Kirjoittaja Aihe: Jäähdytinnesteistä  (Luettu 6481 kertaa)

Tammikuu 28, 2017, 19:41:53 ip
Luettu 6481 kertaa

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
Tässä pientä huoltoa tehny pyörääni (Honda cx 650e  -83)  , tänään tyhjensin ja huuhtelin perusteellisesti jäähdytysjärjestelmän, paskaa tuli yllättävän vähän ei sanottavasti yhtään, vanha neste oli kirkasta vihreää. Paisuntasäiliö ei tyhjentynyt syylärin alakorkin avaamalla, sen jouduin imaseen muutoin tyhjäksi, sitten puhdasta lämmintä vettä kierrätin kymmenisen litraa ja imasin uudelleen säiliön tyhjäksi, nyt sen pitäsi käsittääkseni olla niin tyhjä kun olla voi, sitä tässä nyt miettinyt että mikähän neste sinne olisi parasta laittaa, vanhanaikanen vihreä glykoli vaiko sitten punanen, ja perustelut asialle myös kiinnostaa.?

Tammikuu 28, 2017, 20:36:05 ip
Vastaus #1

Perttu Korolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 156
Minä laitoin vanhaan CX:ään ja kaikkiin muihinkin vehkeisiin Valvolinen MaxLifeä, minkä pitäisi sopia sekä punaisen että vihreän tilalle. Perusteluna täältä jostain ketjusta löytämäni ponnekas suositus plus tutun ammattimiehen suositus. Motonetistä ostin, vaan en enää sivuilta lötänyt. Kommentoikaa viisaammat, onko toimivaa tököttiä.
Honda CX 500

Tammikuu 31, 2017, 16:29:34 ip
Vastaus #2

Ville Karppinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 40
  • Ikuinen pikkupoika
No, tuli laitettua zero- merkkinen punainen silikaattivapaa long-life neste, eiköhän tuo käypästä ole, jokuhan juttu siinä vain on ettei noita oikein saisi sekotella keskenään mutta nyt kun koko järjestelmä oli tyhjä, niin kokeilemme tätä.

Tammikuu 31, 2017, 19:21:48 ip
Vastaus #3

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1155
http://www.telko.com/fi/tuotteet/autotuotteet/j%C3%A4%C3%A4hdytysnesteet

Tuo Zero Propylen tuosta. LongLife, ei haitallinen kevytmetalleille, mutta vanhan ajan koostumus muuten. Ei puuroudu perinteisen vihreän kanssa. Ja myrkytön.

Se modernimpi punainen saattaa aiheuttaa komplikaatioita wanhojen tiivisteiden ym materiaalien kanssa.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Tammikuu 31, 2017, 22:55:00 ip
Vastaus #4

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Vanha perusneste (vihreä) käy aivan hyvin vanhempiin vehkeisiin. Tärkeintä on että nesteet vaihtaa tarpeeksi usein,miel. joka toinen vuosi.

Tammikuu 31, 2017, 23:27:37 ip
Vastaus #5

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2813
Vanha perusneste (vihreä) käy aivan hyvin vanhempiin vehkeisiin. Tärkeintä on että nesteet vaihtaa tarpeeksi usein,miel. joka toinen vuosi.

Mie oon aina opastanut, että prätkään yhtä usein kuin autoon ja yhtä hyvillä aineilla... siis se jäähdytysnesteen vaihto
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Helmikuu 01, 2017, 00:17:48 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2831
Italialaisissa Beta-merkkisissä trialpyörissä oli yhteen aikaan (yli 10 vuotta sitten) magnesium-seosteista valua oleva kytkinkoppa.  Vesipumpun pesä kopan etureunassa ja kytkin ja vaihdelaatikon öljyt takareunassa väliseinän takana.  Aika monelta meni tuo valu reikäseks ja nesteet öljytillaan.  Sillon oli ohjetta siitä, ettei jotain tai jonkun väristä jäähdytysnestettä saa laittaa, syövyttää tuota valua.  Betalle siitä kunnia, että takuuseen menivät nuo kopat vielä pitkänkin ajan jälkeen, eli hoisivat mokansa kyllä.  Minulla ei silloin Betaa ollut, mutta kavereiden kokemuksesta tuli ittelle sellanen käsitys tai mielihalu, että laitan valmistajan suosittelemaa nestettä, vaikka ois kalliimpaakin.  Tosin noissa trialeissa nestetilavuus luokkaa puoli litraa, ettei kovin isosta kysymys, vaikka vaihtaisi aika useinkin.

jv

Helmikuu 01, 2017, 06:45:37 ap
Vastaus #7

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1155
Niinpä, se vanha perusvihreä ei vaan ole se hyvä.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 01, 2017, 08:49:25 ap
Vastaus #8

Juha Mattila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 176
Italialaisissa Beta-merkkisissä trialpyörissä oli yhteen aikaan (yli 10 vuotta sitten) magnesium-seosteista valua oleva kytkinkoppa.  Vesipumpun pesä kopan etureunassa ja kytkin ja vaihdelaatikon öljyt takareunassa väliseinän takana.  Aika monelta meni tuo valu reikäseks ja nesteet öljytillaan.
Tuttu ongelma myös Kotareissa 80-luvulla.  Mielestäni ratkaisu on tislattu vesi jäähdytysnesteen kanssa.  Siis tavallinen glykolipohjainen neste ja sen kanssa vain tislattu vesi (akkuvesi).  Ei tavallista vettä, koska se aiheuttaa sähkökemiallisen reaktion, josta seuraa magnesiumin syöpyminen.
Tähän olemme päätyneet.  Ihan kohtuullisen edullinen ratkaisu.
Tislattu vesi on muutenkin turvallinen vaihtoehto, jos ei ole varma materiaaleista.

Helmikuu 01, 2017, 10:51:51 ap
Vastaus #9

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2831
Nyt kun mainiitsit asian, niin minunkin muisti palautui pätkittäin.  Noin se ohje juuri oli, eli joko valmista lantrinkia, missä on erikseen maininta, että soveltuu myös mg-valuihin, tai osta niihin soveltuvaa 100% nestettä ja sekoita tislattuun veteen.  Ja tuota ohjetta noudatin myös Gas Gassin jäähdytyksessä, ihan vaan varmuuden vuoksi.
jv

Helmikuu 01, 2017, 16:27:34 ip
Vastaus #10

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1155
Jäähtäriammattilaisten mukaan paras vesi on puolet ns akkuvettä ja puolet kraanavettä. Tämä sillä poikkeuksella, että paikkakunnilla, joissa on erittäin kalkki- tai rautapitoinen vesi, vähennetäään kraanaveden määrää. Tuolle oli ihan perustekin, mutta työpäivän jälkeen ei jaksa muistaa, mitä puoli vuotta sitten opetettiin :-[
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 02, 2017, 21:23:30 ip
Vastaus #11

timo myllykoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 24
Ääni tislatulle vedelle + virhree gykoli..........käytetty vuosia alumiinisissa kisaskoneissa
ei tule niin herkästi ns kattilakivee jääh,järjestemään,,valkoista möhnää

timppa
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 02, 2017, 21:25:57 ip kirjoittanut timo myllykoski »
Fantic Motor Concord Lei  runkonumerot.
*0019332* malli LEI TX 170
*0001812*
*0001284*
*0001252*  satulaputken tarrassa malli TX 171 ROMA ??
*0001689*

Helmikuu 02, 2017, 22:18:02 ip
Vastaus #12

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Niinpä, se vanha perusvihreä ei vaan ole se hyvä.

Iät ajat sitä on käytetty ilman ongelmia,näissä nykyvehkeissä kannattaa tietty aina katsoa valmistajan suositus.

Helmikuu 03, 2017, 07:04:53 ap
Vastaus #13

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1155
Jos perinteisyyttä haetaan, niin vaarivainaahan ei glykoleja käyttänyt, vaan raakaa vettä!

Aikuisten oikeesti, jos olisitte pikkasen lukeneet, niin: Tuo Zero Propylen tuosta. LongLife, ei haitallinen kevytmetalleille, mutta vanhan ajan koostumus muuten. Ei puuroudu perinteisen vihreän kanssa. Ja myrkytön. Eli tekninen syy: kevytmetallien kavitaatiosyöpymisen vähenemin. Alkaa näkyä ensin mömmön kerääntymisenä. Lopuksi syö kraatereita, jotka menee puhki, Kaupanpäällisenä pidempä vaihtoväli. Sekä myrkyttömyys. Ja tuo EI TODELLAKAAN OLE MODERNIA, tuota on myyty vuosikymmeniä, jo paljon ennen noita nykypunaisia.

Automerkkikohtaiset jäähtärit alkoivat yleistyä 90-luvulla, ja ne on sitten tosiaan merkkikohtaisia, ja (taas kerran, aikuisten oikeesti) hyvinkin tarkkoja. Joskin se punainen OAT-neste on päässyt jonkinasteiseen valta-asemaan.
Eikä se punainen suinkaan huono neste ole, päinvastoin kevytmetalleile erittäin hyvää, mutta hieman tosiaan riskiä siitä, miten vanhat tiivistemateriaalit ovat sen kanssa yhteensopivia. Komplikaatioita on kerrottu, joskin vähän. Ja MaxLife on punainen teknisessä mielessä.

Mutta mulle on ihan sama, millä pelinne rikotte, mutta turha sitten valittaa vaikka mp-verosta, kun rahaa näyttää riittävän.
Jos se perinteinen vihreä on niin hyvää, niin antakaapa EDES YKSI TEKNINEN PERUSTE!
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 03, 2017, 08:09:19 ap kirjoittanut Juhani Halmeenmäki »
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 03, 2017, 08:34:31 ap
Vastaus #14

Janne Mäkynen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 27
Kiitos. Ensimmäinen ei mutuun perustuva vastaus.
Ohimennen Juhanille kysymys: Mitä jäähy nestettä olet VX:ssä käyttänyt?