Kirjoittaja Aihe: Paikallismoottoreita  (Luettu 32209 kertaa)

Maaliskuu 19, 2016, 10:00:00 ap
Vastaus #15

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2504
Hyvän näköinen moottori tuo Kipinä. Selvästi on käytetty aikaa myös ulkoista olemusta suunnitellessa.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Maaliskuu 19, 2016, 10:15:41 ap
Vastaus #16

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3693
Eikös Valmet Vire ollut myös muotoilultaan samaa näköä?


L&K.

Maaliskuu 19, 2016, 10:21:06 ap
Vastaus #17

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Ojoi mikä potsi ! Tuo on kyllä makein kaikista,suorastaan huutaa pitkää puuvenettä alleen  8)
Minulle tuli myös mieleen Vire,mutta en sitten tiedä..vaan onpahan mainio muotoilu.

Maaliskuu 19, 2016, 10:56:36 ap
Vastaus #18

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 674
Löytyykö keltään Tamperelaisen AK-Tehdas Oy:n (Autokauppa ja Tehdas Oy) keskimoottoria? Koitin etsiä historiikkia, mutta ei sattunut nyt silmään.Kun löydän laitan kuvan.

http://paddockhill.suntuubi.com/?cat=8

Höpinää Hämäläisittäin....,eli harvakseltaan.

Maaliskuu 19, 2016, 13:47:20 ip
Vastaus #19

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
En kyllä mikään asiantuntija ole noissa(kaan) asioissa eli ei pienintäkään hajua neukkukoneesta mutta rääpötä se minulle niin tutkin ja askartelen sen kuntoon.

Jospa vaikka huomenna tai maanantaina olisi sitten sen Vireen vuoro.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 19, 2016, 15:32:54 ip
Vastaus #20

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Osaisiko moottoriasiantuntija Juusela kertoa tästä värkistä jotakin? neukkuvehje vm1979 sen verran ymmärsin itse. Tuo vetopuoli on varsin kummalinen, siinä on kai jonkunlainen (alennus)vaihteistokin.


Neuvostoliittolaista tyypillistä alumiinia.
Ei sentään lentomoottori kai kuitenkaan,jos oliskin ylennysvaihteisto vaikka kyseessä  ;D

Toivottavasti ei kumminkaan...nimimerkillä huonoja kokemuksia mm. potkuriturpiinikone Iljutshin-18 lakkoilevista pensapumpuista Neuvostoliiton ilmatilassa..joitan samoja pukstaaveja eikö nimessä kuitenkin ole ?



No tuo on kylläkin paljon vanhempi konetyyppi.Kuin millä olen ensimmäiset lentoni lentänyt.
Ja nykysinhän niillä taitaa olla huipputason kalustoa..Kelpaisi tuolla matkaa taittaa:on Isot kannut on..  :)





Sori,Markku.Nyt kyllä vähän tais poiketa jo aiheesta..taas kerran.Mutta kun kaikki alkoi tuosta viimeisestä kuvasta.En voinu vastustaa kiusausta  ;)
Ja alkuperäinen kuva on sentään 5.7M eli hyvin suuri,kuten Venäjällä kaikki  :o
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2016, 15:35:24 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Maaliskuu 19, 2016, 15:57:35 ip
Vastaus #21

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7304
  • Nuolija Savosta
En tiijä tuosta USSR moottorista muutakun että komijasti se semmonen savuvaa.  :-\

https://www.youtube.com/watch?v=PyAWvrE_ExY

Akrikaateissa nuita on aenakii ollu. Ja ratkoreissa.  :-\

https://www.youtube.com/watch?v=7JzVRfx7kTI
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2016, 16:03:59 ip kirjoittanut Pentti Eskelinen »

Maaliskuu 19, 2016, 16:19:06 ip
Vastaus #22

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5241
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Tuo yksi punanen on just ku se mun keltanen, kymmenen vuotta teki nöyrästi säköä. Ite ei ilennyt ääntä kuunnella mutta akut riitti koko pyhän ja litra pensaa lähtiessä latas taas akut.

Maaliskuu 19, 2016, 16:33:32 ip
Vastaus #23

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
No niinpäs näkyy,agregaatissapa hyvinkin käytetty.

Videoissa näkyy moottori oikein hyvin ja alemmassa sama tyyppikilpi.
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Xp24LMNoCBY

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=7Ziv_zKWVrw
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 20, 2016, 09:44:45 ap
Vastaus #24

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Lupasin täksi päiväksi Vire moottorin.

Moottori on Vire 103 BV valm.nro. 3067  valm. vuosi -58.Valmistettu Valmetin tehtailla Linnavuoressa eli ihan tossa naapuripitäjässä,painoa keskimoottorilla on 39 kg ja kulutus 1,7-2,5 l/h,isku on 70 mm ja poraus n. 70 mm josta tulee 268 cc ja teho 5,3 hv/1800 rpm...6,0 hv/2500rpm.Malli 103 BV on suoravetoinen ja malli 103 BVK on kytkimellä ja malli 103 BVR on pakilla ja alennusvaihteella,BVK malli minulla oli vielä muutama viikko sitten mutta se muutti meiltä pois.
Moottoria on kai valmistettu muuallakin Suomessa 7 ja 12 hv:isena ja valmistus oikeudet myyty Tanskaan jossa valmistetaan Westerbeke Vire 7 nimellä 7 hv mallina ja on ollut suosittu ympäri maapalloa kalastaja paateissa sekä pienissä purjeveneissä apukoneena.

http://gofree.indigo.ie/~vire7/


Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 20, 2016, 12:08:11 ip
Vastaus #25

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin

no niin, arvoitus ratkesi, kiitokset :) se olikin siis käynnistyspuoli tuo missä tuntuu joku välitys olevan, tietenkin helpottamassa käynnistystä. Se saattaa sitten olla yhestä agregaatista joka kanssa seisoo tallissa peltikopan alla. en oo sitä koskaan tutkinut niin ei ole tullut mieleen että olis siitä tuo kone.

Minäkin ihmettelin miksi koneessa näkyi kuitenkin "kytkinkoppa" toisessa päässä niin miten välityspuoli olis voinut olla se josta voima otetaan ulos  ;)

Joissain videoissa näkyi lähtevän käyntiin ihan vaan kun ryssä potkaisi kampea monolla.
Eräs video-olikohan kolmas tuon ekan linkin jälkeen-oli aika huvittava kun kaverusten yltiöpäinen molotus ja pospotus miltei peitti koneen äänen  ;D
Ja yhdessä videossa osia alkoi varisemaan,ensin putosi imuäänenvaimennin ja kohta olis tippunut änäri lattialle.

Maaliskuu 20, 2016, 19:33:47 ip
Vastaus #26

Paavo Harola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 315
SE on tuo neuvostoliittolainen pienen sähkövoimakoneen moottori, 2 hevosvoimaa ja 125 kuutiosenttiä. Sylinterin halkaisija 52 mm, eli sama kuin tähti-ym. moottoripyörien moottoreissa. Veivataan käyntiin vastapäivään, eli ylhäältä vasemmalle kiertäen. Se selittää sen käynnistimen välityksen. Suoralla vedolla generaattorissa kiinni. Puolustusvoimilla ollut kahdenlaista generaattoria, 220 V ja muistaakseni 24 - V. Teho ehkä n. 1 kW.
Aika pieni teho otettu kuutiotilavuuteen nähden.
Näin arvelee tällä kertaa Paavo.

Maaliskuu 21, 2016, 09:59:44 ap
Vastaus #27

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Päivän moottori on JAP 2 A.
Moottori on lähes sama kuin jo esitelty 2 S mutta tulpan paikassa pitäisi olla eroa,ero on todella pieni mutta näin pitäisi olla,eroa myös öljytilavuudessa ja guvernöörissä.Lättäpää nelitahti kone jossa poraus 52 mm ja isku 48 mm josta 98 cc ja teho 1,2 hv.Käytetty mm. kompuroissa,vesipumpuissa ja generaattoreissa,väri on väärä,pitäisi olla sininen mutta olkoon tämä nyt kauniin punainen ja ilman putsari tästä puuttuu,kiinnitys kaasariin on ilmeisesti ollut huono kun kummastakin JAPista se puuttuu.


Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 22, 2016, 08:01:59 ap
Vastaus #28

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Päivän moottori on tänään omavalmiste.

Kaksisylinterinen kaksitahtinen kone jossa on käytetty moottorisahan osia ja kampikammio on omavalmisteinen billetti osa.Sylinterit muistaakseni Husqvarnasta (272 tai 372 ?? ) ,kampiakselit jostain ja sytytyspuolat Stihlistä,porakone käynnistys,valmistusvuosi n. -90.Koneesta sellaisia kokemuksia muistaakseni että ei käy kovin pientä tyhjäkäyntiä joka johtuu ilmeisesti liian kevyestä vauhtipyörästä.

Syl. halk. 52 mm,isku 35,5 mm josta tilavuudeksi 151 cc ja kaasuttimina Walbro SDC 67:kat.





Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 22, 2016, 09:56:08 ap
Vastaus #29

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1216
Ruotsalaiset yrittivät tehdä 80-luvun alussa nopean paikallismoottorin,viisi 400 Husqvarnan crossipyörän sylinteriä riviin.
Formula-2 luokkaan siitä piti tulla kilpakone,mutta voimansiirtoongelmat ja Formula-2 hiipuminen taisivat viedä mielenkiinnon.
Siitä projektista ei oikein löydy tietoja netistä.