Jos arvelet pyöräsi olleen Päitsillä, siitä pitäisi löytyä katsastuksessa tehdyt maalimerkinnät, joihin oli merkitty pyöräm rekisterinumero. En muista mitkä osat merkittiin, mutta muistelen, että ainakin vanteet tai pyörien navat olisivat olleet merkittyjä. Nuoremmat varmaan muistavat paremmin.
Päitsillä on merkattu katsastuksen yheydessä pyörien navat, runko ja moottorin lohkot maalilla, jonka väri vaihtui vuosittain. Jossain vaiheessa alettiin merkkaamaan myös äänenvaimentimet samoin. Vaimentimien merkkaus liittyi melumittaukseen.
Muistaakseni melumittauksien alkaessa ei vielä samana vuonna kuitenkaan merkattu vaimentimia (kuten 1985).
Sitten myöhempinä vuosina niihin maalitäpliin raapustettiin tuoreeltaan kilpailunumero, ei rekisterinumeroa. Ehkä 80/90-lukujen vaihteessa?
Merkkauksilla on pyritty estämään säännöissä kielletyt osien vaihtamiset kilpailun aikana. Siksi esimerkiksi renkaat on tarvittaessa pitänyt vaihtaa vanteille kilpailun aikana. Eikä moottorin lohkoa ole voinut vaihtaa.
Nuo maalitäplät ovat mielestäni tärkeä osa pyörän historiaa, jota ei saisi hävittää. Tosin joskus niitä poistettiin, jostain syystä, kun pyörä vietiin vaihtoon...
Lahdesta löytynee vieläkin eräs Yamaha, jossa noita Päitsin täpliä on kunniakkaasti useita, alkaen jostain 80-luvun alkupuolelta ihan seuraavan vuosituhannen puolelle.
Merkkauksen historiaa en tunne tarkemmin, mutta ainakin jo 70-luvulla sitä tehtiin.
Näin muistin varaisesti muistellen menneitä aikoja...