suzukilla, ainakin Lahden EM-osakilpailussa 1985 numerolla 4.  Kisa oli Lahdessa myös 1986.  (Tiedot tarkistettu 26.1. Lahden kisojen käsiohjelmista.)

Niillä pikkupyörillä on siis ajettu myös EM- ja MM-sarjaa endurossa.  Viimeinen vuosi 80-kuutioisilla MM:ssa oli 1993, jolloin Seinäjoella ajettiin osakilpailu.  Enduron EM-sarja muuttui MM-sarjaksi muistaakseni 1990.
Yleensä nuo kasikymppiset olivat piikkisten rungoissa. Eli, ulkoisilta mitoiltaan ne vastasivat piikkejä.
Niitä oli ilo katsella, kun pelimiehet niillä taittoi mutkiin... Pätkäajat saattoivat olla jopa parempia kuin isommilla pyörillä.
Sixilläkin on ollut jopa 50-, 75-, 100- ja 125-kuutioisten  luokat muiden luokkien lisäksi.  Isompia luokkia on ollut 175-, 250-, 350-, 500-, 750- ja +750-kuutioiset.  Tuolloin ei eritelty moottorin toimintatapaa.
Noita sixin luokkia on karsittu jo kauan sitten.
Muistan kuvan ja pienen kuvatekstin MP-Lehdessä vuoden 1979 sixiltä, kun siellä oli kaksitahtinen, yksisylinterinen 770-kuutioinen Maico!

Onhan noilla kuutioilla joskus ilmeisesti hieman kikkailtu: 1970-luvulla piikistä saatettiin tehdä isompaan luokkaan ketterä pyörä suurentamalla kuutiotilavuutta.
Tiedän ainakin sen aikaisista Pentoneista (KTM) ja Zyndappeista, jotka on suurennettu isompaan luokkaan.  Ilmeisesti jo pienellä suurennoksella päästiin toiseen luokkaan.  Mutta miten oli asian todentamisen laita kilpailun katsastuksessa?  Miten onnistui?
Nykyään säännöillä on pyritty tukkimaan vastaavanlainen kikkailu, ettei ihan muutaman kuution lisäyksellä voida siirtyä toiseen luokkaan.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 26, 2016, 21:53:12 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Tammikuu 26, 2016, 13:19:05 ip
Vastaus #77

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Hyvää juttua täällä! Tuo 770 cc Maico alkoi kiinnostamaan siinä määrin, että menin hakemaan kellarista Juhan mainitseman MP-lehden. Samalla aukeamalla paljon muutakin kiintoisaa:



Pikkupyörällä isossa luokassa ajamisesta on sen verran itsellänikin omakohtaista kokemusta, että kerran (muistaakseni kaarinassa -87) vedin huvikseni piikillä crossikisan B126-500cc luokassa. Ihan kivasti sillä pysyi mukana. Yksi seuratoveri veti kerran (Mänttä -77) maaradan urheilukoneiden 126-500 cc luokassa piikin RM:llä. No siellä ei oikein kerinnyt  :D. Syy tähän vetoon (kisassa oli siis myös 125 cc luokka) lienee olleet halvat TUL:n mestaruuspisteet. Tuohon aikaan näistä kun oli ymmärtääkseni joitain konkreettista hyötyä TUL:n alaiselle seuralle. Sorry, meni vähän off topic; joku voisi perustaa vastaavan ketjun ratalajeista ;)
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 26, 2016, 22:31:20 ip
Vastaus #78

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Kiitos Kai!

Mahti Maico... Löysin videon tuosta sixistä, jossa sama pyörä vilahtaa muutaman kerran.  Lopussa nähdään, kuinka se käynnistetään.
Yllättävän helposti.  Tässä video: https://m.youtube.com/watch?v=OqU9S0vPZe8
Muistan kuinka eräs paikalla ollut kaveri kertoi kuinka maa tömisi, kun se Maico kävi paikallaan.
Ohjaustangon kiinnitys oli kuulema kumihelojen kera.  Ja ohjaustanko tärisi selvästi koneen käydessä.
Minkälaisia oli sitten pätkien ajat sillä kuskilla?  Ei varmaankaan pohja-aikoja.  Ehkä kiihdytyskokeessa saattoi menestyä jotenkin.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2016, 08:34:54 ap kirjoittanut Juha Mattila »

Tammikuu 26, 2016, 22:44:15 ip
Vastaus #79

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1534

Tammikuu 27, 2016, 11:20:16 ap
Vastaus #80

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 286
Lasse Jahn sähkötti tarinan ja kuva.
80 Yamaha / Jaakon kommentit

Lehdessä oli otsikko: muistaminen  on kuin palapeliä laittaisi, ilman kaikkia paloja. Yritän kuitenkin.
Pikku Jammujen ajattimisella oli tarkoitus yhdessä mainoskampanjan kanssa hälventää niitä epäluuloja joita katsottiin kansalla oleva pieniä japanilaispyöriä kohtaan. Arwidsonin  johtoportaan hyväntahtoisella tuella ja Eino Louhion innokkaalla asioiden hoidolla homma lähti käyntiin ja Päijänneajo  1966 oli teamin tärkein kisa. Muita kuin teamin jäseniä ei ollut alle 80-luokassa ja kun kaikki tulivat maaliin saimme haluttu tulos. Mainoksen mukaan puolet matkaan lähteneistä joutuivat keskeyttämään!
Voittaja Pertti Luhtasuo 84 vp toinen Lars Jahn myös 84 vp ja kolmas Eino Louhio 91 vp.  Vertailukohteeksi yleisen alle 125 luokan voittaneella Kai Leväsellä 35 vp.
Vasta tulosten tultua julkisiksi selvisi meille että pisteiden ollessa tasan paremmuus ratkaistaan sunnuntain ensimmäisen erikoiskokeen ajalla. Tällä pitkällä pätkällä ajoimme Pertin kanssa peräkkäin pitkän matkaa, mutta kun olin aamulla unohtanut rakon tyhjennyksen, tunsin ylivoimaista painetta pikaiseen pysähtymiseen. Olisinko pysähtynyt jos olisin tiennyt ja tullut voittajana  maaliin sisäpuoleltakin kastuneena?
Mutta murheita oli kyllä aikaisemminkin. Matkalla Forssaan oli Helsingistä lähdettyämme noin parinkymmenen kilometrin jälkeen virallinen kyltti: Vettä tiellä, ja viitoitus kiertotielle. Kun sitten saavuin Forssan  Autokeitaalle oli Arwidsonin huoltoryhmä  ja Leo `Gandhi ´ Lindblom vastassa :missä h:tissä olet ollut? På svenska. Kokeneemmat eivät olleet kylteistä tietävinään vaan ajoivat päätietä vedestä huolimatta.
Kun Forssasta sitten lähdettiin ajoin ensimmäisen kääntymiskilven ohi. Jonkin ajan kuluttua tuli auto vierelle ja vieraan huoltojoukko totesi olevani matkalla Hämeenlinnaan. Ja samaan aikaan alkoi pimetä joten valot päälle ja takaisinpäin. Ja vartin kuluttua valot väheni kun akusta loppui virta. Omat johtoviritykseni oli jättänyt latauksen ilman yhtä tärkeätä johtoa. Mutta nopea kytkentä auttoi ja vielä enemmän koko tämän erikoiskokeen mitätöinti kun en ollut läheskään ainoa eksynyt.
Pertti  keskittyi  pian taas trialiin ja hänen paikkansa otti Harri Merikanto. Pyörän lyhyt akseliväli teki siitä maastossa varsin äkkipikaisen ja rauhoitukseksi valmistettiin Greeves-tyyppinen linkkukeula . Tällaisella ajoi Jorma Järvinen  ja Merikanto mm HMK:n nopeustrialin Seutulassa.  Teamin muita kisoja olivat Röykän ajo, Kevätajo , Suur-Helsingin ST-ajo,  HMMK:n 2-päivän ajo , mukana Mikko Piirainen, SsMk:n Vesijärven ajo ja  HMK:n Marraskuun ajo, nämä kaikki 1966. Taasko kaikki perille ? oli mainoksen otsikko.
Seuraavana vuonna pyöriä kuljettivat uudet yrittäjät ja Päijänteen ympäriajon lähtölistalla oli jo kahdeksan Yamahaa ja kaksi Suzukia. Luokkia oli N-80 ja Y-80.
Palasia järjesteli 26.01.2016
Lars Jahn
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2016, 11:29:49 ap kirjoittanut Kymäläinen_Paavo »

Tammikuu 27, 2016, 11:28:23 ap
Vastaus #81

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 286
Lassen lähettämä kuva.
Tässähän tämä . Eilen lähettämäni kuvan alla on teksti jonka mukaan kuva on Kortelaisen ottama, ei siis Holger `Hoge Eklundin niin kuin jutellessamme annoin ymmärtää.
Nimi Kortelainen ei kyllä  avaudu minulle ollenkaan. Kuvauspaikan muistan
kyllä: Seutula ja Gustaf Eklundin mailla ollaan.


[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 27, 2016, 19:22:18 ip
Vastaus #82

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Kiitokset Kymikselle ja Jahnille!
Erinomainen ajankuva!

Kymikselläkin ollut, aiemmassa kuvassakin esiintynyt Zyndapp on varmasti viimeisin suomalaisen luotettavuusajon huipulla ollut Zyny.
Olihan pyörä ollut Kemppaisella.
Siinä on varmaankin hyödynnetty merkkiosaaminen, koska Kemppainen on sen homman taitaja.  On auttanut myös kilpakumppaneiden pyörien laittamisessa.
Kemppari ajoi samalla pyörällä 1978 ainakin Päitsin ja muutaman muunkin kisan.  Jopa Lahden stadion-motocrossissa pyörä nähtiin saman kuljettajan käskemänä samana vuonna.
Hän voitti juuri sinä vuonna luotettavuusajon (enduron) SM:n piikkiluokassa.
Loppukaudesta silloin hänellä oli kuitenkin piikin Husse.  Olisikohan ollut peräti ensimmäinen sitä mallia ollut, joka Suomeen oli tuotu?  Siis tyyppipyörä?
Myös Ruotsin sixillä A-J ajoi jo Hussella.

Se Zyndapp on tallessa eräällä merkkiharrastajalla.

Tammikuu 27, 2016, 20:32:23 ip
Vastaus #83

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 286
Kiitos kiitos Juha.
Jos pystyt järkkäämään tapaamisen Kempparin Zündapp'in nykyisen omistajan kanssa, niin ...............
paavo@kymalainen.net
Tässä vielä lopuksi minulta Päitsi tarina 1983 Suzuki PE 175+3M+Yoko.
http://finntrial.fi/paitsi_83/paitsi_83.htm

Tammikuu 27, 2016, 21:42:24 ip
Vastaus #84

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Toivottavasti Kymiksen Zyndappin iloinen jälleennäkeminen toteutuu...
Nenäliinoja sitten mukaan!   ;)

Tammikuu 28, 2016, 10:31:07 ap
Vastaus #85

Martti Ketelä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 15
Tässä vielä yksi kuva A-J Kemppaisen rakentamasta Zündapista Päitsillä, tyylikästä menoa ja hienoa kuvausta Holger Eklundilta

Kemppari kertoi aikanaan, että kotitallissa vaimo oli hieman hirvitellyt kun talliin tulleen uuden hienon Zündapin runko pätkittiin katkaisulaikalla  palasiksi kun sitä alettiin rakentamaan uusiksi. Lopputuloksesta tuli kyllä hieno, tehtaan miehetkin EM sarjassa olivat sitä ihastelleet.

Näitä kuvia minulta löytyy aika paljon lisääkin, mutta tämän forumin kautta jaettuna joutuisin pienentämään resoluutiota turhan paljon

Eero, kyllä ne taisivat minun Zündapp osia olla jotka joskus aika kauan sitten kävit Tapanilasta hakemassa kun olimme siirtyneet Can-Am leiriin Juhan kanssa

Martti   

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 28, 2016, 14:08:19 ip
Vastaus #86

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3230
Eero, kyllä ne taisivat minun Zündapp osia olla jotka joskus aika kauan sitten kävit Tapanilasta hakemassa kun olimme siirtyneet Can-Am leiriin Juhan kanssa
Martti

 Näin se varmaan oli ja sattuiko Juha vaan silloin olemaan paikalla, josta muistikuva, jälleen kerran väärä sellainen, mieleen jäi.
 Vaikka eihän tuosta ole kuin karvanverran alle 40 vee.  :-X
 Hyvin Jahn tuossa edellä vertasi muistia palapeliin.    Itseltä puuttuu niitä palasia aika paljon ja jotkut vaan runnotaan vääriin muotoihin.  ::)
 Noukän helpit / emmenthal. (dementia)

 Martti taidat meistä olla ainoa, jolla Zyndappi vielä on, vai muistanko väärin taas, että sekin lähti Roudon seinäkoristeeksi ??

 Vielä yksi epätarkka ja himmentynyt löytyi, laitetaan nyt sekin puoleksi vuodeksi...
 Juha taisi pähkäillä näiden halkopino-otoksien vuotta, niin löytyipä sekin. 1978 ja Orimattila oli kisapaikka.


[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 28, 2016, 14:11:02 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Tammikuu 29, 2016, 19:28:00 ip
Vastaus #87

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 846
  • 8 SPEED
Zyndapp 100 -71,ZD-51 muutama rivi, minulla on Zyndapp GS 100, -71 millä Tapio Lehtinen pärjäsi Päijänteellä voitti luokkansa, kuten aikaisemmin kaveri kirjoitti. Lehtinen ajoi lähes alkuperäis versiolla, mm etupää oli alkuperäinen (hento) jne.
Tapasin  Lehtisen muutaman kerran, ja sain häneltä mm alkuperäisen lampun, missä tallella katsastus maali täplät. ja muitakin osia hän oli säästänyt, mitkä sain ostaa.
Zyndapp siirtyi Forssalaiselle Jouni Heinoselle, hänkin pärjäsi hyvin, ja rakenteli jonkin verran mm, etupää vaihtui Cerianiksi jne..

Tapio Lehtinen nukkui pois 14.7.2015, hänellä oli myös Zyndapp GS 125, -73?, minulla on kuvia Pyörästä.

Zyndapp GS 125 -73, kromi-peltitankki malli löytyy kokoelmastani, molemmat pyörät ovat entisöinnin alla, ja ehkä keväällä nähtävänä
Lisäksi löytyy siviili käytössä ollut Zyndapp GS 100 -69, em vuonna pyöriä tuli 7kpl, ns pikku ripasella koneella.
Zyndapp GS 100, on putkirunkoinen,ns selkäranka mallia, missä kone roikkuu, mutta Jokelan suunnilla rakennettiin/asennettin ns kaksoiskehto, josta putket jatku koneen alle.

T. Isomies pikkupyörien keskeltä

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2016, 06:21:19 ap kirjoittanut Ilkka Eronen »

Tammikuu 29, 2016, 23:10:22 ip
Vastaus #88

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Kiitos Ilkka!

Mutta, entäs ne eväät Päitsillä?
Pitkä kisa.  Ei kai sitä ihan kahvin voimalla ajeta... riittäisikö nortit lisänä?  Niilläpä hyvinkin.  Vähän matkaa.
Muistan kuulleeni kuinka yksi kilpailija joi pullollisen olutta joskus Sairakkalassa.
Jugurtin, banaanin ja kuntojuoman voimalla pääsi pitemmälle, mutta painokin putosi ekana päivänä 72 kg:sta 68 kg:aan.  Vain yksi kusitauko lauantain aikana.  Sitten sauna ja tuhti illallinen.  Ja sunnuntai vielä samanlaisilla eväillä.  Näin oli vuonna 1980.
Silloin oli vielä paljon opittavaa.
Eräs ruotsalainen huippukuski veteli Padasjoella makkarakeittoa joskus 1987...
Mutta joskus Päitsin voittajan eväät eivät sittenkään olleet kovin kaksiset: kahvia ja ruisleipää.
Eikä menestys jäänyt hänellä yhteen voittoon...
Onko nyt aika geelien?

Tammikuu 29, 2016, 23:33:04 ip
Vastaus #89

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 569
En ole Päitsiä vieläkään ehtinyt ajaa muilta kiireiltä. ..,sapuskoista? ..,ei kai sitä mitään totuttua kannata mennä muuttamaan? Kahvit ja oluet niin kuin aina, kannattaa treenata niin että sitten kisassa ei tule suuria yllätyksiä, omien kokemuksien mukaan jopa 25min crossierässä voi tulla nestevajaus.
Sweet dreams are made of cheese