Kirjoittaja Aihe: Paikallismoottoreita  (Luettu 32207 kertaa)

Maaliskuu 23, 2016, 11:33:59 ap
Vastaus #30

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Päivän moottori on Ameriikkalaisvalmisteinen Gladden 75.
Moottoria on käytetty kuten yleensä tällaisia moottoreita mm. lumilingoissa,jyrsimissä,puutarha traktoreissa ja mikä erikoista autossa nimeltä Imp.

Muutamia teknisiä tietoja moottorista: Syl. halk.  2 7/8”  73 mm , Isku  3”  76 mm , Iskutilavuus  318 cc , 5 hv/2000 rpm  ja 7,5 hv/3200 rpm , Tankki  1,5 gal   5,7 l , Paino  78  lbs   35 kg ,kone on maksanut  135 $ vuonna 1949 koneessa on mäntätyyppinen öljypumppu,painevoitelu
kampiakselin laakereille. Valmistaja The Salt Lake Hardware Co kehuu esitteessään että kone on valmistettu hyvistä materiaaleista ja tarkasti,voi olla kestävä kone kun on mm.öljypumppu.
Koneesta puuttuu tankin korkki,merkit ja pakoputki.




Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 23, 2016, 11:51:44 ap
Vastaus #31

Raine Honkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 64
Hienoja moottoreita kaikki tyynni! Kiva että näitäkin harrastetaan.
Markulla taustalla tuommoinen "sponssiseinä" kuten urheilukisoissa, mikäs niitä sitten on laitellessa  :D

Maaliskuu 23, 2016, 20:40:04 ip
Vastaus #32

Mika T Kyllönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 460
Rautalammin Pestuumarkkinoilta ostettu tehdasuusi Villiers moottorin lohko (maksoi 5€...siinä oli varaosalipetti paikoillaan) ja siihen upotettu venäläisen suihkuhävittäjän kello....toimii melko painavana kynätelineenä  :police:

[ylläpito on poistanut liitteen]

Maaliskuu 23, 2016, 21:34:27 ip
Vastaus #33

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Komeita koneita kyllä. Punainen JAP on kuin karamelli vaikka onkin "väärän" värinen. Saattaa se ilmanputsari olla ollut sopiva esim pappamopon viritykseen ja sen takia hävinnyt ;)

125cc neuvostoliittolaisesta kakstahtimoottorista tuli mieleen panssarivaunun pyörännapojen rasvauslaite. Siinä oli joku 20 litran ämpäri jossa oli kierukka jota pyöritti karkeatekoisen näköinen kakstahtimoottori, kokoluokka varmaan 100-150cc. Kierukka kauhoi vaseliinia ämpäristä ja tunki sen letkuun jonka päässä oli semmoinen mutikka, ja sitä kun painoi vasten rasvattavaa reikää, aukesi venttiili ja rasva alkoi tursuta. Tai näin sen piti mennä.

Eihän se meinannut millään käynnistyä se moottori, vaikka sitä kolmen varusmiehen voimin ihmeteltiin. Paikalle saapui kapiainen joka kysyi että onhan polttonestesäiliössä polttonestettä, ja onko hana auki. Olivathan ne. No, kehotti irroittamaan ilmanpuhdistimen ja lorauttamaan kaasuttimen kurkkuun korkillisen siemennestettä. Ohjeella oli osimoilleen sama vaikutus kuin komennolla SEIS, eli liike ja puhe lakkasi, osalla porukasta myös rintamasuunta kääntyi. Vaikea olla sotilaallisena siinä... Kyllähän se sitten korjasi että siis bensaa "siemeneksi". Köh köh... No lähtihän se.

Sitten jossain noin viidennen pyörän kohdalla tottakai se venttiilimutikka jumittui auki ja letkun päästä puski semmoista sormenpaksuista vaseliinimatoa ehkä puolen metrin sekuntivauhdilla kunnes kone saatiin sammuksiin ja pysähtymään täysiltä kierroksilta.

Että monenmoista voi tehdä polttomoottorilla. Olen pari kertaa poikennut sotaväen rompepäivillä Kalkussa mutta ei ole suurtehovassupumppuja ollut kaupan. Olisi sellainen aika hieno :)

Jos Markku luit tänne saakka niin kiinnostaisi miten olet sauna-satut oveen liimannut, ja oliko ovessa ennestään eristettä? Mulla on Wayne Dalton-ovi, siinä on jotain pahvintapaista sentin paksua eristettä mutta eihän se mitään eristä.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 23, 2016, 21:37:56 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Maaliskuu 24, 2016, 09:31:41 ap
Vastaus #34

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Toi SPU on vähän paksumpaa kuin saunasatu,jotain 40 mm:stä ja on kiinni kahdeksalla pitkällä peltiruuvilla joissa isot prikat alla ja taitekohdat viistetty että mahtuu pelailemaan vielä lisäksi sahauspinnat teipattu alumiiniteipillä.Vielä kun keksisi miten tiivistää sieltä reunoilta missä on ne tukirullat,siellä on vielä lämpövuotoa.


Hieno kynäteline Mikalla,pysyy paikallansa muttei kannata pudottaa varpaille.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2016, 09:51:23 ap kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 24, 2016, 09:50:02 ap
Vastaus #35

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Päivän moottori on Trikolori Bernard.

Moottori on Bernard W 110 1 sylinterinen kansiventtiili ilmajäähdytteinen 4 tahtimoottori,sylinterin halkaisija 64 mm,iskun pituus myös 64 mm,iskutilavuus  206 cc,Teho  4 hv / 2500 rpm,roiskevoitelu.W 110 moottoria on useampaa eri mallia joista tämä on pienin niin teholtaankin kuin iskutilavuudeltaankin.
Konetta on viimeksi käytetty 2008 tuulimyllyn generaattorin ja säätimen testaukseen,siitä noi hihnapyörät ja välityssuhde n. 10.Huomatkaa rosterinen äänenvaimennin joka on omaa valmistetta,tein joskus painosorvaus "lestit" ko. moottorin äänenvaimentimille joita olen muutamia tehnyt.
Valmistaja on Bernard Engines  12 Rue Médéric . Paris.




« Viimeksi muokattu: Lokakuu 06, 2016, 14:26:44 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 24, 2016, 10:10:22 ap
Vastaus #36

tapani virkkala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 834
Moro!

Karkkkilasta löytys tuommonen vihkonen!  Onko kellään tarvetta?  12,00€ posteineen.

040 5535738  Tapani

<a href="http://aijaa.com/0g4Kdd" target="_blank">[/url]

<a href="http://aijaa.com/OZXF6X" target="_blank">[/url]

P.s  Klikkaa tuota linkkiä, niin kuvat suurenee!
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 24, 2016, 10:12:27 ap kirjoittanut tapani virkkala »

Maaliskuu 24, 2016, 11:10:34 ap
Vastaus #37

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 815
-70 luvulla katunviivauskoneissa oli tuollanen Bernard ;)

Maaliskuu 25, 2016, 12:28:51 ip
Vastaus #38

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Pitkäperjantain moottori on jälleen Ranskalainen ja nyt Bernard W 112.

Moottori on 500 cc 8 hv / 2000 rpm kansiventtiili nelitahti,syl. halk. on 85 mm ja iskun pituus 88 mm,tankin tilavuus on 6,5 l ja öljytilavuus 0,95.


Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 26, 2016, 10:09:29 ap
Vastaus #39

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Lankalauantain moottori on Bernard W110,samanlainen kuin oli "Trikolori" Bernard mutta venemoottori öljypohjalla eli kiinnitys on noin puolesta välistä kampikammiota eikä moottorin alhaaalta,moottorissa on lisäksi kytkin,kytkintä toki käytetään kuivan maan moottoreissakin,tekniset tiedot ovat samat kuin siinä jo aiemmin esitellyssä.


 
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 26, 2016, 11:12:37 ap
Vastaus #40

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Moro

Lankalauantain moottori on Bernard W110,samanlainen kuin oli "Trikolori" Bernard mutta venemoottori öljypohjalla eli kiinnitys on noin puolesta välistä kampikammiota eikä moottorin alhaaalta,moottorissa on lisäksi kytkin,kytkintä toki käytetään kuivan maan moottoreissakin,tekniset tiedot ovat samat kuin siinä jo aiemmin esitellyssä.


Sinullahan on paljon noita Pernarttia.Minulla on tuo sama tyyppimerkintäinen venemoottori 2 litran öljypohjalla mutta vanhempi varmasti koska pyöreä tankki.Ja 5 hv malli.

Maaliskuu 26, 2016, 13:18:30 ip
Vastaus #41

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Sulla Hannu on varmaankin W 110 TER malli,se on 5 hv / 2500 rpm ,TER malli on 240 cc kun tuo 4 hv malli on 206 cc.

Toi viimeinen Bernard oli tällä haavaa viimeinen moottorini,yksi on vielä "työn alla",se on samanlainen kuin eiemmin esitelty W 18 jossa on vesipumppu päässä.Moottori on ihan alkuperäis kuntoinen ja ajattelin että sen voisi "konservoida".Mites tossa konservoinissa menetellään,tietysti pestään osat kunnolla mutta poistetaanko ruosteet vaiko jätetään sillensä vain siivotaan hyvin?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Maaliskuu 26, 2016, 17:14:24 ip
Vastaus #42

Ilkka Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 849
  • 8 SPEED
Bernard, type W . O

Käsikirja tarjolla

t. Ilkka Eronen, p. 0400648141

Maaliskuu 26, 2016, 21:07:48 ip
Vastaus #43

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
No siinä vasta olisi kaunis "ranskatar" kyllä se konekkin jossain on jos käsikirjakin löytyy.

https://www.youtube.com/watch?v=p-dwv_ErLx8

http://mototracteurs.forumactif.com/t10071-moteur-bernard-w0



« Viimeksi muokattu: Marraskuu 29, 2016, 16:21:07 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Huhtikuu 01, 2016, 10:09:34 ap
Vastaus #44

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro
Tänään sain valmiiksi "konservoidun" Bernard W 18 moottorin,samanlainen vesipumpullinen kuin aiemmin eli samat teknilliset tiedot.Aika hyvin lähti liat ja pinttymät mun Nokkos Noki tahnalla hyvä aine puhdistukseen.
Moottori on ihan täydellinen ja tuskin koskaan edes avattu niin hyvin on kaikki pultit ym. säilyneet,ei tällaista kannata pilata puhaltamalla.

Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13