Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha  (Luettu 44810 kertaa)

Huhtikuu 28, 2016, 22:07:19 ip
Vastaus #45

Tero Kivimäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Eiköhän se kuitenkin ole ympärivuotinen työkalu.

Huhtikuu 28, 2016, 22:42:57 ip
Vastaus #46

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Osta minkä ostat, kuhan on isoruokanen ja pienitankkinen. Saa syyä evväitä tihiämpään.

Sitä varten on 266SE. : :laugh:

Taikka avoporttisylinteriset Turbo Jonseredit. Joka kolmannella tukilla pitää viimeistään tankata. Hirveitä bensarosmoja, eikä tehoja silti sen enempää kuin muissakaan vastaavissa.

Mulla oli turboJonssi. Isän virheostos 1990-luvulta. Öljytankki halkesi osumasta (epoksilla umpeen) ja lopulta petilaakerin pultit tippu pois kesken polttopuiden teon. Aivan onneton vempele. Mulla olis tuolla tallissa semmonen Rakettikin. Siihen pitäis vaan vaihtaa stefat. Ihan ajosta jäänyt kampe, muut 15 vuoden seisotus lienee kuivannut kumit ja ottaa ilmaa väärästä välistä.

Vaikka Jonsered oli muovirunkoinen, en minä enää pelkää tuota komposiittirunkoa. Eiköhän tuo lie jo kehittynyt sen verran että kestää.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 29, 2016, 08:29:12 ap
Vastaus #47

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Mulla olis tuolla tallissa semmonen Rakettikin. Siihen pitäis vaan vaihtaa stefat. Ihan ajosta jäänyt kampe, muut 15 vuoden seisotus lienee kuivannut kumit ja ottaa ilmaa väärästä välistä.

Vaikka Jonsered oli muovirunkoinen, en minä enää pelkää tuota komposiittirunkoa. Eiköhän tuo lie jo kehittynyt sen verran että kestää.

Raketilla minäkin nykysin sahaan,ja kyllä ne bensat on samat ympärivuoden ollu eikä mitään ongelmaa.
Jos ajokuuman sahan kallistaa oikealle kyljelleen heti tankkauksen jälkeen-kyllä se höyryää.Mutta ei johdu värästä bensasta :)
Sain koneen joskus 17 v sitten kiinnileikanneena ja korjauksen jälkeen on toiminut hyvin ja on tosi tiukka edelleen.
Apuna oli aikasemmin isompi Raketti 80c koneella mutta se jäi muuttokuormasta.Yksi karting mies sitä kerran himoitsi mutta saha oli varattu isompia ikikuusia varten.
Nythän nekin kuuset on kaadettu ja tilalle rakenteilla uusi Skaftkärrin asuinalue Porvoossa.
Voimaa on tuossa pienemässäkin Raketissa ihan koko terälaipan pituudelta,ja niinkin paljon että rungon voi katkoa pistämällä terälaipan kyljestä sisään.Sahataan siis ylä-ja alapuolella yhtäaikaa.

Ihan ensimmäisen sahani ostin vasta 1995 kun muutin saaristoon.Realisoinnista vanha Dolmar.Siihen tuli lopulta sytytysvika ja saha on osina tallessa vielä vaikkei sille ehkä koskaan tule käyttöä.

Huhtikuu 29, 2016, 09:18:40 ap
Vastaus #48

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Mulla olis tuolla tallissa semmonen Rakettikin. Siihen pitäis vaan vaihtaa stefat. Ihan ajosta jäänyt kampe, muut 15 vuoden seisotus lienee kuivannut kumit ja ottaa ilmaa väärästä välistä.

Raketilla minäkin nykysin sahaan,ja kyllä ne bensat on samat ympärivuoden ollu eikä mitään ongelmaa.
Jos ajokuuman sahan kallistaa oikealle kyljelleen heti tankkauksen jälkeen-kyllä se höyryää.Mutta ei johdu värästä bensasta :)
Sain koneen joskus 17 v sitten kiinnileikanneena ja korjauksen jälkeen on toiminut hyvin ja on tosi tiukka edelleen.
Apuna oli aikasemmin isompi Raketti 80c koneella mutta se jäi muuttokuormasta.Yksi karting mies sitä kerran himoitsi mutta saha oli varattu isompia ikikuusia varten.
Nythän nekin kuuset on kaadettu ja tilalle rakenteilla uusi Skaftkärrin asuinalue Porvoossa.
Voimaa on tuossa pienemässäkin Raketissa ihan koko terälaipan pituudelta,ja niinkin paljon että rungon voi katkoa pistämällä terälaipan kyljestä sisään.Sahataan siis ylä-ja alapuolella yhtäaikaa.

Ihan ensimmäisen sahani ostin vasta 1995 kun muutin saaristoon.Realisoinnista vanha Dolmar.Siihen tuli lopulta sytytysvika ja saha on osina tallessa vielä vaikkei sille ehkä koskaan tule käyttöä.

Mistäs hommasit Rakettiin osat? Vois tuon Raketinkin pistää ihan harrastuneisuuden vuoksi toimintakuntoon.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 30, 2016, 09:59:25 ap
Vastaus #49

Hannu Hartikainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda 350Twin

Mistäs hommasit Rakettiin osat? Vois tuon Raketinkin pistää ihan harrastuneisuuden vuoksi toimintakuntoon.

Siitä on kauan aikaa ja muistaisin että ostin vain männänrenkaan ja muita vaurioita ei ollut..
Sen saa helposti alan liikkeestä.

Tuo keskimmäinen saha,Raket 520SP.Pakoputkea muokkasin myös tehtaan jäljiltä enemmän paisuntakammiota muistuttavaksi ja tehonlisäyksen jotenkin huomaa.Sahasta tulee hyvä ääni kun sen sammuttaa.Aivan kuin ison turbon hukkaportin ulvahdus  :)
Alimmainen saha on varakone joka löytyi liiterin lattian alta-toimii myös.Ilman laippaa.
Ylin saha on naisystävän pojan perintösaha isältään.Stefat ja laakeri oli sökö joten osti koko kampiakselin valmiiksi uusilla osilla(laakerit+stefat+laakeripesät) koottuna.Ei ollu montaa kymppiä.Myös uusi laippa ja ketju.Myyjät löytyivät netistä,vamaan ebay.
Siis samaa Jonsered sukua vain uudempi malli kuin 2 alinta.

Pojalla on myös 3 pientä Homelitea joista 2 uudistettu moottoreiltaan.Toisessa uusi laippa ja ketju.
Käteviä ja keveitä esim jos pitää kiivetä puun latvaan ja kaataa paloina latvasta tyveen.
Itse laitteli ne juurikaan apuja kyselemäti vaikkei ollu minkäänlaista moottorikokemusta ennestään-taitava on käsistään  :-\
Uutta pyttyä,mäntää ja laakereita+tiivisteitä.Aihiot on ostettu Suomesta.

Huhtikuu 30, 2016, 10:57:21 ap
Vastaus #50

Ari Nieminen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
https://www.youtube.com/watch?v=5csBOR-cdgw

Tuossa on sahoja yhdellä miehellä
Sahapäivät taas tänä kesänä

Toukokuu 01, 2016, 09:27:19 ap
Vastaus #51

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jostain lueksin että Jonssi cs 2245 on sama kuin Huskin 345, liekö ihan yks yhteen?

Minulle kulkeutui muutama vuosi sitten ko. Jonsered. Minun vähäisessä käytössä on pelittänyt ihan OK.

Muutama viikko sitten tosin ei käynnistynyt tankkauksen jälkeen. Purkailin kaasaria ja ihmettelin että onpas bensa mennyt säilytyksessä tahnaksi. Vähä tuppasi ketuttamaan kun huomasin että  bensatankki oli täynnä teräketjuöljyä ja olisi pitänyt vielä pätkiä tukkia pihamaalta pois.  :D

Toukokuu 01, 2016, 18:08:40 ip
Vastaus #53

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Velipoika toi Venäjältä Husqvarna 240 sahan, hinta 190€. Suomessa jotain 355€.

L&K.

Toukokuu 01, 2016, 19:23:21 ip
Vastaus #54

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolta Hussen 543 edullisemmin:

Saan vastaavan 555,- hintaan ja taidan pikku tappiollakin suosia suomalaista.  :)

ps. Keskiviikkoon aikaa pähkiä.
 Lastattu auto lähtee ke pihasta klo 14.oo kohti kaukaista Hirvensalmen kylää ja tuolloin on uuden sahan oltava pakattujen joukossa.  ;)
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2016, 19:25:16 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Toukokuu 02, 2016, 23:21:29 ip
Vastaus #55

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Erinäisten sattumusten summana Stihli tuli taloon.  :D
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 03, 2016, 08:04:51 ap
Vastaus #56

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mikä malli?

Toukokuu 03, 2016, 08:44:47 ap
Vastaus #57

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 03, 2016, 09:33:48 ap
Vastaus #58

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Mulla on kevyemmässä käytössä Husqvarna 440 ja aina silloin jos joutuu lumessa pahnustamaan.

Isompia puita ja rannesahana on Stihl 039.
Se on todella voimakas ja pitkälaippaisena kätevä isojen puitten sahana.

Toukokuu 03, 2016, 10:16:03 ap
Vastaus #59

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nyt mullakin on tämä toimiva yhdistelmä. Pikku-Tilhi karsinta ym. hommiin, ja sitten kun pitää isoa kaataa, niin 266SE pitemmällä laipalla.  :)
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry