Kirjoittaja Aihe: 2-T vaimentimen liuotus  (Luettu 4278 kertaa)

Tammikuu 30, 2016, 17:10:13 ip
Luettu 4278 kertaa

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 846
  • 8 SPEED
Mikä mahtais olla paras "myrkky" 2-T äänenvaimentimen liuotukseen?

Pitäis lähteä mm "piki ja terva"

Pikku reijät porasin auki, mutta vielä on tervaa....

Tammikuu 30, 2016, 19:31:21 ip
Vastaus #1

erno jaakola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 159
  • Holy smoke
Polttoöljy liuotus

Tammikuu 30, 2016, 20:43:51 ip
Vastaus #2

Antti Mäki-Paavola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 277
  • Yamahamaha
Onkai niitä pölöllä ja kodin putkimiehellä yms. tököteillä lioteltu. Itse toki suosin tuollasissa mallia ei-purettavissa vaimentimissa siihen perinteiseen kosaniin.
Yamahat YZ125K '83, YZ125L Enduro '84, TZR250 '90, RD125LC '86
Hondat CB125 K5 '73 ja Monkey '85
Tunturi Sport '73
Lusifer-Suzuki S Supermotard

Tammikuu 30, 2016, 21:57:12 ip
Vastaus #3

Anssi Tötterström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 575
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Viemärinaukaisuaineella omani putsasin.

Tammikuu 31, 2016, 10:08:27 ap
Vastaus #4

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 234
Jos ei ole kromattu, niin kuin PV:n putki kun sain mönjän hehkumaan alkupäästä niin sitten vaan paineilmaa päästä sisään. Kyllä tuli puhasta.
Omalla vastuulla tietenkin...

Tammikuu 31, 2016, 10:33:02 ap
Vastaus #5

Esa Meskus

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 343
Liuottamisessa petrooli tai bensa tai "ei ympäristöystävällinen moottorinpesuaine" , vaikuttava tekijä on myös liuotukseen käytetty aika, mitä pidempään sitä parempi tulos, nesteen lämpö myös auttaisi kuonan irtoamista. Netseen virtaus putken sisässä ei olisi ollenkaan pahasta. Ultraäänipesuri konetiskiaineella tankattuna saattaisi olla paras ratkaisu.

T. Esa

Tammikuu 31, 2016, 14:15:43 ip
Vastaus #6

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 250
  • Vain Yamaha
ääni uuninpesuvaahdolle ja painepesurille, kivasti lähtee tuolla myös nuitten dieselautojen EGR kanavat puhtaaksi.

Tammikuu 31, 2016, 18:42:15 ip
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3308
 Jos saat huilun irti, niin polta piki pois töhöllä. Paras ja helpoin tapa.
 Jos ei ole töhöä, niin huilu hiillokselle. Kyllä lähtee.
 Jos huilu ei irtoa, joku teräksinen pulloharja poran jatkeena.
 Liuottaa ei kannata paikoillaan, koska neste imeytyy villoihin.

Tammikuu 31, 2016, 19:37:50 ip
Vastaus #8

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 493
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tämähän sattui,juuri äsken tuota projektiani tutkailin ja ruuvailin iltojen iloksi sekä keksin ruuvata pakoputken irti ja peräpäästä oli 3ruuvia joten ne auki,otin kannen pois ja n 10cm pyöreä ritiläverkon pätkähän sieltä vain näkyi ennen mustaa aukkoa joten kun nurkassa oli lamppuöljyä 4l kanisteri eikä öljylamppua vastaan tullut(meillä jopa sähkö) niin sitähän minä sinne kaasin litran verran ja tulppa käyrän alkuun.

Ulos muhimaan+haisemaan ja olkoot siellä pari päivää,tokko se huonommaksi ainakaan menee tai sulaa lammikoksikaan..
Käännellään ja ravistellaan jahka muistetaan  odotellen lähteekö sieltä mitään irti ja kait sieltä jotain mustaa on odotettavissa.

Senkummempiin hehkutteluihin tai avoleikkauksiin en rupea,jos tuntuu tukkoiselta niin uusi putki , eipä tuohon  Japskipiikkiin moinen omaisuutta maksa ja uusi on aina uusi,nuo vähän semmoisia kepulihommia,ja lommoinen ja päähänpotkittuhan tuo vanha on katsellakkin.

Helmikuu 01, 2016, 17:50:58 ip
Vastaus #9

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Paksu öljykarsta palaa kyllä komeasti pois vaimentimen sisältä, kun vain saa syttymään paineilma varmaan auttaa kuten Sakari Vesa aiemmin totesi. Monivuotinen öljykarsta lähti IC:n vaimentimista täysin, kun kuumensin vaimentimien alkupäätä reilusti pienellä kaasupolttimella ja laitoin pöntöt pystyyn peltiämpäriin ja pohjalle hiukan polttoöljyä palamaan. Pystyasennossa olevaan putkeen tuntui kehittyvän hyvä veto ja alkuun päässyt palaminen eteni alhaalta ylöspäin. Tätä ei kannata kokeilla sisällä. Hiiltynyt karsta putoili pääosin itsekseen ämpärin pohjalle ja loput pienellä kolistelulla. Polttamisen huono puoli on, että maali palaa maalatusta vaimentimesta samalla pois.

Öljykattilan nuohousneste on myös aika hyvä aine kiinni palaneen karstan irrotukseen. Tätä on saatavissa 1l pumppupulloissa ainakin LVI-liikkeissä. Toimii öljykattilan tulipesän puhdistuksessa ja edellä mainitussa dieselin EGR venttiilin puhdistuksessa oikein hyvin. Ainetta kannatta ruiskuttaa lämmitetyille / kuumille pinnoille. Lämmitin puretuna EGR venttiilin likaisia osia ensin kuumavesihanan alla ja ruiskutin nuohousnestettä. Lyhyen vaikutusajan jälkeen oli helppo harjata noki pois. Pahasta karstoittunut öljykattila voi tarvita kasikin käsittelyä peräkkäin. Todennäköisesti myös pakoputki.