Kirjoittaja Aihe: Paikallismoottoreita  (Luettu 32206 kertaa)

Helmikuu 11, 2017, 13:43:20 ip
Vastaus #60

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

https://fi.wikipedia.org/wiki/Stirlingmoottori

Siinä ei kai ole oikeastaan samanlaista palotapahtumaa kuin polttomoottorissa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Helmikuu 11, 2017, 13:58:40 ip
Vastaus #61

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Tuossakin yksi selitys

http://www.animatedengines.com/vstirling.html

Stirlingissähän palaminen tapahtuu sylinterin ulkopuolella.
Alla voi olla nuotio, toho taikka kehittyneempi polttimo.
Ruåttalaisten sukellusveneetkin sillä kulkee tarvittaessa ja koneen ääni on silloin niinkuin kuiskaus.

Helmikuu 11, 2017, 14:31:07 ip
Vastaus #62

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3436
  • Mamu
Svedujen uppovene kiehtoi sen verran että tutkin asiata.Kärventävät stirlingmoottoria nestemäisellä hapella ja diisselilöpöllä...Äänetön ja tärinätön meno...Vaan yksi asia jäi epäselväksi:Kyseinen menetelmä luultavasti tuottaa jonkinlaisia pakokaasuja?Mihinkäs ne laitetaan?Ei kai vene voi pulputtaa sauhukuplia mennessään,rys...eiku vihollinenhan löytäisi sen heti?Pakataanko sauhu pönttöön vai onko pettereillä keksitty savuton savu?

Helmikuu 11, 2017, 14:58:05 ip
Vastaus #63

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Voisin arvella että kun löpö ja happi yhdistyvät, palaminen on aika puhdasta. Periaatteessa siitä vapautuu vettä ja hiilidioksidia... Typen oksidit jäävät pois kun ei käytetä ilmaa eikä nokeakaan varmaan paljoa tule. Paatti on kylmässä vedessä joten pakokaasut saadaan varmaankin jäähdytettyä, vesihöyry kondensoidaan ja hiilidioksidinkin tilavuus siinä pienenee. Sitä on vaikea sanoa että minkälainen tilavuus sitä kylmää kaasua sitten olisi hukattavana vai onko paatissa jopa joku hiilidioksidin poisto- tai keräyssysteemi miehistönkin "päästöjä" varten?

Pitääpäs perehtyä :)
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 11, 2017, 15:35:01 ip
Vastaus #64

Jukka Rämä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 598
Senverran lisäarvoitusta, että siitä polttamisesta ei jää minkäänlaista lämpöjälkeä meriveteen vihollisen haisteltavaksi. Sukellusvenettä ei voi senkään perusteella havaita, saatikka sitten muuten. Todellä ikävä laitos merivalvonnan kannalta.

Elokuu 14, 2017, 04:52:41 ap
Vastaus #65

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595
Tuskinpa tuollaisen moottorin maksimi kierrokset on enempää kuin tuo 5-6000.
Keksipakokytkimiä sai ainakin aikaisemmin Briggsin maahantuojalta, Promotorilta.

Elokuu 14, 2017, 07:30:54 ap
Vastaus #66

Jorma Leppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
  • Bsa b31,Honda S65,Solifer -60
- Omistuksessani on ollut ILO L 372 paikallismoottori 13,5 hv vuodelta 1958. Luultavasti tämä on alunperin ollut vanhassa isossa sarvitraktorissa
  On mukavan harvakäyntinen laite, jonka saa helposti käyntiin mutta puristukset on sen verran kovat että kaksin käsin pitää laittaa käyntiin.
 

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Elokuu 14, 2017, 07:39:19 ap kirjoittanut Jorma Leppänen »

Elokuu 14, 2017, 08:25:33 ap
Vastaus #67

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2557
Tuossakin yksi selitys

http://www.animatedengines.com/vstirling.html

Stirlingissähän palaminen tapahtuu sylinterin ulkopuolella.
Alla voi olla nuotio, toho taikka kehittyneempi polttimo.
Ruåttalaisten sukellusveneetkin sillä kulkee tarvittaessa ja koneen ääni on silloin niinkuin kuiskaus.
Tämä oli selvä esitys, siinä kerrottiin toiminta maallikollekin ymmärrettävästi. Kiitos.
Minusta tuo Stirling-moottori onkin höyrykone!
Ei siis polttomoottori ( combustion engine)???

Elokuu 14, 2017, 10:19:02 ap
Vastaus #68

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595

Elokuu 14, 2017, 15:55:05 ip
Vastaus #69

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Siinä Clintonissa, niinkuin monissa muissakin paikalliskoneissa on alunperin kaasuvipu kytketty puhaltimen kopan sisällä olevaan siipeen joka toimii regulaattorina eli lisää kaasua kun kierrokset putoo ja vastaavasti vähentää kun kierrokset on korkealla. Kyllä se aika mukavasti kiertää jos tuo järjestelmä on ohitettu tai kaasari vaihdettu.
-Kaizu-

Elokuu 14, 2017, 17:11:04 ip
Vastaus #70

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 360
Juu kyllähän noissa paikallismoottoreissa on aina kierrosten säätäjä, eli kaasuvivusta säädetään halutut kierrokset ja kone avaa kaasua sitten kuormituksen mukaan.
On muuten tuossa yhden autiotalon pihassa juurikin tuollainen tehdastekoinen pulsaattorikone clintonin moottorilla.
Ei taida gigantista löytyä korvaavaa?  ;D

Elokuu 15, 2017, 10:03:19 ap
Vastaus #71

Tatu Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 848
Samalla lailla ne on (lähes) kaikki toteutettu. Mutta ei se kampuran voitelu sitä tapa, vaan kiertokangen kestävyys kierroksilla. Se napsahtaa poikki, helposti vielä katkaisee nokka-akselin ja halkaisee lohkon.

Lokakuu 03, 2017, 19:58:58 ip
Vastaus #72

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Onko laitonta ilmoittaa että nyt kaikki moottorini ovat myynnissä,jos olet kiinnostunut niin o4o 5o49819 on numeroni.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Syyskuu 25, 2018, 21:08:48 ip
Vastaus #73

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Eihän mun näitä pitänyt enään tehdä mutta taas tuli yksi valmiiksi,Bernard w19 on hänen nimensä.
On kuulemma ollut venemoottorina ja joku seppä on purkanut sen kuvernööri synsteemin koneesta huitsun nevadaan.



« Viimeksi muokattu: Syyskuu 25, 2018, 21:16:11 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Syyskuu 25, 2018, 21:12:43 ip
Vastaus #74

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3006
Moro

Eikä siinä vielä kaikki,kun vähän pöpi on niin tulee kaikenlaista hommattua,ajattelin että ei talven pitkät ja synkät päivät ihan makoiluksi menisi niin haimme tanään kaverin kaa tuolta satakunnan syvistä metsistä Bernard W13 masiinan.Huomenissa voin ottaa siitä kaunokaisesta foton ja panna tänne ihmeteltäväksi.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13