Kirjoittaja Aihe: Yleisön suhtautuminen veteraanipyörään  (Luettu 5405 kertaa)

Marraskuu 19, 2016, 21:38:37 ip
Luettu 5405 kertaa

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tajusin tänään, että yksi pihan mummeleista taitaa hiukan pelätä IC:tä. Tai minua IC:n selässä. Miten lie asia, mutta joka tapauksessa hän on usein tuntunut väistyvän syrjemmälle kun polkaisen pyörän tulille. Annan sen aina lämmetä sen aikaa, kun haen tallista kypärän, ajohanskat ja laitan oven kiinni. Tänään hoksasin, että tämä vanhempi nainen näyttäisi aina vetäytyvän parkissa olevien autojen väliin ja olevan hyvin varuillaan. Olen kyllä yleensä hyvinkin tarkka katsastelemaan ympäristöäni, enkä usko, että olen meinannut päälle ajaa huomaamattani tai mitään sellaista...

Joka tapauksessa aloin tuosta miettimään, että onko porukalla minkälaisia kokemuksia muiden suhtautumisesta vanhoihin pyöriin?

Itse olen lähinnä kokenut positiivisia juttuja. Kaupan pihassa ja bensa-asemalla saa ajoittain turista ukkojen kanssa niin paljon kuin jaksaa, joskus enemmänkin. Olen oikein avuliasta remonttiapua saanut kun kytkimen vaijeri hajosi, ja naapurin pieni poika on muutamaan otteeseen käynyt pyörää ihailemassa ja äidilleen kuului sanovan minua kaverikseen.

Hyvin harvassa on ollut ne negatiiviset. Joskus oli yleisen saunan parkkipaikalla hyvin mielenosoituksellinen sinistä savua pahuksuva kädenliike, kerran nuoret poijjaat näytti pemarista keskisormea ja yritettiinpä kertaalleen kaljatölkillä heittää kun sisäänajossa olevalla pyörällä jouduin pätkän satasen tietä ajamaan... Nuoret sällit asialla silläkin kertaa. Näiden lisäksi ei mitään ikäviä tapauksia mieleen juolahda.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Marraskuu 19, 2016, 23:05:51 ip
Vastaus #1

Risto Saastamoinen

• Vieras
Siellä mummo pelekää että ite piäpiru assuu issikan pakoputkissa kun niin pahhoo iäntä pittää ja hajua tupruttaa...ja tulta isköö kannentiivisteen välistä...
Eipä oo omalle kohalle mittään isompia pelkoreaktioita sattunu päinvastoin. Kerran yksi sairaanhoitajaäiti kerto että hänen kuusivuotias poikansa oli kehassu kavereilleen tuntevansa tuon setän, kun rämistelin heijän talonsa ohi..

Pääsääntösesti mukavia on ihmiset jutelleet kun on tavanneet vanhan ukon kontallaan roplaamassa öljyistä pyörää. Tännään kävi muutama lukenut kaveri pihalla, ja eikös halunneet nähhä pyörätalliin. Muuten vaikuttivat ihan tervejärkisiltä hyö.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2016, 08:55:18 ap kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Marraskuu 20, 2016, 09:42:53 ap
Vastaus #2

Kari Tirkkonen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
jos mummo on vaikka 75 v niin hän on ollut 50 luvulla nuori ja saattanut jäädä jottain hankalampia muistoja pärinäpojista

Marraskuu 20, 2016, 10:26:09 ap
Vastaus #3

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiedä yleisöstä mutta eläimistä huomasimme Hollannissa ajaessamme että lämminverihevoset
pelkäävät Jawan ääntä. Kunnon työhevonen ei ole moksiskaan. Lämminveriratsut painelivat häntä
pystyssä karkuun pitkin laidunta. :laugh: :laugh:.
Täällä Suomessa käveli eräs isäntä liikennemerkkiin kun pyyhkäisimme neljällä Jawalla ohi.
Tarina on tosi.

L&K.

Marraskuu 20, 2016, 10:52:25 ap
Vastaus #4

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulipahan tuossa mieleen kun vanhempien naapurin ukkoa kävin jututtamassa pari kuukautta sitten. Kävi ilmi, että on vähän koettanut kuikuilla millä pyörällä olen ollut liikenteessä. Kävin sitten hakemassa IC:n siihen pihaan ja kyllä syttyi pilke vanhan Eskon silmäkulmaan. Sanoi, että on itsellään ollut levykeula-IC joskus ja paljon sillä ajellut. Kävi tarkkaan pyörää läpi ja muisteli omaansa. Sitä ei muistanut mihin se tuli hävitettyä kuitenkaan.

Marraskuu 20, 2016, 14:56:40 ip
Vastaus #5

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • MC Debit
Minun osalleni on sattunut yksinomaan positiivista palautetta. Joko tullaan kehumaan pyörää ja kyselemään siitä, tai sitten kertomaan kuinka joskus kauan sitten itsellä tai jollain tutulla oli samanlainen tai joku muu saman aikakauden pyörä ja kuinka hölmöyksissään sekin tuli myytyä  :)

Ei ole mummot eikä muutkaan pelänneet, mutta ei mulla olekaan niin hurjaa partaa ku Martilla ;D Ja tokihan tuo minun Honda on paljon säyseämmän näköinen kuin Martin paljon nähnyt IC.

« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2016, 15:04:34 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Marraskuu 20, 2016, 15:26:50 ip
Vastaus #6

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Itseni kannalta "valitettavasti" kuulun siihen ryhmään, joka tulee sitä juttua vääntämään ja ihmettelemään vanhaa pyörää.
 Oma pyöräilyhistoria alkaa -60 lopun mopoista ja -70 alun prätkistä. En viitti laskea paljonkoi niitä on ollut, mutta aina sitä harvaankin päähän joku jutuntynkä niistä on juurtunut.

Toisaalta sitten taas nykyään ajan nykypyörillä, eikä ne niinpaljon huomiota saa.
 Kenties joku ajattelee, että pitäskö vaarin jo hommata itselleen rollaattori, ison suzukin sijaan.

En hommaa ! v    >:(                        ... enneku on pakko...  :-X

Pitäsköhän enskesäks elvyttää joku vanhempi liikkeelle.     Pitäs varmaan.  :)

Marraskuu 21, 2016, 20:04:39 ip
Vastaus #7

Arto Ahonkivi

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tultiin Keuruulta Jawasakkiajoista kuumana sunnuntai aamupäivänä metsäistä pitkää alamäkeä, ryhmässä kymmenisen Jawaa ja tyyni ilma sakeana sinisestä savusta. Mäen alla tuli kilpapyäräilijäryhmä vastaan, morjesteltiin siinä molemmin pualin. Kiva polkea mäkeä ylös ja henkitellä Jawojen sauhua  ;D

Marraskuu 21, 2016, 23:43:14 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei ole mummot eikä muutkaan pelänneet, mutta ei mulla olekaan niin hurjaa partaa ku Martilla
90-luvulla uutisoitiin aika tiheästi noista enkeleistä ja bandidosikseista, ja jos joku kuva tv-ruudussa vilahti, oli aina just tuo parta... ja ne moottoripyörät liittyivät vahvasti uutisointiin.  Siis valtamedioissa syötetty kuva oli moottoripyörä+parta=rikollinen.  Pääkaupunkiseudun veteraanipyöräilijät kertoivat tapauksesta, kun eräs alan harrastaja oli työntänyt veteraanipyörää luiskasta kadulle, oli jalkakäytävällä kepin kanssa kävelevä mummeli melkein kimppuun hyökännyt keppiä heiluttaen ja huutaen, että ootkos sinäkin niitä helvetin perkeleitä!  Kun itse joskus siihen aikaan tapasin vaikka entisiä työkavereita, ja kerroin ostaneeni moottoripyörän, oli hyvin usein ensimmäinen kysymys, että kuulunko enkeleihin vai bandidokseen.. ei tosissaan esitetty, mutta kuvastaa sen ajan valtamedioissa esitetyn yleisen uutisoinnin voimaa.  Moottoripyöräily harrastuksena oli silloin vasta kasvussa, eikä niin tunnettua kuin myöhemmin 2000 puolella - sehän käväisi oikeastaan melkein hyväksyttyjen harrastusten joukossa, vaikka onkin taas painumassa unhon yöhön; kuten olen minäkin ehtinyt jo monta kertaa nähdä tapahtuneen.

Mahtasko Martin naapuri kuulua tuohon polveen, joka tuon ajan uutisoinnin pohjalta yhdistää moottoripyörän ja parran noihin hänelle syötettyihin kuviin rikollisjoukkioista?  Oiskos paikka koittaa joskus ihan juttusille, kun keksis oikean lähestymiskulman?  Saattas muuttua kuva, mahollisesti puolin ja toisin?

arvelee jv

Marraskuu 22, 2016, 11:08:03 ap
Vastaus #9

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Hyvin muistan tuon 90-luvun oman moottoripyörän selästä. Oli sinko iskut lööpeissä.
Lisäksi jos joku sanoi ostaneensa vielä sen kaikkein syntisimmän Harley-Davidsonin!!!
Oli saman tien Helevetin Perkele! Oli varteenotettava rikollinen.
Parta,pitkät hiukset,nahkatakki,H-D=rikollinen....karhukopla paikalle.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Marraskuu 22, 2016, 11:59:21 ap
Vastaus #10

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Martti menee kohteliaasti tätin luo ja tarjoaa lulla-kyytiä... :P

Marraskuu 23, 2016, 15:33:43 ip
Vastaus #11

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sen verran tuoretta erää olen, että 90-luvun alussa olin vielä pikkuinen poika. Ja lopussa sen ikäinen, kun ollaan olevinaan jotain muuta kuin poikia. Ja tuo moottoripyöräkauhistelu taisi minuunkin tepsiä, nimittäin penskana pidin sitä vähän semmoisena rosvojen hommana. Vielä jos nahkatakki oli, niin huhhuh.

Emminä noita mummoja jaksa alkaa kyydittää. Ehkä pitäisi vain antaa lisää aihetta pelkoon ja karjua, rähistä ja piereskellä ohi ajaessa.