Kirjoittaja Aihe: Kaasarin lämmittimet vs. laittomat ledivalot  (Luettu 7490 kertaa)

Elokuu 26, 2017, 19:31:49 ip
Vastaus #15

Juhani Halmeenmäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1187
Ei ole LiFePo ongelmaton.
Useampikin tykännyt kyttyrää kun vanhempi mp lataa välillä turhan isoja voltteja.
Ei anna virtaa kun ilmat viilenee, ilman herättelyä.
Eikä se kapasiteetti (Ah) ole iso, vaan starttivirta. Ja tässä siis kaivataan nimen omaan kapasitettiä!
GR 650 '84 ja VX 800 '92 sekä P924 ja MB230CE
Vapaa harrastaja: ei mikään museokilvissä, eikä tulekaan!

Elokuu 26, 2017, 19:38:09 ip
Vastaus #16

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595
Vois tietysti kyllä kokeilla tommosta akkua jossain kohtaa.

Mutta itse ongelman ydin näyttää olevan se että laturi ei tuota tarpeeksi tehoa silloin kun sekä lisävalot, että kaasuttimien lämmitys on päällä.
Jos nyt oikein tulkitsen manuaalia niin lämmistys menee päälle kun lämpötila on alle 16'C ja kytkeytyy pois lämmön noustua 23'C een.
Kun lähdettiin ajelemaan Saariselältä niin lämpöä oli 12'C. Ajettiin tuntikausia jolloin lammitys pysyi koko ajan päällä.

Täällä kotikonnuilla nurkka-ajossa liikennevaloissa seistessä moottorin lämpö viimeistään katkaisee lämmityksen.

Nyt jammulla on taas ajeltu viikko lisävalot koko ajan päällä. Sähkö riittää ja akku pelaa.

Kyllä taidan laittaa sen kytkimen lämmityspiiriin. Napsauttaa päälle siten jos alkaa jäätämään.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2017, 19:48:36 ip kirjoittanut Juha Pohjamo »

Elokuu 26, 2017, 22:20:55 ip
Vastaus #17

Hannu Säkkinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 263
  • Vain Yamaha
Itsellä hyvät kokemukset nyt kesän ajalta tuosta LiFePo akusta, käytössä sama akku talvella kelkassa ja nyt tuossa TX:ssä jossa on olemassa laiska startti, tuolla pyörii ja iloisesti.
Vanhemmat LiPo akut tosiaan on olleet ongelmasia niistä olen sitä kuullut, nuissa uudemmissakin kennot tainneet muuttua..nuohan ei tosiaan tykkää yli 14.7 latauksista ..

Syyskuu 05, 2018, 20:45:59 ip
Vastaus #18

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595
Vois tietysti kyllä kokeilla tommosta akkua jossain kohtaa.

Mutta itse ongelman ydin näyttää olevan se että laturi ei tuota tarpeeksi tehoa silloin kun sekä lisävalot, että kaasuttimien lämmitys on päällä.
Jos nyt oikein tulkitsen manuaalia niin lämmistys menee päälle kun lämpötila on alle 16'C ja kytkeytyy pois lämmön noustua 23'C een.
Kun lähdettiin ajelemaan Saariselältä niin lämpöä oli 12'C. Ajettiin tuntikausia jolloin lammitys pysyi koko ajan päällä.

Täällä kotikonnuilla nurkka-ajossa liikennevaloissa seistessä moottorin lämpö viimeistään katkaisee lämmityksen.

Nyt jammulla on taas ajeltu viikko lisävalot koko ajan päällä. Sähkö riittää ja akku pelaa.

Kyllä taidan laittaa sen kytkimen lämmityspiiriin. Napsauttaa päälle siten jos alkaa jäätämään.



Siltä varalta, että joku muukin painii Dragstarin sähköjen riittävyyden kanssa niin tässä loppuraportti.

Laitoin kaasarinlämmityspiiriin erillisen kytkimen. Lämmitys on pidetty pois päältä ja sähkö riittää hienosti vaikka lisävalot on aina päällä.
Mitään jäätymiseen viittaavaa tai muuta käyntihäiriöitä ei ole esiintynyt, kuten oli arvattavissakin.
Taitaa rouvan pakkasenkestävyys tulla vastaan ennen kuin lämmittimet täytyy kytkeä päälle.

Syyskuu 06, 2018, 07:38:58 ap
Vastaus #19

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 148
Kaasareiden lämmitys, joka kytkeytyy päälle lämpötilan laskiessa alle 16 asteen. Ehken hienoin ominaisuus, jonka olen moottoripyörässä kuullut olevan. Kertoisiko joku, miksi tälläinen on tehtaalla suunniteltu? Moni vetää tuossa lämpötilassa vasta ajotakin päälle.

Syyskuu 06, 2018, 10:43:05 ap
Vastaus #20

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3341
Kun painetta pudotetaan, myös lämpötila laskee.  Kaasarin kurkun alipaineessa lämpötila menee useita asteita kylmemmäksi kuin ulkoilman lämpötila.  Jos ilmankosteus on korkea, kastepiste saavutetaan helposti; esimerkiksi formuloiden siipien jättöreunasta näkyy lähtevän tiivistynyt sumuvana.  Jos kurkun lämpötila menee miinukselle, kosteus jäätyy kurkun pintaan, ja aiheuttaa virtaukselle radikaaleja muutoksia eli sotkee seoksen melkolailla.

Numeroista en osaa sanoa; +16 tuntuu liioittelulta.  Arviolta sanoisin, että joku +5 astetta ja hyvin kostea ilma, voi ongelmia esiintyä?  +10 ei oikein enää tunnu uskottavalta, että kurkku jäätyisi?

Jos kaasutin sijoitetaan kopan alle, kuten esim. jaavoissa, sen ulkopuolella oleva ilma lämpenee moottorin lämmöstä ja toimii ikäänkuin lämmitin, ja samalla aiheutetaan sammutetun ja hetken seisseen koneen käyntiinlähtöön ongelmia, kun uimurikammiossa höyrystyvä bensa pumppaantuu kampikammioon pisaroituneena.  Ja koneen tehon kannalta taas sisään menevä seos pitäisi olla mahdollisimman kylmää... suo siellä, vetelä täällä.

jaakkovaakko

Syyskuu 06, 2018, 10:53:57 ap
Vastaus #21

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2712
Minä asentelin juuri vanhaan bokseriin LED- huomiovalot.
Ostin kolmen led- valon sarjan Biltemasta (myös mukana 240V liitäntälaite).
Jokaisessa valossa on yksi teholedi, virta 330mA ( n 6W).
Asensin pyörään kaksi valaisinta, kytkin ne sarjaan ja lisäksi 47 ohmin 4W vastuksen.
Näin virta on n 280 mA.
En usko tuon 0,3 A virran tärvelevän laturin- kuormituksen balanssia.  ???
Lisäksi asnsin ne MR-pyörän ilmanottokanavaan ( RT mallin katteessa on raitisilmaventtiilit kuljettajalle), joten ei riko museoilmettä.

Ps: Jos virrankulutus on ongelma, voihan takavalon hehkulampun tilalle vaihtaa Led- lampun. Ainakin Pohjoispohjanmaan kauppiaalla on Lahdessakin autolampun kannalla olevia Led- polttimoita, joskin merkinnällä ” ei tieliikennekäyttöön”.
Mittailin niiden tehoa/ ottovirtaa; totesin virran olevan n 10% vastaavan hehkulampun virrasta ( 110-125 mA kontra 1-2A).
Tarkoittaa, että Led- polttimoiden valoteho on mitoitettu lähelle hehkulampun antamaa, mutta huomattavasti pienemmällä virralla.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2018, 11:01:24 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Syyskuu 06, 2018, 14:33:18 ip
Vastaus #22

Tero Pääkkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 148

Numeroista en osaa sanoa; +16 tuntuu liioittelulta.  Arviolta sanoisin, että joku +5 astetta ja hyvin kostea ilma, voi ongelmia esiintyä?  +10 ei oikein enää tunnu uskottavalta, että kurkku jäätyisi?

Tätä minä juuri ihmettelinkin, että alkaako jäätämisongelmat suunnittelijan mielestä todella jo +16 asteen alapuolella? Kuulostaa tosiaan "hieman" liioitellulta.

Syyskuu 06, 2018, 22:50:59 ip
Vastaus #23

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 595

Numeroista en osaa sanoa; +16 tuntuu liioittelulta.  Arviolta sanoisin, että joku +5 astetta ja hyvin kostea ilma, voi ongelmia esiintyä?  +10 ei oikein enää tunnu uskottavalta, että kurkku jäätyisi?

Tätä minä juuri ihmettelinkin, että alkaako jäätämisongelmat suunnittelijan mielestä todella jo +16 asteen alapuolella? Kuulostaa tosiaan "hieman" liioitellulta.

Näin on. +5'C olisi järkevä raja.
Toi lukema 16'C lukee tosiaan Haynesin korjaamokirjassa ja niillä nurkilla se tuntuu kokemuksen mukaan olevan.
Mutta nyt on vipukytkin tankin alla ja siitä vaan napsauttaa päälle jos alkaa jammua paleltaa.