Eiköhän suurin ongelma tässä ole sinun ongelmaasi väärä katastuspaikka henkilöstöineen ja näköjään näitäkin puljuja yhä piisaa vaikka EU aikaa eletään mutta jos ei katsastuskonttoria kiinnosta ottaa asioista selvää ja
päivittää tietojaan niin näinhän ne kyykyttää että asiakas häipyisi ja rauhallinen,turvallinen arki tavallisten autojen katsastuksien kera palautuisi,menkööt muualle.
Kaikissa mopoissa välttämättä ikään ollutkaan tyyppikilpeä tai ainakaan perinteistä sellaista ja tehtaasta/valmistajasta riippuen niissä oli ilmoitettuna mitä oli ,ei mitään standardia olemassakaan.
Välttämättä edes runkonumeroa löydy stanssattuna koska ei kaikkien maiden lainsäädäntö semmosta vaatinut kuten ei rekisteröintiäkään joten miksi moinen olisi stanssattu kun rekisteröidäkkään tarvitse joten luonnollisesti myös papereitakaan ei voi löytyä moiseen
Papereiden puute ei EU Suomessa haittaa milläämuotoa ellei vehje ihan just varastettu jostain (ja JOS tietokannoissa moinen merkintä ) mutta asiallisesti jos ilmaistaan niin ellei rekisteröintitietoja löydy kotisuomesta sillä mahd runkonumerolla tai vanhan kilpinumeron tms tiedoilla niin paperittoman ajoneuvon rekisteröintiin oma lomake(löytyy netistä ja tulostettavissa)jolla homma onnistuu aikaansa seuraavalla ja asiakaspalveluystävällisellä katsastusasemalla oli mopo alunperin mistä hyvänsä.
Mikäli runkonumero kumminkin kiertää omaa mielensyveröä kovasti niin stanssaa itse passeli ja tyyppikilveksikin löytynee sopiva mutta fakta on ettei moinen vanha mopo ketään kiinnosta kyyläysmielessä ja kilvet tulee jos nyt jotain sinnepäin numeroita tai infoa löytyy.
Museotarkistuksessa toki myös joku numerosarja löydyttävä ja esitteitä,infoa,kuvia tms jos moista ajattelet tulevaisuudessa vaikka museovakuutuksen toivossa,tokkopa tuota ihan arkikäyttöön ajatellut työmatkoille..
Mikäli Ruotsissa ollut moinen käytäntö tuolloin niin eihän tuossa mitään epäselvää ole ja aivan sama vaikka olisi ollut rekisteröintivelvollisuus,eihän sitä pakko ollut rekisteröidä ja löytyy suomimopojakin jotka ei ikinä kilvissä olleita.
Lienet ehkä tuosta mun SZ neuvostomoposta tarinaa lukenut,sama peli kuin Riga nimiset,mutta siinä ei papereita,ei runkonumeroa eikä historiasta mitään tietoja ja tyyppikilpikin puuttui(kunnes aito blanco löytyi Ebaysta) vaan ketään kiinnostanut eikä olisi haluttu edes näytille rekisteröintikatsastukseen JOS olisin rekisteröinyt mutta ei kuulemma tarvitse(ja ymmärsin vinkeistä että älä vaivaudu ja tuhlaa rahojasi senkus ajat menemään),menee pienitehoisen mopon kriteereillä=polkimet ja niillä voi avustaa ja tuo KOD moottori on tyypitetty v-58 ja- 60 polkupyörän apumoottoriksi,1hv tehoisena mutta kuulemma moisia dokumentteja mistään löydy tietokoneaikana enää eikä niitä kaivella jos olemassakaan missään eikä tuota tehoakaan jos muutamaa kuutiosenttiä sinnetänne todellisuudessa kytätä jossain vanhassa mopossa jolla kukaan täyspäinen taatusti ajele saati ylinopeussakkoja saalista koska antiikimoposta tässä aivan päivänselvästi kyse eikä valtion verojen kiertäjästä.
Ketä kiinnostaa ratasvirittelyt tai muut näpelöinnit niin mikäs siinä kunhan säilyy nopeuden puolesta mopona suurinpiirtein koska kulkeehan nämä vakioisinakin jotkut reilustikkin yli tuon 40kmh tai yhtähyvin alitse.
Jarruvaloa ei tässäkään ole eikä ikään ollutkaan=ei tarvitse mutta soittokello oltava ja tässä on kilikello tangossa ollen ok lakipykälien tulkinnoissa,myös etuvalo löydyttävä ja se voi olla vaikka dynamolla fillarityyliin ja nykypykälien mukaan kait jopa irrallinen lyhty,otsalamppu tms riittää.
Kyllä se siitä,vaihda kioskia