Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha  (Luettu 43124 kertaa)

Huhtikuu 28, 2016, 13:06:02 ip
Vastaus #30

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
Mulla olis jouten sellainen sininen Homelite jostain kai ´70-luvulta. Sahassa on vielä hyvät alkuperäiset laippa ja ketju. Tämähän olis sulle sopivin saha, kun olet Homeliteen tottunut.  :D

Huhtikuu 28, 2016, 13:44:36 ip
Vastaus #31

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3002
Moro
Tuntuu moottorisaha herättävän monessa syvällisiä tunteita.
Minäkin tässä nyt sotken mielipiteeni soppaan.Osta käytetty kunnolla kunnostettu Stihl 024 tai 026,mulla on 026 kylläkin uudesta asti ollut ja yhä pelaa n. 25 vuoden jälkeenkin.Voimaa riittävästi,ketjunopeus piisaa,ei liian painava,sopivat taukovälit eli tankkaus n. 3 vartin välein ja mikä parasta paras saha.
Tossa yksi mutta tuntuu kalliilta,pienkoneliikkeissä varmaan löytyy myös.  http://www.tori.fi/uusimaa/Stihl_024_AV_moottorisaha_26576817.htm?ca=18&w=1
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Huhtikuu 28, 2016, 14:53:57 ip
Vastaus #32

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7304
  • Nuolija Savosta
Kävin paikallisessa ja kaveri sanoi luopuneensa hussen ja stillin myynnistä, koska reklamaatiot osuu myyjiin, ei valmistajiin.  ::)
 Laatu on kuulemma laskenut viimevuosina valmistuksen siirryttyä mm Brasiliaan... ?

Miten tuo tuntuukii niin tutulta?

Ai niin, nuinhan sitä minäkii aena sanoen kun ottivat multa jonkun vehkeen edustuksen poes.
Että paskoja olivat, sen takija en ennee niitä myö!  ::)

Huhtikuu 28, 2016, 14:57:13 ip
Vastaus #33

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
Osta minkä ostat, kuhan on isoruokanen ja pienitankkinen. Saa syyä evväitä tihiämpään.

Sitä varten on 266SE. : :laugh:
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 28, 2016, 15:04:32 ip
Vastaus #34

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
Moro
Tuntuu moottorisaha herättävän monessa syvällisiä tunteita.
Minäkin tässä nyt sotken mielipiteeni soppaan.Osta käytetty kunnolla kunnostettu Stihl 024 tai 026,mulla on 026 kylläkin uudesta asti ollut ja yhä pelaa n. 25 vuoden jälkeenkin.Voimaa riittävästi,ketjunopeus piisaa,ei liian painava,sopivat taukovälit eli tankkaus n. 3 vartin välein ja mikä parasta paras saha.
Tossa yksi mutta tuntuu kalliilta,pienkoneliikkeissä varmaan löytyy myös.  http://www.tori.fi/uusimaa/Stihl_024_AV_moottorisaha_26576817.htm?ca=18&w=1

Ihan varteenotettava ajatus, mutta ALV vähennysten takia pitää ostaa liikkeestä (toki ne myy käytettyjäkin) ja toisekseen. Tuossa Tilhessä on jo kilo enemmän painoa kuin listani muissa koneissa.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 28, 2016, 15:09:27 ip
Vastaus #35

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7304
  • Nuolija Savosta
Tuolta kun Nurmi lonit parraat sahamallit ja sulle sopivan tekniikan,
 ja sitten paat vaekkapa Tori.fi :n hakuseen sen mieleisen, niin eipä tarvii takkuuasijoehin kanssa tapella!

http://jukuri.mtt.fi/bitstream/handle/10024/483935/kselostus1017.pdf?sequence=2

Huhtikuu 28, 2016, 15:52:05 ip
Vastaus #36

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3002
Moro
Ja vaihtoehdoissasi n. 1 kW vähemmän tehoa,sahaa ei tarvitse kanniskella niin kauan ja työ on mielekkäämpää kun tapahtuu,vähän eri asia kun tehokkaassa pyörässä jossa sitä tehoa piilotellaan lähes koko pyörän iän !
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Huhtikuu 28, 2016, 17:03:12 ip
Vastaus #37

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3068
 Kävin Siemen&Koneessa Vandassa ja pää senku sekottu entisestään.
 Puhuttiin kampikammioista, vääntömomenteista ja ties mistä. Ammattimyyjä.
 Teki hyvän tarjouksenkin noista parista kalliimmasta sahasta, siis husseista.

 Kyllä toi japanianpeli 543 vaan houkuttas. Ainoo joka vastustaa, on rahapussi.  :(

 Kumma ku ihminen johonki höyrähtää. Ei tahdo ajatus antaa rauhaa.
 Tiedossa on ensviikon risutalkoot ja siellä ois kiva huudattaa uutta peliä.
 ...saa nähdä toteutuuko....

Huhtikuu 28, 2016, 17:25:04 ip
Vastaus #38

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2129
  • Museoajoneuvotarkastaja
Stihl ollut talossa 024 026 taisi kerran olla 036 siinä 120cm laippa kun jäätä sahattiin,raketeissa kiehu bensa kesällä tankissa,huskuja ollut myös.

stihilin ostan seuraavankin.

Huhtikuu 28, 2016, 17:53:52 ip
Vastaus #39

Kari Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1011
https://youtu.be/-Em18bk9Y1o

Mulla on pikkunen ja tehoton saha. Täysillä pitää huudattaa ja jatkuvasti ketjua teroittaa että edes jotain saa katki  :( jos vielä tarviin ostan tehokkaan vaikka maksaisikin ! 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2016, 18:01:57 ip kirjoittanut Kari Pääkkönen »
Triumph T140 1977 
M-B W210 E200 1998 Avantgarde

Huhtikuu 28, 2016, 17:55:08 ip
Vastaus #40

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 248
Osta minkä ostat, kuhan on isoruokanen ja pienitankkinen. Saa syyä evväitä tihiämpään.

Sitä varten on 266SE. : :laugh:

Taikka avoporttisylinteriset Turbo Jonseredit. Joka kolmannella tukilla pitää viimeistään tankata. Hirveitä bensarosmoja, eikä tehoja silti sen enempää kuin muissakaan vastaavissa.

Huhtikuu 28, 2016, 20:00:37 ip
Vastaus #41

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3068
Kannattaa ostaa minun mielestä ainakin sellainen ammattimalli. Jos sahaat esim 5-10 mottia puita vaan vuodessa, niin laatusaha kestää yhtä pitkään kuin mieskin jaksaa vielä saha kädessä heilua pystyssä. Saapi vielä poonuksena kehuskella Esson paarissa aamukahvilla muille huru-ukoille että: "ai teillä on muovilohkot sahoissa, minulla on oikein magnesiumia. Sitä on vaan kalliissa ammattisahoissa". Kyllä osaa kavereista sitten vituttaa.

 Jos ostaski vaan pelkät lohkot ja elvistelis niillä.  ::)

 Pesukoneen rummuissa kestää komposiitti oikein hyvin, mutta sehän onkin pesukonekomposiittia.

 Sahassa aine joutuu alttiiksi kylmälle, kuumalle, tärinälle, murroille ja muille voimille ja varmasti väsyy ennenpitkää.
 Ei ole kallis korjata, mutta kuitenkin. Laakeripesät niissä kuulemma elää ja sitten stefat vuotaa jne. Ilmavaivoja, kiinnileikkaamisia...
 Wanhat sahat on patarautaa ja niissä hajoaa narut, rullat, kytkimet ja kaasarit väljistyy, mutta lohkopa kestää.

 "Ammattisaha" ? Tarviiko tollasta alle 10m3 vuosittaiseen pätkintään, kun saman tekis jerkkuheppu pokallakin.

Huhtikuu 28, 2016, 20:07:31 ip
Vastaus #42

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
Stihl ollut talossa 024 026 taisi kerran olla 036 siinä 120cm laippa kun jäätä sahattiin,raketeissa kiehu bensa kesällä tankissa,huskuja ollut myös.

stihilin ostan seuraavankin.
Tuolle bensan kiehumiselle on yksinkertainen syy.
Talvibensa kiehuu jo +32C asteessa sahassa kuin sahassa.
Eli, talvibensaa ei kannata käyttää kesäkuumalla, höyrystymispiste on niin alhaalla.

Huhtikuu 28, 2016, 20:44:41 ip
Vastaus #43

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2129
  • Museoajoneuvotarkastaja
Stihl ollut talossa 024 026 taisi kerran olla 036 siinä 120cm laippa kun jäätä sahattiin,raketeissa kiehu bensa kesällä tankissa,huskuja ollut myös.

stihilin ostan seuraavankin.
Tuolle bensan kiehumiselle on yksinkertainen syy.
Talvibensa kiehuu jo +32C asteessa sahassa kuin sahassa.
Eli, talvibensaa ei kannata käyttää kesäkuumalla, höyrystymispiste on niin alhaalla.

Olisko sitä kesällä ollu myynnissä,tai oliko sitä olemassakaan kun raketit oli muotia. ::)

Huhtikuu 28, 2016, 21:51:35 ip
Vastaus #44

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 593
Yleensä sahaa käytetään talvella ja samoilla bensoilla jatketaan kesällä.
Shellin edustaja piti esitelmän 90-luvulla Lohjan seudun mobilistien illassa ja siellä tuo bensajuttu tuli selvitettyä.
Ainakin silloin oli talvi-, kevät- ja kesäbensaa. Nykytilannetta en tiedä mutta uskoakseni ainakin  kahta laatua on edelleen.