Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha  (Luettu 43085 kertaa)

Toukokuu 03, 2016, 23:01:31 ip
Vastaus #75

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2198
  • Kukkahattusetä
H-ruuvi on kyllä eri asia, ku tyhyjäkäynti.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 03, 2016, 23:03:53 ip
Vastaus #76

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
H-ruuvi on kyllä eri asia, ku tyhyjäkäynti.

Juu ei liity asiaan.On vaan opetus niille jotka kuvittelee että saha on kiva jos se huutaa 16000rpm  ;D
Eli ruuvia kantsii mieluiten säätää ohjeen mukaan samoin L ruuvi.Tyhjäkäynnin saa laittaa jokainen makunsa mukaan niin että ketju pysähtyy ilman jarrua.

Toukokuu 03, 2016, 23:20:03 ip
Vastaus #77

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2198
  • Kukkahattusetä
Saishan siihen tyhyjäkäyntiruuvin vaikka lukitetta, kun se on semmosessa pellinräimäleessä kiinni.

Vaan ku se vuottaa teräölijyäki tuo saha. Siitä on kyllä selevinny siten, että on laittanu sen aina sopivalle kantille säilytykseen. Käytin mää ölijytankin läpiviennin irtiki ja se alakaa olla loppusa eellä. Jonku verran se tiivisty moottorisilikoonilla, mutta jäi kuitenki vuotammaan.

Pitäs siihen kyllä vetopyöräki vaihtaa, kun se on jokseenki loppu. Vetopyörän laakeriki huuttaa aika ilikiästi tyhyjäkäynnillä. Laippaki kyllä pitäs uusia, kun kerran loppu ölijyn tulo ketjulle. Se ongelma kyllä korjaantu sillä, kun ölijypumppu leikkas kiinni.

Mutta muuten kait se on ihan hyvä. :)
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 03, 2016, 23:23:20 ip
Vastaus #78

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Eihän ne ruuvit voi pysyä, kun jousi kuoleentuu ajan olloon. Pikkusen pänninkiä siihen jouseen tai sitten uusi, niin johan pyssyy tyhjäkäyntiruuvi sääjöksissään.


Niinno minäkin hokasin jälestäpäin että mikäs niitä ruuvia kuluttaisi.En ole sellaista koskaan nähnyt.
Jousi varmaankin voi kuoleentua,jos on vähän huonompaa laatua.Ja nykysinhän ei kai muuta tehdäkkään..
Ennen ne oli vissiin sitä makneesiumia halvatkin sahat-jos se nyt joku paremmuuden merkki on,metallina.
Halvoiksi lasken esim Homeliten ja on ne niitä muovistakin tehny jo 70 luvulla.Ei kyllä lohkoja sentäs.Magnesiumia on ainaki meiän sahat kaikki tallissa paitsi yksi on muovia.

ps. Joo kyllä Ossi siinä sun sahassa on ollu ihan liikaa jo laittoa,minäkii oisin kyllästyny tuossa vaiheessa  ;D

Toukokuu 03, 2016, 23:23:48 ip
Vastaus #79

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2198
  • Kukkahattusetä
Miltei joka sahan saa kyllä huutamaan ja kiertämään ja kovaa.Ei vaan oikeen kannata.Mäntä leikkaa kiinni joku kaunis päivä jos kaasari on säädetty "selälleen" eli H ruuvi liikaa kiinni.Laihalle siis.
Kyllä oma sahakin kovaa kiertää ja se on hienoa mutta ei tarvii sahatessa sitä kaasua täysillä pitää.

Se on tuo 13 200 jenkaa minnuutissa valamistajan ilimottama luku. Meijän pittää uskua siihen, kun mulla ei oo kiekkamittaria sahassa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2016, 23:28:35 ip kirjoittanut Ossi Viita-aho »
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 03, 2016, 23:33:39 ip
Vastaus #80

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
MS200

Onneksi olkoon jos löysit hyväkuntoisen 200:n jostain. Oli pienten sahojen sarjassa ehkä Stihlin paras malli ikinä, ja seuraaja MS 201 ei päässyt enää samoihin teho/paino -suhteisiin saastemääräysten takia. MS200:n tunnistaa äänestä jo kaukaa, sen verran kovakierroksinen peli on, 201 taas röpöttelee tavallisempaan tyyliin. Tiedän ammattimetsurin, joka on ostanut useamman MS200:n varastoon aikanaan, että niitä riittäisi lopun metsuriuransa ajaksi. Uusin (kallein) versio 201:stä on jo melko lähellä edeltäjäänsä tehoissa kuulemma.

Joo kyllä minä aika äkkiä tajusin, kun se myyjä sen MS200:n sieltä alahyllyltä nosti, että nyt ei kannata jäähä miettimään. Mentiin kaverin kanssa Tornion Pyöräosa Keinäselle ihan vaan käpälöimään sahoja. Myyjän kanssa juttelin ja sanoin, että on saha hakusessa. Se kysy, että mikä saha mulla on nyt ja kun sanoin, että 266SE, oli vastaus, että: "no sullahan on jo saha".  :) Sitten kun selitin, että hakusessa on nimenomaan kevyt saha Huskun kaveriksi, ja jos ei olis budjetista kiinni, niin ottasin tuon MS201 enkä miettis enempää. Myyjä kysy paljonko mulla on rahaa, ja sen kuultuaan paineli liikkeen takanurkkaan ja nosti alahyllyltä MS200:n. Käytetty täyshuollettu saha ja myydään takuulla. Loppu ne pähkäilyt sahavalinnasta siihen. Tuuria oli, kun sattu just tulleen myyntiin. Sanovat Keinäselläkin, että näitä ei juuri enää liiku ja silloin tällöin saavat koottua osista yhden hyvän myyntiin.

Koesahailin tänään muutaman saunapuun ja on tuo vain höyhen 266:n verrattuna.  :D
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 03, 2016, 23:38:16 ip
Vastaus #81

Risto Nurmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 941
Saishan siihen tyhyjäkäyntiruuvin vaikka lukitetta, kun se on semmosessa pellinräimäleessä kiinni.

Vaan ku se vuottaa teräölijyäki tuo saha. Siitä on kyllä selevinny siten, että on laittanu sen aina sopivalle kantille säilytykseen. Käytin mää ölijytankin läpiviennin irtiki ja se alakaa olla loppusa eellä. Jonku verran se tiivisty moottorisilikoonilla, mutta jäi kuitenki vuotammaan.

Pitäs siihen kyllä vetopyöräki vaihtaa, kun se on jokseenki loppu. Vetopyörän laakeriki huuttaa aika ilikiästi tyhyjäkäynnillä. Laippaki kyllä pitäs uusia, kun kerran loppu ölijyn tulo ketjulle. Se ongelma kyllä korjaantu sillä, kun ölijypumppu leikkas kiinni.

Mutta muuten kait se on ihan hyvä. :)

Minä korjasin Jonssin haljenneen muovisen öljytankin SuperEpoxilla. Ajattelin että jos hetken pitäs, mutta sehän piti loppuun saakka.

266SEssä on myös muuten tuo vaeltelevien ruuvien ongelma kaasarissa. Olenpahan oppinut säätämään.  ;)
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Toukokuu 04, 2016, 05:59:33 ap
Vastaus #82

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2198
  • Kukkahattusetä
Siinä ölijytankista tulevassa letkussa on paksumpi kohta, joka toimii läpivientitiivisteenä. Muistelisin, että se oli mulla jotenki kärsiny tai haprastunu. Tais olla, että se tiiviste on valettu letkuun kiinni.

Joku vuosi siitä on aikkaa, kun käytin sitä auki ja sain sen muka pitämäänki tiivisteliimalla, mutta rupes taas vuotammaan jonku ajan päästä. Se on vähä hankala liimalla korijata, kun se tiiviste vaan lopsautettaan paikolleen ja siihen ei kohistu minkäänlaista painetta. Saattas tuon letkun saaha vielä varaosanaki.

Jos ölijyn syöttyä pittää ruuvata tuon tuostaki ees taas, niin käy ostaan uus pumppu. Kohta se kuitenki leipoo kiinni.
Kahden pytyn loukussa.

Toukokuu 04, 2016, 06:56:40 ap
Vastaus #83

Martti Hänninen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 815
Joo, miulla oli 112 Sasch-Dolmar joskus -80 luvulla, ja siinä ei uuvesta saakka pysyny tyhjäkäynti paikallaan. Sille tehtiin vaikka mitä, mutta ei auttanut, ja ei ole ainut, missä oli samaa ongelmaa. Paikallisessa K-raudassa on muovinen tolmari, ja alla lukee, Sasch-Dolmar lelusaha, no mie tokasin sahamyyjälle, että sammaa mieltä miekin olen aina ollu ;)

Toukokuu 04, 2016, 12:27:10 ip
Vastaus #84

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1854
  • naavaparta
Onko kellään tuollaista? Nimi ainakin on uhmakas TAKOI.

Ei ole hinnalla pilattu ainakaan.

Ostin kolme vuotta sitten Tokmannin halpis raivurin. Se on pelannut aivan moitteetta ja sillä on paljon sahattu
kesällä ja talvella.

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/46520/gmhfs/Takoi-CS-5200-moottorisaha

Toukokuu 04, 2016, 12:42:01 ip
Vastaus #85

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
Onko kellään tuollaista? Nimi ainakin on uhmakas TAKOI.

Ei ole hinnalla pilattu ainakaan.


Huomasin myös tuon jokunen päivä sitten ja nyt vasta katsoin tietoja.
Ihan vakuuttavaa ja 18" laippa varsinkin sekä 50cc 2,1 kW moottori.
Kierroslukua myöten aika identtiset tiedot vanhaan 520 Jonserediin verraten.
Mikä oli aikoinaan hyvin suosittu ja yhä arvossaan käytettynä.Jopa puolet kalliimpi kuin tuo Takoi,katselin käytettyjen ja täyshuollettujen takuusahojen hintoja aamulla.
 Eli aka hintapommilta vaikuttaisi.Valmistajaa en tiedä mutta itse ostaisin ehdottomasti jos oisin sahaa vailla.
Paras tähänastisista halpiksista.

    Teho: 2,1 kW / 2,8 hv
    Sylinteritilavuus: 49,3 cm³
    Kierrosnopeus: 10300 min-1
    Öljysäiliön tilavuus: 0,26 litraa
    Polttoainesäiliön tilavuus: 0,55 litraa
    Terälaipan pituus: 18" / 46 cm
    Ketjujako: 0,325" / 8,3 mm
    Ketju-ura: 0,058" / 1,47 mm
    Vetolenkin määrä: 72
    Ketjunopeus: 21 m/s
    Paino: 6 kg
    Äänentehotaso (LWA (2000/14/EC)): 117 dBA

Tuo taisi olla se sahamyyjä Mäntsälästä  jonka ilmoituksia katselin.
http://www.nettikone.com/jonsered/eri-malleja/1497588

Ja tietenkin toisen leirin mielestä Stiili on se parempi saha mutta minä en osaa kommentoida kun ei ole kokemusta niin paljon että muistaisin.Kunnalla taisi olla viimeksi niitä mutten kokeillut edes kun siihen hommaan oli eri miehet valjastettu.Aikasemmissa työpaikoissa ollu aina Jonseredeja.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2016, 12:47:02 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 04, 2016, 13:17:37 ip
Vastaus #86

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3061
Kävin ostamassa uuden 445 x-torq huskun 340€ kun niitä möivät.   Kaveriksi karsintaan kun sopivasti sai vielä 339xp.
Pari puuta taisin kaataa tuolla 445 rohjakkeella, kun tulin siihen tulokseen, että ei ollut sopiva minulle.    Se painaa 5kg koko mööpeli..
...
Eli kannattaa ostaa semmoinen saha joka sopii omaan kätöseen..

 Kyllä tää oli se mainospuhe ja kaupat synty.  ;)  Pikkusen enemmän jouduin maksamaan, ku Heikkilä, vaikka kuinka intin, että täällä se makso vain 340e.   Ei menny läpi.  Pari viilaa sain kaupanpäälle.

 Huomenna pääsee testaamaan "rohjaketta".  :)

Toukokuu 04, 2016, 14:45:40 ip
Vastaus #87

Hannu Hartikainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3551
  • Honda 350Twin
  Pikkusen enemmän jouduin maksamaan, ku Heikkilä, vaikka kuinka intin, että täällä se makso vain 340e.   Ei menny läpi.  Pari viilaa sain kaupanpäälle.

 Huomenna pääsee testaamaan "rohjaketta".  :)

Hyvän ja sopivan sahan löysit.Ihan samaa luokkaa ja vastaava mitä minäkin tuossa katselin.
Eli Raketin perujahan nuo on kaikki..mahtasko olla Nicasiilipytty näissä vielä kun on ollu jo aika kauan tuotannossa.Vanhimmissa 80 luvulla oli kovakrominen.Ei kulu juuri muut kuin männänrengas ja nekin kestää pitkään.

445 tekniset tiedot:

Sylinteritilavuus    45.7 cm³
Teho    2.1 kW
Maksimiteho/rpm    9000 kierr./min
Polttoainesäiliön tilavuus    0.45 l
Polttoaineenkulutus    481 g/kWh
Tyhjäkäyntinopeus    2700 kierr./min
Sytytystulppa    Champion RCJ7Y, NGK BPMR7A
Sytytystulpan kärkiväli    0.5 mm
Maksimivääntö    2.4 Nm/6300 kierr./min

Zaman kaasari näkyy olevan,ja sekin ollu käytössä varmaan jo 90 luvulla.
Itse törmäsin ekaa kertaa elämässä viimekesänä ja vähän aikaa ihmettelin mikäs tää on  :o
Hyvin pitkälti Walbrota vastaava.

[ylläpito on poistanut liitteen]
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2016, 14:59:42 ip kirjoittanut Hannu Hartikainen »

Toukokuu 05, 2016, 20:17:00 ip
Vastaus #88

Maria Hakoköngäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 379
Sahasin vuosia kiinalaisella sahalla, jonka kylessä luki Moottorisaha. Se oli rohki hyä peli, senko sahhaili menemhän ja välisä lisäs pensaa. Lopulta se kuiten loppu, naurovat liikheestä ulos ko menin varaosia kysymhän.
Ostin sitte Hankkijalta halvimman Jonseretin. Ei siinäkhän ole vikkaa. Ihan minun talven polttopuut teki ja mie kuite vain puila lämmitän. Hankin sitten isännän, jolla on oma saha ja siksi että pääse näkemhän minua somisa moottorisahakuvisa, ko en saa ennää kaataa itte puita :(

Toukokuu 05, 2016, 21:15:55 ip
Vastaus #89

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 473
Sahaan ei mulla ole mitään sanottavaa mutta edellinen teksti oli niin mehevän juurevaa, että on pakko tulla peukuttamaan.
Paitsi, että ei ole peukutus-hymiötä.

 :)