Kirjoittaja Aihe: Winha moottoripyörä  (Luettu 8440 kertaa)

Huhtikuu 07, 2021, 16:59:07 ip
Vastaus #15

Markku Suosola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Mobiilisti lehdessä 2/2020 on muuten myös juttu pyörästä.


Sinänsä kyllä mielenkiintoinen kampe ja variaattori varmaan maastoajossa joustava, kunhan kaasu ei hirtä kiinni.


Huhtikuu 07, 2021, 17:28:48 ip
Vastaus #16

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3269
Ehkä ensimmäinen sarjatuotannossa ollut kotimainen moottoripyörä oli Porissa 1920-luvulla valmistettu Kipinä. Ainakin pari moottoria ja yksi runko on säilynyt. Jos jostain löytyisi edes yksi hyvä kuva, pyörän voisi "rekonstruoida". Valmistajana oli Taavi (Taavetti) Koskinen, joka oli porilainen monitoimiosaaja. Hänellä oli Magneettiliike Kipinä sekä samassa yhteydessä autokorjaamo ja autokoulu. Satakunnan autokorjaamoalan historiikissa mainitaan, että 10-15 moottoripyörää olisi valmistettu. Moottorina oli Porissa valmistettu noin 200 kuutioinen sivuventtiilimoottori.

Onkohan Koskisella ollut toimipiste myös Viipurissa, vai onko siellä ollut joku toinen magneettotehdas, joka on tehnyt Kipinä merkkisiä magneettoja? Se erikoisuus nuissa Viipurilaisissa Kipinöissä on, että ne on sisältä aivan identtisiä Suomen magneettotehtaan MARS-magneettojen kanssa.

Huhtikuu 08, 2021, 14:59:00 ip
Vastaus #17

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 568
Mobiilisti lehdessä 2/2020 on muuten myös juttu pyörästä.


Sinänsä kyllä mielenkiintoinen kampe ja variaattori varmaan maastoajossa joustava, kunhan kaasu ei hirtä kiinni.



Joustavan voi tulkita kahdella tavalla. Ojan ylityksessä voi kokeilla.  Alkuperäisdessä kaasarissa ei ainakaan luisti jäädy auki, ja tappoinaru kannattaa olla ranteessa jo käynnistettäessä.

Huhtikuu 09, 2021, 10:59:48 ap
Vastaus #18

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2002
  • naavaparta
Mullakin on kokemuksia Winhalla ajosta 11 kk. -70 luvulla Sodankylässä ja Rovajärvellä.
En ottanut Winhaa jos oli esim. 250 husse tarjolla.
Tuo variaattori ei toiminut maastoajossa hyvin. Moottorijarrutus ei toiminut tai toimi miten sattui.
Ajo oli epävarmaa varsinkin vaikeimmissa maastoissa.
Kokeilin useampaakin Winhaa, eikä vika ollut yksilövika.
Kyllä Husse ja Jawa olivat aivan eri planeetalta vaikeassa maastossa.
Siksi tuo Winhan tarina ehkä loppui lyhyeen kuin kanan lento.

Huhtikuu 09, 2021, 16:32:19 ip
Vastaus #19

Juha Koivurova

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 46
Minullakin on Winha, pyörä ja pari kelkkaa.  Joten jonkin verran kokemuksia niistä.  Tosin suuremmassa kelkassa koneena Rotax.
Kyllä tuon moottorivaihdon nopeasti tekee.  Konehan on pohjasta vain neljällä pultilla kiinni apurungossa.  Pyörästä lähtee helposti.  Kelkasta hitaammin.  Sama toisinkin päin.  Kelkassa tilat ahtaammat.  Oma "säätönsä" tietenkin kaasuvaijerin ja letkujen kanssa + sähköt.  Pari kertaa olen vaihtanut konetta.  Jo kauan sitten hankin molempiin omat koneet.
Nyt pyörä osaksi paloina.  Uusi apurunko pitäisi tehdä uudestaan tarkemmilla mitoilla.  On nimittäin todella tarkka paikka saada mahtumaan variaattorit kotelonsa sisään niin ettei kotelo ota runkoon kiinni.  Apurungossa on kumit joiden tulisi !! vaimentaa tärinöitä.
Omani ei ole ollut koskaan varsinaisessa tieliikennerekisterissä.  SA-malli.   Kovia kokenuthan se oli minulle tullessaan, joskus 80-luvulla.  Runkoa oli hitsattu monesta kohtaan ja apurunkoakin oli hitsattu 11 kohtaa.  Lisätukena käytetty mm rautanauloja.  Alunperinkin runko vaikuttaa kalusteputkilta (kehtoputket) ja muutamalta pellin palalta jotka ovat peltiruuveilla kiinni (satulan alla).
 Rungon numero muistaakseni 20 tai 30- jotain.
Todella mielenkiintoinen ja "joustava" ajaa, kuten tuossa aiemmin mainittiin.  Onhan se myös aika kolho verrattuna vaikka ikäisiinsä enskoihin.
Pari vuotta sitten joku soitteli ja kyseli rungon numeroa.  Oli selvittelemässä mahdollista valmistusmäärää ja jäljellä olevia.  Enpä nyt muista kuka.  Rigan museossa on muuten yksi keltainen.  Vuosien varrella olen nähnyt noin 10 kpl ja kuullut lisäksi muutamasta muusta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2021, 16:34:00 ip kirjoittanut Juha Koivurova »

Huhtikuu 09, 2021, 19:49:11 ip
Vastaus #20

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1024
Ja jonain vuonna Yyterin Hitain motoristi-kisassa joku oli myös Vinhalla... Sitten muutettiin sääntöjä! :-D
Honda CBR 600 F2 PC25
The Power of Dreams... :-)

Huhtikuu 10, 2021, 13:45:56 ip
Vastaus #21

Markku Suosola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Winha moottoripyörä on kyllä maailmanluokan harvinaisuus. Olisi mukavaa, jos joku laittaisi Winhasta videoita Youtubeen jälkipolvien hämmästeltäväksi.


Onpa Kiinanpoika viritellyt variaattorivetoa uudelleen maastomoottoripyörään.https://motorfinland.fi/ten7-mudmaster?gclid=Cj0KCQjwmcWDBhCOARIsALgJ2QdIn4MFNR49C0IKV0MWhrCmwM-GSnvu69J7DzDYb7oBpmsbD28VNgsaAsgcEALw_wcB
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2021, 13:47:31 ip kirjoittanut Markku Suosola »