Kirjoittaja Aihe: Kaasarin lämmittimet vs. laittomat ledivalot  (Luettu 7529 kertaa)

Helmikuu 27, 2017, 20:06:53 ip
Luettu 7529 kertaa

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 594
Hävettää vähän "sähkömiehenä" pohdiskella tämmöstä ääneen mutta olen häpäissyt itseni niin monta kertaa, että menköön taas  ;D

Asenneltiin mamman jammuun (Drag Queen vai mikä se nyt oli, XVS650) H3 lisävalot.

No tiesin heti kärkeen, että vakio 55W hehkuilla tulee virtapula ja hommasin niihin 35W hehkut.
Mutta ei se akulta mitaten jaksa pitää kuin 13,7-13,8V kierroksilla.
Ilman lisävaloja 14,2V

Yksi vaihtoehto olis ostaa motonjetistä laittomat H3 ledit. Tekeeköhän niillä mitään ja viekö poliisi kilvet?

Toinen vaihtoehto on ottaa kaasuttimien lämmityspiirin sulake irti. Sinne menee 4A ilmeisesti jatkuvasti ja kylmänä vielä enemmän.
Tarvitaanko semmosia oikeasti kun ei mamma tarkene itsekkään ajaa nollan kelissä.

Mitä mieltä raati on vaihtoehdoista?

Helmikuu 28, 2017, 06:53:33 ap
Vastaus #1

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1189
Riippuu kovin monesta...
Onko noi "lisävalot" mitä valoja?
Kaukovaloissahan ei ole tarkkaa kuviota kuten lähi- ja sumuvaloissa.
Tehdäänlö valokuvio heijastimen vai lasin rihlauksella, ja kuinka vahva rihlaus on?

Näillä tämän tyylisillä ei tee mitään:

Polttopistehän on ihan muualla kuin hehkupolttimossa olisi, eli valo osuu minne sattuu, ja noilla ledeillä ei saada valoakaan tarpeeksi.

Tällainen saattaa toimia:

Tehokas vaatii jäähdytyksen, siinä eka vinkki.
Toka vinkki: ledien paikka pitäisi olla kuin hehkulankakin.

Hyvillä tekee (valaisimesta riippuen) jopa enemmän kuin halogeenipolttimolla. Sama koskee virkavaltaa: hyvin toimivaa, hajavalotonta yhdistelmää ei kukaan ajattele laittomaksi. Mutta hyvät kuluttaa sitten sähköäkin tuollaiset 25 Wattia per kipale.

Toisaalta jos nuo valot on pelkkään elvistelyyn eikä näkemiseen, niin siitten ekat. Se tehottomuuskaan ei haitttaa kun sen ansiosta hajavalo kuusenlatvoille on himmeämpää :D
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 28, 2017, 06:56:49 ap kirjoittanut Juhani Halmeenmäki »
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 28, 2017, 07:09:18 ap
Vastaus #2

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 594
Valot on enemmänkin näkymiseen, kuin näkemiseen. Siis ihan turvallisuusmielessä ne hommattiin.
Kun se yksi H4 on aika huomaamaton valopiste sivutieltä eteen poukkaavan silmiin.
Lisäpitkinähän noita myydään. Laissa on melko vähän rihlausta.

Mulla on ollu pari kesää omassa pärrässä samanlaiset ja ole huomannut, että niitä sokeita eteen änkeäviä kotiloita on vähemmän.
Olen kytkenyt omat niin, että ne palaa sekä lyhyiden, että pitkien kanssa. Suuntaus vaan sen verran alas ettei vastaantulijat vilkuttele.

Justiin noita halppismalleja harkitsin. Noi isolla hännällä varustetut ammattimallit ei mahdu. Takana ei ole tarpeeksi tilaa.

Täysyisköhän vaan kokeilla ilman kaasarin lämmittimiä. Se olis 4A enemmän hyötykäyttöön.


Helmikuu 28, 2017, 08:21:07 ap
Vastaus #3

john eriksson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Miten olis autoon tarkotetut LED päivänvalot, ne ei vie paljookaan virtaa ja on suht pienikokoisia?

Helmikuu 28, 2017, 09:35:35 ap
Vastaus #4

jussi koskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 465
  • PJ
Komppaan kaimaa. Esim. Biltema DRL-huomiovalot, E-hyväksytyt, eli lailliset, 55 €. Näkyvät melko hyvin aurinkoisena päivänä.


[ylläpito on poistanut liitteen]
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Helmikuu 28, 2017, 14:19:47 ip
Vastaus #5

john eriksson

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 87
Laitoin just Savageen  yhden 20cmx3cm LED-huomiovalon ajovalon alle ja otin virran töötiltä, nyt se palaa tosin aina ku pistää virran päälle,mut ainaki on aina valo päällä. Täytyy vähän miettiä onks toi kytkentä laillinen,näkyy ainakin hyvin.

Helmikuu 28, 2017, 15:18:50 ip
Vastaus #6

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1189
Näkymiseen led-humari on paras, koska siinä ei ole ajovalon vain alaspäin suunnattua kuviota.
Ja humarien pitää sammua kun ajovalot on päällä.
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Helmikuu 28, 2017, 16:44:36 ip
Vastaus #7

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1316
mikäs ongelma on 13,7 - 13,8 jännitteessä ?

Helmikuu 28, 2017, 17:16:38 ip
Vastaus #8

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 594
mikäs ongelma on 13,7 - 13,8 jännitteessä ?

No en tiedä onko siinä varsinaista ongelmaa.
Akkuhan ei tuolla latausjännitteellä tule koskaan 100% täyteen ja toisekseen tuo kertoo sen, että laturi tekee kokoajan täysillä töitä.
Mutta varsinaisesti kumpikaan ei ehkä ole ongelma.

Miten olis autoon tarkotetut LED päivänvalot, ne ei vie paljookaan virtaa ja on suht pienikokoisia?

Se verran tässä on mukana Elvis-osastoa, varsinkin kun kysessä on emännän mopo, että lamppujen pitää istua tyyliin.
Ja nuo Hepco&Beckerit kyllä istuu kromikuosissaan siihen oikein mukavasti.
Näillä mennään kun ne on kerran ostettu ja asennettu.

Ehkä kuitenkin kokeillaan noita halppisledejä vielä ennen kuin tuomitaan.

Kukaan ei ota mitään kantaa kaasarin lämmittimiin? Onko ne tarpeelliset?
Nykyajan vouhotuksia, sanoisin melkein.  :D

Helmikuu 28, 2017, 17:30:01 ip
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3574
Moro
Kokeilemalla sitten keväällä kun on muutama aste vaan lämmintä niin silloin niitä ehkä tarvitaan,mun mielestä ei lämpösemmällä.Jossain on varmaan liitin tai sulake mikä irroittamalla helppo kokeilla,näin mä tekisin.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13,CRESCENT Elda E-Going

Helmikuu 28, 2017, 17:41:04 ip
Vastaus #10

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 594
Moro
Kokeilemalla sitten keväällä kun on muutama aste vaan lämmintä niin silloin niitä ehkä tarvitaan,mun mielestä ei lämpösemmällä.Jossain on varmaan liitin tai sulake mikä irroittamalla helppo kokeilla,näin mä tekisin.

Lämmityspiirille on oma sulake.
Molemmissa kaasareissa on kaksi vastusta, toista ohjaa ecu, vai mikä moottorinohjuspalikka kaasarikoneessa sitten onkin, ja toinen on päällä koko ajan termostaatin katkomana. Nelisen ämpäriä menee virtaa kun tallissa käyttelin. Tallissa 16'C

Sulake pois ja kokeilemaan.

Helmikuu 28, 2017, 17:42:09 ip
Vastaus #11

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1189
Mites olisi vaihtokytkin: kylmällä lämpöä ja suvella valoa ::)
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Maaliskuu 01, 2017, 18:49:36 ip
Vastaus #12

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 594
Ihan kokoilumielessä laitoin ebaysta tilaukseen led-polttimot.
Laitetaan sitten työvalonheittimeen jos ei mopoon käy.
4kpl vitosella ja kotiin kuljetettuna.  :)

Elokuu 21, 2017, 22:08:59 ip
Vastaus #13

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 594
No niihän siinä kävi, että Lapin turneella sähkö loppui kesken.
Koko kesä on ajettu lisävalot päällä ilman sähköpulaa ja samoin menomatka Lappiin.
Mutta paluumatkalla oli viileämmät kelit ja akku tyhjeni ajaessa vaikka ajettiin noin 100km/h tuntikausia. Kone siis kävi isoilla kierroksilla eli laturin antoi maksimit.

Ilmeisesti viileämpi keli piti kaasarin lämmittimiä päällä.
Pitää tutkia asiaa vielä tarkemmin. On se sähkö vaan tarkalla.

Elokuu 26, 2017, 18:20:15 ip
Vastaus #14

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 264
  • Vain Yamaha
Olisko akku vaan tullu tiesä päähän?
Pitäishän tuon 13.7 v jännitteellä jo riittää.
Laita LiFePo akku, kevyt ja riittää potkua  , suositeltu lataus näyttäs olevan 13.8 v .