Äänestys

Mitä teet, jos käyttömaksu tulee ?

Maksan kiltisti.
Jätän yhden pyörän käyttöön ja muut myyn.
Poistan lopullisesti rekisteristä pyöräni.
Uskon, että hallituksen päätös ei toteudu.
Joudun luopumaan koko harrastuksesta.

Kirjoittaja Aihe: Reagointi käyttömaksuun.  (Luettu 9609 kertaa)

Lokakuu 09, 2016, 20:14:50 ip
Luettu 9609 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3134
 Itselläni on todellinen ongelma, pahimman skenaarion mahdollisesti toteutuessa. 3oo e/ v / laite.  :-X
 7 rekisterissä, joskaan ei käytössä, olevaa pyörää, kelkka ja mopo.

 Myymäänhän näitä ei tässä tilanteessa pysty, joten rekisteristä poisto tulee useamman kohdalle.  Sääli.

 Muistakaa jatkaa kansanedustajien möyhintää asian tiimoilta.


Lokakuu 09, 2016, 22:19:23 ip
Vastaus #1

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 299
Rakisteristäpoisto onnistuu nykymääräysten mukaan vain romutustodistuksella?

Lokakuu 09, 2016, 22:20:10 ip
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 982
niin siis rekisteristä poistohan tarkoittaa roumutusta eikä saa koskaan enään takasin vai olenko ymmärtänyt väärin ?

katos vaan sama pohdinta tuli samaan aikaan

Lokakuu 10, 2016, 08:20:13 ap
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3039
Moro

Joko on ilmaiset hiihtoladut kunnossa?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Lokakuu 10, 2016, 09:13:42 ap
Vastaus #4

Olli Salonen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 525
  • VMPK # 1916
Uskon. että hallituksen päätös toteutuu, vaikkakin sen kokonaisvaikutus tulee olemaan valtiontaloudelle miinusmerkkinen.

Nyt ei voi oikein muuta kuin pyrkiä vaikuttamaan päättäjiin yksin ja yhdessä järjestöjen kautta.

Oma reagointi veroon riippuu paljolti sen toteutuksesta, ja siitä kokeeko sen edes jossain määrin kohtuullisena ja oikeudenmukaisena.

Mikäli vero tulee olemaan KÄYTTÖmaksu, jota ei peritä yli 30 vuotta vanhoilta pyöriltä, eikä liikennekäytöstä poistetuilta, ja määrä on kohtuullinen 100-150/pyörä, maksan veron kiltisti kaupunkiajoneuvona toimivasta skootterista ja kuntopyöränä toimivasta valkokilpiendurosta.
Mikäli vero maksetaan käyttöpäiviltä, kuten autoissa, voi myös ulkoiluttaa joitain pyöriä sopivissa tapahtumissa, kuten tähänkin asti.
Mikäli vero peritään pahimman skenaarion mukaan, eli maksu kaikista ajoneuvorekisterissä olevista pyöristä, tulee se varmasti vaikuttamaan harrastukseen.
Minulla on ajoneuvorekisterissä 15 moottoripyörää. Näistä 5 kpl on museoajoneuvoja. Lopuista 6 kpl on yli 30 vuotta vanhoja, ja 2 kpl on yli 25 vuotiaita. Neljä pyörää on työn alla museoajoneuvokuntoon, ja valmistunevat ensi kevääksi, mikäli aika ja rahat riittävät. Pari museoikäistä on melko suuritöisiä ja harvinaisia projekteja, joiden valmistumiseen kuluu minun resursseilla useampia vuosia, mutta ovat mielestäni säilyttämisen arvoisia.
Pahimman skenaarion mukaan noista 15 pyörästä joutuisi maksamaan pelkkää veroa 1500-4500 €/vuosi, joten varmasti aiheuttaisi muutoksen harrastukseen. Onneksi iso osa noista pyöristä on sellaisia, joilla on markkina arvoa myös ulkomailla...

Lokakuu 10, 2016, 10:05:21 ap
Vastaus #5

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 496
Tuonkaltaisella toteutuksella ongelmaksi tulee vain se, että veropohja rapautuu. Eduskunnassa kun yksikin edustaja toteaa, että harrikkamiesten pyöristä valtaosa lienee yli kolmekymmentä vuotta vanhoja, niin se oli sitten siinä. Laki nuijitaan niin, että ikäalennuksia ei tunneta.
Ja sama juttu liikennekäytöstäpoiston kanssa. Hyvin suuri osuus rekisterissä olevista 230 000 pyörästä on pienellä käytöllä, ts. nämä menevät siis välittömästi seisontaan, eivätkä tuota mitään.
Se mihin itse uskon on, että museopelit tulevat säästymään verolta. Verotusperusteeksi uskoisin tulevan tehopainosuhde. Ajoneuvon arvolla tuskin tulee olemaan verotukseen vaikutusta. Itse tulen pitämään kuitenkin huolen siitä, pääministerin sanoin, että kokonaisveroaste ei kohdallani nouse, pikemminkin kevenee  ;).

Lokakuu 10, 2016, 10:53:39 ap
Vastaus #6

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5196
  • MC Debit
Mulla on vain kaksi pyörää, CB350 museorekkarissa ja CB125 normirekkarissa. Jälkimmäinen on ollut vaihtelevasti löyhästi kasattuna tai osina laatikoissa tai jotain siltä väliltä viimeiset 25+ vuotta, joten jos sen omistamisesta muodostuu oleellinen verotaakka niin saattaa se hävitä kartalta. Museopyörille ei ehkä veroa tule, ja jos tuleekin niin oli se sitten teho-, kuutio- tai tehopainosuhteeseen perustuva niin tuskin se kolmepuolikkaalle paljon on, eli varmaan maksellaan kuten muutkin verot tähän asti.

Haaveissa on ollut jo vähän aikaa Moto Guzzi California, nehän ovat 850-1100 kuutioisia, joten kuutioperustainen vero saattaa niihin purra kohtuu kovastikin, toisaalta tehopainosuhde ei ole kovin ihmeellinen... Mutta tämän kanssa varmaankin katson saavatko päättelijät pääteltyä jotain ja jos niin mitä. Tällä hetkellä hintapyynnit noille ovat pysyneet kohtuu vakaina, tietysti voisi mennä katsomaan, pelottelemaan veroilla ja tinkaamaan pirusti :)

Niinettä äänestyksessä klikkaisin pallerot 1-3 jos voisi kolmea klikata. Ja mistä sen ikinä tietää. Mutta harrastuksessa eteneminen ja/tai sen laajentaminen tuoreehkoihin ja/tai isompiin pyöriin on nyt jäissä toistaiseksi.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 10, 2016, 10:56:49 ap kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Lokakuu 10, 2016, 13:07:59 ip
Vastaus #7

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2559
niin siis rekisteristä poistohan tarkoittaa roumutusta eikä saa koskaan enään takasin vai olenko ymmärtänyt väärin ?
Tämän hetkisillä tiedoilla et ymmärtänyt väärin.

Melkoisen pallon on valtio sitonut usean rekisteröidyn moottoripyörän omistajan jalkaan ja samalla romahduttanut niiden arvon.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 10, 2016, 19:57:44 ip
Vastaus #8

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 339
Jos käyttömaksu tulee kaikkiin rekisterissä oleviin motskareihin, eikä niihin voi tehrä samanlaista liikennekäytöstä poistoa ku autoihin.
Ei tartte ku tehrä valitus EU:hun ajoneuvojen eriarvoisesta kohtelusta, käyttömaksukäytäntö muuttuu EU:n määräyksestä.

Lokakuu 10, 2016, 21:42:28 ip
Vastaus #9

velipuukka

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 299
Jos käyttömaksu tulee kaikkiin rekisterissä oleviin motskareihin, eikä niihin voi tehrä samanlaista liikennekäytöstä poistoa ku autoihin.
Ei tartte ku tehrä valitus EU:hun ajoneuvojen eriarvoisesta kohtelusta, käyttömaksukäytäntö muuttuu EU:n määräyksestä.

Näin pitää toimia!

Lokakuu 15, 2016, 11:46:40 ap
Vastaus #10

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
Jos käyttömaksu tulee kaikkiin rekisterissä oleviin motskareihin, eikä niihin voi tehrä samanlaista liikennekäytöstä poistoa ku autoihin.
Ei tartte ku tehrä valitus EU:hun ajoneuvojen eriarvoisesta kohtelusta, käyttömaksukäytäntö muuttuu EU:n määräyksestä.


...Paitsi että se käsittely ja vatkaaminen kestää ainakin 20 vuotta-eihän Suomen
autoverotuskaan ole oikeastaan mihinkään keventynyt,vaikka EU:sta
on sitä jo vuosia vaadittu.

Uskoisin,että niin käy myös pärräasialle. Suomessa kun kaikki väliaikaisetkin ajoneuvoverot-ja maksut
tuppaavat olemaan ikuisia.

t. Markku

Lokakuu 15, 2016, 11:58:39 ap
Vastaus #11

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3039
Moro
Tarttee ruveta hiihtään,Suomen eduskunnalla ei kuitenkaan ole munaa panna latuja verolle.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Lokakuu 15, 2016, 12:07:30 ip
Vastaus #12

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8294
Älkää nyt helvetissä sentään hiihtämään ruvetko-
näkeehän sen noiden päättäjienkin touhuista,mitä siitä seuraa-Vanhasellakin alkoi kiehua
päässään kun hiihti liikaa-ja tuloksena oli tämä uskomattoman hieno eläkeiän nosto...

t. Markku

Lokakuu 15, 2016, 14:27:22 ip
Vastaus #13

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2504
Moro
Tarttee ruveta hiihtään,Suomen eduskunnalla ei kuitenkaan ole munaa panna latuja verolle.

Rupesin jo, ja umpihangessa! Tarttee vaan motskarin, että pääsee Näsijärvelle suksien kanssa!
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Lokakuu 15, 2016, 15:47:44 ip
Vastaus #14

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3039
Moro
Olen käyttänyt vuosikausia huulirasvaa,ei ole pitkä matka huippukuntoon tossa hiihtohommassa,ja onneksi asun umpihankien keskellä,kaskun en ole aiemmin hokannut.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13