Kirjoittaja Aihe: Enskaan liittyviä kuvia ja kertomuksia.  (Luettu 58409 kertaa)

Helmikuu 04, 2016, 15:34:22 ip
Vastaus #135

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
   Minä tapasin 3-4 kertaa kaverin jota kutsutiin nimellä HUKE piti mp-huoltopa Tornatorin alueella Lahdessa viim. havainto 60 luvun alkup. lähti Päijanne kierrokselle Danubia 125 voipi olla sillä reissulla vieläkin. Danubian kautta yhteys Huhdan Autoo  myyntipäällikkönä Lauri Dyster pelissä vieläkin toinen mahdollinen Paul Allan pelissä vieläkin.   Siis Risto kyseli Eero Pitkästä.

Helmikuu 04, 2016, 15:52:53 ip
Vastaus #136

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Tässä vielä Hapen lähettämä kuva edellisissä viesteissä mainitusta CZ 250 Endurosta. Ja kuskista.

[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 04, 2016, 16:16:19 ip
Vastaus #137

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 569
Tietääkö kukaan CZ kuskin nimeä?  Taisi olla vuosi -77 kun Hyvinkään ympäriajossa oli joku samanlaisella zetillä hypännyt kolmen metrin äkkipudotuksen alas, takapyörässä ei ollut yhtään ehjää pinnaa. Tulimme hieman myöhässä katselemaan, paikalla olijoista joku sanoi kuskin olleen Pekka Lahti. Pyörä nojasi puuta vasten, miestä ei näkynyt.
Sweet dreams are made of cheese

Helmikuu 04, 2016, 16:26:10 ip
Vastaus #138

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4089
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Minä tässä kerran kaverilla selasin valokuvia ja hänellä oli muutama hyvä kuva,otettu tossa -98 ja 2000 luvuilla.Kaveri niissä päästeli metsäpolkuja,kuulemma kuvaajana silloinen tyttöystävä.Kuvat kuulemma eivät ole julkaisukelpoisia,vaikka minusta hyvältä näyttivätkin.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Helmikuu 04, 2016, 17:27:40 ip
Vastaus #139

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 235
Tietääkö kukaan CZ kuskin nimeä?  Taisi olla vuosi -77 kun Hyvinkään ympäriajossa oli joku samanlaisella zetillä hypännyt kolmen metrin äkkipudotuksen alas, takapyörässä ei ollut yhtään ehjää pinnaa. Tulimme hieman myöhässä katselemaan, paikalla olijoista joku sanoi kuskin olleen Pekka Lahti. Pyörä nojasi puuta vasten, miestä ei näkynyt.
Kuski on Harri Saarinen Ori Toive

Helmikuu 04, 2016, 20:16:41 ip
Vastaus #140

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3212
 Noi suoraan crosseista rakennetut tuli jossainvaiheessa vaikeiksi saada rekisteriin.
 Maahantuojalla piti olla asiassa sormensa pelissä.
 mm. -84 Laaksosen Juhani muistaakseni ::) ajoi Jammun IT;llä, kun kisan voittanut Grönberg taas YZ;sta rakennetulla, selvästi ketterämmällä ja nopeammalla.  Sitten kun tuli tämä punakilpisääntö, on melkeen mistä vaan, tietyin edellytyksin saanut liikennekelpoisen. Rekisteriin edelleenkään ei.

 Tuosta Kymiksen trial kehoituksesta sen verran ja sen innoittamana, että esim. TiMK, nyk VMK järjesti ksian -Jokaiselle jotakin-, joka ajettiin Ruskeasannan kallioilla ja kukkuloilla. Kelloa vastaan, mutta trial jaksoja seassaan, josta virheitä tipahteli.
 Eli ainakin tällaista hupienskaa ajettiin myös trialeilla.

 2008 Kärmeksellä oli joukkue peräti lähellä pääluokan voittoa, kuskeina 2x Himmanen ja 1 kpl Eklund.  Kovaa jätkät laski, sen turistina muistan.
 Oon tota itsekin nuorna miesnä reenannu. Ensin tasamaalla kaheksikkoa, sitten rinteessä ja lopuksi kivisessä rinteessä.
 helppous yleensä loppuu heti tasasen jälkeen.  :P

 Pari kuvaa löysin aiheesta, jotka näyttää toteen, että sen lisäksi että trialin voi liittää enskaharrastukseen, niin miksei sitten uimiseen.  ::)
 Hyviä harrastuksia molemmat.
 ps. kovasti on hinnoissaan nettimoton paremman pään isot pyörät. Hiljainen etsintä jatkuu...

 Kuvat Seutulan SM trial Vantaanjoki, joskus silloin siinä Katriinan sairaalan eteläpuolella, tai länsi......



[ylläpito on poistanut liitteen]

Helmikuu 04, 2016, 21:49:24 ip
Vastaus #141

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Päitsillä 1985 oli jo vastattu Grönbergin haasteeseen: Juhanilla ja Tirellä oli YZ-pohjaiset Yamahat.  Ja ihan oikeasti rekisterissä olleet, koska malli oli tyyppikatsastettu.
Muistan, että ainakin Hietalan Matilla oli silloin myös samanlainen.  (Matti ajoi pohjat Laajavuoren pätkällä.)
Ja vastaavia piikkejä oli myös.  Siis Päitsillä 1985.
Ruotsalaisilla oli jo 1983 nestejäähdytteisistä crossi-Yamahoista tehtyjä enduroita.  Jopa kokeneella Monark- ja Husse-kuskilla S. Tellillä oli silloin Yamaha  YZ 250.  Niitä taisi olla silloin kolme (Grönberg, Zell, Tell)?
Myöhemmin myös Hondan ja Kawasakin crossimalleista oli tyypitetty enduroversiot.
Hondat olivat yleisempiä kuin Kawat.
Suzukin enduroversiona oli RMX, jollaisella Tiainen voitti Päitsin kahdesti.
Myös Yamahalla oli samoihin aikoihin tehdasvalmis enduroversio YZ 250 WR, jollaisella menestyksekkäästi ajoi Juhanin lisäksi myös Hannu Koskinen voittaen Suomenmestaruuden.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 05, 2016, 07:05:55 ap kirjoittanut Juha Mattila »

Helmikuu 04, 2016, 22:03:53 ip
Vastaus #142

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3212
 Ihan tässä pari viikkoa taappäin juttelin kaverin kanssa tuolla hansiksen parkissa, jolla näitä on useampia. Nimeä en tiedä, mutta classickia ajaa.
 Siellä hänellä piikin YZ m. -85 punavalkonen ja kilvissä, sekä ajossa. Juhan kisakavereita oletan.

 Tuolta Juhan linkkaamista Fotojorkan kuvista löysin yllättäen itseni ja vaimoni, sekä Zynyllä ajaneen kaverini.
 -78 -90 enskakuvissa Hyvinkään ympäriajon kuskin 48 takana pusikossa turistina. Ajokuviin en ole päässyt.
 Kuvassa tosin 40kg kevyempänä.  ;) ... No eihän se ole ku reilu kilo ja vuosi.  8)   Minkäs teet ku ruoka maistuu.... ja juoma.

 Selasin läpi ja ihmetys ja epäluulo oli suuri, mutta näin me vaan kimpassa tuumittiin.

Helmikuu 04, 2016, 23:57:23 ip
Vastaus #143

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Tiaisen Kari ajoi kaudella -83 enskaa piikin Yamahalla Arwidsonin ilmoittamana. Lienee tehty YZ:stä vehje. Muita vastaavia ei Suomessa silloin vielä näkynyt. En muista ajoiko Kari tuolloin täyden enduron SM-sarjan vai keskittyikö crossiin? Lumilenkkejä hän ainakin kiersi varsin aktiivisesti alkuvuodesta.
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Toukokuu 11, 2016, 18:58:51 ip
Vastaus #144

Tommi Toukola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 63
Mukava on lukea näitä tarinoita ja kuvia katsella. Tuolla feispuukissa on sellainen ryhmä kuin Classic enduro finland ja sinne toivottaisiin myös tarinoita, muistoja ja kuvia. Myös tekniikasta tietävät ja muistavat olisivat mukava lisä porukkaan. Käykää kurkkaamassa kellä feispuukki tunnukset on.

Toukokuu 31, 2016, 00:45:03 ap
Vastaus #145

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Tuommoinen muutaman sivun läpyskä toimitettiin Tampereella -83. Tuotto käytettiin pirkanmaalaisten enduro-kuskien kisamatkakuluihin. Mukaan sisällöntuottajaksi saatiin myös legendaarinen MP-Lehden pakinoitsija Ossi S. Mustonen.

MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Joulukuu 31, 2016, 13:42:56 ip
Vastaus #146

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
MP-Lehden numerosta 19/82 löytyi tuollainen lukijan kuva. Kuvan on napannut Pentti Vainikka. Mitään muita tietoja ei ole. Kysynpä siis täällä josko joku tietäisi. Keitä? Koska? Missä? Huomio kiinnittyi tuohon Kawasakiin. Se lienee 250 cc F11? Kuinkahan yleisiä Kawasakin katuendurot ovat olleet Suomen enskapoluilla aikoinaan? Omalla kisauralla (-82...-87) katuendurot olivat hyvin harvinaisia kisahommissa. Jonkun Jammun piikin DT:n muistan nähneeni ja jotain isompia nelareita myös

https://goo.gl/photos/b2c4rJWsFpeKn2Fw7

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2016, 13:58:38 ip kirjoittanut Kai Kivekäs »
MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Joulukuu 31, 2016, 17:06:56 ip
Vastaus #147

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3212
 Sorry, menee nyt hieman ohi Kaitsun kawakysymyksen, mutta....
 Tiaisen teukka Seutulassa ehkäpä -76.
 Kisa ajettiin nykyisen sprintin kaltaisena. 2 kuskia samalla minuutilla ja 4-5 kierrosta .
 Paikka nykyisen motarin alla hieman Keimolasta pohjpiseen ja Klaukkalan liittymän itäpuolella.
 Silloin oli luvallinen ajopaikka siinäkin. Tais olla HMK;n isännöimä.
 Kawa oli aika kamala möhkäle, mutta jos oli jerkkua hihassa, niin taittuihan sekin.

 ps. kuva skannattu jo himmenneestä kansion pienestä valokuvasta.     seliseli...  :P      ;)

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 01, 2017, 01:22:04 ap
Vastaus #148

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 112
Kova sälli kun on F11 Kawalla noita kisoja kiertänyt. Jossain vaiheessa F-sarjan kawoja omiinkin touhuihini harkitsin, mutta painonsa puolesta totesin, että en taida ryhtyä. Ulkonäöksellisesti kyllä tosi nättejä pelejä. Lapsuudestani muistan yhden F6 Kawan maaradan 125 cc urheilukoneluokasta. Oli se kyllä hieno laite.

MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 02, 2017, 19:31:52 ip
Vastaus #149

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Tuosta isommasta kuvasta, jossa Kawa on suossa, tulee aina mieleen kaverin kertoma vastaava tapaus 70-luvulta.  Saman kuvan muistan nähneeni usein noita lehtiä selatessani.
Vuosi on ollut 1976 tai 1977, kun Vekaranjärvellä (?) oli mantsakisa.  Siellä oli kuulema vastaavanlainen Kawasaki tankkia myöten suossa...
Mototrailin Salminenkin ajoi tuollaisella vuonna 1977.
Vielä vuonna 1979 oli ainakin Mäkisen Pekalla (EMK) samanlainen Kawasaki Kärhän lenkillä.
Siis, onhan niitäkin pyöriä ollut muutamia kisakäytössä.

Kuten usein kilpailujen ohjaajakokouksissa sanottiin, oli reitti vaihtelevassa maastossa...
Silloisilla pyörillä jäi varmaankin herkemmin kiinni pehmeisiin paikkoihin kuin nykyisillä "mantsakoukuilla".