Kirjoittaja Aihe: Päitsi 1988 ja -89?  (Luettu 4395 kertaa)

Tammikuu 24, 2017, 17:52:05 ip
Luettu 4395 kertaa

Mikko Naskali

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 52
Moi.

Huhupuheiden mukaan Päitsiin olisi osallistuttu (kuntoluokkaan) ainakin kolmella "vanhalla" BMW R100GS pyörällä.
Repa kaiketi kahdestikin omallaan ja Henrik Budich kerran ja "Kolmas mies"? Mutta millä pyörillä nuo jälkimmäiset?

Onko olemassa esim. jotakin sellaista lähtöluetteloa 1988 ja 1989 ajetuista kisoista josta näkisi rekisterinumeron perusteella, olisiko mopollani kunniakkaampi historia kuin mitä olen osannut kuvitellakaan!

Muutama yksityiskohta mopossa voisi viitata siihen, esimerkiksi se, että mopo on uutena ollut "esittelykäytössä" puolentoistavuoden ajan, kärsinyt moottoririkon ja ollut varustettuna enska-nastoilla!

30v synttärit lähestyy ja haluaisin historiaa talteen :)

Tammikuu 24, 2017, 21:17:05 ip
Vastaus #1

Leo Eiranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 619
Jos arvelet pyöräsi olleen Päitsillä, siitä pitäisi löytyä katsastuksessa tehdyt maalimerkinnät, joihin oli merkitty pyöräm rekisterinumero. En muista mitkä osat merkittiin, mutta muistelen, että ainakin vanteet tai pyörien navat olisivat olleet merkittyjä. Nuoremmat varmaan muistavat paremmin.
Eläkesopuli

Tammikuu 24, 2017, 22:20:50 ip
Vastaus #2

timo t.laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 569
Kysyppä jos Myllymaan Reijo muistaisi!
Sweet dreams are made of cheese

Tammikuu 25, 2017, 07:16:23 ap
Vastaus #3

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Jos arvelet pyöräsi olleen Päitsillä, siitä pitäisi löytyä katsastuksessa tehdyt maalimerkinnät, joihin oli merkitty pyöräm rekisterinumero. En muista mitkä osat merkittiin, mutta muistelen, että ainakin vanteet tai pyörien navat olisivat olleet merkittyjä. Nuoremmat varmaan muistavat paremmin.
Päitsillä on merkattu katsastuksen yheydessä pyörien navat, runko ja moottorin lohkot maalilla, jonka väri vaihtui vuosittain.  Jossain vaiheessa alettiin merkkaamaan myös äänenvaimentimet samoin.  Vaimentimien merkkaus liittyi melumittaukseen.
Muistaakseni melumittauksien alkaessa ei vielä samana vuonna kuitenkaan merkattu vaimentimia (kuten 1985).
Sitten myöhempinä vuosina niihin maalitäpliin raapustettiin tuoreeltaan kilpailunumero, ei rekisterinumeroa.  Ehkä 80/90-lukujen vaihteessa?
Merkkauksilla on pyritty estämään säännöissä kielletyt osien vaihtamiset kilpailun aikana.  Siksi esimerkiksi renkaat on tarvittaessa pitänyt vaihtaa vanteille kilpailun aikana.  Eikä moottorin lohkoa ole voinut vaihtaa.
Nuo maalitäplät ovat mielestäni tärkeä osa pyörän historiaa, jota ei saisi hävittää.  Tosin joskus niitä poistettiin, jostain syystä, kun pyörä vietiin vaihtoon...
Lahdesta löytynee vieläkin eräs Yamaha, jossa noita Päitsin täpliä on kunniakkaasti useita, alkaen jostain 80-luvun alkupuolelta ihan seuraavan vuosituhannen puolelle.
Merkkauksen historiaa en tunne tarkemmin, mutta ainakin jo 70-luvulla sitä tehtiin.
Näin muistin varaisesti muistellen menneitä aikoja...
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2017, 07:51:54 ap kirjoittanut Juha Mattila »

Tammikuu 25, 2017, 13:09:55 ip
Vastaus #4

Kai Kivekäs

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 108
Hämärä muistikuva, että 80-luvulla osia merkkailtiin Päitsin lisäksi joissain muissakin SM-kisoissa.

MC1B '75
KX125 '74
KX250 '79
YZ125 '88

https://www.facebook.com/dirtbikepunk/

Tammikuu 25, 2017, 18:11:29 ip
Vastaus #5

Mikko Naskali

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 52
Pitääpi katsoa vielä "sillä silmällä"...
Tosin mopo lienee silloin puhdistettu aika huolella, koska se myytiin "lähes uutena" esittelypyöränä.

Mulla k.o. mopossa olleet rallinastat mahtuivat hyvin pyörimään, mutta "esittelykäytössä" siinä on ollut pidemmät (enska?)nastat koska takahaarukassa on aika syviä nastan syömiä uria.

Tammikuu 25, 2017, 21:41:43 ip
Vastaus #6

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Moi.

Huhupuheiden mukaan Päitsiin olisi osallistuttu (kuntoluokkaan) ainakin kolmella "vanhalla" BMW R100GS pyörällä.
Repa kaiketi kahdestikin omallaan ja Henrik Budich kerran ja "Kolmas mies"? Mutta millä pyörillä nuo jälkimmäiset?

Onko olemassa esim. jotakin sellaista lähtöluetteloa 1988 ja 1989 ajetuista kisoista josta näkisi rekisterinumeron perusteella, olisiko mopollani kunniakkaampi historia kuin mitä olen osannut kuvitellakaan!

Tarkistin vuosien 1988, 1989 ja 1990 Päitsin lähtöluettelot.  Niissä ei ollut yhtään Bemaria.
Vuoden 1991 lähtöluetteloa en löytänyt (sellaisen tarvisin...).  Mutta sitten vuoden 1992 luettelossa oli harrasteluokassa H numerolla 317 nimi Yli-Hankala Arvi, K-SMPK, BMW.  Sitten vuoden 1993 luettelossa harrasteluokassa H numerolla 210 Myllymaa Reijo, HlMK, BMW.
Vanhempia lähtöluetteloita en etsinyt tähän yhteyteen.
Ihan vain pyörän omistushistorian (Kansallisarkisto?) selvittäminen vanhojen lähtöluetteloiden lisäksi toisi varmasti lisäselvyyttä.
Toivottavasti tämä selvitys auttoi edes vähän.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 25, 2017, 23:13:03 ip kirjoittanut Juha Mattila »

Tammikuu 27, 2017, 20:28:14 ip
Vastaus #7

Mikko Naskali

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 52
Kiitos Juha!
Nähtävästi moponi on ollut siis ihan "normi" esittely- ja koeajossa, ylipitkine nastoineen!

Kuvan MP-Palvelun Timo olisi saattanut muistaa historiaa, mutta...

P.S.
Konerikon tiedän siitä, että öljypohjasta löytyi männänpalasia jotka ovat siellä pyöristyneet lähes 200 000km!

Tammikuu 27, 2017, 20:40:35 ip
Vastaus #8

Timo Salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 38
eikös Timo Kuva vaikuta nykyään RM Heinolla Espoossa?

Tammikuu 27, 2017, 21:42:27 ip
Vastaus #9

Mikko Naskali

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 52
"eikös Timo Kuva vaikuta nykyään RM Heinolla Espoossa?"

Näköjään!
Pitääpä kysäistä jos muistaa kaikkia vuosikymmenien aikana myymiänsä...

Timo Kuva
ajoneuvomyynti

puh 010 617 0669
etunimi.sukunimi@rmheino.fi

Tammikuu 29, 2017, 12:57:18 ip
Vastaus #10

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Lähtöluetteloissa mainittujen kilpailijoiden lisäksi kisassa on voinut olla mukana myös jälki-ilmoittautuneita.
Tuloksissa sitten jälki-ilmoittautuneidenkin nimet saattavat esiintyä.
Ja vielä: kirjoitus- ja painovirheitäkin on ollut noissa luetteloissa ja tuloksissa.  Olen huomannut useita virheitä vuosien aikana.
Joskus kilpailijan pyörämerkki on saattanut vaihtua ilmoittautumisen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 30, 2017, 08:19:01 ap kirjoittanut Juha Mattila »

Helmikuu 11, 2017, 19:08:15 ip
Vastaus #11

Jarmo Sirkiä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 25
Lähtöluetteloissa mainittujen kilpailijoiden lisäksi kisassa on voinut olla mukana myös jälki-ilmoittautuneita.
Tuloksissa sitten jälki-ilmoittautuneidenkin nimet saattavat esiintyä.
Ja vielä: kirjoitus- ja painovirheitäkin on ollut noissa luetteloissa ja tuloksissa.  Olen huomannut useita virheitä vuosien aikana.
Joskus kilpailijan pyörämerkki on saattanut vaihtua ilmoittautumisen jälkeen.
Löytyykö näitä lähtöluetteloita -88-90-luvun alku netistä, yritän löytää tietoja oisko tuolla mulla entisöintiprojektina olevalla Puch-Frigeriolla (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=98312.0) joskus peräti Päitsille yritetty...