Kirjoittaja Aihe: Pyörän päälle ...  (Luettu 10613 kertaa)

Marraskuu 14, 2016, 08:14:37 ap
Luettu 10613 kertaa

jussi koskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 341
  • PJ
Joitakin vuosia sitten ostin skopan  vanhuudenpäivien varalle, että jos jalka ei enää nouse moottoripyörän selkään.
Olen tainnut katsella liikaa vanhojen ”puu”-ukkojen  pyörän päälle  vääntäytymistä  ja nyt pitääkin ryhtyä venyttelemään ja voimistelemaan, niin eiköhän ”jalka nouse”.


https://www.youtube.com/watch?v=dUKS_yyI9fE
.
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Marraskuu 14, 2016, 13:53:47 ip
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3061

 Toihan tulee yli ku pesismaila.

  Epäilen puujalkaa....  :P

Marraskuu 14, 2016, 15:48:08 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3693
Niin kai hevosenkin satulaan.

L&K.

Marraskuu 14, 2016, 16:16:55 ip
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3000
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Marraskuu 14, 2016, 19:27:45 ip
Vastaus #4

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2757
  • Moukka
Muistui mieleen ennenkin pohdittu kysymys.
Pyörän satulaan noustaan yleensä vasemmalta puolelta.
Poikkeus on Valentino R.
Mistä tapa periytyy ja miksi.
Veikkaisin syyksi seisontatukea kun se on yleensä vasemmalla?

Marraskuu 14, 2016, 20:17:43 ip
Vastaus #5

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1512
Muistui mieleen ennenkin pohdittu kysymys.
Pyörän satulaan noustaan yleensä vasemmalta puolelta.
Poikkeus on Valentino R.
Mistä tapa periytyy ja miksi.
Veikkaisin syyksi seisontatukea kun se on yleensä vasemmalla?

Samaa arvailen minäkin. Olisiko lisäksi jotain asiaa oikeakätisyydellä?

tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 14, 2016, 23:06:24 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2698
Suurin osa oikeakätisistä ihmisistä kokee luonnollisemmaksi taluttaa pyörää vasemmalta puolelta. Taluttamisen puoli valitaan pienenä, kun opetellaan polkupyörällä ajamista, ja vain harvoin siihen liittyy erityistä ohjausta. Se on kuin mailan tai varsiharjan tai haravan kanssa, toinen puoli vain tuntuu luonnollisemmalta. Se sivuseisontatuki taas on juuri tuosta syystä vasemmalla puolella, se ei siis ole syy, vaan seuraus. Paitsi trialpyörissä sivuseisontatuki on aina eri puolella kuin ketju. Teknisestä syystä, ei tottumuksen vuoksi.

Kun TT-kilpailuissa oli vielä startti sammutetuin konein ja työntökäynnistys, erottui kuvissa muutama kuski, jotka työnsivät oikealta puolelta. Jarno Saarinen oli muistaakseni yksi heistä. Olikohan Valentino Rossin rituaaleilla jokin taikauskoon liittyvä peruste, vaiko vain teatteria?

jv
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 14, 2016, 23:08:11 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 15, 2016, 11:29:35 ap
Vastaus #7

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1512
Olisko vielä asiaa oikeajalkaisuudella?
Jos vaikka jalkapallossa koittaa vasurilla vetää ei siitä tule lasta ei pas....
Näin siis satunaisella sunnuntai pelaajalla. Ammattilaiset eri juttu.
Oikeakätisyys vaikutta moneen asiaan esim.ampuminen,virvelöinti,halon hakkuu...

Mites vanhat britit? Kun on vasemmanpuoleinen liikenne? Oliko jossain seisonta jalka oikealla?

Eikös sivuvaunun sijainti poikennut maissa jossa ajettiin vasemmalla?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 15, 2016, 12:08:09 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2698
Sivuvaunun puolella lie sama perusta kuin ratin sijainnilla; toisen takana ajaessa näkee paremmin vastaantulevaa liikennettä.  Ja sivuvaunut olivat enimmäkseen vasemmanpuoleisen liikenteen maissa vasemmalla puolella.

Itse olen kyllä oikeakätinen, mutta opin lapsena polkupyörää taluttamaan oikealta puolelta, ja pelasin lätkää leftin mailalla poikasena.  Haravassa vasen käsi alempana, kuten luutiessakin.  Kaikissa noissa hommissa on kuitenkin selvä ero sillä, kummin päin on kädet.  Toinen tuntuu luonnolliselta, toinen ei.  Vastentahtoiselta ja pitkäpiimäiseltä tuntuu kumminkin päin, vain käskystä sujuu... 

Moottoripyörän kyytiin olen oppinut alusta asti menemään vasemmalta puolelta, siihen syy voi olla nimenomaan sivuseisontatuessa. Ja tuota jalan nostoa taitaisi olla syytä käydä talvikaudellakin tallissa harjoittelemassa.  Toisaalta, skode tai luopuminen on jonain päivänä vastassa itse kullakin...

jv

Marraskuu 15, 2016, 17:32:09 ip
Vastaus #9

Pasi Katava

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 121
Veikkaisin että vasurilta nousu liittyy hevosen satulan nousuun ja miekkaan vyötäisillä. Ne jotka harrastavat hevostelua miekan kera kertonevat miten asiat oikeasti ovat.
Pahin on vielä edessä.

Marraskuu 15, 2016, 20:03:44 ip
Vastaus #10

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2757
  • Moukka
Muistui mieleen ennenkin pohdittu kysymys.
Pyörän satulaan noustaan yleensä vasemmalta puolelta.
Poikkeus on Valentino R.
Mistä tapa periytyy ja miksi.
Veikkaisin syyksi seisontatukea kun se on yleensä vasemmalla?

Samaa arvailen minäkin. Olisiko lisäksi jotain asiaa oikeakätisyydellä?
Kyllä min luulen että se johtuu ihan siitä seisontatuesta. Pyörä on kallellaan vasemmalle, joten siitä on helpompi nousta kyytiin ja sitten ottaa oikealla jalalla tukea siksi aikaa kun nostaa seisontajalan. Voisihan sitä ihan mielenkiinnosta koittaa miten pyörän selkään nousu onnistuisi oikealta puolelta kun se lepää seisontajalalla vasemmalle puolelle. Hankalaa saattais olla, ainakin oman kulkineen kanssa, jossa on paljon painoa, on korkea, ja painopistekin on korkealla?

Marraskuu 15, 2016, 21:48:18 ip
Vastaus #11

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1512
Tankatessa ajan mopon aina lähelle mittaria,siinä joutuu nousemaan pois,että takas selkään oikealta.
Mopo on siis sivu jalalla. Hyvin onnistuu.
Muuten tulee kyllä kivuttua selkään vasemmalta.
Kyllä siihen vaikuttaa hallitseva käsi,oikea. Ehken jopa se oikea jalka?
Jos on mopo keskijalalla silti tulee noustua selkään vasemmalta.
Painaa 330kg on aika korkeakin vielä.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 16, 2016, 08:05:21 ap
Vastaus #12

john eriksson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88
Lisäksi kiksi on yleensä oikealla eli tuet itseäsi vasemmalla jalalla ja potkaiset käyntiin oikealla.

Marraskuu 16, 2016, 11:49:46 ap
Vastaus #13

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 336
Lisäksi kiksi on yleensä oikealla eli tuet itseäsi vasemmalla jalalla ja potkaiset käyntiin oikealla.
Kyllä mun dekarissa kiksi on vasemmalla pualella, eiköhän se mahra olla noissa briteissä pääasiassa oikeella pualella.
Satulaan nousen kummalta pualelta vaan, vai pitäiskö sanoo pukille  ::)

Marraskuu 16, 2016, 11:53:44 ap
Vastaus #14

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1512
Eikös japseissa ole kanssa kiksi oikealla puolen samoin taitaa olla vanhoissa Harrikoissa?
Jawassa vasemmalla?
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...