Kirjoittaja Aihe: Pyörän päälle ...  (Luettu 10794 kertaa)

Marraskuu 16, 2016, 14:06:50 ip
Vastaus #15

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2758
Jawassa on vasemmalla.  Riialeista Betassa vasemmalla, Gas Gassissa ja Jotagassissa oikealla.  Bemarissa, Yamahassa ja Kawasakissa ei oo ollenkaan.

Tuossa satarosenttinen otanta niistä omistamistani, mistä muistan kiksin sijainnin...

Mutta mitenkäs ne raatilaiset, joilla vielä on kiksi:  Oletteko polkiessa niin, että pyörä on jalkojen välissä?  Siis jos kiksi on oikealla, vasen jalka maassa ja polette oikealla?  Vai niin, että seisotte samalla puolella pyörää missä kiksi on, eikä pyörän päällä.  Siis esimerkiksi Jawalla (kiksi vasemmalla; vaatii usein monta polokasua...) seisotte vasemmalla puolella pyörää, vasemman jalan varassa ja polette oikealla jalalla?  Senkin version oon yheltä - tässä nimeltä mainitsemattomalta - jaavamieheltä nähnyt, että seisoo pyörän vieressä vasemmalla puolella, mutta oikean jalan varassa, ja polkee vasemmalla!  Tämä on sellainen jalat ristissä -versio...

Kuuskytluvun rossipyörissä oli - ainakin hupsvarnassa - bingin kaasutin, missä kohokammio on kaasuttimen sivussa.  Samoin jawan jikovissa.  Näillä kun sattu rönähtään nurin, ja jaavalla ihan muuten vaan, oli kone usein hukuksissa pensaan (kampikammiossa pisaroitunutta pensaa).  Kun sen polkasee käyntiin, kone nostaa heti käynnistyttyään tuota pisaroitunutta ylös, mikä kastelee tulpan.  Seurauksena tuollainen käynti, missä syttymistä tapahtuu vain harvoin; aina kun kierrokset nousevat yhden sytyttämisen seurauksena, kastuu tulppa, ja kun kierrokset taas tippuvat, tapahtuu se yksi sytytys.  No niin, sillon pitäisi estää lisäbensan pääsy koneeseen, ja saada kuivatuksi se kampikammioa ensin.  Tapahtuu noissa vehkeissä, missä kohokammio ei ole keskellä, niin, että hana kiinni, kallistetaan pyörää niin paljon kuin pystytään sinne kohokammion suuntaan, jotta saadaan se alemmaksi ja estetään uuden bensan meno koneeseen, pidetään kaasu täysin auki, jotta saadaan mahdollisimman paljon ilmaa koneelle, polkaistaan ja odotetaan, kunnes kiekaisee.  Sitten avataan hana, hypätään pukille ja menoksi...  Jos kiksi on vasemmalla ja kohokammio vasemmalla, on pakko seistä pyörän vieressä vasemmalla jalalla ja polkea oikealla.

Tämä taitaa taas olla helmiä sijoille, kun olen todennut, etteivät monetkaan nykyajan veteraanimotoristit edes kuule, onko kone paksuilla vai laihalla...

jv

Marraskuu 16, 2016, 14:32:17 ip
Vastaus #16

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Vaan löytyykö muista pyörämerkeistä kuin Jawa sellainen ominaisuus että kiksi ja vaihdepoljin on sama?

L&K.

Marraskuu 16, 2016, 15:55:24 ip
Vastaus #17

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2504
Sivuvaunun kanssa ei tarvitse jalan nousemista niin huolia. Vaunu pitää pyörän aloillaan niin pääsee pyörän päälle kiipeämään jäykempikin kaveri. Onhan se vaunuajo vähän eri hommaa kuin soolona toki. Moni ei pidä sitä moottoripyöräilynä lainkaan. Lystiä se silti on.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 16, 2016, 19:23:31 ip
Vastaus #18

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 340
Vasemman jalan varassa ja oikealla polkastaan, mutta myäs siten että pyärä on jalkojen välissä eli vasurilla käyntiin. Aluksi käytin tota ensin mainittua tapaa käynnistyksessä, mutta nykyään enemmän viimeksmainittua tapaa.

Marraskuu 16, 2016, 19:33:00 ip
Vastaus #19

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1528
Pannoniassahan on myös kiksi vasemmalla.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 16, 2016, 21:11:55 ip
Vastaus #20

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 2862
  • Moukka
 Nythän mää just hokasin että kiipeän usein pappa tunturin selkään oikealta. Kiksi on oikealla, ja ryyppy namiska on myöskin oikealla. Se on jotenkin helpompi polkaista käyntiin vasemmalla jalalla siltä oikealta puolelta, ja jotenkin on helpompi painella sitä ryyppy namiskaakin vasurin etusella. Ja sitten kun se alkaa kukkumaan, tulee usein kiivettyä sen selkään sieltä oikealta. Eikä siinä ole kuin keskituki.  :)

Marraskuu 17, 2016, 13:56:27 ip
Vastaus #21

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 5197
  • MC Debit
Automaattisolifereissa on poljin vasemmalla, laakin peli oli helppo polkaista vasemmalla jalalla käyntiin niin että mopo oli jalkojen välissä.

Hondissa on poljin oikealla, piikkistä aikoinaan poljin käyntiin (huono akku, ei jaksanut kylmänä startata) pyörä jalkojen välissä ja pois keskituelta. Kolmepuolikkaassa taasen ei startin kytkin aina nappaa kylmänä, sen käynnistän niin että pyörä on keskituella ja seison oikealla puolen, mutta käytän oikeata jalkaa. Vähän sillai jalat ristissä siis, mutta toisaalta jalkaterä on hyvässä asennossa pyörään nähden, ei tartu housunlahje mihinkään eikä muutenkaan kahnaa mikään kohta, ei osu kantapää pakoputkeen jne. Eikä tuonkokoinen moottori paljon hanttiin laita, vähänlaisesti voimaa ja rauhallinen polkaisu riittää, kaksi tai kolme kertaa hitaasti niin että ryyppy päällä ja virrat pois, sitten virrat päälle ja samanlainen hidas liike ja käynnissä on.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2016, 15:07:00 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 17, 2016, 14:41:29 ip
Vastaus #22

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1528
1979 Z1000 Mark 2 Kawassa oli vielä kiksi, vuosi pari uudempi keppi Zetasta se jo puuttuu.
70-luvulla oli isoissakin pyörissä vielä kiksejä sähköstartin kaverina.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 17, 2016, 17:05:16 ip
Vastaus #23

jussi koskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 344
  • PJ
... 70-luvulla oli isoissakin pyörissä vielä kiksejä sähköstartin kaverina.
Moto Guzzeista jäi pois jo 60-luvun alussa ja  70-luvun alussa ei ollut enää isoissa Guzzeissa kiksejä kuten aloitusvideossakin näkyy.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 17, 2016, 17:12:23 ip kirjoittanut jussi koskinen »
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Marraskuu 17, 2016, 19:46:25 ip
Vastaus #24

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3051
Moro
Mulla oli vm.- 77 BMW 100 RS jossa oli kiksi vasemmalla puolella se sellanen jota polkastaa sivultapäin mutta ei sitä kiksistä voinut käynnistää kun petaali otti runkoputkeen kiinni,onko muilla ollut sama ongelma.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Tammikuu 08, 2017, 19:39:11 ip
Vastaus #25

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
Mun Bmw r75/5 on poljin vasemmalla sivuttain moottoriin nähden eikä ole ikinä siitä käynnistynyt, startista kylläkin helposti.
Myöskään juoksukäynnistys ei onnistu.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Finn Flyer 27 -83

Tammikuu 09, 2017, 08:35:44 ap
Vastaus #26

hannu Lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 628
  • BMWMZGUZZI
Mun R80/7 -78 käynnistyy helposti polkimella polkaisten, kuin myös kyllä työntäenkin. Samoin käynnistyi aiemmin omistamani R65 -83.  Kumpikin sellaisia pyöriä joihin ei kuulu vakiona käynnistyspoljinta lainkaan mutta ovat tilattu tehtaalta polkimella varustettuna.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2017, 08:37:51 ap kirjoittanut hannu Lahtinen »
HANE

Tammikuu 14, 2017, 10:33:31 ap
Vastaus #27

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3203
Mun Bmw r75/5 on poljin vasemmalla sivuttain moottoriin nähden eikä ole ikinä siitä käynnistynyt, startista kylläkin helposti.
Myöskään juoksukäynnistys ei onnistu.

TA

Uralissa/Dneprissä on myös käynnistys samanlaisella polkimella vasemmalta(katsoneet mallia BMW:stä) ja aina käynnistyy, pääasiassa ekalla tai toisella polkaisulla. Työntämällä ei ole vielä tarvinnut käynnistää.

Tammikuu 14, 2017, 20:25:07 ip
Vastaus #28

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 871
Vaan löytyykö muista pyörämerkeistä kuin Jawa sellainen ominaisuus että kiksi ja vaihdepoljin on sama?

L&K.

Ja vielä kolmaskin toiminto samalle polkimelle, eli kytkin myös!

Vielä 78 oli litrasesssa Kawassa käynnistyspoljin satulan alla ja sen akseli kumitulpalla suojattuna.
Ei kovin yleistä varmaan sekään?
Suzuki T-250 J/F 4-t
Four Stroke - No Smoke!

Tammikuu 22, 2017, 22:38:26 ip
Vastaus #29

Kari Palenius

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 413
Joo,mun G/S.ssäkin on kicsipoljin,on vaan vähän hassusti,jos aikoo sitä polkea,pitää ensin lukitata taittuva jalkatappi linkkuun,sittenkään ei onnistu(minulta),ehkä joku jippo,miten pelittää(tai pienenpi kenkä)?
T.KooPeea