Kirjoittaja Aihe: MAARATA SM 2017  (Luettu 3181 kertaa)

Joulukuu 22, 2016, 21:11:24 ip
Luettu 3181 kertaa

Timo Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 771
Maarata palaa Joensuuhun reilun 40 vuoden jälkeen. Suomen mestaruus ratkaistaan Joensuun 1000 m erittäin upealla ja äärettömän nopealla raviradalla 10.6.2017

Kilpailun yhteydessä ajetaan Vanhoilla maaratapyörillä näytöslähtöjä, joten nyt kaikki vanhat pitkänradan rukit iskuun ja yhteyttä allekirjoittaneeseen.

Timo Eronen 050-3316610

[ylläpito on poistanut liitteen]
Itämaankiitäjät, rautaa ja ruosteisia romuja vuodesta 1987.
Metanoli antaa paukkua.....

Joulukuu 22, 2016, 21:35:47 ip
Vastaus #1

Pertti Sorvari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 423
  • SVKMK#371 VMPK#4155
Laji kiinnostaa minua katsojana. Meneekö tämä siten oikein, itse en epäile: "Maarata on 500 cc nelitahtisilla, kaksivaihteisilla, jarruttomilla metanolia käyttävillä moottoripyörillä tapahtuvaa kilpa-ajoa.
Laji muistuttaa speedwayta. Merkittävimmät erot ovat:
Ratapituus: Speedwayn ratapituudet ovat 260–425 m. Maaratakilpailussa käytetään pidempiä 450 – 1 500 m ratoja.
Speedwayssä rata-alue on tasainen, maaratakilpailuissa mutkat ovat sisäänpäin kallistettuja.
Pyörä: Speedwaypyörä on jousittamaton. Maaratapyörässä sallitaan jousitettu takarengas.
Suuremman radan johdosta maaratakilpailun erässä voi ajaa 6 kilpailijaa kerrallaan. Speedwayssä kilpailijoita on erää kohden neljä.
Suomessa ratana käytetään yleensä raviratoja. Vuonna 2012 Kauhajoelle valmistui Suomen ensimmäinen erityisesti moottoripyörille tarkoitettu maarata, jonka pituus on n. 650 metriä."

Onko muuta lisättävää? Vaihteet ja teholukemat mm.

Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Maarata
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2016, 21:38:07 ip kirjoittanut Pertti Sorvari »
-pertsa-

Joulukuu 22, 2016, 21:56:53 ip
Vastaus #2

Timo Eronen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 771
Noh...jotenkin noin, paitsi tuo jousitettu takarengas  :P

Joensuun rata on todellakin yksi nopeimmista suomen radoista, 1000 m kallistetuin kurvein.
Maaratapyörissä vaihteita kaksi, ykkösellä lähdetään ja kakkosella loppuun asti. Tehoa nykyvehkeistä löytyy +70 hp takarenkaalta.
Appe Mustonen ajoi Joensuun radalla testipäivänä gps mukaan reilut 160km/h ennen kurvia....

Vanhat Japit, Jawat,Wessit, näytöslähdöissä paukkuu ja tuoksuu....
Itämaankiitäjät, rautaa ja ruosteisia romuja vuodesta 1987.
Metanoli antaa paukkua.....

Helmikuu 08, 2017, 11:31:24 ap
Vastaus #3

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 251

Onko muuta lisättävää? Vaihteet ja teholukemat mm.


Kyllä molemmissa pyörissä on etujousituskin. Vanhemmissa kumilenkein toteutettu teleskooppi-tyyppinen, uudemmissa swingi, ns. linkku, kumilenkeillä ja yhdellä iskunvaimentajalla toteutettu. Maarata pyörässä on jousitettu koko takapyörä, ei siis pelkkä rengas.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2017, 10:59:45 ap kirjoittanut Ilkka Heinänen »