Kirjoittaja Aihe: museorekisteröity  (Luettu 7874 kertaa)

Maaliskuu 14, 2016, 14:01:48 ip
Vastaus #15

Ilkka Kahila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 134
Terve Markku.

Olen jäävi Japsistarojen MA-tarkastajana, ottamaan kantaa klubin MA-tarkastuksista. Enkä siten katso voivani tällä palstalla antaa ojeita tai neuvoja kyseisistä ongelmista.
Klubin MA-tarkastus ohjeet sitovat vain klubin tarkastajia. Ne ovat muotoutuneet "oman laisiksi" hyvin pitkän MA-tarkastus toiminnan aikana. Ja tukeutuvat niihin periaatteisiin sekä perinteisiin joka VMPK:lla toimintansa alusta lähtien on koettu tärkeäksi. Eli entistää ja kunnostaa esille historiallisesti tärkeää Suomalaista ajoneuvokulttuuria.

Mitä taas tulee jälkeenpäin lisättyjen varusteiden asentamiseen, on niistä paras tiedustella MA-ajoneuvon MA-lausunnon antaneelta taholta.
JS:n MA-lausunnon antamisen periaatteena on tulkita TraFin ohjeita rakentavasti.  Pitäen ohjeena tuoda esille ajoneuvon aikakauden lisävarusteiden käyttö osoituksena millä tavoin ajoneuvoja varustettiin, ajomukavuuden lisäämiseksi ja käyttötarkoituksen mukaa sekä ajoturvallisuuden parantamiseksi. Nämä kaikki heijastavat myös ajoneuvon aikakauden muoti ilmiöitä, jotka ovat tärkeä osa ajoneuvokulttuuria.
Näissäkään em. tarkoituksissa ei kuitenkaan sallita rakenteellisia muutoksia tai poikkeamia MA-lausunnon mukaisesta ilmiasusta. Pois lukien em. lisävarusteet.

t. IK.

Maaliskuu 31, 2016, 19:41:28 ip
Vastaus #16

Jarno Forssell

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 642
Jos museoajoneuvon tulee vastata museopaperissa näkyvää valokuvaa, niin otetaampa toisenlainen näkökulma.

Tuossa kun nettimotossa näkee vähän väliä museoajoneuvoja, joissa on ihan museopaperin kuvaa myöten vääriä osia. Takaiskareita, änkkäreitä, tarakkaa ja sen semmoista. Saattaa jopa museopapereihin olla merkittynä, että on alkuperäisestä poikkeavat osat kiinni.

Mitä jos päättäisit ostaa tällaisen pyörän ja haluaisit vaihtaa siihen alkuperäismalliset osat näiden väärien tilalle.
Miten suuri vääryys tällainen temppu olisi? Pitäisikö sen vuoksi museotarkastaa uudelleen, jos haluaisi vaan muuttaa pyörän väärästä oikeammaksi?
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2016, 19:43:24 ip kirjoittanut Jarno Forssell »
Tuumaustauko Blogi asiaa CX500, GL1100 Hondista sekä Kawasaki VN750 customista + Suzuki Burgman AN400 skootterista