Kirjoittaja Aihe: Lakiluonnos valmistui mp-verosta  (Luettu 12062 kertaa)

Joulukuu 18, 2016, 01:43:30 ap
Luettu 12062 kertaa

Heikki Santavuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Juppiskootterien verotuksen yksityiskohdat alkavat selvitä. Lueskelin yölukemiseksi lakiluonnoksen uudesta mp-verosta, jonka on määrä tulla voimaan 1.5.2017.
-vero ei koske museorekisteröityjä pyöriä, mutta kylläkin kaikkia muita yli 125- kuutioisia niiden iästä riippumatta.
-sen suuruus on 150 euroa/vuosi/pyörä.
-kerran maksettua veroa ei palauteta missään oloissa. Ainoa tapa välttää vero on poistaa pyörä liikennekäytöstä ennen seuraavan verokauden alkamista. Silloin vero peritään vasta, kun pyörä otetaan takaisin liikenteeseen ja siitä hetkestä alkaa uusi verovuosi.
-sanktio ajamisesta verottamattomalla pyörällä on veron määrääminen viisinkertaisena eli 750 euroa.

Veteraanipyöräharrastajan kannalta pahin epäkohta lienee, ettei pelkkä pyörän ikä pelasta verolta, vaan pyörän pitää siis olla mr-kilvissä. Suomessa on 31 000 henkilöä, joilla on enemmän kuin yksi moottoripyörä. Aika moni heistä on nimenomaan veteraanimoottoripyöräilijä.
Liikennekäytössä on 203 000 moottoripyörää ja rekisterissä 260 000, joista kevareita 28 000. Valtio uskoo keräävänsä verolla 27 miljoonaa vuodessa.

Veron perusteluissa myönnetään kiertelemättä että sen ainoa tarkoitus on kerätä rahaa valtion kirstuun. Edelleen motskarien verottamista oikeutetaan sillä, että tilastojen mukaan suurin osa moottoripyörän omistajista on keskimääräistä hyvätuloisempia.


(Muokattu 2. tammikuuta: Korjattu veron voimaantulovuosi oikeaksi 2017)
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 02, 2017, 11:48:37 ap kirjoittanut Heikki Santavuori »
Hessu

Joulukuu 18, 2016, 07:02:39 ap
Vastaus #1

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 497
Kuten tuolla yleistä keskustelua osastolla totesin, niin veneveroperusteluissaa sentään huomioidaan köyhä kansa. Ts. laki saadaan perusteltua juuri sillä tavalla kuin halutaan. Virkamies ei näitä perusteluja ole omasta pääästä keksinyt. Viidensadan IC:n kohdalla on kuitenkin katsottu, että verolle on perustetta.
"Vero koskisi siten vain melko isotehoisella moottorilla varustettuja vesikulkuneuvoja. Veron ulkopuolelle jäisi suurin osa käytössä olevista perämoottorilla varustetuista veneistä. Näiden veneiden arvo sekä käyttö- ja muut kustannukset ovat tyypillisesti vähäisempiä ja veron osuus veneilyn kustannuksista nousisi siten melko suureksi."

Joulukuu 18, 2016, 08:43:09 ap
Vastaus #2

Harri Holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 725
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski
On tässä se hyvä puoli että museopyörien arvo säilyy jos ei peräti nouse  ;)
Ajetaan sitten vuorovuosin kevätkesällä tai sitten syyskesällä uudemmilla pyörillä :angel:

Aika kova maksu vähän ajavalle, kilometrihinta tuplaantuu  >:(

Lainaus:
"
Veron perusteluissa myönnetään kiertelemättä että sen ainoa tarkoitus on kerätä rahaa valtion kirstuun. Edelleen motskarien verottamista oikeutetaan sillä, että tilastojen mukaan suurin osa moottoripyörän omistajista on keskimääräistä hyvätuloisempia.
"
Aika huono perustelu verolle, paljonko rikkaimpien verotusta olisi joutunut kiristämään jotta sama summa olisi saatu kasaan, ehkä promillen murto-osa!
Tuolla perusteella golfkärryt ja yksityiset lentokoneet joutaisivat pikemminkin veron alle.


« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2016, 09:14:15 ap kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Joulukuu 18, 2016, 15:23:12 ip
Vastaus #3

Niilo Nikkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 100
Miten tuo perustelu sopii perustulain kanssa? On taas Jonkalla huomautettavaa.

Joulukuu 18, 2016, 17:30:39 ip
Vastaus #4

Heikki Santavuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Eiköhän se (valitettavasti) mene perustuslain puitteisiin. Rangaistuksia ei saa korottaa valtion rahan tarpeen takia, veroja saa.
Hessu

Joulukuu 18, 2016, 18:34:09 ip
Vastaus #5

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1528
Eikös juuri sakko rangaistuksia korotettu rahan keruun varjolla.
Saa ministerit lisää rahaa konjakin ostoon.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 19, 2016, 14:08:12 ip
Vastaus #6

Heikki Santavuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89
Rikesakko tuplaantui viime vuonna. Virallinen perustelu oli liikenneturvallisuus. Uskokoon ken tahtoo.
Tänä vuonna yritettiin rikesakkoon uutta tuplausta ja päiväsakon kaksinkertaistamista. Niitä reilusti perusteltiin valtion rahantarpeella. Hallituksen hanke tyssäsi eduskunnan perustuslakivaliokuntaan, jonka mukaan fiskaaliset perustelut eivät yksin riitä rangaistusten koventamiseen.
Käytännössä valiokunta siis sanoi, että keksikää muita perusteluja. Mitä vetoa, niin ministeriöiden kammioissa niitä jo kuumeisesti mietitään.
Verojen keksimiseen, niiden korottamiseen tai veropohjan laajentamiseen riittää perusteluksi pelkkä valtion rahan tarve.
Hessu

Joulukuu 19, 2016, 15:00:41 ip
Vastaus #7

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Museopyörien arvo kyllä säilyy ja varmaan ehkä kasvaakin...kunnes rupeaa tuhansittain pukkaamaan pikaisesti kunnostettuja ja syyniin vietäviä MR pyöriä tarkastajien liukuhihnalta(käyttöpyöriksi valitettavasti osa) ja kohta nostavat tarkistushintojakin rysän pienentämiseksi,lyödäänkö vetoa?
Osakauppiiaat tietysti myös hyötyy...ulkomailla,kukapa oikein täältä mitään ostaa jos vertailuja tekee.
Jokunen jobbarikin herää ja rupeaa tuomaan urakalla kokeeksi Ruotsista ja Saksasta siellä vähempi haluttuja+halvoissa hinnoissa olevia mutta orkkiskuntoisia pyöriä ja löytyy paikallisiakin kykyjä jotka rupeaa laittelemaan täältä löytyviä puolikuntoisia museopyöriksi niille jotka yhtäkkiä heränneet MR vehkeiden mielenkiintoon..väärinkäytöset näiden veijareiden taholta monin-moninkertaistuvat nykyisestä jossa aika harva ajaa edes sen 30pv vuodessa ja jos niin seuraava vuosi kaatosateineen tasannee taas saldot.
Tämä homma kestää tovin kunnes Juha kavereineen äkkää porsaanreiän ja kostaa keksimällä jotain kivaa moisen tukkimiseen,eli veroa ja voipi muokata MR ehtoja&ikärajaakin sanelupolitiikkatyyliinsä.
Ikävä olla Pahanilmanlintu taas mutta näin tässä käynee,toivottavasti olen väärässä.
Vai mitä tuumitte?
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 19, 2016, 15:52:48 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 19, 2016, 15:11:26 ip
Vastaus #8

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2216
  • Kukkahattusetä
Rikesakko tuplaantui viime vuonna. Virallinen perustelu oli liikenneturvallisuus. Uskokoon ken tahtoo.
Tänä vuonna yritettiin rikesakkoon uutta tuplausta ja päiväsakon kaksinkertaistamista. Niitä reilusti perusteltiin valtion rahantarpeella. Hallituksen hanke tyssäsi eduskunnan perustuslakivaliokuntaan, jonka mukaan fiskaaliset perustelut eivät yksin riitä rangaistusten koventamiseen.
Käytännössä valiokunta siis sanoi, että keksikää muita perusteluja. Mitä vetoa, niin ministeriöiden kammioissa niitä jo kuumeisesti mietitään.
Verojen keksimiseen, niiden korottamiseen tai veropohjan laajentamiseen riittää perusteluksi pelkkä valtion rahan tarve.

Ku sakkojen tuplaus ei ennää onnistunu rahantarpeeseen vejoten, niin laitettiin sakon päälle rikosuhurimaksu. Luonnollisesti maksu tuli myös ylinoppeussakkoihin ja mun on kyllä vaikia löyttää ylinoppeusrikoksesta kärsinyttä uhuria...

http://oikeusministerio.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2016/11/rikosuhrimaksukayttoonjoulukuunalusta.html
Kahden pytyn loukussa.

Joulukuu 19, 2016, 15:49:17 ip
Vastaus #9

Johan Kosunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1528
MR ikää nostettiin jo kerran,onnistuu varmaan uudestaan. Sillä tavoin ei lisäänny nämä vanhat saastuttavat pärisijät teillämme.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 19, 2016, 16:14:27 ip
Vastaus #10

antero mäkelä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 75
Autoveron porsaanreikiä on etsitty ja käytetty hyväksi kautta historian ja verottaja on askeleen jäljessä tukkinut reikiä.
Näin tulee käymään myös mp- veron kohdalla mikäli se toteutuu.
Museopyörien osuus kasvaa "kestämättömän" suureksi ja verovapaus poistetaan.

Joulukuu 19, 2016, 16:42:44 ip
Vastaus #11

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 635
  • Ihan itse :-)
MR ikää nostettiin jo kerran,onnistuu varmaan uudestaan. Sillä tavoin ei lisäänny nämä vanhat saastuttavat pärisijät teillämme.

Tätä ei voi laittaa valtiovallan "syyksi", Museojärjestöt itse halus nostaa museoajoneuvojen iän 25 v => 30 v.   ???
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Joulukuu 19, 2016, 16:56:55 ip
Vastaus #12

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1149
Ja tuo muutos oli nimenomaan SAHKin väkipakolla masinoima, itse asiassa viranomaispuolen kanta oli, ettei ollut syytä muuttaa ikää.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Joulukuu 19, 2016, 18:23:03 ip
Vastaus #13

Heikki Santavuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 89


Ku sakkojen tuplaus ei ennää onnistunu rahantarpeeseen vejoten, niin laitettiin sakon päälle rikosuhurimaksu. Luonnollisesti maksu tuli myös ylinoppeussakkoihin ja mun on kyllä vaikia löyttää ylinoppeusrikoksesta kärsinyttä uhuria...

http://oikeusministerio.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2016/11/rikosuhrimaksukayttoonjoulukuunalusta.html
[/quote]

Just näin. Ja lisäksi ne, joiden rikoksissa on oikeasti uhreja, eivät koskaan maksa sakkojaan, joten ei heiltä saada perittyä rikosuhrimaksujakaan. On tämä niin väärin, että kohtahan tässä ihan uhriutuu.

 
Hessu

Joulukuu 23, 2016, 22:50:04 ip
Vastaus #14

Kari Bruun

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Jaa,tuli torstaina 22.12.2016 katseltua A-Talk ohjelmaa jossa keskusteltiin hallituksen kiire hommista johon Jonkka on puuttunut,eiköhän tämä kaksipyöräisiin kohdistuva käyttövero kuulu hätiköityyn lakivalmisteluihin joka on lisäksi kaksipyöräisiä syrjivä muihin moottoriajoneuvoihin verrattuna,esim alle 1300kg painava ajoneuvo käyttömaksu kuukaudessa 15e,moottoripyörässä sitä ei edes suoda,maksat kuukaudesta 150e,eiköhän noita autoja esim Helsingin liikenteessä ole tarpeeksi,järkisyillä pitäisi suosia kasipyöräisiä kaupunkiliikenteessä,istuuhan siellä autossa normaalisti yksi ihminen.Hätiköity mikä hätiköity lakiehdotus.Kahdella pyörällä liikenteeseen ilman syrjintää.TV.KB
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 24, 2016, 06:15:56 ap kirjoittanut Kari Bruun »