Kirjoittaja Aihe: Kesäksi uusi puukko  (Luettu 36768 kertaa)

Lokakuu 23, 2018, 12:18:23 ip
Vastaus #180

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Kun itse pikkupoikana sain ensimmäisen puukon, taisi olla äiti enemmän huolehtimassa sen käytön kanssa.  Oppi oli, että itsestäs poispäin, eli vuoltava kappale toisessa kädessä ja puukko toisessa.  Jolloin voima menee koko ylävartalon läpi kädestä toiseen, ja kun puukko lipsahtaa, on liike iso ja hallitsematon.  No eihän siinä mitään edessä ole silloin normaalisti.

Isä oli varsin taitava puukon käyttäjä, asemasodan aikana syntyneitä pieniä puuveistoksia riitti kaikille viidelle lapselle.  Vaan aika paljon muistan hänenkin vain varoitelleen, ja juuri ettei itseä kohti.  Vasta paljon myöhemmin keksin, että nimenomaan oma peukalo vastaanpitovälineenä, ja oikein teroitettu puukko, ettei voimaa tarvi, ja käytä viiltoliikettä eli liikuta vuollessa samalla päittäin sitä puukkoa.  Kun sormilla työtä tehdessä lipsahtaa puukko läpi, liike pysähtyy itsestään suunnilleen heti, päin vastoin kuin käsivarrella tehdessä.  No, osasinko omille pojille opettaa?  En, kun ei enää siinä vaiheessa eletty samassa taloudessa.  Valitettavasti, siis isä-poika suhteen kannalta, ei muuten.

Ostin joku aika sitten tietsikalle hännättömän hiiren.  Hain tarkkuutta kuvien käsittelyyn.  Myyjä myi sellaisen, missä on takana sellainen läpyskä, minkä varaan voi kämmenen laskea.  En ymmärtänyt ostaessa itse.  No sehän on ihan p-seestä; liikettä tehdään silloin olkapäästä asti koko käsivarrella, siinä mitään tarkkuutta ole, ja käsi kipeytyy.  Onneksi sen läpyskän sai mitään särkemättä siitä pois, että kämmenen takaosa nojaa pöytään, hiirtä liikutetaan pääasiassa sormilla, ja silloin onnistuu kuvan käsittelyssä millin liikkeetkin.  Aika monen laitteen suunnittelussa on eduksi, jos ymmärtää fysiologiaa.  Tai jos ei muuten ymmärrä, niin viitsisi edes kerran itse kokeilla suunnittelemaansa laitetta?

Minun mielestäni kuitenkin menee niin, että jos tarvii oikein paljon voimaa, käytetään jalkoja.  Jonkin verran voimaa, se otetaan käsivarsista ja ylävartalosta.  Ja tarkat työt tehdään sormilla.  Ja kuten Rauzi ammattilaisena sanoi, terävä pitää puukon olla.

- lipsahti taas jaakkovaakko filosofoimaan -
Vilotsooffia on yks juttu. Puukko on toinen. Asia menee just noin.

Joulukuu 06, 2018, 16:11:45 ip
Vastaus #181

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta

Jouluksi uusi puukko.Isä oli tosi taitava puukon tekijä.
Teki meille poikasille joka vuosi uuden puukon aina joululahjaksi.

Vanha kenttäahjo on tallessa kotimökin navetassa.
Se pitää ottaa uusiokäyttöön.

Tuossa viimeisin tekele, pekanpään vuolu.
Pekanpään puukko on helppo tehdä. Ei tarvitse miettiä mitä kahvaan laitetaan eikä tupen kuvioihin ole vaihtoehtoja.
Riidenlieko ja se on siinä.

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2018, 10:38:37 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Joulukuu 06, 2018, 19:44:22 ip
Vastaus #182

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Älä hyvä mies sano tekele. Hyvältähän tuo näyttää.

Joulukuu 06, 2018, 23:03:00 ip
Vastaus #183

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Huomaatko Rautsi että meillä täällä lapissa on paljon paksummat tuohet.
Näyttää hyvältä kun laittaa ohkasempia tuohia väliin.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2018, 10:35:53 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Joulukuu 07, 2018, 13:56:18 ip
Vastaus #184

Kari Rautiainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • *** Rauzi ***
Huomaatko Rautsi että meillä täällä lapissa on paljon paksummat tuohet.
Näyttää hyvältä kun laittaa ohkasempia tuohia väliin.

Melko paksua on. Mittailin justiinsa paksuuksia tosta mun tuohivarastosta. Tuohi on pihtiputtaalta, keskisuomesta. Ja rutikuivanakin 3mm sellasista koivuista jotka on vanhassa pellonpohjassa kasvanutta tavaraa.
Mitä kuivempi paikka sitä ohkasempaa näin epätieteellisellä päättelyllä.

Mutta se on jännä juttu, oli paksumpaa tai ohkasempaa niin kun kahvapakan lyö kasaan, paistaa pullauunissa ja sitte kiristää, niin suunnilleen samanverran ne menee vielä kasaan.
Mutta tällaselle laiskalle paksut laput sopii hyvin, niitä tarvii tehä vähemmän.

Aikoinaan koulussa valitsin työkaluseppä linjan. Olis ollu naurettavaa jo 50 kilosesta olis tullu paksu levyseppä. Tai siis paksulevy seppä. Tai ohut paksulevyseppä. Tunnen kyllä yhen paksun ohutlevysepän...

Joulukuu 07, 2018, 16:30:48 ip
Vastaus #185

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Jo vain paksumpi tuohi on mullekkin laiskalle mieluisempi.
Karesuvannon mökillä olen haalinut hyviä tuohia.

Ruottin Karesuvannossa tekevät muuten aika hienoja työkaluja.
Varsinkin nuo retkikirveet ovat upeita.
http://www.karesuandokniven.com/

Hienoja ovat nuo tamaskiterät. Aika tyyhriitä kyllä ovat.
https://shop.karesuandokniven.com/
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 07, 2018, 16:40:09 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Joulukuu 07, 2018, 18:31:49 ip
Vastaus #186

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä mä sain Rautsin tekemällä puukolla haavan sormeen, oma töpö. Mutta sainpa soivat pajupillit ja komeet kaarnaveneet, ekolookisia olivat kun masto pihlajasta ja purje koivun tuohoksesta. Puukko istuu mun käteen, maston reijän tein US navy puukolla, kyllä vuolu kunnon puukolla on juhlaa. Pitää opetella vuolemaan jotain komeeta, appiukko vuolee apinoita ja komeita ovat.