Kirjoittaja Aihe: Paikallismoottoreita  (Luettu 32204 kertaa)

Maaliskuu 15, 2016, 11:38:25 ap
Luettu 32204 kertaa

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Innostuin tuossa putsailemaan moottori kokoelmaani ja ajattelin niitä täällä esitellä.

Tuossa jo aiemmin oli esillä JAP 2 S.
Moottori on 98 cc sivuventtiili 4 tahtinen 1,2 hv/2600 rpm.......0,8 hv/1800 rpm.Moottoria on käytetty lypsykoneen moottorista lentokoneen lataus generaattorin pyörittämiseen.



Toinen minkä jo esittelin oli Bernard 39 A.
Moottori on 164 cc 4 tahtinen sivuventtiili 3,5 hv/3600 rpm,käytetty esimerkiksi sirkkelin pyörittämiseen,tämä kone varustettuna vapautus kytkimellä.



Tänään ensimmäisenä putsasin seuraavan "pernharttini".

Bernhard W 18 moottori on 82 cc 4 tahtinen sivuventtiili 1,5 hv/3600 rpm,tässä tapauksessa vesipumppuun kytkettynä.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 21, 2016, 09:54:59 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 15, 2016, 14:34:46 ip
Vastaus #1

Pauli Ylikoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2263
Kauniita!! Hieno kokoelma kerta kaikkiaan.

Tommonen Bernard W110 löytyy täällä tallista: https://www.facebook.com/pauli.ylikoski/videos/435643339806338/

MC Röklä - - - - - - - - - - - - - - - -

Maaliskuu 15, 2016, 15:20:59 ip
Vastaus #2

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Kyllä nuo Markun moottorit on niin namuja etteihän tuommoisia voi pitää-ihan liian hienoja  ;D
Varsinkin Japp,on kuin karkki  :P

Minulla on yksi Pernhartilainen ja ikinä sitä ei ole puunattu muuta kuin pahimpia moskia paineilmalla joskus puhalleltu.
Öljyt on vaihettu ja pensaa tankattu.Siinä huollot.Alkuperäinen Lodgen pinkki tulppakin löytyy.
Neulaventtiili on joskus juuttunut auki ja kaasari alkanut tulviaJa käyntiin ei pysty vetämään koska mäntä ei pääse nousemaan.Tulpan ottaa irti ja bensat syöksyy ulos,senjälkeen pyörii taas.Melko tiukka puristus mämmänrenkaissa vielä..Muutenhan tuo lähtee aina ekalla vedolla.

Ja silloin ku koneen sain oli kytkin jumissa.Se piti avata,oli vain kartio tarttunut kiinni käytönpuutteessa.
Se on semmoen kuppimainen kartio,todella erikoisen mallinen.

Tuossa tyhjäkäyntinäyte.Kone on toiminut polttopuurenkinä joka vuosi.

https://vimeo.com/136686467

Maaliskuu 15, 2016, 15:52:41 ip
Vastaus #3

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5241
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Sain takaisin kaverilta ja merkkiä en ny kyllä muista mutta keltainen on. Tankkasi litran verran mökiltä lähtiessää ja taas oli akut täynnä, mun piti viedä se sukulaisten tiloihin jemmaan. Iso laturi laitettiin ja koskaan ei sammunut kuin pensan loppuessa, 5Hp oli teho. Meinaa sitä et onpas mullakin maa moottori, kuhan tulis kesä ja löytäisin hyvän 250cc skoden kohtuu hintaan. Uudet maksaa 6 000€ ja Kiiwey satapiikin sais 1 800€, vakuutusmaksut vaan hirveät, romua en huoli.

Maaliskuu 15, 2016, 18:10:24 ip
Vastaus #4

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
Ducati-miehellä pitää olla tietysti Ducati Meccanica S.p.A:n tuote. 2-t ja 98cc läppäkone. Starttilaite ja kaasari johnain laatikossa, ei löytyny heti..

[ylläpito on poistanut liitteen]
http://paddockhill.suntuubi.com/?cat=8

Höpinää Hämäläisittäin....,eli harvakseltaan.

Maaliskuu 16, 2016, 10:55:16 ap
Vastaus #5

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Valitsin tämän kauniin kevätpäivän moottoriksi vähän puutteellisen "linttonin",koneesta puuttuu toistaiseksi vielä dekali ja vaimennin mutta pitääpä tehdä tai hankkia ne.

Moottori on Clinton A 2100 vuosimalli 1954 alkaen alettu valmistaa,4 tahtinen sivuventtiili kone,männän halkaisija 2 3/8 " ja isku 1 5/8 " josta tulee 119 cc ja tehoa pukkaa ulos 1,1 hv 2200 rpm...1,5 hv 2800 rpm....1,75 hv 3800 rpm.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 16, 2016, 11:09:23 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 16, 2016, 16:15:08 ip
Vastaus #6

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Moro
Valitsin tämän kauniin kevätpäivän moottoriksi vähän puutteellisen "linttonin",koneesta puuttuu toistaiseksi vielä dekali ja vaimennin mutta pitääpä tehdä tai hankkia ne.



Aika paljon samaa näköä RiksRattonin vaaka-akselisen kanssa,mm kampikammion ja sylinterin sekä kannen muodot..
Sama valmistusmaa kai noissa onkin vaiko ?

Kuva on pimeässä ja ahtaassa otettu tänään,parempia on jossain..3,5hp lättäpää.


Maaliskuu 16, 2016, 16:29:34 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Mitä Hannu se sun rattoni pyörittää kun on remmin kiristyspyöränä käytetty jakopään remelin pylpyrää?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 16, 2016, 16:39:09 ip
Vastaus #8

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Moro
Mitä Hannu se sun rattoni pyörittää kun on remmin kiristyspyöränä käytetty jakopään remelin pylpyrää?

Moi :)  Ootpa tarkasti havainnut-ja ihan oikein  ;)

On siitä kuvia joskus ollu foorumilla,omiakaan kuvia nyt löytäny vaikka kaikki muut kyllä yleensä aina löytyy kovalevyiltä.Vaatis säännöllistä räpläämistä,on tässä niin outo hierarkia  ;D

Niin se on 3 pyöräsessä trikessa jonka vaan leikilläni kyhäsin kun en keksiny koneelle mitään käyttöä ja turha se on minusta jouten seisottaa..poljin kiristää vetohihnan.

Generaattoriin laittasin tuon kaikista mieluiten,sinä on hirmu hyvät lätinätkin pikkuruisen änärin ja jatkoputken ansiosta.En vaan ole löytäny riittävän huokeaa generaattoria.uudet yli 300€.

Maaliskuu 17, 2016, 06:47:09 ap
Vastaus #9

matti yli-ketola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 299
Minulla noin 20-30 maa ja keski keskimoottori montaa merkkiä ja kokoa. Voisin myydä kiinostuneelle ison osan kokoelmasta. Tv jos herää mielenkiinto niin sitten keskustellaan hinnasta ja merkeistä
Kaikki vanha moottorikäyttöinen lähellä sydäntä, romustaja henkeen ja vereen

Maaliskuu 17, 2016, 09:36:14 ap
Vastaus #10

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Kerttun päivän kunniaksi valitsin moottoriksi tuiki tavallisen "riksrattonin".
Tämä moottori on varustettu variaattorilla eli kone on varmastikkin ollut jossain lasten kulkuneuvossa.

Moottori on modell 80232 eli 3 hv  ja vääntöä pannusta lähtee 6,2 Nm/3100 rpm.Poraus on  2 3/8" ja isku 1 3/42 josta tulee tilavuudeksi 127 cc.

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2016, 14:15:06 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 17, 2016, 16:51:22 ip
Vastaus #11

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Moro
Kerttun päivän kunniaksi valitsin moottoriksi tuiki tavallisen "riksrattonin".
Tämä moottori on varustettu keskipakokytkimellä eli kone on varmastikkin ollut jossain lasten kulkuneuvossa.


Joo,siinähän näkyy olevan hieno variaattori ja vetoakselikin vielä paikallaan  :)
Juuri keskipakokytkintä olisin kaipaillut silloin kun trikeä rakensin.En vaan raaskinu ostaa kun koeluontoinen projekti.Siis semmoinen kun on mikroautoissa ollut.Keskipakokytkin jossa käpälät ja rumpu sekä vetoratas päässä.

Maaliskuu 18, 2016, 08:13:18 ap
Vastaus #12

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Just katoin ebaystä nota kytkimiä, n.30-40€ maksaa rahteineen. Löytyy esim hakusanoilla "centrifugal clutch gokart" eli juurikin mikroauton kytkimiä.

Sen jälkeen kun minä noita(go-kart clutch) viimeksi katselin;
Hinnat näköjään pudonnu rajusti tai sitten on laatu pudonnut tai molemmat  ;)
Nettohinnat hipoo sataa markkaa halvimmissa..



[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 18, 2016, 09:34:31 ap
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Esitellään ensimmäisen takatalven kauniina pakkaspäivänä ruohonvihreä Villiers.

Moottori on Englantilainen Villiers Mark 10 jälleen lättäpää sivuventtiili nelitahtikone.Poraus ja isku kummatkin ovat 50 mm josta tulee 98 cc ja kone pukkaa tehoa ulos huimat 1,3 hv / 2800 rpm.Tätä kyseistä mallia on alettu valmistamaan vuonna 1941.

Konetta on käytetty kotimaassaan ainakin ruohonleikkureissa ja jyrsimissa.Tehdas sulautui  J. A. Prestwich Industries Ltd:hen vuonna 1957.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 19, 2016, 09:31:31 ap
Vastaus #14

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Tämän päivän moottori on Kuopiolaisen Helinin konepajan valmistama keskimoottori jonka kopassa seisoo E.Helin Kipinä 5,7 Kuopio,mitään valmistenumeroa koneesta en löytänyt mutta valmistusvuosi on n. 1960.Minulla on Helinin kirjoittama kirjakin mutta sitä en nyt tähän hätään löytänyt,siinä olisi varmaan ollut moottorista enemmänkin tietoa.Kuvassa näkyvä potkuri kuuluu ko. moottoriin ja siinä on merkintä F.
"Kipinöitähä" on paljon yleensä "sotevana" valmistettuja pieniä keskimoottoreita mutta tämä on se "virallinen" Kipinä,Helin valmisti paljon muitakin malleja ennen tätä ja tämän jälkeen vuoteen -80 asti.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13