Kirjoittaja Aihe: Bensatankkiin liittyvän satulan kiinnikkeen korjaus  (Luettu 5914 kertaa)

Tammikuu 09, 2017, 20:37:47 ip
Luettu 5914 kertaa

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika

Tervehdys kaikille, onko ideoita miten saisi fiksattua tuon kuvissa näkyvän toiselta puolelta murtuneen satulan kiinnikkeen,? Sen tiän että vaikka tankissa olisi 10 vuotta sitten viimeksi ollut bensaa niin se voi mäjähtää kun menee hitsaamaan sitä. Ja toisaalta taas jos sen täyttää vedellä tms. palamattomalla aineella ennen hitsaustöitä niin sitten niitä riittää tankissa vastaavasti seuraavat 10 vuotta aiheuttaen ongelmia enempi tai vähempi.. Onko olemassa mitään järkevää ratkaisua asiaan? Ruuvikiinnitys ja bensaa kestävä silikonikin tuli kyllä mieleen mutta kysytään nyt kuitenkin josko jotain vaihtoehtoja ois olemassa, mieluummin en tekisi reikiä tankkiin..

[ylläpito on poistanut liitteen]

Tammikuu 10, 2017, 08:53:18 ap
Vastaus #1

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
Ei tankin hitsaus ole ongelma ammattilaiselle.

Tammikuu 11, 2017, 16:05:46 ip
Vastaus #2

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
No oliskohan mahdollista saada ohjeita, hitsata osaan mutta ei ole kokemusta tämmösistä säiliöistä missä on ollut polttoainetta muuten kuin lukemalla hankittua vähäistä tietoa ja varotuksia toisen perään... . Tarkotus kun olisi itse työ jollain tavalla suorittaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2017, 16:07:35 ip kirjoittanut Ville Karppinen »

Tammikuu 11, 2017, 16:56:04 ip
Vastaus #3

Risto Saastamoinen

  • Vieras
Tätä lukee moni joka on työkseen oikonut ja hitsannut, juottanut, tinannut ja vaikka millä keinoin tulen kanssa pusannut tankkien kanssa mutta he eivät näy oikein mielellään tulevan esille. Niinpä kerron sulle että jätä ensinnäkin pelko pois, ja aattele että bensa on haihtuva neste jonka höyryt sen ongelman aiheuttaa. Unohda ensinnäkin vesi tässä hommassa. Putsaa tankki ensin pensasta, huuhtele se jollain nopeasti haihtuvalla nesteellä esim tinnerillä, ja moneen kertaan. Jätä sitten tankki vaikka yöksi korkki auki ja ylöspäin, laita vielä pieni paineilmavirtaus huuhtelemaan tankista kaikki höyryt pois, huomenna voit hitsata tankkia mielin määrin kunhan pidät sopivan paineilmavirtauksen siellä, se pitää kyllä höyryt niin laihana ettei pamahda.

Minä en tiedä miten se oikeaoppisesti tehdään mutta tuo konsti on auttanut allekirjoittanutta niin että olen hengissä, ja vanha ukko, Tankkeja on käyny käsissä muutamankin laisia, joitain olen itsekin tehnyt ja niitähän tietysti on pitänyt paikkailla turaamisen jälkeen ja bensallahan se tiiviys tarkastetaan kun siinä on pienempi pintapaine kuin vedessä. Jos täytät tankin vedellä niin kaikki ne polttoainejäämät kerääntyvät siihen pieneen ilmatilaan joka täytyy hitsauskohtaan jättää, ja homma on pamausta vaille.

Eli kaikki polttoainejäämät kyllä tulee tankista pois kun tyhjennät sieltä mahdolliset suodattimet ja bensansiirtopumput sun muut pois ja huolella kuivaat sen.

Tammikuu 11, 2017, 22:40:49 ip
Vastaus #4

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Pistehitsaus,varmaan ollut alunperinkin.

Tammikuu 13, 2017, 22:07:26 ip
Vastaus #5

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
Joo ilmeisesti ammattilaiset haluaa ammattisalaisuutensa pitääkin, eipä siinä mitään mutta kiitos teille jotka kuitenkin vastasitte, ilmottelen tähän sitten jatkoa ja kerron kokemukseni kun olen homman suorittanut.

Tammikuu 14, 2017, 13:42:17 ip
Vastaus #6

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3491
  • Mamu
Kuumalla vedellä täytät ja hölskytät,sitten tenu-huuhtelu ja huolellinen paineilmakuivaus,varoiksi 'nurkan takaa' avotulta tankinreikään varmistukseksi,näin tein pari tankkia eikä tulleet silmille..."Ammattilaiset" tietysti tyrmää...

Tammikuu 14, 2017, 17:00:41 ip
Vastaus #7

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3085
Moro
Mitä neuvoja Ville haluat,sinulle on neuvottu kuinka menettelet esim. ennen hitsausta tankin pesussa,kerrot osaavasi hitsata joten hitsaa se puuttuva palanen takasisin kohilleen ja jos sinulla ei sitä palikkaa ole tee se ensin.Luulen että se hitsaus on se oikea vaihtoehto ehdottamistasi.
Ei täällä varmaan varsinaisia "ammattilaisia" ole me olemme sellaisia vähä joka alan pelle pelottomia kokeilijoita jotka joskus homissaan onnistummekin.

Eikun rohkeasti yrittämään.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Tammikuu 14, 2017, 17:49:21 ip
Vastaus #8

ismo aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 103
Olen pessyt tankin hyvin saippua vedellä puhaleut höyryt pois. Tankki puolieen vettä ja runsaasti vaahtoavaa pesuainetta tankkiin ja ravistellut vaahtoa täyteen, hitsattava kohde vaahdon päällä ja myös joku reikä esim hanan aukko  mistä pääsee paineet pihalle. Vaahto neutralisoi loput höyryt aika tehokkaasti, ei muuta kun hitsiä päälle..

Ismo

Tammikuu 15, 2017, 19:03:14 ip
Vastaus #9

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
No kiitos kaikille vastanneille, kyllähän tässä ohjetta on jo tullutkin,  ei kai siinä muuta kun kokeilemaan hommaa tältä pohjalta kunhan tässä sopivaa aikaa tulee. Mikä itsellä tässä vielä tuli mieleen niin mison tai hiilidioksidi - hitsauksen suojakaasuhan on palamatonta, oiskohan siinä mitään järkeä että laittasi sellasen kaasun reilusti virtaamaan tankkiin ja pois työn ajaksi?

Tammikuu 15, 2017, 21:01:32 ip
Vastaus #10

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 3491
  • Mamu
Ei varmasti haittaa jos sellaisia on käytössä...

Tammikuu 16, 2017, 01:00:27 ap
Vastaus #11

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 418
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Nitrogeenia käytetään kylmäkonekorjauksissa ,esim. teollisuudessa kun on kyse putkiston hitsauksista ja juotoksista  ,ei tule edes kuonaa tai tuhkaa kun putkessa on nitrogeenikaasu sisällä. Nitrogeeni ei sisällä happea,ja se halvempi laatu kelpaa siihen (sama kaasu jota on Citroenin kaasukelloissa. Kalliimpaa (puhtaampaa ) laatua käytetään  sairaaloissa . Ei varmaan maksa enämpää kuin suojakaasukaan !!

Tammikuu 16, 2017, 19:42:26 ip
Vastaus #12

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
Kiitos hyvästä vastauksesta, hommalla ei ole vielä mikään kiire niin ehtii vielä miettiä kaikkia mahollisia vaihtoehtoja.


Maaliskuu 08, 2017, 02:19:52 ap
Vastaus #13

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
Homma onnistu ihan hyvin, tein sen niin että huuhtelin tankin liuotinpesuaineella, kuivasin paineilmalla ja kuumailmapuhaltimella, sitten lainasin työpaikalta toisen mison ultra hitsauskaasupullon ja laitoin sen paineensäätimen kautta virtaamaan noin 20 l. / minuutissa bensahanan aukon kautta ja laitoin bensakorkin paikalleen mutta en siis painanut sitä kiinni asti , laskin vain sen siihen päälle, oottelin jonkin aikaa ja aloin hitsaamaan, ei tapahtunut mitään yllättäviä pamahduksia tms. Kiinnikkeestä tuli ihan  hyvä, harmi kun unohdin ottaa kuvan siitä, ja tankki on nyt jo maalattavana. Mutta että näillä eväillä tuo homma tuntusi onnistuvan jos jollain vastaavaa ongelmaa vastaan tulee. Se vielä että heti hitsauksen jälkeen huuhtelin tankin moneen kertaan puhtaalla bensalla niin olettaisin ettei sinne mahd. jääneestä liuotinpesuaineesta suurempia ongelmia synny.