Kirjoittaja Aihe: Liikennekäytöstä poisto vs. rekisteristä poisto  (Luettu 3771 kertaa)

Joulukuu 30, 2016, 11:59:44 ap
Luettu 3771 kertaa

Alan Bridger

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Kaavailtu moottoripyörävero ei koske museorkisteröityjä moottoripyöriä.
Kaikilla ei ole kaikki motskarit kuitenkaan museorekisterissä, joten

Epätietoisuus tuhoaa turhaan suomalaista liikennehistoriaa.

Hallituksen kaavaileman moottoripyöräveron seurauksena hätäisimmät motoristit ovat ryhtyneet poistamaan rekisteristä muun muassa entisöintiä odottavia, rekisterissä olevia vanhoja moottoripyöriä. Ainakin osa näistä saattaa olla esimerkiksi olennainen osa suomen 100 vuotisen itsenäisyyden ajan liikennekulttuurin historiaa.

Moottoripyörän rekisteristä poisto edellyttää nykyisin ajoneuvon romuttamista tai todistusta sen tuhoutumisesta. Lakiesityksen mukaan kaavailtu moottoripyörävero ei kuitenkaan koske moottoripyöriä, jotka on koko verokauden poistettu liikenteestä. Moottoripyörän liikenteestä poisto on täysin eri asia kuin moottoripyörän poistaminen rekisteristä.
Liikenteestä poisto on hieman sama kuin aiemmin oli ns. seisontavakuutus. Nyt se vaan pitää ilmoittaa Trafiin. Rekisteristä poisto on peruuttamaton toimenpide. Sen jälkeen moottoripyörää ei enää koskaan saa rekisteröityä Suomeen. Siksi kannattaa harkita kahteen kertaan, ennen kuin säntää poistamaan esimerkiksi entisöintiä odottavan moottoripyörän rekisteristä.

Lisätietoja: https://projectmp.yhdistysavain.fi/rekisterista-poisto-vs-liikennek/


Oheistietoa;
lakiehdotuksen kohta; Verotusmenettely
Moottoripyörien liikennekäyttö on kausiluonteista. Jos verotus perustuisi autojen tapaan niihin päiviin, joina ajoneuvo on ilmoitettu liikennekäyttöön, päiväkohtaisen veron määrä muodostuisi erittäin suureksi verolla tavoitellun vuotuisen verotuoton saavuttamiseksi (25 milj.€). Verolla olisi tällöin huomattavia käyttäytymisvaikutuksia. Olisi siten tarkoituksenmukaista kantaa vero vuoden mittaiselta verokaudelta riippumatta siitä, kuinka paljon sitä vero- kauden aikana tosiasiassa käytetään (vero omistamisesta). Jos ajoneuvo olisi kuitenkin poistettu liikennekäytöstä verokauden päättyessä, veroa ei pantaisi maksuun ennen kuin ajoneuvo otetaan uudelleen (liikenne-)käyttöön. Liikennekäyttöön otto käynnistäisi tällöin uuden verokauden.
Ensimmäinen verokausi alkaisi lain voimaantulopäivänä (tavoite 1.5.2017) niille moottoriajoneuvoille, jotka silloin (1.5.2017) on merkitty rekisteriin liikennekäytössä oleviksi. Myöhemmin rekisteriin merkittävien tai liikennekäyttöön ilmoitettujen moottoriajoneuvojen verokausi alkaisi rekisterimerkinnästä.
lihavoinnit ja kursiv. = toim. huom.

PS. Trafin tietojen (Tieliikenne liikennekäytöstä poistetut 2010-2016/ tilasto LP_30-09-2016) mukaan moottoripyöriä on tähän mennessä poistettu liikennekäytöstä 260% enemmän kuin viime vuonna (2015 poistettiin 19304 kpl). Tänä vuonna syyskuuhun mennessä oli liikennekäytöstä poistettu jo 69568 moottoripyörää. Rekisteröityjen moottoripyörien liikennekäytöstä poistot ovat lähteneet syksyn mittaan hurjan nousuun verokeskustelun kiihtyessä. Pelkästään kesä-syyskuun aikana poistettiin liikennekäytöstä 26727 moottoripyörää. Veroesityksen kanta-arvio on laskettu kesäkuun lukujen mukaan. Näin se ei huomioi syksyllä liikennekäytöstä poistettujen moottoripyörien määrää.


Joulukuu 30, 2016, 13:00:43 ip
Vastaus #1

Harri Holopainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 725
  • Ateisti, takapiru, vastarannankiiski
Moottoripyöräilijät ovat ymmärtäneet antaa haisevan vastalauseen tälle verolle, eli liikennekäytöstä poistaneet mp:t  :)
Koska tämä on vain varainkeruuvero, niin ihan hyvin se voisi kohdistua mihin tahansa omistamiseen, postimerkkikokoelmat, rahojen kerääjiin, ym. mielikuvituksella ei ole rajaa  >:(
Tässä vaan kohdellaan täysin mielivaltaisesti yhtä ryhmää >:( 

Kuten olen jo varmaan monta kertaa kirjoittanut niin tämä ei ole kuin rikkaiden ituhippien keino saada halvemmalla uusi ajoneuvo,
on täysin käsittämätöntä että korkeasti verotettuja vanhoja autoja verotetaan kuten uusia autoja samalla käyttömaksulla, vaikka kulutus olisi ihan sama  >:( uudelleen verotetaan, viherpiiperöiden märkä uni (ikävä kyllä valveuni)
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2016, 13:04:34 ip kirjoittanut Harri Holopainen »
Hullu ja humalassa saa olla muttei tyhmä

Joulukuu 30, 2016, 17:04:37 ip
Vastaus #2

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2594


Lisätietoja: https://projectmp.yhdistysavain.fi/rekisterista-poisto-vs-liikennek/



Mainio sivusto, jossa hyvä yhteenveto koko hommasta.
Jos sivuston lukee ajatuksella, niin ei pitäisi olla paljoa enää aiheesta kysyttävää.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Joulukuu 30, 2016, 17:06:50 ip
Vastaus #3

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2594
Mitäs herra Bridger olette mieltä kuvasta?
Mitä tuossa on konttorilla tapahtunut?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.