Kirjoittaja Aihe: "APUVA" venttiilien ajoitukseen  (Luettu 3369 kertaa)

Joulukuu 15, 2016, 19:08:22 ip
Luettu 3369 kertaa

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 431
Eli mitään merkkejä jakopään rattaissa ei näy edes suurennuslasilla (mikä on aika merkillistä).
 Ohjeet löytyy semmoiset, että INLET OPENS BIFORE T.D.C inches 1/4 .  Tarkoittaako tuo imuventtiilin aukemiskohta sitä, että venttiilinvälys menee nollaan vai, että venttiili on jo hieman raollaan?
Sitten pakoventtiilin ohje. EXHAUST CLOSES AFTER inches ¼ T.D.C. Tarkoittaako, että venttiilivälys on jo syntynyt? Kyse 16H Nortonista. Kiitoksia neuvoista. MV

Joulukuu 15, 2016, 19:14:42 ip
Vastaus #1

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3166
Moro
Mun mielestä välys säädetään ensin nollille ja pyöritetään moottoria ja kun venttiili alkaa aukeamaan niin se on siinä,varmaan heittokello olisi paras väline millä aukeamisen alakmiskohta todetaan ja tietysti astelevykiekko kampiakselilla,korjatkaa jos olen ihan hakoteillä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Joulukuu 15, 2016, 19:22:12 ip
Vastaus #2

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 431
Käsittääkseni ei tarvita astelevyä kun on mitta männän liikkeestä ennen yläkuolokohtaa sekä jälkeen.

Joulukuu 15, 2016, 19:29:48 ip
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8674
Moi!

Noita vanhoja brittejä kun on tullut väännettyä-
jos ajoitus on hampaankin pielessä-se näkyy jo
ennakon mitassa.

Nyrkkisääntöhän on mulla ollut,että ensin katsotaan,
että välykset ovat oikein-ja vaikkapa tuo imun aukeaminen menee
silloin niin,että ollaan "o" välyksessä tuolla 1/4" ennakolla-eli venttiili
alkaa juuri siinä kohdassa nostattaa-käytännössä välys siis on nolla.

Pako vastaavasti lakkaa kantamasta just' tuolla männän mitalla yläkuolon jälkeen.

Jos haluaa olla tieteellinen-katsoo rattaiden hammasluvut-huomioi välityssuhteen
kampuralta (1/2) ja laskee hammasluvun kautta kulman. Mutta ei oo vaikea kokeillakaan.

Jos on jako pielessä-kyllä sen sitten näkee mitassa.Tosin käy nuo
rakkineet silloinkin,kun jako on hampaan viturallaan-sivuventtiili-
koneessa ei edes tuu vahinkoa-kireässä kupumäntä OHV/OHC-koneessa voi
mennä kamaa solmuun-yleensä venttiili.

t. Markku

t. Markku

Joulukuu 16, 2016, 08:03:25 ap
Vastaus #4

vesa vuorela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 449
  • Master of sparks
Moi! Juu,kun välys häviää imussa ja pakosessa alkaa välys on se mitä valmistaja tarkoittaa,silloin mäntä vartin yläkuolosta ohi. Eli säädä väys toivottuun arvoon ja konetta kiertäessä nostin lakkaa pyörimästä annettuna ajankohtana niin homma on valmis! T:Vesku

Joulukuu 16, 2016, 17:44:53 ip
Vastaus #5

Markku Valtonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 431