Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha  (Luettu 42469 kertaa)

Syyskuu 19, 2016, 17:41:59 ip
Vastaus #120

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 648
No ny on MS 200:lla päästelty ekat rupeamat ja onpa kyllä näpsäkkä saha. Hyvin käynnistyvä, kevyt ja nätisti kiertävä saha.


Yhellä isännällä olisi myynnissä MS 200:ia peräti 3 kpl, maatalouskäytössä pitkän päivätyön tehneitä sahoja. Jos tommoseen tekisi peruskunnostuksen, pitäisi varmaan uusia sylinteri ja mäntä jotka saisi 130 €:lla, mutta mitähän kaikkea muuta näihin ruukataan uusia täysrempassa, alakerran laakereita varmaan? Vaikka liikkuvat osat uusisikin, on muovivimstaakit, tankit yms. jo haurastuneita ja sytkäosat sekä kaasari vanhoja, joten liekö kannattavaa sijoittaa vajaan 200 € aihioon ja vähintään parisensataa osiin? Täyskunnostettvan aihion pitäisi saada kai alle satkulla että homma alkaa kannattaa??? Vai miten lie.


Syyskuu 20, 2016, 16:59:17 ip
Vastaus #121

Tauno Nousiainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 424
Älä käynnistä laitetta mitä et tunne !

[ylläpito on poistanut liitteen]
GoldWing 1100 Interstate - 81

Syyskuu 20, 2016, 20:14:32 ip
Vastaus #122

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3019

 455;lla ajettu nyt 5 l aspenia ja siirtyminen normibensaan tapahtuu seuraavalla sahauskerralla.

 Eipä o murheita ollut, muttei kai tuolla käyttömäärällä kuulu ollakaan.

 Oottekos oikeen kalliitakin 2t öljyjä noissa käyttäneet, vaiko ihan honkkarin perusvoiteilla vedelleet ?
 Itellä ois tota castrolin racingia (mp- käyttöön), mutta uskaltaneeko tuolla ajella...
 Liuulis tommosen kisaöljyn kuitenkin toimivan sahassakin.

Syyskuu 24, 2016, 10:02:24 ap
Vastaus #123

Jorma Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 648

 455;lla ajettu nyt 5 l aspenia ja siirtyminen normibensaan tapahtuu seuraavalla sahauskerralla.

 Eipä o murheita ollut, muttei kai tuolla käyttömäärällä kuulu ollakaan.

 Oottekos oikeen kalliitakin 2t öljyjä noissa käyttäneet, vaiko ihan honkkarin perusvoiteilla vedelleet ?
 Itellä ois tota castrolin racingia (mp- käyttöön), mutta uskaltaneeko tuolla ajella...
 Liuulis tommosen kisaöljyn kuitenkin toimivan sahassakin.

Jotain Puuilosta ostettua Bike 2-t öljyä olen käyttänyt.

 Nyt kun muistelee nuoruutta, äijät lykkäsi 1980-luvulla tippakannusta "ton verran" Partnerin tankkiin jotain ikivanhaa moottoriöljyä ja kaipa ne sahat pyöri sillainkin (ainakin siihen asti kun hajosi).

 Stihlin käyttöohjekirjassa kehotettiin tyhjentämään polttoainejärjestelmä olikohan se jo kuukaudenkin varastoinnin ajaksi. Ei olisi varmaankaan haitaksi pyrkiä sahaamaan aina tankki tyhjäksi, niin ei kuiva bensaa kaasariin. Vastikään putsasin Jonssin kaasarin ja onpas siinä pienet osaset, kummosta rojua ei mahdu väliin.

Kävin Stihl-kaupassa ostamassa viilaa yms ja samalla vakoilin uusia malleja. 201:iä on montaa erihintaista mallia. Myyjä sanoi että ne voi kytkeä tietokoneeseen ja kattoa paljonko niillä on ajettu. Ryyppyynkin on tullut joku elektroninen värkki, eli hyvätkin mallit joudutaan pilaamaan saatemääräysten täyttämiseksi vaikeasti korjattavilla systeemeillä. Ei sahassa tartte olla ajotietokonetta sentäs!

Syyskuu 24, 2016, 10:37:42 ap
Vastaus #124

jarkko heikkilä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 319
Huollossa varoittivat perus 2-t öljyn käytöstä huskussa.   

Joten omissa sahoissa käytän vain husqvarna 2-t öljyä.   Myös senkin takia, että siinä on näppärä annostelumitta... :)

Syyskuu 24, 2016, 15:29:07 ip
Vastaus #125

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 244
Kyllä nuo öljy- ja bensasuositukset on pääasiassa propagandaa, että saisivat myytyä ylihintaisia omiaan.

Syyskuu 24, 2016, 17:36:21 ip
Vastaus #126

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3019

 Ei minusta jänistä saa edes ruokavalioon vedoten, mutta taidan toimia koekaniinina ton racing-öljyn suhteen.
 Sitä saa sentään kympin litra, kun "oikea" sahaöljy maksaa esim -husse- merkillä yli 20e/ l.
 Siinä on pian vaihtoehtona se valmis 2-t alkylaaattibensa, joka maksaa kylläkin jo 4e / l.  ???

 Periaate kai, että öljy ois kuumana käyvään ilmajäähy koneeseen.
 Kylmänä käyvään venemoottorin öljyyn ei siis kannata luottaa, sen taidan minäkin ymmärtää.

Syyskuu 24, 2016, 18:21:03 ip
Vastaus #127

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5231
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Olin pikkupoika ja saareen ostettiin 50L tynnuriin mulle pensaa, isä Mobil öljytonkasta laski määrän ja sekoitti. Toistakymmentä vuotta ajelin ja sitten petti boorit kampiaksilasta ja veto aksilasta. Voitelu toimi hyvin.

Syyskuu 24, 2016, 18:31:13 ip
Vastaus #128

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 586
Huollossa varoittivat perus 2-t öljyn käytöstä huskussa.   

Joten omissa sahoissa käytän vain husqvarna 2-t öljyä.   Myös senkin takia, että siinä on näppärä annostelumitta... :)
Eiköhän Hussen ja Stihlin öljytkin tule samasta puljusta, purkissa vain eri nimi.
Itse olen Hussessa käyttänyt Stihlin öljyä, se kun on Virtain Moottorisahassa halvempaa kuin kilpailijan.

Toukokuu 12, 2019, 21:00:38 ip
Vastaus #129

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Evakuoin syntymäkodistani hyvin vähän ajetun Stihl 050AV moottorisahan.
Viimeksi sitä on varsinaisesti käytetty ehkä 20v takaperin ja edellinen koekäyttö 2016.
Kaadoin tuoretta pensaa tankkiin ja nykäisin käyntiin.
Pelaa kuin Buick.
Ja soundit on todella miehekkäät. Aremmalla miehellä tulee aluhousupyykkiä kun se jyrähtää tulille.

Mutta neuvokaas noviisia: Mistä minä tiedän mikä teräketju siihen käy?
Laippaan on stanssattu "Stihl 3.71   3002 000 8415"
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 12, 2019, 21:35:49 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Toukokuu 12, 2019, 21:12:27 ip
Vastaus #130

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 479
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ed1d619968136da688256af40002b8f7/0b6fc02f7691a13f88256ba200188968?OpenDocument

Tuolta löytyy tiedot..google kääntäjä avuksi jos ei muuten selviä..

Kannattaa ostaa laippa ja teräketju samaan syssyyn niin saa varmaan sopivat..

Ja muista..tuo on sitten "äijäsaha" jolla ei kannata lähteä sahaamaan jos ei "naruissa" riitä puhti..tuo kaataa isommankin miehen ja potku on kova..

Toukokuu 12, 2019, 22:43:55 ip
Vastaus #131

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Haluaisin pitää sen alkuperäisen laipan ihan merkintöjen ja maalausten takia.

Ketjussa on 66 lenkkiä, nousu on noin 10mm = 3/8" ja evän leveys 1,5mm
Ei ihan joka marketin valikoimassa.

Toukokuu 12, 2019, 22:47:43 ip
Vastaus #132

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 738
Onkos tuo joku pikkuisen järeämpi ketju.
Omassa Solo Rexissä on sama jako, jota käytetään motojen kaatopäissä.

Toukokuu 12, 2019, 22:58:42 ip
Vastaus #133

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 468
Täytyy pistäytyä kone-Manulla huomenna.

Toukokuu 13, 2019, 06:04:47 ap
Vastaus #134

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 586
Haluaisin pitää sen alkuperäisen laipan ihan merkintöjen ja maalausten takia.

Ketjussa on 66 lenkkiä, nousu on noin 10mm = 3/8" ja evän leveys 1,5mm
Ei ihan joka marketin valikoimassa.
Siinähän nuo tiedot on millä ketju löytyy. Stihl tosin käyttää yleisesti .063" gauge (1,6mm) ketjua.
Pelkkä laippa ja ketju samassa paketissa ei aina riitä sopivuuteen. Pitää tietää vetorattaan jako joka määrää ketjujaon.
Tuohon Stihliin on saanut myös .404" jaon ketjupaketin.
Kun laipassa ei ole kärkipyörää voi siihen laittaa kumman ketjun vaan jos uraleveys sopii.
Kärkipyörällisessä pitää myös sen jako täsmätä ketjun ja vetopyörän kanssa.

Jos saha on myynnissä, vähän kiinnostaa. Tuollaista ei kokoelmassa ole. Vielä isommat 075 ja 076 on.