Kirjoittaja Aihe: Vanhoja TT-kuvia ja tunnistettavaa.  (Luettu 40802 kertaa)

Joulukuu 30, 2019, 12:51:16 ip
Vastaus #105

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3539
Moro

Tämä ei nyt liity aiheeseen paitsi edelliseen juttuun jossa Jaakko totesi peräkärryjä tehdyn.Ammattikoulussa 70 luvun alussa yksi opettaja teetti oppilailla peräkärryjä ja tottakai minäkin vuorollani jouduin siihen hommaan vaikken juurikaan olisi välittänyt.Kaksistaan aina tehtiin hommia ja muistan kun jonkun auton etuakseli piti olkatapeista hitsata ykspuiseksi josta sitten tuli kärryyn akseli,kaverin kanssa vitut.i hitsata sitä ja päätettiin että tästä tulee nyt susi jotta päästäisiin hommasta kun ei oikein puikkohitsaus kiinnostanut.Onnistuttiin luistamaan näin peräkärryn valmistus ja opettelemaan sitä autonasentajan unelma-ammattia.Tosta puikkohitsauksesta vielä että siinä livahti muutama kymmenen vuotta kunne pääsin sahalle kunnossapitoon ja jouduin opettelemaan uudestaan ko. homma,onneksi laitteet olivat ehtineet parantua eikä se puikkohitsaus enään tuntunut epämiellyttävältä.


Muisteleepi ex. käynnissäpitäjä
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Joulukuu 30, 2019, 13:04:08 ip
Vastaus #106

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
Mikähän tuo jammu viiatin perässä on ollut noin lakiteknisesti, perävaunu vai hinattava laite?  Ja mikähän on ollut ajoneuvon suurin sallittu nopeus?

Ei siinä ainakaan omaa rekisterikilpeä ollut.
Sellaista tarinaa tuosta on kerrottu, että etukäteen oli "konttorilta" kysellyt, että saako tällaisen värkätä ja suullisen luvan saatuaan piti tietysti käydä näyttämässä lopputulos.
Kun takastuksen aika sitten koitti niin konttorilla oli pohdittu, että pitääkö fiatin kilpi siirtää hinauksen ajaksi pyörän perään.
Inssi oli päätynyt siihen lopputulemaan, että ei tarvitse.

ps. Löytyinhän sellainenkin kuva, jossa Olli on mekaanikon hommissa oiken merkkihaalarit päällä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2019, 13:10:38 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Joulukuu 30, 2019, 13:30:29 ip
Vastaus #107

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3267
Ollilla lipsahtanu haalarit takoperin päälle, vaikka selvästi merkitty?
jv

Joulukuu 30, 2019, 15:36:38 ip
Vastaus #108

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
YDS5:n sylinterien ymppääminen YDS2:n tai YDS3:n lohkoihin ei käy ainakaan ilman näiden täyttöhitsausta ja koneistusta, jos silloinkaan, TD1/A/B-myllyjen taas perustuessa niihin. YDS5:een perustuu TD1C, sekin putketon kovakromipinnalla.

Joulukuu 30, 2019, 15:57:43 ip
Vastaus #109

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
Juteltiin asiasta äsken puhelimessa ja muistikuva on se, että alkuperäiset sylinterit putkitettiin.
Moottorin tyypistä ei ole mitään käsitystä.

Hansenin Oskulla taisi olla tehdastekoinen kilpa-jammu sitä koitettiin matkia. Voisiko pitää paikkaansa?

Joulukuu 30, 2019, 17:10:58 ip
Vastaus #110

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
Mahdollista, mutta en muista... varmaksi kuitenkin Toive Lehtisellä ja Veikko Värisellä oli TD1B:t, tulivat yhtaikaa -65, mutta keille sitten menivät ja koska...? Tehtiinkö putkittelu näihin aikoihin vai reilusti myöhemmin? 

Joulukuu 30, 2019, 17:30:14 ip
Vastaus #111

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
Kyllä sen täytyy ajoittua -65 -70 väliin koska isä lopetti ajohommat -71.
Ehkä -67/68 voisi olla aktiivisinta rakentelun aikaa.

Joulukuu 30, 2019, 18:33:29 ip
Vastaus #112

erkki itävuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 127
Eli periaatteessa ajoitukset ja imu/pakokanavat olisi ehditty kopioimaan mistä TD1-versiosta tahansa, sivukanavien koko ja muoto rajoittuvat A- tai B-malliin, ja jos malliputki tehtaan tekemä niin vain A-malli. Ei tainnut kysymys varmaksi ratketa...   

Joulukuu 30, 2019, 18:54:28 ip
Vastaus #113

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
Olen jotenkin kuvitellut, että kyseinen putkitusoperaatio olisi ollut yleisemminkin harrastettua mutta ilmeisesti sitten ei.
Aikanaan manööveristä puhuttiin niin arkipäiväisenä asiana. Nyt sen yksityiskohdat taitavat jäädä hämärän peittoon.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2019, 19:01:53 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Joulukuu 31, 2019, 16:17:29 ip
Vastaus #114

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 43
Vielä vuosituhannen vaihteessa nähtiin kuvatunlainen mp-kuljetus.  Virolainen kaveri toi Keski-Suomeen kaksi pyörää kerralla ns puskurihinauksessa.  Tulli varoitteli satamassa ettei tuo ehkä ole Suomessa enään sallittua.  Hyvin tuli kuljetus perille eikä kukaan kysellyt asiasta.  Oli vielä silloin Virossa yleinen kisapyörien kuljetustapa.
Muuten, moottoripyörän perävaunua ei tarvitse rekisteröidä Suomessa.  Mutta tunnuksen on näyttävä taakse.  Eli rekisterikilpeä ei saa siirtää perävaunun perään.  Tämä on helposti ratkaistu mm pahvisella "kilvellä" joka ei ole rekisterikilven näköinen, mutta siinä on ko tunnus  ;D .
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2019, 16:20:17 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Joulukuu 31, 2019, 16:55:23 ip
Vastaus #115

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9530
...tai ilmoittaa vaan vanhan kilven pudonneen ja
tilaa konttorilta uuden,jonka ruuvaa kärryn periiseen...

t. Markku

Joulukuu 31, 2019, 17:01:07 ip
Vastaus #116

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 582
Kuriositeettina tuosta isän Yamahasta. Se päätyi Rantasen Matille ehkä vuonna 1971.
Minä puolestani ostin -87 Matilta ensimmäisen kevarini Honda CB 125 B6.

Tarkemmin ottaen ostopaikka oli Tampereella Idesrannassa toiminut MP-Huolto M.Rantanen.
Muistan elävästi kuinka Matti tokaisi, että: "Me ollaan tehty pyöräkauppojan ennenkin" kun käytiin isän kanssa peräkärryllä hakemassa cebari kotiin.

Rantasen MP-huollon yhteydessä oli varasto, joka oli tuolloin täynnä noita 60/70-lukujan taitteen pyöriä. Mihinköhän nekin päätyivät?