Minullakin on Winha, pyörä ja pari kelkkaa. Joten jonkin verran kokemuksia niistä. Tosin suuremmassa kelkassa koneena Rotax.
Kyllä tuon moottorivaihdon nopeasti tekee. Konehan on pohjasta vain neljällä pultilla kiinni apurungossa. Pyörästä lähtee helposti. Kelkasta hitaammin. Sama toisinkin päin. Kelkassa tilat ahtaammat. Oma "säätönsä" tietenkin kaasuvaijerin ja letkujen kanssa + sähköt. Pari kertaa olen vaihtanut konetta. Jo kauan sitten hankin molempiin omat koneet.
Nyt pyörä osaksi paloina. Uusi apurunko pitäisi tehdä uudestaan tarkemmilla mitoilla. On nimittäin todella tarkka paikka saada mahtumaan variaattorit kotelonsa sisään niin ettei kotelo ota runkoon kiinni. Apurungossa on kumit joiden tulisi !! vaimentaa tärinöitä.
Omani ei ole ollut koskaan varsinaisessa tieliikennerekisterissä. SA-malli. Kovia kokenuthan se oli minulle tullessaan, joskus 80-luvulla. Runkoa oli hitsattu monesta kohtaan ja apurunkoakin oli hitsattu 11 kohtaa. Lisätukena käytetty mm rautanauloja. Alunperinkin runko vaikuttaa kalusteputkilta (kehtoputket) ja muutamalta pellin palalta jotka ovat peltiruuveilla kiinni (satulan alla).
Rungon numero muistaakseni 20 tai 30- jotain.
Todella mielenkiintoinen ja "joustava" ajaa, kuten tuossa aiemmin mainittiin. Onhan se myös aika kolho verrattuna vaikka ikäisiinsä enskoihin.
Pari vuotta sitten joku soitteli ja kyseli rungon numeroa. Oli selvittelemässä mahdollista valmistusmäärää ja jäljellä olevia. Enpä nyt muista kuka. Rigan museossa on muuten yksi keltainen. Vuosien varrella olen nähnyt noin 10 kpl ja kuullut lisäksi muutamasta muusta.