Kirjoittaja Aihe: Mista moottortista manta_  (Luettu 7602 kertaa)

Heinäkuu 25, 2012, 18:09:34 ip
Luettu 7602 kertaa

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
Mistakohan moottorista olisi tallainen manta kotoisin?




MP-Terveisin HIKO

Heinäkuu 25, 2012, 18:34:49 ip
Vastaus #1

Timo Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 771
Never Ready Honda
Itämaankiitäjät, rautaa ja ruosteisia romuja vuodesta 1987.
Metanoli antaa paukkua.....

Heinäkuu 25, 2012, 18:53:30 ip
Vastaus #2

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
NOPEA JA OIKEA VASTAUS.

Kylla on komea manta eiko's olekin.

MP-Terveisin HIKO

Heinäkuu 26, 2012, 19:27:56 ip
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3081
Mikskä ton männänrenkaita sanotaan kun yleensä rengashan on pyöreä.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 26, 2012, 19:44:13 ip kirjoittanut Markku Juusela »
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Heinäkuu 26, 2012, 20:39:24 ip
Vastaus #4

jari saarela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
 Eikö Saksan Triumphilla ollut kaksi pyöreetä mäntää yhdessä y:n muotoisessa kiertokangessa. minua vaivaa lähinnä, että miksi?
Löytäjä saa pitää kirjoitusvirheet...

Heinäkuu 26, 2012, 20:42:13 ip
Vastaus #5

jari saarela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 116
Tollainen.

[ylläpito on poistanut liitteen]
Löytäjä saa pitää kirjoitusvirheet...

Heinäkuu 28, 2012, 08:23:24 ap
Vastaus #6

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2631
Mahtaisiko tuo liittyä kaasujen läpivirtaukseen ja tehokkaampaan palamiseen?  :-\
Vertaa Puchin kaksoismäntäratkaisu.
Sittemmin nämä keksinnöt jäivät tarpeettomaksi, kun "keksittiin" pakoputkesse tapahtuva kaasujen painevärähtelyn hyödyntäminen.
Asiasta en juuri tämän enempää tiedä, joten odotan mielenkiinnolla asiantuntijoiden kertomuksia.

Heinäkuu 28, 2012, 09:24:59 ap
Vastaus #7

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3489
  • Mamu
Männänrengas/männänovaali...

Heinäkuu 29, 2012, 13:52:54 ip
Vastaus #8

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
MOI TAAS.

Niistä ovaalimannan renkaista ensin niin virallinen Englanninkielinen nimi taitaa olla Non-circular piston rings.

Näitten ovaali mantien ja niihin kuuluvien mannanrenkaitten valmistus on teknillisesti vaikeaa puuhaa, kuten on ihan tavallisen mannanrenkaitten valmistusta myos. Mannanrenkaan valmistuksessa on kaksi perusongelmaa:

1.   Lammon noustessa nannanrengas laajenee. Tama laajeneminen tapahtuu eri mittakaavassa kuin mannassa ja sylinteriputkessa ja jos mannanrengas ei ole ”modifioitu” ottamaan nama muutokset huomioon niin moottorista tulee valja ja ”tehoton” lammetessa. Toinen vaihtoehto on etta moottorista tulee liian ”tiukka” ja manta/mannanrenkaat leikaavat kiinni.

2.   Mannanrengas ei voi olla edes tavallisissa mannissa taysin ympyrämuotoinen seka ”lepotilassa” erillaan mannasta/sylinterista seka ”tyotilassa” mannan paalla sylinterireiassa. Mannanrengashan on vakisin eri muotoinen kun se puristetaan kasaan ja laitetaan sylinterin sisaan. Tata ongelmaa on ratkaistu silla etta mannarengas esimerkiksi on alun perin tehty hieman soikeaksi/ovaaliksi silloin kun se on lepotilassa ja sitten kun se painetaan kasaan sylinterin sisaan niin se ehka on ihan ympyrän muotoinen. Naita juttuja otetaan huomioon ihan sen takia etta mannasta/sylinterista tulisi mahdollisimman tiivis yhdistelmä ja siten tehokas. Taman yhteydessä on ongelmana etta pitaa samalla saada mahdollisimman tasainen puristusvoima mannanrenkaasta sylinteriseinämaan koko mannarenkaan ympäri, eli ei siten etta jossain kohdassa mannanrengas puristaa enemmän ja jossain toisessa vahemman. Siellä missa se puristaa enemmän se voi leikata kiinni ja sielta missa se puristaa vahemman se voi vuotaa lapi. Lisaksi tällainen epätasainen puristusvoima kuluttaa mannanrengasta ja sylinteriä epätasaisesti. Ongelmaa voidaan myös osittain ratkaista kaytamalla erilaisia metallisekoituksia renkaissa ja sylinteriputkessa seka laitamalla mannanrenkaan sisäympyrä erimuotoiseksi kun ulkoympyrä.

Ensimmäinen patentti milla tata ongelmaa yritettiin ratkaista ja samalla vahan keksittiin non circular mannanrenkaan on tassa vuodesta 1922:
http://www.freepatentsonline.com/4957212.pdf

ja toinen samoihin aikoihin:

http://www.google.com/patents/US1406475

Lisaksi sita mannan rengas ongelmaa yleisesti yritettiin talla patentilla 1930 luvulla ratkaista:

http://www.freepatentsonline.com/1749894.pdf

Ja vahan myöhemmin 1930-1950  luvulla m.m.  nailla patenteilla

http://www.freepatentsonline.com/2120033.pdf
http://www.freepatentsonline.com/2130923.pdf
http://www.freepatentsonline.com/2302970.pdf
http://www.freepatentsonline.com/2766085.pdf
http://www.freepatentsonline.com/1446658.pdf

Sita mannanrenkaan tiivistämisongelma ja mannarenkaan valmistusteknologia kehittyy vieläkin tana paivana ja on kymmeniä uusia patentteja vireillä.

Ensimmainen varsinainen ovaali manta patentti lienee tama vuodesta 1922:
http://www.freepatentsonline.com/1436177.pdf
Erikoinen patentti mutta epäilen etta mannanrenkailla on tekemistä tiivistaessa teravat reunat.

Amerikoissa keksittiin jo 1940-luvun alussa ovaalimanta moottorin:

http://www.freepatentsonline.com/2257417.pdf

Ranskassa yritettiin myos 1940-luvulla taman patentin mukaan vahan kulkea samoilla linjoilla kuin Honda:
http://www.freepatentsonline.com/2409555.pdf

Lisaksi olen muistavani etta Triumph joskus 1920-1930 yritti tehdä ovaali manta moottorin. Olen mielestäni kuvan siita joskus nähnyt mutta nyt siita ei löydy mistaan tietoa.

HONDAN ovaali manta mannanrengas projekti käytti kai ainakin nama heidän oma patenttinsa:

http://www.freepatentsonline.com/4306730.pdf
http://www.freepatentsonline.com/4198065.html
http://www.freepatentsonline.com/4256067.pdf

Pyora oli muuten taman nakoinen:


Ja aanet tallaiset:
Honda NR750 sound

Kampiakseli oli taman nakoinen:


Ja moottori tällaiselta sisalta:


Ja naita pikkukamoja siella koneessa pyorii:


Ja kone kasattuna oli tamannakoinen:



Yritin joskus ostaa sellaisen  itselleni käytettynä, niita on myynnissä kohtalaisen paljon. Euroopassa ne maksoi silloin noin 50.000 Euroa mutta Japanista niita sai puolet halvemmalla, mutta….Keke Rosberg osti sellaisen uuden kuulemma, en tieda onko se enaa jaljella hanen autotallissaan.




Volkkari yritti myos 1990-luvulla tehda ovaalimantamoottorin, 2,4 litrasen dieselin. Moottori oli tämännäköinen:


Ja lohkot tämännäköiset:

Luulen etta he yrittivat kayttaa taman saksalaisen patentin koska Hondalla oli ennestaan aika montakin patenttia ovaalimanta moottoriin liityen.

http://www.freepatentsonline.com/4957212.pdf

Volkkarin moottori ei mennyt kaupalliseen tuotantoon.

No se oli kai kaikki siita ovaalimanta moottorista mita muistan. Huhujen mukaan Honda ei vielä ole unohtanut ovaalimanta moottorin. Noita patentteja ei ole pakko lukea, mutta jos on kiinnostunut moottoritekniikasta niin ne ovat ihan hauskoja, varsinkin ne vanhat patentit.

Jos ei kukaan joka tietaa jotain, kirjoittaa niista TWN/Puch/DKW/Garelli moottoripyorista joissa pyorii useampi manta samalla palotilalla, niin uhkaan siitakin kirjoitella. Muistaakseni mina tiedan minka takia ne kayttivat tata konstruktiota.

Kevennykseksi kaykaa katsomassa tata PIvotal koneen toimintaperiaatteet. Onkohan siina kayra sylinteri moottori?
http://www.pivotalengine.com/solutions.html

MP-TERVEISIN HIKO

Heinäkuu 30, 2012, 18:16:18 ip
Vastaus #9

BENGT HIKO HAIKOLA

  • Vieras
Pieni korjaus vaan.

Se ensimmäinen patentti ei pyöreästä männänrenkaista on kai seuraava. Taisin kopioida väärä patentti numero viimeksi:
http://www.freepatentsonline.com/1406475.pdf

Jos joku on kiinnostunut männänrenkaista, männistä etc. niin VTT on 2000-luvun alussa tehnyt kirjoituspöytä tutkimuksen nykyteknologiasta. Se löytyy tästä:
http://vtt.fi/inf/pdf/tiedotteet/2002/T2178.pdf

Lisäksi voitte käyda Rikenin männänrengas museossa Japanissa tutustumassa aiheeseen:

http://www.riken.co.jp/e/piston/index.html

Tai sitten hankia jostain ”männänrengas raamatun” Goetzelta. Goetze AG on tehnyt männänrenkaita yli sata vuotta ja silla on halussa kai jotain 200 patenttia liittyen männänrengas teknologiaan.
http://www.federalmogul.com/korihandbook/en/index.htm

MP-TERVEISIN HIKO

Elokuu 24, 2016, 22:53:07 ip
Vastaus #10

Erkka Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Eikö Saksan Triumphilla ollut kaksi pyöreetä mäntää yhdessä y:n muotoisessa kiertokangessa. minua vaivaa lähinnä, että miksi?

Tällä rakenteella haettiin 2t koneeseen 4t kaasunvaihdon piirteitä.
Vasen mäntä sulkee imukanavaa ja oikea pakokanavaa. Imu- ja pakokanava eivät ole yhtä aikaa auki, sillä imukanava pysyy kiinni kun mäntä on akk:ssa. Seos kulkee kokonaisuudessaan palotilaan kampikammion kautta.

Elokuu 27, 2016, 06:18:22 ap
Vastaus #11

Erkka Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 13
Eikö Saksan Triumphilla ollut kaksi pyöreetä mäntää yhdessä y:n muotoisessa kiertokangessa. minua vaivaa lähinnä, että miksi?

Tällä rakenteella haettiin 2t koneeseen 4t kaasunvaihdon piirteitä.
(Korjattu omaa asiavirhettä)
Vasen mäntä sulkee ja avaa huutelukanavia ja oikea imu- ja pakokanavaa. Imu- ja pakokanava eivät ole yhtä aikaa auki, sillä ne ovat erikorkeudella ja imukanava pysyy kiinni kun mäntä on akk:ssa. Seos kulkee kokonaisuudessaan palotilaan kampikammion kautta.

Elokuu 27, 2016, 09:02:07 ap
Vastaus #12

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Puch moottorissa männät ovat peräkkäin kahdessa kiertokangessa yhdellä kammentapilla.
Mäntäpari tekee jonkunlaisen keikautuksen yläkuolokohdassa, vaikuttaa jotenkin virtauksiin.
Röklän Palilla taitaa olla joku havainnekuva toiminnasta.


L&K.

Elokuu 31, 2016, 18:50:10 ip
Vastaus #13

Timo Junno

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3166
  • Jäsen 5192 (toistaiseksi)
Pieni se on tuo mäntien liikkeen ero Pukissa

https://www.youtube.com/watch?v=18KLEnO9tTE
MC Röklä – www.rokla.net ''Oisko ehkä Suomen kuuluisimpia pyöräkerhoja. Meni minne meni, niin aina joku puhuu Röklästä.''