Kirjoittaja Aihe: Osien mustaus  (Luettu 11999 kertaa)

Joulukuu 07, 2016, 07:27:36 ap
Luettu 11999 kertaa

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Sorvatut osat on enemmän tai vähemmän kirkkaita.
Tarve saada muutama osa mustaksi kuten pinnoittamattomat pultit ja vanhat ketjupyörät.
Kuinka tuollainen musta pinta saadaan ? Ketjupyörä ehkä karkaisussa öljyllä ?
Kuinka nuo mustat pultit on saatu mustiksi. Karkaistuja ne ei ole. Sellaista pintaa haetaan. 
Maalaus ei käy ja passivointi ei ehkä oikean mallista.
Aseiden sinistysaine kai vaikeaa saada nykypäivänä ja tuleeko silläkin pinta liian hienoksi ?
Kuka on perehtynyt aiheeseen ?

Joulukuu 07, 2016, 07:42:36 ap
Vastaus #1

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3698
Aseseppä mustaa aseen osia keittosinistysaltaassa. Saattaisi onnistua jos tunnet jonkun.

L&K.

Joulukuu 07, 2016, 07:54:13 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8470
...Myös mustapassivointi antaa tumman tuloksen-
ja on ehkä hiukan kestävämpi kuin sinistys.

Eikä edes maksa paljoa!

t. Markku

Joulukuu 07, 2016, 07:56:19 ap
Vastaus #3

Jori Alatalo

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 94
Lasikuulapuhalla osat mataksi ja toimita Tampereen MS-yhtiölle mangaanifosfatointiin. Erittäin palvelualtis ja edullinen firma.

Joulukuu 07, 2016, 21:48:02 ip
Vastaus #4

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 730
Moi,

Esim. Aatun nettikaupasta saa noita kylmämustauslitkuja, esim.

http://www.ebay.de/itm/COLD-BLUE-Brunierung-zum-brunieren-von-Stahl-in-8-Gebindegrosen-zur-Auswahl-/371044635386?var=&hash=item5663fbd2fa:m:mbH9_banoyzC1FNTunwfcjA

Mulla jotain vastaavaa litkua ja pinnasta tulee semmonen vähän tummanruskean ja mustan väliltä mitä ne pultit oli ennen vanhaan.

//Frank

Joulukuu 07, 2016, 21:52:26 ip
Vastaus #5

Harri Kauranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4089
  • No joo,on noita touhuja eläkettä varten
Ihan on maitokaupassa liesimustaa ja toimii.
Teen josn huvittaa ja kerkiän

Joulukuu 07, 2016, 22:52:43 ip
Vastaus #6

Antti Lappalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 215
Kylmäsinistys ei oikein tahdo kestää kulutusta, paras olisi oikeaoppinen keittosinistys. Mustapassivointi taas näyttää enemmän mustalta maalipinnalta kuin alkuperäiseltä sinistykseltä.

Joulukuu 08, 2016, 02:47:43 ap
Vastaus #7

Markku Hakola

  • Vieras
Mustaus ja sinistys ovat kaksi eri asiaa, kuten nimikin jo kertoo.
Kylmäsinistys ei vastaa ns oiketa sinistystä muilta ominaisuuksiltaan, kuin kenties värin osalta.
Kylmäsinistys tarkoitettu lähinnä sinistettyyn pintaan tulleiden naarmujen tai kulumien paikkailuun.
Kunnon kylmäsinistysaineet ovat pahimmillaan melkoisia myrkkyjä.

Itse kallistuisin noiden passivointien ja vastaavien kannalle, kestävyyden puolesta.

Joulukuu 08, 2016, 14:18:33 ip
Vastaus #8

thorolf priester

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 461
Teetin takavuosina aseseppä Saariston Martilla Ruovedellä pikriinihappo-sinistystä, joka antoi kulutuskestävän puolimatan mustan pinnan. Toivottavasti muistin nimen oikein. 
Tallissa muutama Ariel

Joulukuu 08, 2016, 16:58:39 ip
Vastaus #9

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
En paikkakuntalaisena tunnista henkilöä.

Joulukuu 08, 2016, 17:37:32 ip
Vastaus #10

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Paras ja kestävin tulos saadaan sähkösinkillä+mustapassivoinnilla.Taitava sinkitsijä osaa pikkasen "säätää" väriä.

Joulukuu 09, 2016, 13:38:41 ip
Vastaus #11

Osmo Setälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Tais olla Thorolf aseseppä Saariston Jorma? Ja paikkakunta Virrat. Paja sijaitsee kylläkin aivan Ruoveden rajan tuntumassa.
Keitto sinistyksen perään kannattaa ehkä kysellä myöskin Ikaalisten aseseppä koulua.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2016, 13:40:52 ip kirjoittanut Osmo Setälä »

Joulukuu 09, 2016, 18:56:21 ip
Vastaus #12

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3088
Moro
Juuri tuolla Ikaalisissa kaveri mustasi mulle pultteja ja munttereita ja ainakin mulle kelpasi,en tiedä kuinka nykyään jakselevat Saksassa.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Joulukuu 12, 2016, 20:32:36 ip
Vastaus #13

Lauri Puustinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
http://www.timohapponen.net/mustaus/

Tuolla jotain asiaa/tekstiä metallin mustauksesta. Kerro mihin menetelmään päädyit, itsellä olisi samanlainen tarve joskus tulevaisuudessa.

Joulukuu 13, 2016, 23:02:15 ip
Vastaus #14

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Ehdottomasti sinkki+mustapassivointi,jos haluaa ettei heti ruostu,kaunista pintaa tulee kyllä noillakin systeemeillä. Voin auttaa sinkkijutuissa jos sattuu aikaa riitttämään. Yhteyttä voi ottaa yksityisviesteinä.Autan lähinnä harrastepohjalta,eli ei ole kovin kallista :)