Kirjoittaja Aihe: Moottorisaha  (Luettu 53784 kertaa)

Huhtikuu 27, 2016, 21:30:47 ip
Vastaus #15

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla ollut polttopuusahana 242xp aika pitkäänkin. 
Tuohon käytetyllä rahamäärällä, olisi melkein halvempi ollut ostaa ne puut valmiina...

Kun sitten viimekeväänä myrskypuita katkoessa ainut osa jota ei oltu vielä uusittu, eli kytkin tuli kopan läpi kappaleina sormille jäi saha siihen paikkaan.

Kävin ostamassa uuden 445 x-torq huskun 340€ kun niitä möivät.   Kaveriksi karsintaan kun sopivasti sai vielä 339xp.
Pari puuta taisin kaataa tuolla 445 rohjakkeella, kun tulin siihen tulokseen, että ei ollut sopiva minulle.    Se painaa 5kg koko mööpeli..

Nyt on kaikki puuhommelit kaadettu ja silputtu tuolla 339xp sahalla.   Ei ammattisaha, mutta hyvin on toiminut ja kaatanut isotkin puut..

Eli kannattaa ostaa semmoinen saha joka sopii omaan kätöseen.. 

Huhtikuu 27, 2016, 21:46:19 ip
Vastaus #16

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Kävin ostamassa uuden 445 x-torq huskun 340€ kun niitä möivät.   Kaveriksi karsintaan kun sopivasti sai vielä 339xp.
Pari puuta taisin kaataa tuolla 445 rohjakkeella, kun tulin siihen tulokseen, että ei ollut sopiva minulle.    Se painaa 5kg koko mööpeli..

Paljollako luopuisit "rohjakkeesta" ?

Huhtikuu 27, 2016, 21:56:39 ip
Vastaus #17

jarkko heikkilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En myy :D.   Saa olla tuolla odottamassa, kunnes tuo pikkusaha puskee suolet ulos..   

Huhtikuu 27, 2016, 22:04:54 ip
Vastaus #18

Jarmo Jääskelänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sahoista puheen ollen, kun osta Still,n ,niin pölllit ei kuki !

Huhtikuu 27, 2016, 22:34:22 ip
Vastaus #19

Viljo Lahma

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Allegro con moto
Minnoun aena luottanu Huksqwarnaan, vanahin on 240 vuojelta -73, seoraava on 242, ja uusin on rivinelonen.
Se on tosimiehen saha tuo. Rivinelonen.... :)
Mulla vaan yksisylinterinen. :(

"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Huhtikuu 28, 2016, 00:11:27 ap
Vastaus #20

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mulla on kans sahan osto edessä. €300 lahjakortti on luvattu, mutta ehtona on että ostos on laatua.

Husku 435, Stihl ms 193 tai ms211, Echo CS361wes tai CS390esx. Noista joku se on. Pääkriteerinä on keveys, riittävä laatu ja riittävä teho.

Jos ei olis budjetista kiinni, niin se olis Stihl MS201 ja piste, mutta se on €700 tikki jo sitten.

Isoja puita varten mulla on Husqvarna 266SE 15" laipalla. Se vaan on yli 7 kilon möykky.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 28, 2016, 06:10:50 ap
Vastaus #21

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Husku 543, kevyt  ja tehokas

Huhtikuu 28, 2016, 07:23:17 ap
Vastaus #22

Henri Riekki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus
Mulla on kans sahan osto edessä. €300 lahjakortti on luvattu, mutta ehtona on että ostos on laatua.

Husku 435, Stihl ms 193 tai ms211, Echo CS361wes tai CS390esx.

Stihl 193 on ehkä kaikista ikinä itse kokeilluista moottorisahoista tehottomin, jos vähänkään isompia puita pitää kaataa. Tai kaatuuhan ne kyllä jos terä on kunnossa mutta aikaa menee. Paksuoksaisia koivuja karsiessakin tuntuu tehot välillä loppuvan. Muuten kyllä erikoisen kevyt ja luotettava kakkossaha, joten muut kriteerit täyttyy. En tiedä saako sen mistään juuri alle neljänsadan. Tuo Echo CS361 on sen pienen ehkä tarpeellisen ripauksen tehokkaampi mitä 193. Itse ottaisin noista Stihl 211:n jos nyt pitäisi valita.

Huhtikuu 28, 2016, 10:04:48 ap
Vastaus #23

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Painoltaan olisi vielä siedettävien rajoissa, mutta hinta menee reilusti yli budjetin. Tässä täytyy muistaa, että haussa on nimenomaan kevyt ja hyvin tärinävaimennettu saha. Isoja puita varten on 266. perimmäinen syy uuden sahan hankintaan sijaitsee tuolla 5. ja 6. niskanikaman välissä. Lääkäri vähän jo uhkailee moottorisaha- kelkka- ja jopa veteraanipyöräharrastuksen rajoittamisella. Niska-hartiaseudun rasitusta on vähennettävä, mikäli aion välttää leikkauspöydän tulevaisuudessa.

Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 28, 2016, 10:11:31 ap
Vastaus #24

Risto Nurmi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lainaus

Husku 435, Stihl ms 193 tai ms211, Echo CS361wes tai CS390esx.

Stihl 193 on ehkä kaikista ikinä itse kokeilluista moottorisahoista tehottomin, jos vähänkään isompia puita pitää kaataa. Tai kaatuuhan ne kyllä jos terä on kunnossa mutta aikaa menee. Paksuoksaisia koivuja karsiessakin tuntuu tehot välillä loppuvan. Muuten kyllä erikoisen kevyt ja luotettava kakkossaha, joten muut kriteerit täyttyy. En tiedä saako sen mistään juuri alle neljänsadan. Tuo Echo CS361 on sen pienen ehkä tarpeellisen ripauksen tehokkaampi mitä 193. Itse ottaisin noista Stihl 211:n jos nyt pitäisi valita.

Tuo minuakin epäilytti. hyvä, että tuli varmistus. 193 on ms201:n harrastelijamalli, ja sekin maksaa vielä saman kuin nuo Echot ja ms211. 435:n etuna on se, että lahjakortti riittäisi siihen ilman omaa panostusta.
Risto Nurmi
sihteeri
VMPK ry

Huhtikuu 28, 2016, 11:10:01 ap
Vastaus #25

Martti Hänninen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Painoltaan olisi vielä siedettävien rajoissa, mutta hinta menee reilusti yli budjetin. Tässä täytyy muistaa, että haussa on nimenomaan kevyt ja hyvin tärinävaimennettu saha. Isoja puita varten on 266. perimmäinen syy uuden sahan hankintaan sijaitsee tuolla 5. ja 6. niskanikaman välissä. Lääkäri vähän jo uhkailee moottorisaha- kelkka- ja jopa veteraanipyöräharrastuksen rajoittamisella. Niska-hartiaseudun rasitusta on vähennettävä, mikäli aion välttää leikkauspöydän tulevaisuudessa.
Niin no, se on ammattisaha

Huhtikuu 28, 2016, 12:05:50 ip
Vastaus #26

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Kävin paikallisessa ja kaveri sanoi luopuneensa hussen ja stillin myynnistä, koska reklamaatiot osuu myyjiin, ei valmistajiin.  ::)
 Laatu on kuulemma laskenut viimevuosina valmistuksen siirryttyä mm Brasiliaan... ?

Ainoat laatusahat "kuulemma" tehdään jaappaniassa ja siksi tarjosi Echoa.

CS 452 ESX  500,-
 CS 390 ESX  425,-

Viiden vuoden takuulla.
 En tiä. Sekasin menee ku alkaa liikaa vertailemaan.
 Jotenki vaan ei toi Echo vakuuttanu kuitenkaan.

mm. Metsälehden keskustelupalstalla moni sanoo, että mökkisahurinkin ois parempi ottaa yli 2 kw tehoinen peli.
 Ei heti puudu siihen koivunrunkoonkaan.
 Tolla logiikalla tippuu meitsin listalta se HVA 435 pois, vaikka hinta houkuttaa kieltämättä.
 Pari isompaa hussea kaiketi tehdään japseissa ? Niiden kohdalla vaan lompakko huutaa eieitä !

Pitäs vaan mennä kauppaan, näyttää sormella ja sanoo;"tollanen". Ois helppoo.

Huhtikuu 28, 2016, 12:32:05 ip
Vastaus #27

Jaakko Latvanen

• Vieras
Tokmannilta Hyundai alle satasella, just katoin mainosvideon ja kyllä se puun katkas...
jv, ikinä en moottorsahhaa ees kantanu, saati sahannu

Huhtikuu 28, 2016, 12:55:07 ip
Vastaus #28

Timo Junno

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Osta minkä ostat, kuhan on isoruokanen ja pienitankkinen. Saa syyä evväitä tihiämpään.
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''

Huhtikuu 28, 2016, 12:57:23 ip
Vastaus #29

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Viimeisessä Metsälehdessä Riikilän Mikko testaa Hitachin CS33 EB mallin. Ottaa kierroksia 14000, tehoa 1,25 Kw, paino työkunnossa 4,9 kg.
 Suositushinta 319 euroa.